Muslim | 223

HADIS

Ebu Malik el-Eš'ari prenosi da je Poslanik, alejhis-selam, rekao:

Abdest (čistoća) je pola imana (vjerovanja), riječi 'el-hamdulillah' napunit će ahiretsku vagu (mizan), dok riječi ili fraza 'subhanallah vel-hamdulillah' ispunjavaju ili ispunjava sve između nebesa i Zemlje. Namaz je svjetlost, sadaka je argument, sabur svjetlo koje isijava toplinu, a Kur'an je (jasan) dokaz tebi u korist ili protiv tebe. Svi ljudi se trude, ali jedni u pokornosti Allahu, pa se oslobode Vatre, a drugi u pokornosti šejtanu, pa se upropaste."

ARAPSKI

الطُّهُورُ شَطْرُ الإيمانِ، والْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلأُ المِيزانَ، وسُبْحانَ اللهِ والْحَمْدُ لِلَّهِ تَمْلَآنِ -أَوْ تَمْلأُ- ما بيْنَ السَّمَواتِ والأرْضِ، والصَّلاةُ نُورٌ، والصَّدَقَةُ بُرْهانٌ، والصَّبْرُ ضِياءٌ، والْقُرْآنُ حُجَّةٌ لَكَ، أوْ عَلَيْكَ، كُلُّ النَّاسِ يَغْدُو فَبايِعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُها، أوْ مُوبِقُها. الراوي : أبو مالك الأشعري | المحدث : مسلم | المصدر : صحيح مسلم | الصفحة أو الرقم : 223

