Skraćivanje i spajanje

Namaz na putu

Hadisi upućuje na to da je dozvoljeno klanjati nafilu jašući životinju, a da se ne okrene prema kibli. Kao i jahaća životinja, tretiraju se automobil, avion, brod, voz. Kada je riječ o farzu ako je osoba u mogućnosti klanjat će ga čineći sve namaske radnje kao u normalnoj situaciji, ako nije u mogućnosti klanjat će se na svom sjedištu, pokazujući ruku' i sedždu naklanjanjem glave.

Pored olakšice činjenja mesha za putnika, prema fikhskim propisima pravo, odnosno obaveza skraćivanja četverorekatnih namaza, ali ne i njihova spajanja, odnosi se na putnika čije putovanje u jednom pravcu iznosi približno 89 km makar ostao samo kratko u tako udaljenom mjestu. Ako bi u tako udaljenom mjestu ostao duže od 15 dana, gubi pravo skraćivanja namaza.

Prema tome, ukoliko je osobi mjesto trenutnog boravka udaljeno od stalnog mjesta boravka 89 km i više, treba skraćivati četverorekatne farz-namaze, ukoliko ne namjerava boraviti u jednom mjestu pola mjeseca i duže, a mjesto nečijeg trenutnog boravka na putu se određuje tamo gdje osoba spava

Ako osoba kao putnik pristupa džematu kojem je imam koji nije putnik onda će osoba klanjati za njim namaz, bez skraćivanja. Ako bi osoba kao putnik morala biti imam osobama koji nisu putnici, dužna ih je upoznati s činjenicom da će nakon dva rekata ona predati selam, a oni samostalno nastaviti namaz odnosno klanjati i preostala dva rekata.

Naklanjavanje namaza identično je klanjanju namaza u njegovom vremenu, bilo da je klanjač kod kuće ili na putu. Ako bi prošao namaz osobi koja je na putu i hoće da ga naklanja kod kuće, naklanjat će ga skraćenog. Također, propušteni namaz kod kuće, ako se naklanjava na putu, naklanjat će se tako što će se klanjati potpuno, jer farz nakon prolaska njegovog vremena ne mijenja svoju formu koju je imao u vremenu obaveze. Izuzetak od ovog pravila je bolesnik, koji naklanjava propuštene namaze iz vremena kada je bio zdrav onako kako je trenutno u stanju obaviti, a propuštene namaze u vrijeme bolesti klanjat će kada ozdravi na propisan način.

Prema fikhskim propisima hanefijskog mezheba spajanje namaza je dopušteno samo na Arefatu, tj. prilikom obavljanja hadžskih obreda. Međutim, vjerski autoritet, u bosanskohercegovačkom slučaju reisu-l-ulema ili muftija, može donijeti odluku o dozvoli spajanja namaza. Tako se podne i ikindija-namaz spajaju na godišnjici obilježavanja Genocida u Srebrenici 11. jula.

Inače, princip spajanja namaza odnosi se na olakšicu putnika da dva namaza odjedanput klanja u jednom od njihova dva namaska vremena. Spajaju se samo podne i ikindije, te akšam i jacija. Primjera radi,  putnik može spojiti podne i ikindiju u jednom od ova dva namska vremena tako što će farzove oba namaza klanjati po dva, a ne po četiri rekata. Putnik može spojiti i akšam i jaciju u jednom od ova dva namaska vremena, s tim da neće kratiti farz akšama. Ako je riječ o grupi putnika, spajanje mogu izvršiti i kroz džematski namaz, a ikamet će se proučiti za svaki namaz.

About Us

SVE O ISLAMU NA JEDNOM MJESTU | Interaktivna platforma za odgoj i obrazovanje islam.ba promovira ispravno razumijevanje islama i osigurava vjersko obrazovanje i odgoj muslimana različitih generacija.

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi