Tabi'in

Neka od značenja ovog pojma u arapskom jeziku su: sljedbenik, pristalica, slijedeći, podanik, savremenik Muhammedovih drugova.Prema mišeljenju Ebu Abdullaha el-Hakima, tabi'inom se smatra svaka osoba koja je, kao musliman, vidjela ashabe Allahova Poslanika, s.a.v.s. El-Hakim je svrstao tabi'ine u 15 generacija, od kojih ćemo ovdje spomenuti samo dvije, prvu i posljednju. U prvu generaciju tabi'ina ubrajaju se oni koji su zatekli desetoricu ashaba kojima je Allahov Poslanik, s.a.v.s., za života obećao Džennet, kao što je Kajs b. Ebu Hazim, koji je od svih 20-orice slušao i prenio hadise.

On je jedini tabi'in koji je hadise prenio od svih desetorice ashaba kojima je Vjerovjesnik, s.a.v.s., obećao Džennet. U posljednju generaciju tabi'ina ubrajaju se oni koji su sreli u Basri Enesa b. Malika, ili u Kufi-Abdullaha b. Ebu Evfaa ili u Medini Saiba b. Jezida. Njih trojica su od ashaba koji su umrli posljednji. Ehu Hanife je u posljednjoj generaciji tabi'ina, jer je od ashaba sreo Abdullaha b. Unejsa, Abdullaha b. Džez'a ez-Zubejdija, Enesa b. Malika, Džabira b. Abdullaha i Aišu bint Adžred, i od njih prenio hadise. Inače, hadiski učenjaci svrstavaju sve tabi'ine u tri generacije: l. generacija starijih tabi'ina 2. generacija srednjih tabi'ina i 3. generacija mlađih tabi'ina. U tabi'ine ubrajaju i muhadremine. To su one osobe koje su živjele u Vjerovjesnikovo, s.a.v.s., vrijeme, ali se sa njim nisu susrele, zato što u njegovo vrijeme nisu bile primile islam nego su ga primile poslije njegove smrti, ili zato što su živjele daleko od njega. Imami Muslim je spomenuo 20-ak muhadremina, kao što su: Amr b. Mejmun el-Evdi (umro 74. godine po Hidžri), Suvejd b. Gafele (umro 80. godine po Hidžri) i Ehu Osman Abdur-Rahman b. Muli en-Nehdi (umro 95. godine po Hidžri). Poznavanje tabi'ina je od izuzetne važnosti kako bi se mogli razlikovati tabi'ini od ashaba, i tabi'ini od etbait-tabi'ina, a samim tim razlučiti musned od mursel-hadisa. Od tabi'ina, prvi je umro Ehu Zejd Muamer b. Jezid, koji je ubijen 30. godine po Hidžri, a posljednji Halef b. Halife b. Said el-Ešdže'i 180. godine po Hidžri.

Ova generacija nastaje od ashaba, sa njima živi i djeluje kao što žive i rade i sva druga djeca uz svoje roditelje. Međutim, sva djeca ashaba ne ubrajaju se u tabi'ine. Neka koja su rođena za života Božijeg poslanika, bar jednom se sa njim susrela smatraju se ashabima, kao što je slučaj sa Abdullahom b. Omerom, Abdullahom b. Abbasom, Abdur-Rahmanom b. Ebu Bekrom i dr.

Ostala djeca ashaba koja su rođena poslije Resulullahove smrti ili za njegova života, ali nisu imala susreta sa njim, kao i sve druge osobe koje se nijednom nisu susrele sa Muhammedom alejhi's-selamom, smatraju se tabi'inima. Ako bismo željeli da vremenski odredimo period u kome živi generacija tabi'ina onda bismo mogli da kažemo da taj period traje od desete godine po Hidžri, dakle od smrti Muhammeda, a.s., kada su rođeni prvi tabi'ini, pa sve do 180. god. po hidžri kada je umro Halef b. Hulejfe, posljednji čovjek iz generacije tabi'ina. To znači da tabi'ini žive, djeluju i rade skupa sa ashabima nešto više od jednog stoljeća. Tabi'ini su druga najbolja generacija ljudi koja je ikada živjela, odmah nakon ashaba, prema riječima Muhammeda, a.s.: Najbolja generacija (muslimana) je moja generacija, pa oni poslije njih, pa oni poslije njih." – Kaže Imran: Ne znam je li Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spomenuo dvije ili tri generacije." (Buharija)

IZVORI

Karalić, M. (2010). Hadis i hadiske znanosti. Novi Pazar: El-Kelimeh;

Smajić, A. (2006). Terminologija hadisa. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka;

Nakičević, O. (1996). Uvod u hadiske znanosti. Sarajevo: Fakultet islamskih nauka;

Hrvačić, Dž. (2009). Hadis. Sarajevo: El-Kalem.