Buharija

HADIS

Navodi ga El-Buhari u poglavlju Israelićani, a koji se prenosi od Huzejfe da je rekao: - Čuo sam ga (Allahovog Poslanika, s.a.v.s.), kako govori:

Zaista je nekom čovjeku iz davnih vremena došao melek da uzme dušu i pitao ga: - Jesi li uradio kakva dobra? - On je odgovorio: - Ne znam. - Prisjeti se! - Tada je rekao: - Ne sjećam se ničega, osim što sam pozajmljivao ljudima dok sam bio na dunjaluku, pa sam im opraštao. Odlagao sam naplatu od imućnog i opraštao onome ko je bio u nevolji. - Allah ga je uveo u Džennet.

ARAPSKI

عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: "سَمِعْتُهُ – أَىْ رَسُولَ الله صلى الله عليه و سلم– يَقُولُ: "إِنَّ رَجُلاً فِيمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ، أَتَاهُ المَلَكُ لِيَقْبِضَ رُوحَهُ، فَقِيلَ لَهُ: "هَلْ عَمِلْتَ مِنَ الخَيْرِ؟"، قَالَ: "مَا أَعْلَمُ."، قِيلَ لَهُ: "انْظُرْ!"، قَالَ: "مَا أَعْلَمُ شَيْئاً، غَيْرَ أَنِّى كُنْتُ أُبَايِعُ النَّاسَ فِى الدُّنْيَا، فَأُجَازِيهِمْ، فَأُنْظِرُ المُوسِرَ وَ أَتَجَاوَزُ عَنِ المُعْسِرِ."، فَأَدْخَلَهُ اللهُ الجَنَّةَ

KOMENTAR HADISA

El-Kastalanijev komentar hadisa

 

Rib’ij b. Hiraš Huzejfe je Ibn el-Jeman, r.a.

Riječi opraštali su dug imućnome podrazumijevaju da su to činili prilikom traženja naplate duga.

Za riječi Oprostite mu! kod Muslima stoji: Rekao je Allah, dž.š.: Ja polažem veće pravo na to od tebe! Oprostite mu! Ova Muslimova predaja dokazuje da je El-Buharijina verzija jeste hadisi kudsij, iako ga on nije odredio kao takvog.

El-Kastalani, Uzvišeni Allah mu se smilovao, dalje navodi: U hadisu Ibn el-Jesra stoji: Ko bude odgodio naplatu duga onome ko je u nevolji ili mu ga oprostio, zaštitit će ga Allah u hladu Svoga Arša. Allah je naredio strpljivost onome ko je u nevolji, riječima: A ako je u nevolji, onda pričekajte dok bude imao; a još vam je bolje, nek znate, da dug poklonite. (sura El-Bekare, 280) To znači: obaveza vam je da odgodite dok dužnik ne bude spreman platiti, a ne da postupate kao džahili, koji, kada nastupi vrijeme ispunjenja duga, reknu dužniku: - Ili plaćanje ili kamata! – Stoga, kada zajmodavac sazna da se dužnik nalazi u nevolji, zabranjeno mu je od njega tražiti naplatu, čak i onda kada ne bude njegova nevolja potvrđena od strane suca.

El-Karafi i drugi su iznijeli stav da je oprost duga onome ko je u oskudici bolji od odlaganja njegove naplate. Izuzeli su to od načela: Fard je bolji od nafile!, jer je odlaganje naplate duga obaveza, a oprost mustehab. To je bolje od odlaganja izvršenja. Zabilježen je hadis o nagradi za odlaganje naplate od dužnika u nevolji, kojeg prenosi imam Ahmed: Ko odgodi naplatu duga onome ko je u nevolji, ima za svaki dan odgode sadaku! Prema tome, ko odgodi naplatu duga stiče svaki dan veliku naknadu. A Allah najbolje zna!