Preseljenje
Radnje prilikom smrtnog slučaja
Ljudski život sastoji se iz nekoliko faza. Život na dunjaluku samo je jedna, i to najkraća faza u postojanju čovjeka. Poslije dunjalučke faze dolazi smrt, koja je neminovnost i Allahov, dž.š., zakon za sva stvorena bića. Uzvišeni Allah u Kur'anu kaže: "Svako živo biće će smrt okusiti, i Nama ćete se poslije vratiti." (El-‘Ankebut, 57)
Šta činiti kod osobe na samrti?
Kad vidimo da je osoba na samrti, nastojat ćemo da mu vrijeme, koje mu je preostalo, ispunimo učenjem Kur'ana i činjenjem talkina, to jest podsjećanjem na izgovaranje šehadeta, ali ako vidimo da to samrtniku smeta i čini ga nervoznim u tom slučaju sami ćemo izgovarati šehadet poluglasno.
Poslanik Muhammed, s.a.v.s. je rekao: "Navodite svoje umiruće na izgovaranje La ilahe illallah. (Hadis bilježi Muslim) Pored toga običaj je da se kod umirućeg uči sura Jasin i još neki odlomci iz Kur'ana. Poslanik Muhammed, s.a.v.s. je rekao: "Učite kod svojih umirućih suru Jasin!" (Ebu Davud)
Zabranjeno je naricanje i lelekanje kod umirućeg, a isto tako i kod umrlog. Primjereni plač je dozvoljen, a Muhammed, s.a.v.s. je plakao za Sa'adom b. Ubadeom kazavši: "Slušajte! Allah ne kažnjava zbog suze, ni zbog tuge srca, nego kažnjava zbog ovoga!" - i pokazao je na jezik. (Hadis bilježi Buhari)
Šta činiti neposredno nakon što osoba preseli na Ahiret (umre)?
Nakon što osoba preseli, potrebno je prekinuti s učenjem Kur'ana pored nje, sve dok se ne ogasuli i opremi u ćefine. Nakon što se umrla osoba ogasuli i opremi u ćefine postaje dozvoljeno pa i poželjno da se uči Kur'an pred njenu dušu i uče dove. Smrt osobe se u islamskoj tradiciji naziva preseljenjem na Ahiret, a umrla osoba merhumom, tijelo umrlog mejjitom, pa se nakon smrti umrla osoba često tako naziva sve do dženaze.
Kad neki musliman ispusti dušu i preseli na Ahiret potrebno je obavijestiti dežurnog doktora-mrtvozornika da konstatuje smrt, ako osoba nije preselila u bolnici. Isto tako, dobro je pozvati džematskog imama u kuću merhuma i upitati za savjet pošto su imami naposredno vezani za sve faze vjerskog života pa tako i za preseljenje s ovoga svijeta. Na taj način porodica će dobiti sve informacije u vezi s protokolom za gasuljenje i dženazu.
Umrlu osobu, ako to već ranije nije učinjeno, treba okrenuti prema kibli njegovom desnom stranom, onako kako ga se okreće i prilikom klanjanja dženaze-namaza. Ako je to nemoguće onda ga treba položiti na leđa, ali mu glavu malo uzdignuti da bi mu bar lice bilo okrenuto prema Kibli.
Umrlom treba zatvoriti usta, ako su mu ostala otvorena, tako da mu se povežu vilice nekim platnom, zavojem, mahramom i slično, ispod brade pa preko tjemena. Nakon toga umrlog ćemo prekriti nekim platnom. Od Aiše, r.a. se prenosi sljedeće: "Kada je umro Božiji Poslanik, a.s., prekriven je crnim plaštom." (Hadis bilježi Muslim)
Običaj koji je veoma zastupljen jeste da svoje umrle zadržavaju u svojim kućama sve do krajnjeg trenutka kada trebaju da ih prevezu u gasulhanu radi opremanja za dženazu. Potrebno je jasno kazati i znati da sa opremanjem ne treba odugovlačiti nego, čim se ustanovi smrt, odmah preuzeti radnje na pripremi dženaze, kao što je kontaktiranje džematskog imama ili nadležnog medžlisa te umrlog premjestiti u gasulhanu. To je zdravstveno ispravnije, a time se sprječavaju i razna sujevjerja kao da se umrli "čuva". Ovo čuvanje umrlog, koje se udomaćilo kod velikog broja muslimana, pripada upravo tim mitovima koji nemaju nikakvo uporište u islamu.
Umrlog će iz kuće mogu iznijeti muški članovi porodice uz pomoć osoblja pokopnog društva, dok se žene trebaju strpiti i sustegnuti se od glasnog plakanja i naricanja što je zabranjeno.
Lijepo je da rodbina, prijatelji i komšije, na osnovu prakse Muhammeda, a.s. pripreme hranu za ožalošćenu porodicu u prvim danima nakon smrtnog slučaja.