Alija ibn Ebi Talib ibn Abdul-Muttalib, Ebul-Hasen, r.a., četvrti halifa. 

Rođen je u Mekki 23 godine prije Hidžre, to jest 600. godine po miladu, ili trideset godina nakon Poslanikovog, s.a.v.s., rođenja i odrastao je pod njegovim nadzorom i odgojem te se od njega nije nikada odvajao. To je rezultiralo time da je to bio prvi mladić koji je prigrlio Islam, odmah nakon Poslanikove supruge Hatidže. 

Učestvovao je Alija u svim bitkama sa Allahovim Poslanikom, osim pohoda na Tebuk, kada ga je on ostavio za svog zamjenika u Medini. Kada je Alija upitao Poslanika zašto ga ostavlja sa ženama i djecom, on mu je odgovorio: „Zar ne želiš da imaš kod mene položaj koji je imao Harun kod svoga brata Musa'a, a.s., samo što ti nisi poslanik.“

Alija, r.a., je jedan od desetorice ashaba kojima je Poslanik, s.a.v.s., obećao Džennet. Bio Poslanikov, s.a.v.s., amidžić, poznati i hrabri ratnik, koji je najčešće bio bajraktar u bitkama. Poznat je bio kao govornik i veliki poznavalac šerijatskih propisa. Bio je Poslanikov zet, obzirom da je Fatima, r.a., Poslanikova kći, bila njegova supruga. Čak mu je Poslanik, s.a.v.s, jednom prilikom rekao: „Tebe ne voli nego onaj ko je musliman, a ne mrzi te niko nego munafik.“ 

O vrlinama Alije, r.a., su mnogi pisali, tako da imam Ahmed kaže: „Nije ni o jednom od ashaba više preneseno i pisano kao što je o Aliji, r.a.“ Poznati muhaddis Nesai je sakupio sve posebnosti i specifičnosti Alije, r.a., u odnosu na ostale ashabe. 

Alija, r.a., je bio među onom skupinom (šurom) koju je Omer, r.a., imenovao da se od njih izabere njegov nasljednik. Čak je Abdurrahman ibn Avf, r.a., prvo ponudio Aliju, r.a., da bude halifa, nakon Omera, uz određene uvjete, pa se on sustegao, nakon čega je izabran Osman. r.a. Alija je prihvatio Osmanov izbor za halifu. Alija je bio privržen istini, nauci izdavanju fetvi. Prenosi se da je Alija, r.a., imao običaj reći: „Pitajte me o Kur'anu, tako mi Allaha, nema ni jednog ajeta a da ja ne znam, je li danju ili noću objavljen.“ 

Omer, r.a., kaže: „Alija od nas najbolje poznaje sudstvo (kadiluk) a Ubejj najbolje uči Kur'an.“

Nakon što je Osman, r.a., ubijen ljudi su izabrali Aliju, r.a., za četvrtog halifu. Tada su pojedini ashabi, među kojima su bili Talha, Zubejr i Aiša, potraživali da se iznađu ubice Osmana, dok Alija, r.a., nije smatrao da je to najprioritetnije u tom momentu. To je, uz ostala neprijateljska spletkarenja na žalost, rezultiralo bitkom kod Džemela. Također, je namjesnik u Siriji Muavija, r.a., tražio od Alije da pronađe Osmanove ubice. Nesporazum oko toga je rezultirao bitkom na Siffinu. Neka se Allah, dž.š., smiluje svim ashabima, r.a., i počasti ih džennetskim blagodatima, oprosti im greške i nesporazume koji su se desili u ovim nemilim događajima. Naša obaveza prema ashabima je da ih poštujemo, uvažavamo i cijenimo. Dužni smo da o njima, kao i o svim drugim koji su umrli, govorimo samo dobro, a nismo, hvala Bogu, zaduženi da ocjenjujemo ko je od njih bio u pravu a ko nije. Trebamo imati u vidu hadis u kojem Poslanik, s.a.v.s., kaže: „Kada se spomenu moji ashabi, vi se suzdržite (od nepotrebnih komentara i sl).“ Također, Poslanik kaže: „Nemojte kritikovati niti grditi moje ashabe, tako mi Allaha, kada bi neko od vas podijelio zlata koliko je brdo Uhud, ne bi dostigao onu deredžu koju su ashabi dostizali dijeleći pregršt, ili pola pregršti datula.“ Prema tome to je generacija koja zaslužuje naše poštovanje i uvažavanje i samo tako se treba ophoditi prema njima. 