KOMENTAR HADISA
Ovaj hadis je izuzetno značajan i veličanstven i jedan veliki osnov i princip islama. U njemu Poslanik, alejhis-selam, spominje sve ono što je važno i značajno za jednog muslimana u njegovom dunjalučkom i ahiretskom životu.
Prvo što je spomenuo jeste abdest – et-tuhur, rekavši: Abdest je pola imana (vjerovanja), a to je vjersko pranje određenih dijelova tijela, prije obavljanja određenih ibadeta. Za čistoću i čišćenje tijela od prljavština se u arapskom jeziku koristi pojam et-taharetu. A abdest je – kaže Poslanik, alejhis-selam – drugi dio ili polovina imana (vjerovanja). Time se najvjerovatnije misli da je abdest po nagradi koja za njega slijedi ravan polovini nagrade koja slijedi za vjerovanje.
Međutim, komentatori hadisa iznose i neka druga tumačenja ovog dijela hadisa, pa jedni kažu da osobine vjerovanja, bilo da se radi o riječima i djelima, duhovno čiste i oplemenjuju srce, dok se vodom čisti tijelo i s njega otklanja nečistoća. Tako se može zaključiti da se osobine vjerovanja mogu podijeliti u dvije kategorije: one koje se tiču čistoće i čišćenja vanjštine (fizička čistoća) i one koja se tiče unutrašnjeg čišćenja (duhovne čistoće). Uzimajući ovo u obzir, može se reći da je abdest pola vjerovanja.
Drugi, opet, kažu da se riječju „iman“ (vjerovanje) u hadisu misli na namaz, kao što je to i u riječima Uzvišenog: „Allah neće dati da propadne vaše vjerovanje (tj. vaš namaz - salatukum).“ (وَماَ كاَنَ اللهُ لِيُضيِعَ إِيِماَنَكُمْ) (El-Bekare, 143) Oni također kažu da se ovdje radi o impliciranom značenju, tj. značenju koje se podrazumijeva, a ono bi glasilo: „Potpuno uzimanje abdesta je uvjet potpunosti namaza, a namaz nije valjan i primljen bez abdesta.“ Gledano iz te perspektive, za abdest se može reći da je pola vjerovanja, s tim da se ne misli nužno na dvije polovine koje su potpuno jednake, nego da se radi o dva dijela, tj. da je vjerovanje jednim dijelom abdest, a drugim dijelom nešto drugo.
U hadisu dalje stoji: Riječi 'el-hamdulillah' napunit će ahiretsku vagu (mizan), što znači da će ove riječi biti vagane na Sudnjem danu, pa će napuniti Vagu (Mizan) sevapima i nagradom, te će tas na koji budu stavljene prevagnuti i čovjek koji ih bude izgovarao bit će nagrađen. Vaga (Mizan) koji se ovdje spominje bit će prava, stvarna vaga, čiju kakvoću ne znamo jer spada u ona pitanja koja zovemo gajb (ono što je čulima nedokučivo), a u koja svaki musliman mora vjerovati.
Potom se u hadisu kaže: ...riječi ili fraza 'subhanallah vel-hamdulillah' ispunjavaju ili ispunjava sve između nebesa i Zemlje. Riječ subhanallah označava potpuno negiranje bilo kakve manjkavosti i nedostatka Uzvišenom Allahu, te priznavanje da je On savršen na način koji odgovara Njegovoj uzvišenosti. S druge strane, riječ elhamdulillah je priznavanje da jedino Allah zaslužuje sve vrste zahvale i pohvale.
A to da ove dvije riječi zajedno ispunjavaju sve što je između nebesa i Zemlje, znači da nagrada za njihovo izgovaranje ispunjava sve što je između nebesa i Zemlje, je zbog toga što se riječju subhanallah, kao što smo rekli, izražava negiranje bilo kakvog nedostaka Allahu, a riječju elhamdulillah potpuna naša ovisnost o Allahu. Osim toga, riječju elhamdulillah se izražava potpuno savršenstvo Hvaljenoga (dakle Allaha), te ljubav prema Njemu i Njegovo štovanje i veličanje.
Namaz je svjetlost, veli dalje Poslanik, alejhis-selam, odnosno jedna od nagrada za namaz bit će to što će Uzvišeni Allah klanjačima dati svjetlo na Sudnjem danu, a i na dunjaluku će im lica biti svijetla, vedra i ozarena. S druge strane, lica onih koji ne klanjaju su smrknuta, tmurna i bez ikakve vedrine. Ovo je jedno tumačenje ovog dijela hadisa.
Po drugom tumačenju kaže se da namaz sprečava griješenje, razvrat i nevaljala djela i vodi ljude ka onome što je dobro i ispravno, pa je s tog aspekta poput svjetla koje čovjeku osvjetljava put i razgoni tamu. Namaz je, dakle, čovjeku svjetlo; svjetlo u njegovom srcu, na njegovom licu, u njegovom kaburu i na mjesto okupljanja na Sudnjem danu.
Sadaka je (nepobitan) argument, nastavlja dalje Poslanik, alejhis-selam, jer se njome dokazuje vjerovanje vjernika i njihovo razlikovanje od munafika. Munafici, naime, ne daju sadaku jer i ne vjeruju da sadaku treba davati. Oni koji sadaku daju, to njihov davanje je dokaz iskrenosti njihovog imana (vjerovanja). Interesantno je da se u korijenu riječi „sadaka“ nalaze harfovi „s“, „d“ i „k“, koji tvore riječ „sidk“, tj iskrenost.
U drugom objašnjenju stoji da je sadaka nepobitan argument za kojim čovjek poseže kada mu on zatreba, baš kao što će to biti a Sudnjem danu kada bude upitan u šta je trošio svoj imetak. Tada će posegnui za sadakom kao argumentom, odgovorivši da ga je udjeljivao kao sadaku i naravno, da je na njega izdvajao zekat.
Potom Poslanik, alejhis-selam, kaže: Sabur je svjetlo koje isijava toplinu (dijaun). Riječ „dijaun“ ukazuje na svjetlo koje isijava toplinu i koje može nekada i da oprži. Takva je svjetlost Sunca, dok je svjetlost Mjeseca svjetlost koja osvjetljava i obasjava, ali ne grije i ne proizvodi toplinu.
S obzirom da je sabur težak i dušama teško ostvariv, te da je potrebno da se čovjek bori sa samim sobom, da svoj nefs sputava i ukroćuje i da se bori protiv svojih poriva i nagona, to je sabur ono svjetlo koje čovjeku osvjetljava put i grije ga. Kada govorimo o saburu, ovdje prvenstveno mislimo na dostojanstveno i lijepo podnošenje nedaća. Međutim, sabur je potreban i u izvršavanju djela koja predstavljaju pokornost Uzvišenom Allahu, ali je potreban i u izbjegavanju grijeha, kao i u postojanom podnošenju životnih nedaća i iskušenja. U svim ovim situacijama, sabur je pohvalan i on je svjetlo koje isijava toplinu i koje čovjeku osvjetljava i pokazuje ispravan put.
Kur'an je (jasan) dokaz tebi u korist ili protiv tebe, veli dalje Poslanik, alejhis-selam. Dakle, Kur'an će na Sudnjem danu biti dokaz onome, tj. u korist onoga koji ga bude učio i radio po njemu, dok će onima koji ga ne budu učili i ne budu de po njemu vladali i radili, Kur'an biti uzrok propasti i dokaz protiv njih.
Na kraju Poslanik, alejhis-selam, kaže: Svi ljudi ujutro za poslom idu, tj. trude se, pa se žrtvuju i neki se spase Vatre, a drugi sebe upropaste. Dakle, svi ljudi se trude, ali jedni u pokornosti Allahu, pa se tako spase i oslobode džehennemske vatre, a drugi u pokornosti šejtanu i svojim strastima, pa se upropaste tako što u Vatri skončaju.
U hadisu nalazimo:
1) Objašnjenje nekih riječi i djela vjerovanja koja vjernika spašavaju i oslobađaju od Vatre;
2) Upozorenje da će čovjek odgovarati za svoje grije i prestupe u djelima, pa neka s toga radi kako ko hoće