Opravdanik i stanje bolesti
Sahibi-uzur ili osoba s isprikom (opravdanik) je osoba koja zbog određenih fizičkih pojava ne može čuvati abdest.
Te pojave su: stalno curenje iz tijela krvi, sukrvice, gnoja, mokraće ili puštanje vjetra. Kod osobe s ovim pojavama će se potvrditi isprika kada mu protekne jedno puno namasko vrijeme, a bolest ne prestaje za to cijelo vrijeme. Takva osoba će se smatrati da ima opravdanje (uzur), i ostat će u tom statusu, dok se ne izliječi ili dok ne protekno jedno namasko vrijeme u kojem se nije javila ta pojava, odnosno bolest.
Propuštene namaze u jednom namaskom vremenu s jednim abdestom. Ako prođe jedno cijelo namasko vrijeme, bez ovih pojava, stanje sahibi-uzura prestaje i osoba se vraća u normalno stanje.
Sahibi-uzur može biti imam džemata samo onim licima koja su u istom stanju kao i on, ali nikako ne može biti imam onima koja nisu u tom stanju. Ako bi uzr imama i muktedije bio isti, dozvoljeno je da jedan klanja za drugim, jer im je stanje identično.
Islam je vjera milosti i tolerancije pa se uvažavaju objektivne i specifične okolnosti. Stoga je dozvoljeno bolesniku da klanja onako kako zdravstveno stanje dozvoljava. To se temelji na hadisu kojeg prenosi Imran ibn Husajn, koji kaže: "Imao sam poteškoće s hemoroidima, pa sam pitao Poslanika, a.s. kako da klanjam. Odgovorio je: "Klanjaj stojeći, ako možeš, a ako ne onda sjedeći, a ako ni to ne možeš, onda ležeći."
Ne treba prakticirati, ali je dozvoljeno da onaj koji stoji klanja za onim što sjedi, jer je Vjerovjesnik a.s. pri samrtnoj bolesti klanjao ashabima sjedeći.
Ako bi neko klanjao klimajući glavom za ruku i sedždu, bilo stojeći, sjedeći ili ležeći, pa ozdravio u toku namaza i mogao da potpuno obavi ove radnje u namazu, bilo stojeći ili sjedeći, neće nastaviti s klanjanjem, dopunjujući ono što je već klanjao, nego će početi namaz ispočetka, osim ako je riječ o isteku namaskog vremena.
Obaveza naklanjavanja namaza spada s osobe kojoj stanje nesvijesti ili gubitka razuma potraje duže od jednog dana i noći, i kada broj izostavljenih namaza dostigne šest. Stav islama prema osobi koja je izgubila razum je istovjetan stavu prema osobi koja je izgubila svijest, kada je riječ o naklanjavanju namaza.
Ako bi se onesvijestio od totalne anestezije ili od djelovanja nekog lijeka, ili ako bi gubljenje razuma bilo posljedica konzumiranja alkoholnih pića, dužan je sve propuštene namaze naklanjati, koliko god potrajalo vrijeme besvjesnog stanja, jer je ono posljedica ljudskog djelovanja.
SVE O ISLAMU NA JEDNOM MJESTU | Interaktivna platforma za odgoj i obrazovanje islam.ba promovira ispravno razumijevanje islama i osigurava vjersko obrazovanje i odgoj muslimana različitih generacija.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba