Buharija | 3046
HADIS
Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: Oslobađajte svakog ispod sile (misleći na zarobljenike), nahranite gladnoga i obilazite bolesnika!" (Buharija, 3046)
ARAPSKI
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ، حَدَّثَنَا جَرِيرٌ، عَنْ مَنْصُورٍ، عَنْ أَبِي وَائِلٍ، عَنْ أَبِي مُوسَى ـ رضى الله عنه ـ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " فُكُّوا الْعَانِيَ ـ يَعْنِي الأَسِيرَ ـ وَأَطْعِمُوا الْجَائِعَ وَعُودُوا الْمَرِيضَ ".
Zahtjev islama je ste sloboda vjere i pravednost na Zemlji. Ovaj hadis upravo ukazuje da se muslimani nisu podsticali kako bi pljačkali, krali i ratovali da bi se bogatili, već omogućili slobodu i pravednost svim ljudima. Kur’an principijelno govori o džihadu. On kaže: Borite se, Allaha radi, onako kako se treba boriti. (22, 78). Prema dr. Adnanu Silajdžiću hadiski komentatori su uvjete borbe sublimirali u sljedećem: 1. Muslimani se moraju konstantno pouzdavati u Allaha, dž.š., konstantno Ga spominjati i obavljati vjerske obaveze. 2. U susretu sa neprijateljem moraju biti nepokolebljivi i postojani, 3. Imati vazda na umu opće i zajednički definirane interese. 4. Biti potpuno svjesni uzvišenosti ciljeva poradi kojih se borba vodi. 5. Muslimani ne smiju biti oholi i hvalisavi u svojemu držanju i ponašanju. Ovdje ćemo objasniti samo neke od njih. Kur’an apostrofira motive ili razloge poradi kojih se vodi rat. On kaže: „Vjernici se bore na Allahovom putu, a nevjernici na šejtanovom. Zato se borite protiv šejtanovih štićenika, jer je šejtanovo lukavstvo zaista slabo. (4,76) Kur’an jasno diferencira borbu u ime Allaha, dž.š., i borbu u ime nekih drugih interesa. S tim u vezi prenosi se od Ebu Musaa el-Eš’arija da je neki čovjek došao Poslaniku i upitao ga: “Jedan čovjek se bori da bi obezbijedio ratni plijen, drugi da bi stekao slavu I ugled; treći da bi iskazao svoju vještinu I hrabrost – koji je od njih borac na Allahovom putu? “Onaj koji se bori da bi Allahova, dž.š., riječ bila gornja, taj se bori na Allahovu putu.’
Borba na Božijem putu mora biti utemeljena na najvišim i najplemenitijim ciljevima. Oni se daju sublimirati u jednoj rečenici. To je borba u kojoj se iskazuje briga muslimana za svijet i sudbinu njegova moralnoga poretka. Na tom putu muslimani moraju pokazati visok stupanj volje, hrabrosti I izdržljivosti: O vjernici kad se s kakvom četom sukobite smjeli budite i neprestano Allaha spominjite da biste postigli što želite i pokoravajte se Allahu i Njegovu Poslaniku i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenoga duha ostali; i budite izdržljivi jer Allah je, zaista, na strani izdržljivih. (8,45-6) S tim u vezi Poslanik kaže: “Ne poželite da se sretnete sa svojim neprijateljem, ali kad se sa njima sukobite izdržite!” Otuda džihad u islamu nema nikakve veze sa aktom nasilja. Naprotiv on podrazumijeva, s jedne strane, svaki napor koji je usmjeren protiv zla u svijetu bez obzira u kojoj se ono formi pojavilo, i s druge strane, kultiviranju njegove harmonije. Ne čudi onda što Poslanik u svojim hadisima u džihad ubraja: reći istinu pred vladarom, tražiti znanje, rađati djecu, putovati po svijetu u svrhu širenja mira i znanja, boriti se protiv strasti i sl.