Ubejj Ibn Keab, R.A.
Ubejj ibn Keab ibn Kajs ibn Ubejd, zvani Ebu Munzir, je bio ensarija iz medinskog plemena Hazredž.
Prije prelaska na islam bio je od poznatih i iskrenih židovskih učenjaka. Bio je pismen, što je u to vrijeme bila rijetkost i poznavao je ranije vjerozakone. Kada je prešao na islam bio je jedan od poznatih pisara Kur'ana u vrijeme Allahovog Poslanika, s.a.v.s. Također je bio jedan od najpoznatijih učača Kur'ana u tom vremenu. Bio je od onih ashaba koji su naučili Kur'an napamet za života Poslanika, s.a.v.s. Bio je uzor ostalim ashabima i tabi'inima u nauci i njenoj primjeni. Meamer je rekao: "Abdullah ibn Abbas, r.a., je većinu svog znanja preuzeo od ove trojice: od Omera, Alije i Ubejja ibn Keaba."
Učestvovao je sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., u najvažnijim događajima i bitkama, kao što su dogovor na Akabi, Bedr, Uhud, Hendek i slično.
Allahov Poslanik, s.a.v.s., ga je toliko uvažavao da mu je dozvolio da izdaje fetve još za njegova života. Vrlo je interesantan i upečatljiv događaj Poslanika, s.a.v.s., sa ovim ashabom, r.a., kada ga je pitao o najveličanstvenijem ajetu u Kur'anu. „Jednog dana Poslanik, s.a.v.s., mu postavi ovakvo pitanje: „O Ebu Munzire, koji je ajet u Kur'anu, a.š., najveličanstveniji? On je odgovorio: -Allah, dž.š., i Njegov poslanik najbolje znaju. Poslanik mu postavi isto pitanje: - Koji je ajet u Kur'anu, a.š., najveličanstveniji, o Ebu Munzire? On tada odgovori: -Ajetul-kursijj, tj. Allah je - nema boga osim Njega - Živi i Vječni...(sura El-Bekare, 255.) Tada je Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., zasijalo lice od sreće i oduševljenja. Potapšao ga je po ramenu i rekao: -Neka ti je blagoslovljeno tvoje znanje, o Ebu Munzire!“ Tako mu je Poslanik, s.a.v.s., čestitao na njegovom znanju koje mu je Allah, dž.š., podario.
Evo još jednog interesantnog događaja sa ovim ashabom. Enes ibn Malik, r.a., pripovijeda da je jednom prilikom Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao Ubejju ibn Keabu: -O Ebu Munzire, Allah mi je naredio da pred tobom proučim Kur'an. Ubejj reče: -Zar je mene Uzvišeni Allah spomenuo po imenu!? Tada mu Poslanik reče: -Da, spomenuto je tvoje ime. Ubejj opet upita: -Pa zar sam ja spomenut kod Gospodara svjetova? -Jesi- odgovori Poslanik. Tada je Ubejj, r.a., od radosti zaplakao.“ Neki čovjek ga upita: -O Ubejje, je li ti drago zbog toga? On reče: -Pa kako mi neće biti drago, kad je Allah, dž.š., u Kur'anu rekao: „Reci: „Neka se zato Allahovoj blagodati i milosti raduju, to je bolje od onoga što gomilaju.“ (sura Junus, 58).
Kao rezultat toga je bilo da je Ubejj, r.a., bio jedan od najboljih učača i poznavalaca Kur'ana. Na to ukazuju slijedeće izreke:
Enes, r.a., je prenio da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Najbolji učač Kur'ana od mog ummeta je Ubejj.“
Ubejj, r.a., je bio ponosan na tu vrlinu kojom ga je Allah počastio pa je jednom prilikom rekao Omeru ibn Hattabu, r.a.: -Ja sam Kur'an ubrzo preuzeo direktno od onoga ko ga je preuzeo od Džibrila, a.s.“ Omer, r.a., je imenovao upravo Ubejja ibn Keaba, r.a., kao imama ljudima da s njima džematile klanja teraviju namaz, dvadeset rekata. Omer, r.a., je za njega govorio: -Muslimanski uglednik je Ubejj ibn Keab.“
Abdullah ibn Abbas, r.a., je govorio: „Najbolji kadija među nama je Alija, r.a., a najbolji učač Kur'ana je Ubejj ibn Keab.“
Upravo zbog ovog ranije spomenutog slučaja Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Preuzmite učenje Kur'ana od četvorice: Ibn Mes'uda, Ubejja, Muaza i Salima - Ebu Huzejfinog štićenika!“
Enes ibn Malik, r.a., je rekao: „Kur'an su za vrijeme Poslanikovog, s.a.v.s., života komplet naučila četvorica ashaba i svi su od ensarija: Ubejj ibn Keab, Muaz ibn Džebel, Zejd ibn Sabit i Ebu Zejd, jedan od mojih amidža.“
Pored toga što je bio jedan od najvještijih i najsposobnijih učača Kur'ana ipak je zastupao mišljenje da je Kur'an optimalno proučiti za osam dana.
