Opći propisi
Nakon smrtnog slučaja umrloj osobi se klanja dženaza-namaz, čiji je način klanjanja ovdje objašnjen, dok su način ukopa i ostale radnje prije i nakon smrtnog slučaja objašnjeni u segmentu Ostalo (Smrt).
Dženaza-namaz je farz-kifaje, odnosno obaveza svih muslimana koji su u blizini obavljanja dženaze i imaju objektivne mogućnosti da klanjaju ovaj namaz, ali ako ga je obavio dovoljan broj klanjača, minimum sedam osoba, onda spada odgovornost s ostalih muslimana. U vanrednim okolnostima dženaza i ukop će se obaviti onako kako je moguće, s manjim brojem ljudi.
Kada se na jednom mjestu klanja više dženaza, onda je najbolje klanjati svakoj osobi posebno, ali se može klanjati jedna dženaza za sve umrle, pogotovo ako se radi o većem broju mejjita. Tada tijela umrlih lica treba poredati u red tako da su svi na pravilan način okrenuti prema kibli. Tijela muškaraca se poredaju ispred imama sa njegove desne strane a do njih i ženska, ako ih ima.
Ako se nekom desi da prispije u dženazetski džemat nakon što je imam izgovorio prvi tekbir, priključit će se džematu, uz izgovor tog tekbira u sebi. Ko zakasni na dženaza-namaz pa prispije u džemat kada je imam već izgovorio drugi ili treći od četiri obavezujuća tekbira, pričekat će dok imam ne izgovori sljedeći tekbir i tada će pristupiti u džemat, a propuštene tekbire će sam izgovoriti prije nego se tijelo umrlog podigne sa mejtaša.
Priključenje u dženazetski džemat nije moguće nakon izgovorenog četvrtog tekbira od strane imama. To znači da dotično lice nije stiglo na dotičnu dženazu i taj namaz se više ne može nadoklanjati.
U vezi sa dženaza-namazom valja znati i sljedeće:
1. dženaza-namaz klanjaju samo muškarci;
2. dženaza-namaz se klanja samo licima koja su živa rođena. Djetetu koje prilikom rođenja nije pokazivalo znakove života nadjet će se ime, okupat će se, zamotati u platno i tako ukopati. Dženaza mu se neće klanjati;
3. dženaza-namaz se ne klanja drumskim razbojnicima koji budu ubijeni od strane muslimanske vojske. Ako se predaju ili budu uhvaćeni pa im bude suđeno te budu osuđeni na smrt, sa njima će se postupiti kao i sa ostalima. To znači kupaju se i klanja im se dženaza;
4. dženaza-namaz se neće klanjati onome ko namjerno ubije svoje roditelje, ako je to uradio pri zdravoj pameti;
5. samoubici će se klanjati dženaza, iako je to mekruh. Razlog što će se samoubici ipak klanjati dženaza je u tome što se smatra da čovjek koji to uradi nije pri zdravoj pameti poduzeo taj korak, jer musliman koji bi to uradio namjerno i pri punoj svijesti, odlazi na onaj svijet bez vjere, što nije moguće da se dogodi umno zdravom vjerniku.
SVE O ISLAMU NA JEDNOM MJESTU | Interaktivna platforma za odgoj i obrazovanje islam.ba promovira ispravno razumijevanje islama i osigurava vjersko obrazovanje i odgoj muslimana različitih generacija.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba