Ko sve treba poštovati Jerusalemski hram?
Slavni Jerusalemski hram u Kurʼānu se spominje pod tri imena: al-miḥrāb, al-masğid al-aqṣā i al-masğid.
Pod imenom al-miḥrāb Jerusalemski hram se spominje četiri puta u tri sūre Kurʼāna. Nadalje, Jerusalemski hram u Kurʼānu se spominje jednom kao al-masğid al-aqṣā (Hram Najudaljeniji), a drugi put samo kao al-masğid (Hram, ili, pak, mjesto gdje se čini sağda, gdje “se pada ničice/nice pred Bogom“). Oba ova potonja spomena Jerusalemskog hrama nalaze se u 17. sūri (Noćno putovanje/al-Isrā).
Uglavnom, tako bi o Jerusalemskom hramu ukratko izvijestila statistička lingvistika Kurʼāna.
Međutim, kao i sve drugo što se u Kurʼānu spominje, i spomen Jerusalemskog hrama treba sagledavati unutar strukturalne i značenjske cjeline Kurʼāna.
Tako, ako hronološkim slijedom pratimo pojavljivanje osoba koje se na stranicama Kurʼāna spominju u vezi sa Jerusalemskim hramom, posve jasno vidimo da je riječ o
- A) Dāvūdu (Davidu), a.s.,
- B) Hazreti Merjemi (Djevici Mariji), a.s.,
- C) Zekerijjāu (Zahariju),s., te, napokon, o
- D) Muhammedu,s.
A itekako nam je važno pojedinačno spominjanje ovih likova u vezi sa Jerusalemskim hramom.
Dāvūd, a.s., je jedan od velikih Božijih poslanika koji su poslani jevrejima. Osim u islamu, i tu, u svetoj povijesti judaizma, Dāvūd, a.s., je iznimno istaknut vjerovjesnički i poslanički lik. U Kurʼānu se on, u vezi sa Jerusalemskim hramom, spominje kako sudac koji presuđuje u parnicama među ljudima.
K tome, Hazreti Merjema i Zekerijjā, a.s., veoma su važni likovi u svetoj povijesti kršćanstva (kao i u islamu, naravno). Oboje se u Kurʼānu spominju kao oni koji borave u Jerusalemskom hramu. Napokon, Muhammed, a.s., spominje se u vezi sa Jerusalemskim hramom kao posljednji Božiji poslanik, ili poslanik islama, koji je iz Časnog Mekkanskog hrama (al-masğid al-ḥaram) bio prenijet noću (al-isrā) do Jerusalemskog hrama, a odatle je obavljeno njegovo Nebesko putovanje (al-miʻrāğ).
Ovim spominjanjem Jerusalemskog hrama na šest mjesta u Kurʼānu, te, k tome, spominjanjem Jerusalemskog hrama u vezi sa Božijim poslanicima i središnjim ljudima nebeski objavljenih vjera: judaizma, kršćanstva i islama, temeljna knjiga islama, Kurʼān, poručuje da Jerusalemski hram trebaju poštovati svi, da je to sveto središte najvažnijih monoteističkih vjera u povijesti čovječanstva.
Još nekoliko važnih činjenica dolazi na um. Prvo, jedna veličanstvena žena, Hazreti Merjema ili Djevica Marija, spominje se u Kurʼānu kao važna stanovnica Jerusalemskoga hrama. Time Kurʼān poručuje da vjerovanje u Boga pripada podjednako i ženama kao i muškarcima. Također, hramovi i džamije treba da budu podjednako otvoreni i prema ženama i prema muškarcima.
Drugo, u Kurʼānu se tako jasno povezuje Mekkanski hram i Jerusalemski hram. To govori o važnosti koju Kurʼān i islam posvećuju kontinuiranju monoteističkog nasljeđa čovječanstva.
Treće, kao da svi ovi spomeni Jerusalemskog hrama poručuju da jevreji, kršćani i muslimani treba da žive u miru, baš kao što se i svako zazivanje Boga iz hramova, džamija, crkava, sinagoga, pagoda, havri... (treba da) odvija u miru.
Poruka Kurʼāna je posve jasna: U svrhu očuvanja mira i iskrene vjere u Boga Jerusalemski hram, pa i grad Jerusalem, smatraju se zajedničkim nasljeđem svekolikog monoteističkog hoda čovječanstva.
(...)
Autor: Enes Karić