OBJAVE I POSLANICI
Vjernici će biti zadržani na Sudnjem danu sve dok ne postanu zabrinuti zbog toga. Zatim će se savjetovati: - Potražimo nekoga da se zauzme za nas kod Gospodara, kako bismo bili izbavljeni iz ove situacije! - Tako će doći do Adema i reći: - Ti si Adem, praotac čovječanstva, kojega je Allah Svojom rukom stvorio i u Svom Džennetu nastanio.
Naredio je melekima da ti sedždu učine i nazivima svih stvari te podučio. Zauzmi se za nas kod Gospodara, kako bi nas spasio iz ove naše situacije! - On će odgovoriti: - Nisam vam od pomoći! - Potom će spomenuti svoj grijeh koji je počinio (kušanje ploda s drveta, što mu je bilo zabranjeno). - Nego, idite do Nuha, prvog vjerovjesnika kojeg je Allah poslao stanovnicima zemlje! - Oni će otići do Nuha, a on će kazati: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će i on svoj grijeh, koji je počinio (pitanje upućeno Gospodaru o nečemu o čemu nije imao znanja). – Nego, idite vi do prijatelja Milostivog! - Otići će oni tada do Ibrahima, a on će reći: - Zaista vam ja nisam od pomoći! - I on će spomenuti tri slučaja kada je slagao. – Nego, idite do Musaa, roba kojem je Allah dao Tevrat, s kojim je razgovarao i Sebi ga približio!
- Oni će otići do Musaa, a on će im kazati: - Zaista vam ja nisam od pomoći! - Tada će i on navesti svoj grijeh kojeg je počinio (ubistvo) i savjetovat će ih: - Nego, idite vi do Isaa, Allahovog roba i Njegovog poslanika, Ruha Allahovog i Njegove riječi! - Poslušat će ga i otići do Isaa. On će reći: - Nisam vam od pomoći! Idite Muhammedu, s.a.v.s., robu kojem je Allah oprostio i prethodne i kasnije grijehe! - Tada će oni doći meni, a ja ću zatražiti dopuštenje od svoga Gospodara da uđem u Njegovu Kuću. To će mi biti dopušteno, pa ću, kada vidim svoga Gospodara, pasti na sedždu i ostati tako onoliki koliko On bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Reci, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti prihvaćeno! Traži, bit će ti dato! - Zatim ću podići glavu, pa ću slaviti svoga Gospodara slavom i zahvalom kojom će me On podučiti. Poslije toga ću se zauzimati, pa će mi On odrediti jednu grupu i ja ću je izvesti i uvesti u Džennet. - Rekao je Katade: - Čuo sam ga da je, također, rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet.
Nakon toga ću se vratiti i tražiti dopuštenje da vidim svoga Gospodara, što će mi biti dozvoljeno. Kada Ga budem vidio, past ću na sedždu i ostati tako onoliko koliko Allah bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Govori, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti primljeno! Traži, bit će ti dato! - Podići ću glavu i slaviti svoga Gospodara slavom i zahvalom kojom će me On podučiti, a poslije toga ću se zauzimati. On ćemi potom odrediti jednu grupu i ja ću izaći i uvesti ih u Džennet.
– Katade je dodao: - Čuo sam ga, također, da je rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet. Zatim ću se vratiti treći put i tražiti dopuštenje da vidim svoga Gospodara, pa će mi biti dozvoljeno da Ga vidim. Kada Ga budem vidio, past ću na sedždu i ostati tako onoliko koliko On bude htio da ostanem. Zatim će reći: - Ustani, Muhammede! Govori, bit ćeš saslušan! Zauzmi se, tvoje zauzimanje će biti primljeno! Traži, bit će ti dato! - Podići ću glavu i slaviti svoga Gospodar slavom i zahvalom kojom će me On podučiti, poslije čega ću se zauzimati. On će mi odrediti jednu grupu i ja ću izaći i uvesti je u Džennet. Rekao je Katade: - Čuo sam ga, također, da je rekao: - Zatim ću izaći i izvesti ih iz vatre i uvesti u Džennet. Tako će biti sve dok u vatri ne ostane samo onaj koga je Kuran zavještio, tj. onaj koga će zadesiti vječni boravak u vatri. - Zatim je proučio ovaj ajet: Gospodar tvoj će ti na onome svijetu hvale dostojno mjesto darovati (sura El-Isra, 79). To počasno mjesto je ono koje je On obećao vašem Vjerovjesniku, s.a.v.s.
