OBJAVE I POSLANICI
Vjernici će biti zadržani na Sudnjem danu sve dok ne postanu zabrinuti zbog toga. Zatim će se savjetovati: - Potražimo nekoga da se zauzme za nas kod Gospodara, kako bismo bili izbavljeni iz ove situacije! - Tako će doći do Adema i reći: - Ti si Adem, praotac čovječanstva, kojega je Allah Svojom rukom stvorio i u Svom Džennetu nastanio.
Naredio je melekima da ti sedždu učine i nazivima svih stvari te podučio. Zauzmi se za nas kod Gospodara, kako bi nas spasio iz ove naše situacije! - On će odgovoriti: - Nisam vam od pomoći! - Potom će spomenuti svoj grijeh koji je počinio (kušanje ploda s drveta, što mu je bilo zabranjeno). - Nego, idite do Nuha, prvog vjerovjesnika kojeg je Allah poslao stanovnicima zemlje! - Oni će otići do Nuha, a on će kazati: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će i on svoj grijeh, koji je počinio (pitanje upućeno Gospodaru o nečemu o čemu nije imao znanja). – Nego, idite vi do prijatelja Milostivog! - Otići će oni tada do Ibrahima, a on će reći: - Zaista vam ja nisam od pomoći! - I on će spomenuti tri slučaja kada je slagao. – Nego, idite do Musaa, roba kojem je Allah dao Tevrat, s kojim je razgovarao i Sebi ga približio!
- Oni će otići do Musaa, a on će im kazati: - Zaista vam ja nisam od pomoći! - Tada će i on navesti svoj grijeh kojeg je počinio (ubistvo) i savjetovat će ih: - Nego, idite vi do Isaa, Allahovog roba i Njegovog poslanika, Ruha Allahovog i Njegove riječi! - Poslušat će ga i otići do Isaa. On će reći: - Nisam vam od pomoći! Idite Muhammedu, s.a.v.s., robu kojem je Allah oprostio i prethodne i kasnije grijehe! - Tada će oni doći meni, a ja ću zatražiti dopuštenje od svoga Gospodara da uđem u Njegovu Kuću. To će mi biti dopušteno, pa ću, kada vidim svoga Gospodara, pasti na sedždu i ostati tako onoliki koliko On bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Reci, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti prihvaćeno! Traži, bit će ti dato! - Zatim ću podići glavu, pa ću slaviti svoga Gospodara slavom i zahvalom kojom će me On podučiti. Poslije toga ću se zauzimati, pa će mi On odrediti jednu grupu i ja ću je izvesti i uvesti u Džennet. - Rekao je Katade: - Čuo sam ga da je, također, rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet.
Nakon toga ću se vratiti i tražiti dopuštenje da vidim svoga Gospodara, što će mi biti dozvoljeno. Kada Ga budem vidio, past ću na sedždu i ostati tako onoliko koliko Allah bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Govori, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti primljeno! Traži, bit će ti dato! - Podići ću glavu i slaviti svoga Gospodara slavom i zahvalom kojom će me On podučiti, a poslije toga ću se zauzimati. On ćemi potom odrediti jednu grupu i ja ću izaći i uvesti ih u Džennet.
– Katade je dodao: - Čuo sam ga, također, da je rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet. Zatim ću se vratiti treći put i tražiti dopuštenje da vidim svoga Gospodara, pa će mi biti dozvoljeno da Ga vidim. Kada Ga budem vidio, past ću na sedždu i ostati tako onoliko koliko On bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Govori, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti primljeno! Traži, bit će ti dato! - Podići ću glavu i slaviti svoga Gospodar slavom i zahvalom kojom će me On podučiti, poslije čega ću se zauzimati. On će mi odrediti jednu grupu i ja ću izaći i uvesti je u Džennet. Rekao je Katade: - Čuo sam ga, također, da je rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet. Tako će biti sve dok u vatri ne ostane samo onaj koga je Kuran zavještio, tj. onaj koga će zadesiti vječni boravak u vatri. - Zatim je proučio ovaj ajet: Gospodar tvoj će ti na onome svijetu hvale dostojno mjesto darovati (sura El-Isra, 79). To počasno mjesto je ono koje je On obećao vašem Vjerovjesniku, s.a.v.s.
Buharija
Naveo ga je El-Buhari, također, u Knjizi tefsira, sure Eš-Šu’ara’, 6.džuz, str.111, s kraćim tekstom, a s komentarom od El-Kastalanija u 7. džuzu, na str. 378.
El-Kastalanijev komentar hadisa, 5.džuz, str. 343
Isma’il b. ‘Abdullah je sin Ebu Uvejsa el-Esbahija, sina sestre imama Malika, a njegov brat je ‘Abdulhumejd Ebu Bekr El-E’eši b. Ebi Uvejs. A sin Ebu Zi’ba je Muhammed b. ‘Abdurrahman. Se’id b. Ebi Se’id el-Makburii je prenio od Ebu Hurejre, r.a., a on od Vjerovjesnika, s.a.v.s., da je rekao: Srest će Ibrahim,a.s., svog oca Azera na Sudnjem danu, a njegovo lice će prekrivati crnilo i prašina (crnilo kao garež), te će mu Ibrahim, a.s., reći: - Zar ti nisam govorio: Nemoj mi se suprostavljati! Time on ukazuje na riječi Uzvišenog: O oče moj, meni dolazi znanje, a ne tebi; zato mene slijedi, i ja ću te na pravi put uputiti. O oče moj, ne klanjaj se šejtanu, šejtan je Milostivome uvijek neposlušan (sura Merjem, 43,44). Njegov otac će odgovoriti: Danas ti se neću suprostavljati. Zatim će Ibrahim, a.s., reći: - Gospodaru moj, uistinu si mi obećao da me nećeš osramotiti na Dan proživljenja. On je molio to što je molio, a nije ostao u molbi svome Gospodaru nesretan, pa se nadao odgovoru. A zar ima veće sramote od oca koji je zalutao od Allahove milosti, stoga što je griješnik daleko od Allahove milosti, a nevjernik još dalje. Tako kaže Uzvišeni: Milost Allahova je doista blizu onih koji dobra djela čine (sura El-E’araf, 56). Allah će Ibrahimu, a.s., reći: Uistinu sam zabranio Džennet nevjernicima! To znači: pošto je tvoj otac nevjernik, njemu je Džennet zabranjen. Zatim će biti kazano: - Ibrahime, što ti je to pored noge? To pitanje služi da bi on skrenuo pogled s Azera. U rečenici: Pogledat će i vidjeti da pored njega stoji zamazan kosmati mužjak hijene riječ الذيخ znači: hijena koja ima dugu dlaku; zamazan krvlju ili izmetom, koji izlazi iz njega. Takav će biti uzet za šape i bačen u džehennemsku vatru. U predaji kod Ibn el-Munzira stoji: Nakon što ga on bude vidio takvog, odreći će ga se i reći: - Ti nisi moj otac! Mudrost je u tome što će se on preobraziti u hijenu, a ne u drugu životinju. Hijena je najgluplja životinja. Jedna od njenih gluposti je to što ne primjećuje ono što bi moralo da izazove oprez kod nje. Samim time, i Azer nije prihvatio iskren savjet od čovjeka koji je bio najbrižniji prema njemu, zbog čega je upoređen s njome. Uz to, hadis iznosi dokaz da od počasti koju ima dijete neće roditelji imati nikakve koristi, ako nisu bili muslimani, i, obratno, kao što je slučaj s Nuhom, a.s., i njegovim sinom. A Allah najbolje zna!