Nesai
HADIS
Ebu Hurejre, r.a., prenosi od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., riječi:
- Rekao je Allah, dž.š.: - Slagao je na Mene čovjek, a nije trebalo da to učini. I uvrijedio Me je potomak Ademov, a nije trebalo da Me uvrijedi! Slagao je izjavom da ga neću ponovo oživjeti, kao što sam ga prvi put stvorio, a nije ponovno stvaranje za Mene ništa lakše od njegovog prvog stvaranja. Uvrijedio Me je riječima:
- Uzeo je Allah sebi potomka! – A Ja sam Allah, Jedini, Svemupotrebni! Nisam rodio i rođen nisam, i niko Mi ravan nije! ((En-Nesai u svome Sunenu, poglavlje Duše mumina)
ARAPSKI
﴿٢١﴾ عن أبى هريرة –رضى الله عنه–، عن رسول الله –صلى الله عليه و سلم– قال: " قال اللهُ–عز و جل–: ﴿"كَذَّبَنى ابْنُ آدَمَ، و لَمْ يَكُنْ يَنْبَغِى له أَنْ يُكَذِّبُنى، و شَتَمَنى ابْنُ آدَمَ و لَمْ يَكُنْ يَنْبَغِى له أَنْ يَشْتُمَنى، أَمَّا تَكْذِيبُه إيَّاىَ فقوله إنِّى لا أُعِيدُه كَمَا بَدَأْتُه و لَيْسَ آخِرُ الخَلْقِ بِأَعَزَّ عَلَىَّ مِنْ أَوَّلِه، و أمَّا شَتْمَه إيَّاىَ فقوله: "اتَّخَذَ اللهُ وَلَدًا."، و أنا اللهُ الأَحَدُ الصَّمَدُ، لَمْ أَلِدْ و لَمْ أُولَدْ، و لَمْ يَكُنْ لِى كُفُوًا أَحَدٌ."﴾
El-Kastalanijev komentar hadisa:
Ebu el-Jeman je el-Hakem b. Nafi’, a Šu’ajb je Ibn Ebu Hamzete. Ebu Ez-Zinad je ‘Abdullah b. Zukvan. El-E’aredž je ‘Abdurrahman b. Hermez. Oni prenose od Ebu Hurejre, r.a., da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: Rekao je Uzvišeni Allah: „Slagao je na Mene potomak Ademov“. Riječ كذبنى je s teštidom (ﹽ) na zalu (ذ) i znači „neko od potomaka Ademovih“, a to su oni koji negiraju proživljenje. Možda se ovdje radi i o namjeri da se spomene cjelokupan ljudski rod. Riječima: A nije on imao razloga za to, misli se na to da nije imao razloga za laž, tj. nije imao pravo slagati. U rečenici: I uvrijedio Me je, a nije imao razloga za to, riječ شتم znači: „Uvreda, psovanje, vrijeđanje, korenje, ruženje, grđenje“. A njegova laž na Mene su njegove riječi: „Neće me On ponovo oživjeti kao što me je stvorio.“ Nije prvo stvaranje za Mene ništa lakše od ponovnog njegovog oživljenja. tj. uobičajeno je da je povratak lakši od polaska, iako su oba u odnosu na Allaha jednaci. Njegova odluka jeste da, kada nešto želi, kaže: „Budi!“ i ono biva. Njegova uvreda prema Meni su njegove riječi: „Zaista je Allah uzeo Sebi potomka“, podrazumijeva vrijeđanje u kojem se nalazi nesavršenstvo, jer potomak mora biti začet od svog roditelja i rođen. To zahtijeva prethodni snošaj, za što se mora posjedovati nagon, od čega je Allah Uzvišeni čist. U rečenici: A Ja Sam Jedino Svemupotrebni riječ:صمد znači utočište, poglavar, vođa bez koga se ništa ne svršava i to predstavlja glagol s objektom: On je Onaj Koji pruža utočište i Kome se obraća sve stvoreno. Nisam rodio i rođen nisam znači da je On Uzvišeni, Nužno postojeći (واجب الوجود لذاته) postojao oduvijek, prije postojanja bilo čega, a pošto je svako novorođenče stvoreno, tj. ima nekog prije sebe, dokaz je i to da Njegovo očinstvo ne postoji. Pošto Allah ne liči ni jednom od Svojih stvorenja, niti su Mu ona srodna, i zato što nema od Svoje vrste sudrugu, sa kojom bi se orodio, dokaz je da potomstvo ne postoji. I niko Mu ravan nije, tj. dorastao i sličan.
Šejh ‘Izuddin b. Abdusselam, Allah Uzvišeni mu se smilovao, rekao je:
- Za Allaha se dvoje svojstava mora zanijekati: jedno od njih su osobine kao što su: drijemež, san i smrt, a drugo je ortak u Savršenosti, kao što je nepostojanje pomagača.
Riječi: Nije rodio i rođen nije predstavljaju negiranje nedostataka, jer i dijete i roditelj moraju biti od dva tijela, a ona su sklona promjenama i različitostima. Same promjene i različitosti su nedostaci od kojih je Uzvišeni Allah čist. Te dvije kategorije ukazuju na neophodnost sličnosti potomka roditelju, zbog čega se time u potpunosti negira zajedništvo u savršenstvu.
Ebu ‘Abdullah el-Buhari, Uzvišeni Allah mu se smilovao, rekao je: „Riječima: Allah je Svemupotrebni/Utočište Arapi nazivaju svoje plemstvo (es-samed:الصمد ).
Ebu Vail Šekik b. Seleme je rekao:
- On je Gospodar Koji je dosegao vrhunac u vlasti i uzdignutosti.
Ibn ‘Abbas, r.a., rekao je:
- On je Onaj Koji pruža utočište kod Sebe živim bićima u njihovim potrebama i molbama i On je Utočište onome ko Njemu teži. On je opisan tim (Svemupotrebni/Utočišteالصمد ) apsolutno, a zaista je On Neovisan od stvorenja i svega ostalog. Svako osim Njega je ovisan o Njemu, u svakom pogledu.
El-Hasan i Katade kažu:
- On ostaje poslije Svojih stvorenja.
El-Hasan kaže:
- Svemupotrebni/Utočište:- الصمدje u značenju Vječnoživi, Svedržeći, Koji vječno traje.
Ed-Dahhak i Es-Sudi su rekli:
- To je Onaj Koji nema utrobe, tj. ne osjeća On nikakvu potrebu.
‘Abdullah b. Jezid kaže:
- Svemupotrebni/Utočište: - الصمد je Svjetlost koja blista.
A sva ova svojstva su Njemu pripadajuća i može Ga se njima opisati.
Zatim El-Kastalani navodi od El-Gazalija sljedeće riječi iz njegovog djela Futuhu el-gajb:
- Njegove riječi Allah je Jedan dokaz su Njegove svete i savršene identifikacije, a Svemupotrebni/Utočište الصمد iziskuje nijekanje potrebe Allaha Uzvišenog za drugim i iziskuje da drugi imaju potrebu za Njim. I nije rodio.... i sve do kraja sure isključuje sve ono čime se stvorenja opisuju od Njega. A ne postoji jasniji način spoznaje Njega Uzvišenog od poricanja da On Uzvišeni posjeduje svojstva stvorenja.
A Allah najbolje zna!