Buharija
Komentar hadisa od El-Kastalanija, 5. džuz, 321 str.
U tekstu: Stvorio je Allah Adema, a.s., dodao je ’Abdurrezak, prenoseći od Me’amera, dio: na njegovu sliku (على صورته). Spojena lična zamjenica (ه) se „vraća“ na Adema, sa značenjem: zaista ga je Allah stvorio u obliku koji mu je On dao i nije prolazio faze razvoja, kao ni faze u utrobi, kakav je slučaj s njegovim potomcima. Naprotiv, On ga je stvorio savršenog u potpunosti. Ovaj hadis je u proturječju s drugim hadisom: Stvorio je Allah Adema na sliku Milostivog. Odgovor na tu proturječnost je u tome da je to prisvajanje počasti i ugleda, jer je Uzvišeni Allah čovjeka stvorio u obliku u kojem mu nijedna stvorena stvar ne liči po ljepoti i savršenstvu oblika.
Na opis visine: Bio je visok šezdeset lakata dodao je Ahmed u predaji od Se’ida b. el-Musejjiba, koju on prenosi od Ebu Hurejre, dio: do sedam lakata širok. Zatim je rekao Uzvišeni njemu: Idi i poselami one, tj. grupu meleka i poslušaj kako će ti oni otpozdraviti pozdrav, jer je to tvoj pozdrav i pozdrav tvojih potomaka koji će doći poslije tebe. Kod Et-Tirmizija, u hadisu kojeg prenosi Ebu Hurejre, stoji: Allah je stvorio Adema i udahnuo u njega od Svog Ruha. Jednom on kihnu i reče: - Hvala Allahu! (El-hamdu lillahi) - On je zahvalio Allahu Njegovim izunom... Njegove su riječi: Idi do onih meleka, do one grupe koja sjedi. Adem ih je pozdravio: „Neka je mir na vas!“(Es-Selamu alejkum!) A oni su odgovorili: „Neka je mir na tebe i Allahova milost!“ Oni su dodali: „I Allahova milost“. Ovo su prve odredbe o selamu i prvi propis obaveznosti njegova nazivanja, jer on predstavlja vrata ljubavi i vezanja srca među braćom po vjeri. Ta ljubav čini samu srž potpunog imana, kako stoji u hadisu kojeg navodi Muslim, a koji se prenosi od Ebu Hurejre: Nećete ući u Džennet sve dok ne budete vjerovali, a nećete vjerovati sve dok se ne budete međusobno voljeli! A hoćete li da vas uputim na nešto što, ako budete radili, voljet ćete jedni druge? Širite selam među sobom! Svako ko uđe u Džennet ući će u njega s likom Adema, a.s., lijep, savršeno potpun i visok. Neće to biti u mračnom liku, niti će biti s kakvom mahanom. Rečenica: Čovjek se nije prestajao smanjivati, po ljepoti i visini, sve do sada znači da je zaustavljeno to smanjivanje kod ovog umeta. Također, kada njegovi pripadnici budu ulazili u Džennet, vratit će se u lik koji je imao Adem, a.s., kao jako visoki i lijepi.
U knjizi Musirul-garam fi zijaretil-kuds vel-halil alejhis-selam Tadžuddina et-Tedmurija stoji ono što on prenosi od Ibn Kutejbe, koji je to naveo u djelu El-Me’arif: „Zaista je Adem, a.s., bio golobrada lica. Brada je počela rasti poslije kod njegovih potomaka. Bio je visok, duge, kovrdžave i guste kose.“ Hadis iz poglavlja Poziv na namaz, kojeg, također, navode El-Buhari i Muslim u poglavlju Obilježja Dženneta, a čiju vjerodostojnost potvrđuje Ibn Hibban, prenose i El-Bezzar, i Et-Tirmizi, i En-Nesai od Se’ida el-Makburija i drugih, a on od Ebu Hurejre: Zaista je Allah stvorio Adema od praha, pa ga je učinio od ilovače, zatim ga je ostavio sve dok nije postao blato. Potom ga je izglačao i dao mu oblik. Onda ga je ostavio dok nije postao kao pečena glina. Kada je prolazio Iblis pored njega, rekao je: - Zaista si ti stvoren radi nečeg veličanstvenog! - Zatim je On u njega udahnuo od Svog Ruha, pa je prvo što je poteklo kroz njega bio Ruh, udahnut kroz nosnu šupljinu. Poslije toga je Adem progledao i kihnuo, te rekao: - Hvala Allahu! (El-hamdu lillah!) - Allah je na to rekao: - Tvoj Gospodar ti se smilovao (jerhamuke Allah)... U hadisu od Ebu Musaa, kojeg prenosi Ebu Davud, a čiju vjerodostojnost potvrđuje Ibn Hibban, stoji: Zaista je Uzvišeni Allah stvorio Adema od grumena kojeg je sabrao od svih vrsta zemlje. Tako su potomci Ademovi došli na Zemlju. Zbog toga, kada je Uzvišeni Allah naumio stvoriti Adema iz ničega i pokazati ga, On ga je stvarao u šest faza: faza prašine, faza tvrde ilovače, faza uglačanog blata, faza gline, faza oblikovanja gline onako kako to rade grnčari (glinom kojom je Allah stvorio njegove kosti, meso i krv), i faza u kojoj je u njega udahnuo od Svoga Ruha. El-Kastalani, Allah mu se smilovao, dalje kaže: „Zaista Allah stvara čovjeka na četiri načina: bez oca i majke, što je Adem, a.s.; od oca, a bez majke, što je Hava; od majke, a bez oca, što je ‘Isa, a.s., i od oca i od majke, što je ona osoba što je stvorena od tekućine koja se izbaci, koja izlazi iz kičme i one iz grudi, tj. koja izlazi iz kičme muškarca i iz grudi žene. Ovaj posljednji način stvaranja ostvaruje se u šest ciklusa: prvi je ciklus sjemena, drugi je ugruška, treći je stanje fetusa (embrio), četvrti je formiranje kostiju, peti obavijanje kostiju mesom i šesti je udahnjivanje duše.“
Uzvišeni Allah je odlikovao čovjeka iznad ostalih bića time što ga je učinio najodabranijim među svjetovima, njegovim odabiranjem i njegovim stvaranjem. Uzvišeni kaže: Mi smo sinove Ademove, doista, odlikovali (sura El-Isra', 70), kao i: I daje vam da se koristite onim što je na nebesima i onim što je na zemlji, sve je od Njega (sura El-Džasijeh, 13). Nema sumnje da je onaj zbog koga i radi koga su stvorena sva stvorenja, nebeska i zemaljska, stvorenje koje oblači odjeću ponosa spram onoga ko mu neprijateljstvo iskazuje. Allah ga je stvorio bićem u kome se sjedinjuju osobine časnih meleka i prostih životinja. Zato u njemu postoji snaga oba svijeta i zato je on primjeren za stanovnika oba svijeta, pa je poput životinje, zbog svojih nagona, a i poput meleka, zbog svog razuma, znanja i pokornosti. Odlikovao ga je poslaničkim stepenom, a mudrost iziskuje da poslaničko stablo bude zasebne vrste: vrste koja je veza između čovjeka i meleka i u kojoj se oni vezuju i sjedinjuju na određeni način. Stoga je Poslanik kao melek, zbog poznavanja carstava nebesa i zemlje, i kao čovjek, zbog toga što ima potrebu za jelom, pićem i dr. Onda kada čovjek očisti svoju dušu od nefsanskih prohtjeva, a tijelo od stvarne prljavštine, i dođe u Allahovu blizinu, tada postaje vredniji od meleka, kako kaže Uzvišeni Allah u Kur’anu: I meleki će im ulaziti na vrata svaka: „Mir neka je vama, zato što ste trpjeli.“ (sura Er-Ra’d, 23,24) U hadisu se kaže: Meleki će biti sluge stanovnicima Dženneta.
Ibn Kesir kaže: - Postoje razilaženja oko toga da li je Adem imao potomka u Džennetu. Jedni kažu da nije, a drugi da su u njemu rođeni Kabil i njegova sestra. Spominju neki da je u njemu bilo rođeno, iz svake trudnoće, muško i žensko dijete. U Tarihu Ibn Džerira stoji da je Hava rodila četrdesetero djece iz dvadeset porođaja. Drugi navode stotinu i dvadeset porođaja, a u svakom porođaju je bilo muško i žensko dijete. Prvi od njih su se rodili Kabil i njegova sestra Iklima. U El-Kamusu stoji da je Iklimija (اِقْلِيمِيَاء) kći Adema, a.s., a da se posljednji rodio Abdulmugis i njegova sestra Emetulmugis. Navodi se i da Adem nije umro dok nije vidio svoje potomstvo – one koji su bili njegovi potomci i njihove potomke: ukupno četiri stotine hiljada ljudi. A Allah zna najbolje!
