Poslije izgovaranja početnog tekbira ako si muškarac sveži ruke ispod pupka, a ako si žena stavi ruku preko ruke na prsima!
Na stajanju u namazu sunnet je da muška osoba obuhvati desnom šakom gornji dio zgloba i donji dio podlaktice lijeve ruke. Više od deset ashaba, među kojima su: ‘Abdullāh ibn Mes‘ūd, ‘Abdullāh ibn ‘Abbās, Ebū Hurejre, Džābir ibn ‘Abdullāh, Vāil ibn Hudžr, r.a., prenose da je Allahov Poslanik, a.s., vezao ruke u namazu na takav način.[1]
Sehl ibn Sa‘d, r.a., u sahīh-hadisu kojeg bilježi El-Buhārī navodi da je ljudima naređivano da u namazu stavljaju desnu ruku na podlakticu lijeve ruke.[2]
Ibn Huzejme[3], El-Bejhekī[4] i drugi bilježe da je Allahov Poslanik, a.s., u namazu obuhvatao desnom šakom gornji dio zgloba i donji dio podlaktice lijeve ruke.
Sunnet je i najbliže je poniznosti da muškarci u namazu ruke vežu ispod pupka.[5] Uzvišeni Allah u Kur'anu kaže: „...i pred Allahom ponizno stojte.“[6]
Vāil ibn Hudžr, r.a., u sahīh-hadisu kaže: „Vidio sam Allahovog Poslanika kako je u namazu stavio desnu ruku preko lijeve ispod pupka.“[7]
Ebū Dāvūd[8], Ed-Dārekutnī[9], El-Bejhekī[10], Ibn ebī Šejbe[11], Et-Tehānevī[12] i drugi u hasen predanju bilježe da je Hazreti Alija, r.a., rekao: „Sunnet je u namazu svezati ruke ispod pupka.“
Tabi‘īn Ebū Midžlez, čuveni učenjak iz Basre, bio je upitan o tome kako se vežu ruke u namazu, pa je odgovorio: „Klanjač će staviti dlan desne ruke na gornji dio lijeve podlaktice i držat će tako svezane ruke ispod pupka.“[13]
Muhammed eš-Šejbānī prenosi od Rebī'a ibn Sabīha, koji prenosi od Ebū Ma‘šera da je Ibrāhim en-Neha‘ī stavljao desnu preko lijeve ruke (u namazu) ispod pupka.[14]
Ovo je mišljenje Ebū Hanīfe[15] i njegovih učenika. Muhammed eš-Šejbānī kaže: „Klanjač će staviti dlan desne ruke na zglob lijeve ruke držeći tako svezane ruke ispod pupka. Zglob će na taj način obuhvatiti sredinom dlana.“[16]
El-Kāsānī tvrdi da će žena u namazu vezati ruke na prsima.[17] Isto spominje i El-Humām u djelu El-Fetāvā el-Hindije.[18]
Eš-Šurunbulālī u Imdādu navodi: „Žena će ruke staviti na prsa i neće desnom rukom obuhvatiti lijevu (nego će staviti šaku na šaku), jer je to čednije za nju.“[19]
Razlika između muškarca i žene u ovom pitanju javlja se se zbog toga što je ženama u namazu općenito propisano prikrivanje (satr). Imam El-Bejhekī u djelu Es-Sunen el-kubrā prenosi riječi Eš-Šejha koji je rekao: „Svi propisi u namazu u kojima se žena razlikuje od muškarca temelje se na principu sitra – prikrivanja. To znači da je ženama naređeno da u namazu čine ono s čime će biti što skrivenije.“[20]
Iz knjige: Duranović E. i Ljevaković-Subašić S. (2020). Namaz u islamskoj tradiciji Bošnjaka. Sarajevo: Institut za islamsku tradiciju Bošnjaka.
______________________
[1] El-Džeṣṣāṣ, Šerḥ Muẖteṣar et-Ṭaḥāvī ..., tom 1, str. 578-579.
[2] Malik ibn Enes, Muvetta‘ – verzija Muhammeda ibnul-Hasena eš-Šejbānīja učenika imama Ebu Hanife, prijevod i komentar: Hamid Indžić, Elči Ibrahim-pašina medresa, Travnik, 2004, tom 1, hadis br. 290, str. 207; El-Buhari, Sahihu-l-Buhari..., tom 1, hadis br. 740, str. 504.
[3] Ibn Huzejme, Sahīh..., tom 1, hadis br. 480, str. 243.
[4] El-Bejhekī, Sunen..., tom 2, hadis br. 2325, str. 43.
[5] El-Merginānī, El-Hidāje..., tom 1, str. 314.
[6] Kur'an, El-Bekare, 238.
[7] Ibn ebī Šejbe, El-Muṣannef..., tom 3, hadis br. 3959, str. 320-322. Muhammed ‘Avvame kaže da je ovaj hadis sahīh.
[8] Ebu Davud, Sunen...., tom 2, hadis br. 756, str. 24.
[9] Ed-Dārekutnī, Sunen..., tom 2, hadis br. 1102 i 1103, str. 34-35.
[10] El-Bejheki, Sunen..., tom 2, hadis br. 2342, str. 48.
[11] Ibn ebī Šejbe, El-Muṣannef..., tom 3, hadis br. 3966, str. 324.
[12] Ovo predanje većina učenjaka hadisa smatra slabim (daīf) zbog ‘Abdurahmāna ibn Ishāka el-Kūfija. Međutim, muhaddis Zafer Ahmed Usmānī et-Tehānevī u svom djelu I‘lā' es-sunen navodi da je ovo dobar (hasen) hadis. Et- Tehānevī dalje kaže: „Ebu Davud kaže. 'Čuo sam Ahmeda ibn Hanbela kako govori da je ‘Abdurahmān ibn Ishāk el-Kūfi slab prenosilac.', a nije rekao da je lažac.“ On zatim navodi mišljenja i drugih stručnjaka hadisa o ovom prenosiocu hadisa na temelju čega zaključuje da je ovaj hadis hasen. Vidi: Zafer Ahmed el-Usmānī Et-Tehānevī, I‘lā' es-sunen, 'Idāre el-Kur‘ān ve el-‘ulūm el-islāmijje, Karači, 1418. h.g., tom 2, str. 192-193.
[13] Ibn ebī Šejbe, El-Muṣannef..., tom 3, hadis br. 3963, str. 323. Imam En-Nīmevī navodi da je ovaj hadis sahīh. Vidi: En-Nīmevī, Āsār es-Sunen..., hadis br. 331, str. 112.
[14] Eš-Šejbānī, Kitāb el-āsār...., tom 1, predanje br. 121, str. 322-323.
[15] Ibid, str. 325.
[16] Ibid, str. 321.
[17] El-Kāsānī, Bedā’i‘.., tom 2, str. 29.
[18] El-Humām Mevlānā eš-Šejẖ Nizām, El-Fetāvā el-Hindije, Dār el-kutub el-‘ilmijje, Bejrut, 2000, tom 1, str. 81.
[19] Eš-Šurunbulālī, Imdād..., str. 263.
[20] El-Bejhekī, Sunen..., tom 2, str. 314.