Kudame ibn Maz'un, r.a.
Kudame ibn Maz'un, Ebu Amr, ibn Habib ibn Vehb El-Džumehi, je rođeni brat od ranije spomenutog Osmana ibn Maz'una, r.a
Kudame, r.a., je prešao na islam među prvom skupinom ashaba, učestvovao je sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., u presudnoj bici na Bedru, zatim na Uhudu, Hendeku, kao i u drugim bitkama koje su uslijedile nakon toga. Bio je među skupinom ashaba koja je učinila drugu hidžru u Abesiniju.
Kudame je rodbinski a i tazbinski bio vezan za Omera ibn Hattaba, obzirom da je on bio dajdža Omerovoj djeci Abdullahu i Hafsi, r.a., Poslanikovoj supruzi. Također je Omerova sestra Safijja bint Hattab bila njegova supruga. Svakako da to nije bio motiv, što ga je Omer, r.a., za vrijeme svog hilafeta postavio za namjesnika u Bahrejnu, današnjem području istočnog dijela Saudijskog poluotoka. To potvrđuje činjenica da ga je Omer, r.a., kaznio, bez obzira na rodbinske veze i nad njim je primjenio šerijatsku kaznu, bičevanja, zbog toga što je jednom konzumirao alkohol, zbog toga što je pogrešno razmio značenje kur'anskog ajeta, kao što ćemo to naknadno spomenuti. Nakon tog događaja Omer, r.a., ga je smjenio sa te funkcije.
Danas, kada smo toliko preplavljeni i preokupirani raznim vidovima korupcije, veza, naštimavanja i svega drugog, smatram korisnim da se bar malo, kroz ovaj događaj sa Kudamom i Omerom, r.a., podsjetimo na naše islamske vrijednosti i pravednost bez koje nam nema napretka ni selameta, na dunjaluku niti na ahiretu.
Već smo rekli da je Omer, r.a., imenovao i postavio Kudamu ibn Maz'una, r.a., kao svog namjesnika u Bahrejnu. Jednoga dana je iz Bahrejna u Medinu stigao El-Džarud, jedan od uglednih ljudi u plemenu Abdul-Kajs. Ušao kod Omera, r.a., i rekao: „O, vladaru pravovjernih, zaista se Kudame jednom napio. S obzirom da sam u tome vidio kršenje Allahovih propisa, smatrao sam svojom obavezom da te o tome obavijestim. Omer ga upita: -Imaš li svjedoka? On odgovori da ima Ebu Hurejru, r.a. Kada je Omer, ra., upitao Ebu Hurejru o tome, on mu odgovori: -Nisam ga vidio da pije alkohol, ali sam ga vidio da u pijanom stanju povraća. Omer, r.a., reče Ebu Hurejri da je izuzetno savjestan i precizan u svjedočenju. Nakon toga je Omer napisao Kudami pismo u kojem ga poziva da mu dođe iz Bahrejna. Omer, r.a., je zapao u vrlo nazahvalnu situaciju, te nije znao šta da uradi i kako da postupi. U toj nedoumici Ebu Hurejre, r.a., mu je rekao: -Ako sumnjaš u naše svjedočenje, upitaj njegovu ženu (Hinda bint Velid) o tome. Kada ju je Omer upitao o tom slučaju, ona je također posvjedočila da je njen muž Kudame pio alkohol. Kada je Kudame stigao iz Bahrejna, Omer mu reče: -Ja ću nad tobom primjeniti šerijatsku kaznu, zbog pijenja alkohola. Na to mu Kudame reče: Pa iako sam se napio, kao što oni smatraju, ne trebate me bičevati. Omer upita: -Pa kako da ne trebamo? On mu reče: -Zato što je Allah, dž.š., u Kur'anu rekao: „Onima koji vjeruju i dobra djela čine nema nikakva grijeha u onome što oni pojedu i popiju kad se klone onoga što im je zabranjeno i kad vjeruju i dobra djela čine, zatim se Allaha boje i vjeruju i onda se grijeha klone i dobro čine. A Allah voli one koji drugima dobro čine.“ Omer mu na to reče: -Pogrešno si razumio taj kur'anski ajet, jer da si se ti klonio onoga što je zabranjeno, ne bio pio ono što je Allah zabranio. Tada Omer upita prisutne ljude: -Šta vi mislite, hoćemo li ga bičevati? Oni rekoše: -Smatramo da ga ne trebaš bičevati, jer je bolestan. Omer ga je tako ostavio nekoliko dana. Nakon nekoliko dana, Omer je odlučio da nad njim primjeni Allahovu kaznu, te ponovo upita prisutne ljude: -Šta mislite, hoćemo li ga bičevati? Oni rekoše: -Smatramo da ga ne trebaš bičevati, jer je slabašan i iscrpljen. Tada Omer, r.a., reče: -Da Kudame umre od bičevanja i tako se sretne sa Allahom, dž.š., draže mi je nego da Ga sretne a da bude meni za vratom (na mojim leđima). Donesite mi bič. Tada je Omer naredio da se izbičuje. Nakon toga se Kudame malo naljutio na Omera i oni nisu govorili. Kada su skupa obavili hadž u povratku je Omer, r.a., usnio da mu neko kaže: „Pomiri se sa Kudamom, jer je on tvoj brat!“ Nakon što se Omer probudio, naredio je da mu pozovu Kudamu, a ako on to odbije, da ga dovedu na silu. Tada je Omer sa njim popričao i zamolio Allaha, dž.š., da oprosti Kudami, i tako su se izmirili.“
Ejjub Es-Sehtijani, kaže: Nije niko od učesnika na Bedru bičevan zbog alkohola, osim Kudame. Zehebi -rahimehullah- na to dodaje i kaže da je i Nuajman ibn Amr El-Ensari En-Nedžari, ashab koji se šalio sa Poslanikom i sa ostalim ashabima, također bičevan zbog alkohola.
Ovaj događaj nisam spomenuo s ciljem omalovažavanja Kudame, r.a., jer je on to učinio zbog pogrešnog razumijevanja kur'anskog ajeta. Također nam nije cilj da ocjenjujemo djela i postupke bilo kojeg od ove odabrane skupine, časnih ashaba, nego cilj bio istaći njihovu dosljednost i privrženost Allahovoj vjeri. Neka je Allah, dž.š., zadovoljan sa njima, oprosti im grijehe a nas počasti da budemo sa tom odabranom skupinom u Džennetu. (amin).
Kudame, r.a., je od djece imao Omera, Fatimu i Aišu. Njegova kćerka Aiša kaže da je njen otac Kudame, r.a., umro trideset i šeste godine po Hidžri i tada je imao šezdeset osam godina.
Autor: Fuad Sedić