Navodi Es-Suda od Ibn Abbasa, r.a., i ostalih da je svaki muškarac iz jednog porođaja ženio ženu rođenu u drugom porođaju. Tako je Habil htio da oženi Kabilovu sestru, čemu se ovaj usprotivio. Obojici im je Adem naredio da zakolju po kurbana, što su oni i učinili. Potom se spustila vatra koja je progutala Habilova kurbana, a ostavila Kabilovog, zbog čega se Kabil rasrdio i rekao Habilu: „Zaista ću te ubiti kako ne bi oženio moju sestru!“ Habil mu je odgovorio: Allah prima samo od onih koji su dobri (sura El-Ma’ide, 27). I udario je Kabil Habila i usmrtio ga, kako stoji u riječima Allaha Uzvišenog, koji kazivanje o njima navodi u Svojoj plemenitoj Knjizi. Život Ademov je trajao hiljadu godina, kako se prenosi od ‘Ata’ija El-Harasanija. Od njega bilježi Ibn Džerir da su, kada je Adem umro, za njim plakala stvorenja sedam dana (El-Kastalani, 5. džuz, 320 str.).
El-Kastalani, Allah mu se smilovao, tumačeći hadis u knjizi Molitva za namaz (poglavlje Početak selama, 9. džuz, 130 str.), navodi da je stvorio Allah Adema na njegovu sliku. Ovdje se spojena lična zamjenica „vraća“ na Adema, tj. stvorio ga je On u potpunom stanju, bez prolaženja faza sjeme-ugrušak-embrio(fetus)-dojenče-dječak. To je tek tad bio potpun čovjek, i nije prolazio kroz ove stadije kao što je to slučaj sa njegovim potomstvom. Stoga je neispravan govor materijalista o tome da čovjek ne može nikada postati prije nego što je bio sjeme, niti može postojati sjeme bez čovjeka. To je pomenuo Ibn Battal.
Kod El-Buharije u El-Edebul-mufredu, kao i kod Ahmeda, postoji hadis kojeg prenose od Ibn ‘Adžilana, a on od Ebu Hurejre, r.a., koji glasi: Ne govorite - Allah prokleo tvoje lice i lice koje liči tvome! Allah je stvorio Adema na Svoju Sliku. Ta se slika proklinje ovim govorom. I očito je da spojena lična zamjenica (u riječi صورته) pripada onome o čemu se govori, a to je proklinjanje njegove (čovjekove) slike. Navodi se da se spojena lična zamjenica ه- odnosi na Allaha Uzvišenog, jer je u pojedinim predajama preneseno: Stvorio ga je na sliku Milostivog (صورة الرحمن), tj. na sliku jednog od Allahovih svojstava, time što mu je dao znanje, vid, sluh, i dr. iako Allahovim svojstvima ništa nije nalik. Rekao je Et-Turbešti: „Sljedbenici istine se oko toga razvrstavaju u dvije grupe: jednu čine oni koji odbijaju tumačenje, ali i poređenje s bilo čime i prepuštanje svega Allahovom sveznanju, Koji njime obuhvata svaku stvar. Stav ove grupe je sigurniji. Druga grupa drži da ova genitivna veza predstavlju vezu počasti i plemenitosti, i to tako da je Uzvišeni Allah stvorio Adema, a.s., u formi kojoj nije slična forma nijedne druge stvari po ljepoti, savršenosti i mnoštvu drugih značajnih koristi, sadržanih u njemu.“
Et-Tibi kaže da je tumačenje ovog hadisa poželjno i potrebno mu je se vratiti, jer je sintagma njegova visina pojašnjenje za riječi na njegovu sliku. To je kao da je on rekao: Stvorio je On Adema po onome po čemu se raspoznaje, po svom lijepom izgledu i ljepoti, savršenosti i veličini svog oblika, a od njih se najviše ističe visina, jer on nije bio među ljudima (El-Kastalani). Ovo tumačenje pojačavaju riječi Uzvišenog, upućene čovjeku: I On vam obličje daje i likove vaše čini lijepim (sura El-Mu’min, 64). A Allah najbolje zna!
Imam Muslim navodi ovaj hadis u svome Sahihu, kod pojašnjenja karakteristika Dženneta, u 10. džuzu, 294. str. iz El-Kastalanijeve glose.