Naš odnos prema ashabima
Trebamo imati lijepo mišljenje o ashabima, r.a., ispravno se prema njima ophoditi i lijepo o njima zboriti, jer su oni nositelji šerijata.
Da ih Allah nije za to pripremio, mi o ovoj našoj vjeri ne bismo imali nikakve vijesti. Oni su naši ispravni prethodnici, pa zato mi budimo dobri nasljednici. Ne trebamo se okoristiti njihovim nasljeđem, a negirati njihove vrijednosti, ili tragati za njihovim mahanama bez osvrtanja na njihove vrijednosti. Ovo je razlog nestanka blagodati znanja. Blagodat znanja i vjere nam neće biti data ako im ne priznamo prednost po vrijednosti i stepenu, i dok naša prsa ne budu čista prema njima, moleći od Allaha milost za njih. Molimo Allaha da im oprosti. Ovo je odnos vjernika prema njima u svakom vremenu.
Sead ibn Ebi Vekkas, r.a., kaže: "Ljudi se dijele na tri skupine: dvije su otišle a jedna je ostala, i najbolje gdje se možete svrstati jeste da budete u ovoj skupini koja je ostala. Zatim je počeo učiti kur'anske ajete iz sure El-Hašr 8-10, koji govore o podjeli ratnog plijena:
﴿لِلْفُقَرَاءِ الْمُهَاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا﴾
"(Taj imetak pripada) siromašnim muhadžirima koji su istjerani iz svojih domova i iz svojih imetaka, tražeći od Allaha blagodati i Njegovo zadovoljstvo." (El-Hašr, 8) Zatim je Sead rekao: "Ovo su muhadžiri i ova skupina je otišla." Zatim je proučio slijedeći ajet:
﴿وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ﴾ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
"I onima koji su Medinu za življenje izabrali i domom prave vjere još prije njih je učinili; oni vole one koji im se doseljavaju i u grudima svojim nikakvu tegobu, zato što im se daje, ne osjećaju, i više vole njima nego sebi, mada im je i samima potrebno.“ (El-Hašr, 9) pa Sead reče: "Ovo su Ensarije i ova skupina je otišla." Zatim je proučio slijedeći ajet: "
﴿وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ﴾
„Oni koji poslije njih dolaze – govore: “Gospodaru naš, oprosti nama i braći našoj koja su nas u vjeri pretekla i ne dopusti da u srcima našim bude imalo zlobe prema vjernicima; Gospodaru naš, ti si, zaista, dobar i milostiv!” (El-Hašr, 10) Tada Sead reče: Otišle su one dvije skupine, a ostala je ova, i najbolje gdje se možete svrstati jeste ova skupina koja je ostala., tj. da molimo njima za oprost grijeha."
Pripadnici ehli-sunneta vel-džema'ata su se tako i odnosili prema ashabima.
Također Imam Gazali u svom Ihja-u kaže:" Vjerovanje sljedbenika sunneta je lijepo mišljenje o svim ashabima i isticanje njihovih vrijednosti onako kako su to Uzvišeni Allah i Njegov poslanik činili."
Nema nikakvog razilaska među učenjacima fikha od ashaba, tabi'ina i ostalih pripadnika sunneta i džema'a; svi su složni u tome da je vadžib/obaveza da se ashabi po lijepom spominju, da se za njih čini istigfar/traži oprost, predaje im se rahmet, prilikom njihovog spominjanja izgovara se: Radijellahu anhum/Neka je Allah s njima zadovoljan, da ih iz ubjeđenja volimo, dajemo im prednost nad drugima i da kažnjavamo one koji o njima ružno govore.
Volimo Ehli-bejt, porodicu Poslanika, s.a.v.s., pridržavajući se vasijjeta Poslanika, s.a.v.s., kada je rekao: „Allahom vas opominjem da budete dobri prema mojoj porodici, Allahom vas opominjem da budete dobri prema mojoj porodici!“
Volimo i poštujemo supruge Poslanika, s.a.v.s., majke svih iskrenih vjernika. Vjerujemo da će one biti njegove supruge i na ahiretu, naročito Hatidža, r.a., majka većine njegove djece, prva koja je u njega povjerovala, pomogla mu u njegovoj misiji i uživala veliko mjesto kod njega. Zatim iskrena i kćerka Iskrenog, r.a., za koju je Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Prednost Aiše nad ostalim ženama je kao prednost popare nad ostalom hranom.“
Ebu Hurejre, r.a., pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: "Poslan sam iz najboljih generacija od ljudi, generacija za generacijom, sve dok se nisam pojavio u generaciji u kojoj sam uistinu i bio."
Abdullah ibn Mes'ud, r.a.,pripovijeda od Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ... (متفق عليه)
"Najbolja generacija ljudi je moja generacija, a zatim oni koji će doći poslije njih..."
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ سَأَلَ رَجُلٌ النَّبِيَّ صَلى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ النَّاسِ خَيْرٌ قَالَ الْقَرْنُ الَّذِي أَنَا فِيهِ ثُمَّ الثَّانِي ثُمَّ الثَّالِثُ (رواه مسلم)
Aiša, r.a., prenosi da je neki čovjek upitao Allahovog Poslanika, s.a.v.s: - Ko su najbolji ljudi? Poslanik odgovori: - Generacija ljudi u kojoj sam ja bio, zatim druga generacija iza njih, a zatim treća generacija."
Autor: Fuad Sedić