Buharija
HADIS
Pričao nam je Musedded, pričao nam je Ebu Avane, koji je prenio od Katade, a on od Enesa, sina Malikova, r.a., da je rekao Alahov Poslanik, s.a.v.s.:
Sakupit će Allah ljude na Sudnjem danu, kada će oni reći: - Potražimo nekoga ko će se zauzeti za nas kod našeg Gospodara, kako bismo napustili ovo mjesto! - Doći će Ademu i obratiti mu se: - Ti si onaj koga je Allah Svojom Rukom stvorio i od Svoga Ruha udahnuo. Naredio je melekima i oni su ti sedždu učinili. Zauzmi se za nas kod našeg Gospodara! - On će reći: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će svoj grijeh i reći: - Idite Nuhu, prvom poslaniku kojeg je Allah poslao! - Oni će doći do njega, a on će im kazati: - Nisam vam od pomoći! - Tada će spomenuti svoj grijeh i reći: - Idite Ibrahimu kojega je Allah uzeo za Svoga prijatelja! - Oni će doći i do njega, a on će im reći: - Nisam vam od pomoći! - I on će spomenuti svoj grijeh i reći im: - Idite Musau, s kojim je Allah razgovarao! - Oni će doći do njega, a on će reći: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će svoj grijeh i uputiti ih: - Idite Isau! - Doći će i do njega, i on će reći: - Nisam vam od pomoći! Idite Muhammedu, s.a.v.s.! Njemu su već oprošteni i raniji i budući grijesi! - Oni će doći meni, a ja ću tražiti od svoga Gospodara da Ga vidim. Kada se to desi, past ću na sedždu i tako ostati koliko On bude htio. Zatim će biti kazano: - Podigni svoju glavu i traži! Bit će ti dato! I govori, bit ćeš saslušan! I zauzmi se, bit će ti udovoljeno! - Zatim ću podići glavu i zahvaliti se svome Gospodaru, onako kako me je podučio, a zatim ću se zauzeti i On će mi odrediti skupinu za koju ću se zauzeti, te ću ih izvaditi iz vatre i uvesti u Džennet. Poslije toga ću se vratiti i pasti na sedždu kao i prvi put. Tako će biti tri puta (ili četiri), sve dok u vatri ne ostane nikoga osim onoga koga je Kuran zavještio.
Rekao je Ebu Abdullah el-Buhari, Allah mu se smilovao: - Katade bi u vezi s ovim govorio: Onaj koji će u njemu vječno ostati."
ARAPSKI
حدثنا مسدد، حدثنا أبو عوانة، عن قتادة، عَنْ أَنَس – هُوَ ابْنُ مَالِك– رضى الله عنه– قَالَ:" قَالَ رَسُولُ اللهِ – صلى الله عنيه و سلم–: "يَجْمَعُ اللهُ النَّاسَ يَوْمَ القِيَامَةِ، فَيَقُولُونَ: "لَوِ اسْتَشْفَعْنَا عَلَى رَبِّنَا، حَتَّى يُرِيحَنَامِنْ مَكَانِنَا؟!"، فَيَأْتُونَ آدَمَ، فَيَقُولُونَ: "أَنْتَ الَّذِى خَلَقَكَ اللهُ بِيَدِهِ، وَ نَفَخَ فِيكَ مِنْ رُوحِهِ، وَ أَمَرَ المَلاَئِكَةَ فَسَجَدُوا لَكَ، فَاشْفَعْ لَنَا عِنْدَ رَبِّنَا!"، فَيَقُولُ: "لَسْتُ هُنَاكُمْ."، وَ يَذْكُرُ خَطِيئَتَهُ وَ يَقُولُ: "ائْتوُا نُوحًا، أَوَّلَ رَسُولٍ بَعَثَهُ اللهُ."، فَيَأْتُونَهُ، فَيَقُولُ: "لَسْتُ هُنَاكُمْ."، وَ يَذْكُرُ خَطِيئَتَهُ، "ائْتوُا إِبْرَاهِيمَ، الَّذِى اتَّخَذَهُ اللهُ خَلِيلاً."، فَيَأْتُونَهُ، فَيَقُولُ: "لَسْتُ هُنَاكُمْ."، وَ يَذْكُرُ خَطِيئَتَهُ، "ائْتوُا مُوسَى الَّذِى كَلَّمَهُ اللهُ."، فَيَأْتُونَهُ، فَيَقُولُ: "لَسْتُ هُنَاكُمْ."، وَ يَذْكُرُ خَطِيئَتَهُ، "ائْتوُا عِيسَى."، فَيَأْتُونَهُ، فَيَقُولُ: "لَسْتُ هُنَاكُمْ، ائْتوُا مُحَمَّدًا – صلى الله عليه وسلم– فَقَدْ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ."، فَيَأْتُونَنِى ، فَأَسْتَأْذِنُ عَلَى رَبِّى، فَإِذَا رَأَيْتُهُ وَقَعْتُ سَاجِدًا، فَيَدَعُنِى مَا شَاءَ اللهُ، ثُمَّ يُقَالُ: "ارْفَعْ رَأْسَكَ، سَلْ تُعْطَهْ، وَ قُلْ يُسْمَعْ، وَ اشْفَعْ تُشَفَّعْ!"، فَأَرْفَعُ رَأْسِى، فَأَحْمَدُ رَبِّى بِتَحْمِيدٍ يُعَلِّمُنِى، ثُمَّ أَشْفَعُ، فَيَحُدُّ لِى حَدًّا، ثُمَّ أُخْرِحُهُمْ مِنَ النَّارِ، وَ أُدْخِلُهُمُ الجَنَّةَ، ثُمَّ أَعُودُ، فَأَقَعُ سَاجِدًا مِثْلَهُ، فِى الثَّالِثَةِ، أَوِ الرَّابِعَةِ، حَتَّى مَا بَقِىَ فِى النَّارِ إِلاَّ مَنْ حَبَسَهُ القُرْآنُ."
