Tefsirus-sufi
Riječ je o sufijskom tumačenju Kur'ana, odnosno aluzivnim. Putem ovog žanra u tefsiru se nastoji pronuknuti u dubinu kur'anskog teksta, te izvesti neko dodatno značenje na osnovu aluzije ili išareta koji tekst u sebi sadrži. Ovaj žanr u tumačenju Kur'ana karakteriše to što nema seneda (lanca prenosilaca) i predaja. Uglavnom, nastoji se, pomoću metafore i alegorije, ponirati u dubine koje njedri tekst. Bitno je istaknuti da neki tefsirski autoriteti, kao npr. Ez-Zerkeši, sufijsko tumačenje Kur'ana uopće ne smatraju tefsirom. Također, stavove islamskih učenjaka po pitanju validnosti sufijskog tumačenja dijelimo na dva dijela. Jedni ga apsolutno odbijaju, a drugi ga prihvataju, ali pod određenim uslovima kao što su: da ne bude u kontradiktornosti sa vanjskim značenjem kur'anskog teksta, da ne poziva u isključivost, da ne bude proizvoljno, da ne bude kontradiktornosti sa šerijatskim i racionalnim dokazima i da iza njega stoje šerijatski argumenti. Primjera radi, tumačeći ajet u kome se spominje da je noć Kadr bolja od hiljadu mjeseci, Ismail Hakki će kazati da to ustvari znači da je jedna noć arifa (oni koji su spoznali Boga) vrijednija od hiljadu mjeseci abida (pobožnjaci).
Neki od najpiznatijih sufijskih tefsira različitih vrsta su:
Spekulativni tefsir (tefsirun sufijjun nazarijjun), a najznačajniji predstavnik je Ibn Arebi (Fususu-l hikem); Djelatni ili aluzivni tefsir (tefsirun sufijjun amelijjun), a najznačajniji predstavnici su: Sehl et-Tusteri (Tefsirul-Kur'anil-azim), i Ebu Abdirrahman es-Sulemi (Hakaikut-tefsir)
IZVORI
Adilović, A. (2003). Velikani tefsirskih znanosti. Travnik;
Halilović, S. (2015). Osnovi tefsira. Sarajevo: Dobra knjiga;
Karić, E. (1995). Uvod u tefsirske znanosti. Sarajevo: Bosanska knjiga;
Ibrišević, S. (2016). Risala, sufijski pogledi. Sarajevo: Sufijski centar;
Latić, Dž. (2005). Metodologija tefsira. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka;
Ramić, J. (2001). Tefsir, historija i metodologija. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka.