Prvi sastavni dio namaza je početni tekbir (iftitahi tekbir), koji se sastoji od izgovora riječi Allahu ekber (Allah je najveći) uz dizanje ruku. Početni tekbir se izgovara nakon ispunjavanja šestog uvjeta za namaz, to jeste donošenja nijjeta – odluke da se klanja određeni namaz.

Nakon koncentracije nijjetom, osoba mirno stoji, okreće se u pravcu Kabe i izgovara tekbir. Tekbir se ne izgovara glasno, već u sebi ili tiho tek onoliko koliko osoba zdravog sluha može čuti sama sebe. Na isti način se sve uči u namazu.

Prema praksi poslanika Muhammeda, a.s. prilikom tekbira muškarci dižu ruke u visini ušiju pri čemu je moguće dodirivanje palčevima mehkog dijela ušiju zbog određivanja visine dizanja ruku. Prilikom dizanja ruku dlanovi su otvoreni, a prsti prirodno sastavljeni. Žene će svoje ruke dizati spram ramena. Osoba koja to nije u mogućnosti uraditi, poput osobe s invaliditetom ili osobe u teškom zdravstvenom stanju, podići će ruke kod početnog tekbira onako kako može.

Pogled je prilikom tekbira usmjeren na mjesto gdje će kasnije spustiti lice, odnosno učiniti sedždu.

Prije samog nijjeta i tekbira, kod dijela namaza koji se naziva farz, muškarci trebaju proučiti ikamet na arapskom jeziku. Kada klanjaju sami uče ga poluglasno, dok u džematu jedna osoba, to jeste mujezin, pored ezana uči i ikamet u ime svih drugih naglas kako bi ostali klanjači znali da počinje namaz, što je objašnjeno u segmentu Džemat.

Izgovor tekbira
keyboard_arrow_down
Ikamet
keyboard_arrow_down
Hadisi o početnom tekbiru
keyboard_arrow_down

Od početnog tekbira pa do kraja namaza osoba treba imati na umu da stoji pred Allahom, dž.š. te da je dužna izvršavati sve dijelove (ruknove) namaza skrušeno i ispravno.

El-Buhārī prenosi od Ebū Hujrejre, r.a., da je Allahov Poslanik, a.s., jedne prilike ušao u džamiju, pa je (nakon nekog vremena) došao neki čovjek i klanjao namaz. Kada je završio s namazom prišao je Vjerovjesniku, a.s., i nazvao mu selam. Allahov Poslanik, a.s., mu je odgovorio na selam i rekao mu: „Vrati se pa ponovo klanjaj, jer nisi (kako treba) klanjao.“ Čovjek je ponovo klanjao, a zatim je prišao Vjerovjesniku, a.s., i nazvao mu selam. Allahov Poslanik, a.s., mu ponovo reče: „Vrati se i klanjaj, jer nisi (kako treba) klanjao.“ Ovo se ponovilo tri puta, a onda je onaj čovjek rekao: „Tako ti Onoga Koji te je poslao s Istinom, ja ne znam ljepše klanjati (od ovoga), pa me poduči.“ Vjerovjesnik, a.s., mu tada reče: „Kada ustaneš da klanjaš izgovori tekbir; zatim prouči ono što ti je najlakše iz Kur'ana; potom učini ruku‘ tako da se na njemu potpuno umiriš; zatim se podigni (s ruku‘a) toliko da se potpuno uspraviš; zatim učini sedždu tako da se na njoj potpuno smiriš; onda se uspravi na sjedenje tako da se na njemu potpuno umiriš; zatim se spusti ponovo na sedždu tako da se na njoj potpuno umiriš i tako čini čitav svoj namaz.

Također, prilikom klanjanja neke osobe pridaju veliku pažnju tehničkim pojedinostima koje ne utječu na ispravnost namaza kao što je npr. vezanje ruku na stajanju pri čemu zanemaruju skrušenost u namazu.