قَالَ أَبُو عَبْدُ اللهِ البُخَارِى – رَحِمَهُ اللهُ– : "وَ كَانَ قَتَادَةُ يَقُولُ عِنْدَ هَذَا: "أَىْ وَجَبَ عَلَيْهِ الخُلوُدُ
Komentar hadisa od El-Kastalanija, 9. džuz, str. 317, iz Knjige o oslobađanju robova
Musedded iz lanca prenosilaca je Ibn Muserhed; Ebu ‘Avane je Vedah b. ‘Abdullah el-Ješkeri, koji je prenio od Katade, a on od Enesa, sina Malikova, r.a. Ovaj je kazao da je rekao Allahov Poslanik, s.a.v.s.: - Sakupit će Allah ljude na Sudnjem danu. U hadisu kojeg prenosi Ebu Hurejre, r.a., stoji: Sakupit će Allah ljude, prve i posljednje u jednoj dolini u kojoj će oni iščekivati poziv i upirati pogled, a sunce će se primaknuti njihovim glavama, tako da će im njegova žega postati nesnosna.
Tada će reći: -Potražimo nekoga ko će se zauzeti za nas kod našeg Gospodara. To traženje nekoga za zauzimanje znači traženje šefa’ata, a riječju لو (da, kako bi) istaknuta je namjera i traženje. Ono ne iziskuje odgovor, ili je on ispušten, tj. kako bismo bili spašeni i slično, kako bismo napustili ovo mjesto. Ovo čini nedvojbenim da je traženje zauzimanja pomenuto na ovom mjestu zbog dijeljenja pravde i kako bi se okončalo predugo iščekivanje. Oni će doći Ademu i reći: - Ti si onaj koga je Allah Svojom Rukom stvorio (Svojom Moći, bez posrednika) i u tebe, od Svog Ruha, udahnuo, stvarajući ga i udahnjujući u tvoje tijelo bez posredstva meleka.
I melekima je naredio, pa su ti sedždu učinili, iskazujući ti počast. Stoga se zauzmi za nas kod našeg Gospodara! On će reći: - Nisam vam od pomoći, tj. nisam taj koji ima tako visok stepen: predvodništvo u šafa’atu. U izjavi spomenut će svoj grijeh misli se na kušanje ploda drveta. On je to rekao ponizno i tražeći izvinjenje za takav odgovor. Idite Nuhu, prvom poslaniku kojeg je Allah poslao! Oni će otići do njega, a on će reći: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će svoj grijeh: pitanje koje je uputio svome Gospodaru, a o kojem mu znanje nije dato. Idite Ibrahimu, kojeg je Allah učinio Svojim prijateljem! Oni će otići do njega, a on će reći: - Nisam vam od pomoći! - Spomenut će svoj grijeh, a u predaji od Hemama stoji: Uistinu sam ja slagao tri puta! Sufjan je dodao svoje riječi: Ja ću se, evo, razboljeti! (sura Es-Saffat, 89), zatim njegove riječi: To je učinio ovaj najveći od njih (sura El-Enbija, 63) i njegove riječi koje je uputio svojoj ženi: Obavijesti vladara da si mi ti sestra! Ovo su tri aluzije, no, s obzirom na to da imaju formu neistine, zbog njih on (Ibrahim) sažalijeva samog sebe.
Rekao je El-Kastalani, Allah mu se smilovao, da je Allah nadahnuo ljude da pitaju Adema i druge vjerovjesnike. Zašto nisu nadahnuti da najprije pitaju Muhammeda, s.a.v.s., mada među njima ima i onih koji su čuli za ovaj hadis? To je zato da bi se potvrdila njegova odličnost i visok položaj, blizina i odličnost nad ostalim stvorenjima. Neka je Allahov blagoslov i mir na njega. Amin!