Koliko je Poslanik, s.a.v.s., uvažavao Ubejjovo učenje i pamćenje Kur'ana govori i ovaj događaj. Jednom prilikom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., klanjao sa ashabima namaz pa se malo zbunio u učenju Kur'ana. Kada je završio sa namazom i okrenuo se upitao je Ubejja: -Jesi li i ti klanjao s nama? On mu odgovorio da jeste, a Poslanik, s.a.v.s., mu reče: -Pa zašto mi nisi pomogao u učenju, kad sam se maloprije zbunio?“
Amr ibn As, r.a., je rekao: Bio sam kod Allahovog Poslanika, s.a.v.s., na dan bajrama, pa je rekao: -Pozovite mi poglavara Ensarija. Oni su pozvali Ubejja ibn Keaba, r.a. Poslanik, s.a.v.s., mu reče: -Odi do musalle i naredi da se očisti i naredi ljudima da odu na mjesto klanjanja bajrama! Kada je Ubejj, r.a., došao do izlaznih vrata, ponovo se vrati do Poslanika, s.a.v.s., i preupita ga: -A šta je sa ženama? Poslanik, s.a.v.s., reče: -Neka izađu i žene (čak i one koje su u mjesečnici) i neka stanu pozadi kako bi prisustvovale zajedničkoj dovi na bajram namazu.“
Ubejj ibn Keab, r.a., je jednom prilikom upitao Omera ibn Hattaba zašto ga ne postavlja ni na kakvu funkciju niti mu daje neki položaj? Omer, r.a., mu reče: „Ne želim da se tvoja vjera uprlja.“
Neki čovjek je tražio od Ubejja ibn Keaba, r.a., da ga posavjetuje, pa mu on reče: „Uzmi Kur'an kao svog vodiča u životu, budi zadovoljan sa njegovim presudama i propisima, jer on je ono što vam je vaš Poslanik ostavio u nasljedstvo. Kur'an će se za vas zauzimati, njemu se trebate pokoravati, on je svjedok za vas (ili protiv vas) u kojeg se ne sumnja. U njemu je vaš ponos i spomen onih koji su živjeli prije vas. On je vaš sudac i u njemu imate vijesti o vama i o onome šta će se desiti poslije vas.“
Kada je Omer, r.a., održao govor u mjestu Džabija, između ostalog je rekao: „Ko želi da nešto pita u vezi Kur'ana, neka se obrati Ubejju ibn Keabu, ko želi da pita nešto u vezi nasljednog prava neka se obrati Zejdu, ko želi da pita nešto vezano za fikh neka se obrati Muazu, a ko želi da pita nešto vezano za imetak, neka se obrati meni, jer imetak je Allah, dž.š., povjerio meni i naredio mi da ga pravedno razdijelim.“
Asim ibn Zirr je rekao: „Došao sam u Medinu i obratio se Ubejju ibn Keabu, r.a., ovim riječima: -Allah ti se smilovao, dozvoli da te za nešto upitam. Upitao sam ga o noći Lejletul-Kadr? On mi je odgovorio: -Ona je dvadeset i sedme noći mjeseca ramazana.“
Između ostalog čime je bio počašćen ovaj ashab, r.a., bilo je i to da mu je dova bila primljena kod Allaha, dž.š. Abdullah ibn Abbas, r.a., priča da je jednom prilikom skupina ashaba izišla sa Omerom, r.a., a da je on ostao na začelju sa Ubejjom ibn Keabom. Iznenada se pomolio mračni oblak, pa je Ubejj, r.a., zamolio Allaha, dž.š., ovim riječima: -Gospodaru naš, zaštiti nas od njegovog ezijjeta! Kada su sustigli ostale ashabe zatekli su ih potpuno mokre i prokisle od kiše. Oni ih upitaše: -Kako vi niste pokisli? Ibn Abbas ispriča šta se desilo, pa Omer, r.a., reče: -O Ubejje, što nisi i za nas molio?
Kada je umro Ubejj ibn Keab stanovnicima Medine je to bio veliki udar, na što ukazuje slijedeća predaja. Utej ibn Damrete je rekao: „Došao sam u Medinu i vidio da njeni stanovnici hodaju po ulicama izbezumljeni. Ja sam upitao: -Šta je sa ovim ljudima? Oni mi rekoše: -Izgleda da ti nisi odavde i ne znaš šta se dogodilo? -Tačno je, ja nisam iz Medine- rekoh im. Oni mi rekoše: -Umro je uglednik muslimana, Ubejj ibn Keab.“
Autor: Fuad Sedić