Kada je Poslanik u Medini izvršio bratimljenje između muhadžira i ensarija, tada je Aliji rekao: „Ti si moj brat.“ 

S obzirom da je Alija, r.a., bio od najhrabrijih ashaba i najsposobnijih boraca, najčešće je on bivao imenovan za nosioca bajraka. Tako je bilo i prilikom osvaja Hajbera. Poslanik, s.a.v.s., je naveče rekao: „Sutra ću predati bajrak čovjeku koji voli Allaha i Njegovog Poslanika i kojeg voli Allah i Njegov Poslanik, pa će Allah preko njega dati pobjedu. Ashabi su zanoćili priželjkujući da dobiju bajrak. Omer, r.a., kaže: „Nikada nisam poželio da budem vojskovođa osim tom prilikom.“ Kada su osvanuli Poslanik upita: -Gdje je Alija ibn Ebi Talib? Oni mu rekoše da ima problema sa vidom (imao je bolove u očima). Kada je došao Poslanik mu je sa svojom rukom potrao oči i on više nije osjećao nikakve bolove. On mu je dao bajrak. Alija je tada upitao: „Allahov Poslaniče, hoću li se boriti protiv njih sve dok ne postanu poput nas? Poslanik mu odgovori: „Idi polahko sve dok se ne primakneš njihovim kućama, zatim ih lijepo pozovi u Islam i obavijesti ih o njihovim pravima i obavezama u Islamu. Tako mi Allaha, da Allah jednog od njih tvojim povodom uputi na pravi put, bolje ti je od svega što je na dunjaluku.“

S obzirom da je Alija bio izuzetno snažan i hrabar ratnik, prenosi se da je tog dana podigao metalna vrata od jedne židovske tvrđave, za koja je trebalo nekoliko ljudi da ih podignu. 

Alija i njegova supruga Fatima su vrlo skromno živjeli, mnogo su radili fizičke poslove, tako da su se jednom prilikom usudili da zatraže od Poslanika da im dadne nekog slugu da im pomogne oko svakodnevnih poslova. Tada im Poslanik reče: „Hoćete li da vas uputim na nešto bolje od toga. Kada pođete na počinak recite 33 puta subhanellah, 33 puta elhamdulillah i 34 puta Allahu ekber, pa ćete zanoćiti sa hiljadu sevapa i tako isto uradite kada osvanete, pa ćete ustati sa hiljadu sevapa.“ Alija, r.a., kaže: „Ja nisam nikada propustio da to kažem otkako sam to čuo od Poslanika, osim one noći kada je bila bitka na Siffinu pa sam to zaboravio, ali sam se sjetio pred kraj noći i to sam izgovorio.“ 

Evo nekih od mnogobrojnih Alijinih, r.a., izreka: 

„Treba više voditi računa o tome hoće li vaše djelo biti primljeno (kabul) nego o samom djelu.“ 

„Nema dobra na dunjaluku osim kod dvojice: čovjek koji počini grijeh pa učini tevbu i pokaje se zbog toga i drugi koji žudi u činjenju dobrih dijela a dobra djela ne mogu biti beznačajna ako su učinjena sa lijepim nijetom.“

„Zapamtite od mene pet stvari za koje vrijedi dalek put prevaliti: čovjek se ne obraća nikom osim svom Gospodaru, ne boji se ničeg osim svojih grijeha, neka se ne stidi neznalica da upita za ono što ne zna, neka se ne stidi učenjak, kada bude upitan za nešto što ne zna da kaže: 'Allah najbolje zna'. Strpljivost (sabur) je u odnosu na vjerovanje kao glava u odnosu na ostalo tijelo, jer nema imana u onoga ko nema strpljivosti.“ 

„Ono čega se najviše bojim je slijeđenje svojih hirova (strasti) i duga nada, jer slijeđenje strasti sputava od istine a duga nada te čini da zaboraviš na onaj svijet. Dunjaluk prolazi a ahiret dolazi i svako od njih dvoje ima svoje sljedbenike, pa budite sljedbenici ahireta a nemojte biti sljedbenici dunjaluka. Zaista danas možete raditi djela a nema polaganja računa, a sutra (na kijametu) će biti polaganje računa a neće biti činjenja djela.“

Alija, r.a., je postavljen za halifu, nakon ubistva Osmana, r.a., 35. h.g. a sjedište njegovog hilafeta bilo je u Kufi. 

Ubio ga je Abdurrahman ibn Meldžem, iz zasjede 17. ramazana 40. h.g. 

 

Autor: Fuad Sedić