Buharija

HADIS

Pričao nam je Ismail b. Abdullah koji je rekao: Obavijestio me je brat Abdulhamida, koji je prenio od sina Ebu Ziba, on od Seida el-Makburija, a on od Ebu Hurejre, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao:

Srest će Ibrahim svog oca Azera na Sudnjem danu, a njegovo lice će biti prekriveno prašinom i katranom. Ibrahim će ga upitati: Zar ti nisam govorio: Ne suprostavljaj mi se! Otac će mu odgovoriti: - Danas ti se neću suprostavljati! Ibrahim će potom reći: Gospodaru moj, uistinu si mi Ti obećao da me nećeš osramotiti na Dan proživljenja, a zar ima veće sramote od oca koji je daleko? Uzvišeni Allah će odgovoriti: Zaista sam zabranio Džennet nevjernicima! Zatim će biti kazano: Ibrahime, što ti je to pored noge? On će pogledati i vidjeti da pored njega stoji zamazan kosmati mužjak hijene, koji će biti uzet za šape i bačen u džehennemsku vatru.

ARAPSKI

حدثنا إسماعيل بن عبد الله، قال: "أخبرنى أخى عبد الحميد، عن ابن أبى ذئب، عن سعيد المقبرى، عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ – رضى الله عنه– عَنِ النَّبِىِّ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ: "يَلْقَى إِبْرَاهِيمُ أَبَاهُ آزَرَ يَوْمَ القِيَامَةِ، وَ عَلَى وَجْهِ آزَرَ قَتَرَةٌ وَ غَبَرَةٌ، فَيَقُولُ لَهُ إِبْرَاهِيمُ: "أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ: "لاَ تَعْصِنِى؟!"، فَيَقُولُ أَبُوهُ: "فَاليَوْمَ لاَ أَعْصِيكَ."، فَيَقُولُ إِبْرَاهِيمُ: "يَا رَبِّ، إِنَّكَ وَعَدْتَنِى أَنْ لاَ تُخْزِيَنِى يَوْمَ يُبْعَثُونَ، وَ أَىُّ خِزْىٍ أَخْزَى مِنْ أَبِى الأَبْعَدِ؟"، فَيَقُولُ اللهُ تَعَالَى: "إِنِّى حَرَّمْتُ الجَنَّةَ عَلَى الكَافِرِينَ."، ثُمَّ يُقَالُ : "يَا إِبْرَاهِيمُ، مَا تَحْتَ رِجْلَيْكَ؟"، فَيَنْظُرُ، فَإِذَا هُوَ بَذِيجٌ مُلْتَطِخٌ، فَيُؤْخَذُ بِقَوَائِمِهِ، فَيُلْقَى فِى النَّارِ

KOMENTAR HADISA

Naveo ga je El-Buhari, također, u Knjizi tefsira, sure Eš-Šu’ara’, 6.džuz, str.111, s kraćim tekstom, a s komentarom od El-Kastalanija u 7. džuzu, na str. 378.

El-Kastalanijev komentar hadisa, 5.džuz, str. 343

Isma’il b. ‘Abdullah je sin Ebu Uvejsa el-Esbahija, sina sestre imama Malika, a njegov brat je ‘Abdulhumejd Ebu Bekr El-E’eši b. Ebi Uvejs. A sin Ebu Zi’ba je Muhammed b. ‘Abdurrahman. Se’id b. Ebi Se’id el-Makburii je prenio od Ebu Hurejre, r.a., a on od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: Srest će Ibrahim,a.s., svog oca Azera na Sudnjem danu, a njegovo lice će prekrivati crnilo i prašina (crnilo kao garež), te će mu Ibrahim, a.s., reći: - Zar ti nisam govorio: Nemoj mi se suprostavljati! Time on ukazuje na riječi Uzvišenog: O oče moj, meni dolazi znanje, a ne tebi; zato mene slijedi, i ja ću te na pravi put uputiti. O oče moj, ne klanjaj se šejtanu, šejtan je Milostivome uvijek neposlušan (sura Merjem, 43,44). Njegov otac će odgovoriti: Danas ti se neću suprostavljati. Zatim će Ibrahim, a.s., reći: - Gospodaru moj, uistinu si mi obećao da me nećeš osramotiti na Dan proživljenja. On je molio to što je molio, a nije ostao u molbi svome Gospodaru nesretan, pa se nadao odgovoru. A zar ima veće sramote od oca koji je zalutao od Allahove milosti, stoga što je griješnik daleko od Allahove milosti, a nevjernik još dalje. Tako kaže Uzvišeni: Milost Allahova je doista blizu onih koji dobra djela čine (sura El-E’araf, 56). Allah će Ibrahimu, a.s., reći: Uistinu sam zabranio Džennet nevjernicima! To znači: pošto je tvoj otac nevjernik, njemu je Džennet zabranjen. Zatim će biti kazano: - Ibrahime, što ti je to pored noge? To pitanje služi da bi on skrenuo pogled s Azera. U rečenici: Pogledat će i vidjeti da pored njega stoji zamazan kosmati mužjak hijene riječ الذيخ znači: hijena koja ima dugu dlaku; zamazan krvlju ili izmetom, koji izlazi iz njega. Takav će biti uzet za šape i bačen u džehennemsku vatru. U predaji kod Ibn el-Munzira stoji: Nakon što ga on bude vidio takvog, odreći će ga se i reći: - Ti nisi moj otac! Mudrost je u tome što će se on preobraziti u hijenu, a ne u drugu životinju. Hijena je najgluplja životinja. Jedna od njenih gluposti je to što ne primjećuje ono što bi moralo da izazove oprez kod nje. Samim time, i Azer nije prihvatio iskren savjet od čovjeka koji je bio najbrižniji prema njemu, zbog čega je upoređen s njome. Uz to, hadis iznosi dokaz da od počasti koju ima dijete neće roditelji imati nikakve koristi, ako nisu bili muslimani, i, obratno, kao što je slučaj s Nuhom, a.s., i njegovim sinom. A Allah najbolje zna!