Definicija ashaba i njihova povjerljivost
Ashab je svaki onaj ko se susreo sa Muhammedom, s.a.v.s., vjerujući u njegovo poslanstvo i umro kao musliman.
Hadiski učenjaci se slažu u tome da su svi ashabi pošteni i pouzdani i samim tim ne podliježu pravilima i kriterijima koja se primjenjuju na ostale prenosioce hadisa kod utvrđivanja njihove pouzdanosti i tačnosti.
El-Hatib El-Bagdadi je rekao: "Pouzdanost ashaba je potvrđena i opće prihvaćena stvar." Ibn Hazm je rekao: "Svi ashabi će u Džennet, bez ikakve sumnje." To je mišljenje i stav većine učenjaka, poput Ibn Abulberra, Ibnul-Esira, Gazalija i mnogih drugih.
Uzvišeni Allah ih je opisao kao takve i izrazio svoje zadovoljstvo sa njima:
﴿وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ﴾
„Allah je zadovoljan prvim muslimanima, muhadžirima i ensarijama i svima onima koji ih slijede dobra djela čineći, a i oni su zadovoljni Njime, za njih je On pripremio džennetske bašče kroz koje će rijeke teći, i oni će vječno i zauvijek u njima boraviti. To je veliki uspjeh.“ (Et-Tevbe, 100)
﴿لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ﴾
„Allah je zadovoljan onim vjernicima koji su ti se pod drvetom na vjernost zakleli.“ (El-Feth, 18)
Ashabi, tabi'ini i etbau-tabi'ini su tri najodabranije generacije za koje Poslanik, s.a.v.s., kaže: „Najbolji ljudi od moga ummeta su moja generacija (ashabi), zatim oni poslije njih (tabi'ini) a zatim oni poslije njih (etbaut-tabi'in).“
Abdullah ibn Mes'ud, r.a. je rekao: "Ko se bude povodio za nekim neka se povodi za onima koji su već umrli. To su Muhammedovi, s.a.v.s., ashabi koji su bili najbolji pripadnici ovog ummeta; najbogobojaznijih srca, najboljeg razumjevanja, najmanje su imali usiljenosti. Njih je Allah, dž.š., izabrao da budu društvo Njegovog Poslanika, s.a.v.s., da pomognu Njegovu vjeru. Uvažavajte ih i priznajte njihovu prednost, slijedite ih i povodite se za njihovim moralnim osobinama, jer su ono zaista bili na Pravom putu."
Enes ibn Malik, r.a., prenosi da je Pejgamber, s.a.v.s., rekao: "Ko voli Allaha, dž.š., neka voli mene, ko zavoli mene neka voli moje ashabe, ko zavoli moje ashabe neka voli Kur'an, ko zavoli Kur'an neka voli džamije jer su one Allahovi, dž.š., prostori i građevine koje je dozvolio da se grade. On ih je blagoslovio i učinio sretnim njene posjetioce i sačuvao ih je kao što je sačuvao njene posjetioce, dok su oni u namazu Uzvišeni Allah rješava njihove probleme, dok su oni u džamijama Allah, dž.š., je uz njih."
Autor: Fuad Sedić