Nadriljekarstvo: Zloupotreba pojmova hodža i efendija
S obzirom na životne stresne situacije, naročito pri finansijskim i zdravstvenim problemima, čini se neophodnim stalno podsjećati muslimansku javnost na pogubnost odlaska brojnim osobama koje se predstavljaju kao duhovni, ali i materijalni spasioci

„Efendija Aljo Harić šejtane hvata u magični ceker“ bio je naslov brojnih internetskih portala koji su prenijeli priču o izvijesnom efendiji iz Doboj-Juga koji pomaže ljudima s problemima sihra, magije, uroka, ali i svih nesreća. Aljo nije efendija, ali on kao i mnogi drugi koji sebe bez ikakvog dekreta nazivaju efendijom iskorištavaju nesreću i neznanje ljudi te svoje bankovne račune pune seansama koje nemaju veze sa zdravim razumom, a kamoli islamom.
Hodža – vidovnjak – prorok
„Ljudi su po trgovinama nabavljali sve i svašta, bespotrebno bacali novce. Ja mogu proučiti i na te cekere, ali kakav će učinak biti? Moj Magični ceker je poseban i on je neka vrsta porodične hamajlije. Prvo mi osoba mora ispričati za šta želi zaštitu. Za svaku tegobu imaju posebne molitve i cekeri“, pojasnio je Aljo za magazin aura.ba. Ako je ovo nekome smiješno, onda bi trebalo biti i žalosno što Aljo ima svoje klijente, a njegov posljednji poslovni potez bio je otvaranje kancelarije ili „klinike“ u blizini autobuske stanice u Tešnju. Za Alju se ne može reći da pravi sihre ljudima, ali njegov način liječenja je, najblaže kazano, upitan s islamskog stanovišta. Naravno, Aljo nije jedini u Tešnju koji se predstavlja kao osoba koji liječi ljude, iskorištavajući pojmove, simbole i identitet koji pripada časnoj funkciji imama, koja se imenuje i kao efendija ili hodža.
Neke od ovih osoba idu i dalje u svjesnoj ili nesvjesnoj diskreditaciji funkcije imama pa u svojoj poslovnoj nadriljekarskoj promociji dodaju i dodatna „zvanja“. Tako vrlo neukusno izgleda opis Huseina Hadžića na čijoj naslovnoj stranici stoji: hodža – vidovnjak – prorok. Naravno, nijedan opis nije tačan. „Preko dvije decenije, molitvama iz časnog Kur'ana, zapisima i hamajlijama Husein Hadžić pomaže ljudima da dosegnu sreću... Strah, očaj, depresija, kao i zabrinutost za egzistenciju i budućnost, plodno su tlo za magijske čarolije ili sihire. Sve dok su ljudi pod njihovim djelovanjem, ne postoji nikakva šansa za nafaku“, stoji u opisu rada ovoga pseudo hodže, koji, pozivajući se na liječenje Kur'anom, nije za ovoliko godina naučio jednu od osnovih načela islama: Nafaku i svaku šansu za nafakom daje Allah i ona ne ovisi ni o čovjeku, a kamoli njegovim neprijateljima.
Osobe upitnog morala
Dakako, samo naše imenovanje ovih osoba hodžama ili efendijama je vrijeđanje ovih funkcija pa ćemo u nastavku teksta bi se trebao koristiti pojam varalice. Ovaj opis je opravdan barem zbog činjenice što varaju narod imenujući sebe efendijama ili hodžama što sigurno nisu, a njihov sami način liječenja je u nekoliko navrata u Preporodu objašnjen kao klasično varanje ljudi. Svake godine pojavljuje se sve veći broj varalica koje sebe nazivaju hodžama. Izvijesni „Vidoviti Muharem“ ne samo da vara ljude svojom metodom liječenja, već je za naslovnu fotografiju svog Facebook profila ukrao i iskoristio sliku s ahmedijom imama Amir-ef. Mahića iz Kozarca.
Ahmedija kao simbol efendije, ali i islama na ovim područjima, potrebna je brojnim varalicama radi vizuelnog identiteta i dodatne argumentacije za posao nadriljekara. Koristeći ahmediju, džube, nadimke hodža i efendija i terminologiju s vjerskim motivima ove osobe nastoje sakralizirati svoj rad s obzirom da je u suprotnosti s vjerskim principima.
U tom kontekstu iz Udruženja ilmijje povodom ove zloupotrebe su kazali: „Smatramo da ovom prilikom trebamo skrenuti pažnju na svojevrsnu zloupotrebu, ili nepravilnu upotrebu pojma imam. Osobe koje se bave zapisima i učenjem Kur'ana bolesnicima, često se u Bosni i Hercegovini nazivaju imamima i hodžama. Slobodno možemo kazati da u nemalom broju slučajeva osobe koje narod zove hodžama u suštini nemaju potrebno ni šerijatsko niti stručno znanje koje bi im dalo za pravo da nose časno imamsko ime. Nije nepoznato i da određene osobe koje za zovu hodžama imaju, najblaže kazano, upitne moralne kvalitete a koje svojim djelovanjem štete u prvom redu sebi, potom korisnicima svojih usluga, ali i Islamskoj zajednici u BiH i slici islama u cjelini“.
Nažalost, nedostatak pravne zaštite u slučaju zloupotrebe vjerskih obilježja i simbola vjerskih zajednica omogućava povećanje broja osoba koje zarad ličnih interesa varaju ljude u različitim životnim krizama.
Zašto imami izbjegavaju učenje rukje
Udruženje ilmijje je skrenulo pažnju i na komentare o tome zašto brojni imami izbjegavaju da se bave liječenjem poznatom kao učenje rukje: „Temeljna misija imama je promocija dobra i suzbijanje lošega u okruženju u kojem djeluje, odnosno u džematu u kojem radi. Imami koji za djelovanje na polju duhovnoga liječenja imaju odgovarajuća znanja, i žele se tome posvetiti, trebaju tom djelovanju prići predano, ali i odustati od poziva džematskog imama u Islamskoj zajednici i posvetiti se isključivo djelovanju za koje su se odlučili (učenju rukji i duhovnom liječenju). Poslovi koje ima džematski imam obimni su i ozbiljni: dnevni namazi, mektebska pouka, rad sa mladima, itd. tako da imam koji ozbiljno prihvata svoje obaveze nije u stanju kvalitetno posvetiti se svojoj osnovnoj misiji, ako se pored toga prihvati i nekih drugih poslova“.
Fetva-i emin o proricanju sudbine
„Svi mi znamo da je islam došao s ciljem da ljude izbavi iz robovanja raznim vidovnjacima, čarobnjacima, magovima, vračarima i proricateljima, koji koriste ljudsku znatiželju, lahkovjernost, naivnost i nevolju, posebno, da ih namame u mrežu sujevreja i odvedu na stranputicu i put krivovjerja. Vidovnjaštvo, proricanje sudbine, tzv. duhovno iscjeliteljstvo utemeljeno na spomenutim premisama, i sl. jesu oblici sujevjerja koje je u cjelini u suprotnosti s čistim tevhidom, tj. vjerovanjem da samo Uzvišeni Allah zna gajb - nepoznato i ono što će se desiti u budućnosti, da On određuje i upravlja svim, i da se vjernici samo Njemu obraćaju i samo od Njega pomoć traže, a ne od kojekavih magova, gatara i vidovnjaka. Uzvišeni kaže: "Reci: ''Niko, osim Allaha, ni na nebu ni na Zemlji, ne zna šta će se dogoditi...'' (En-Neml, 65) ''U Njega su ključevi svih tajni, samo ih On zna.'' (El-En'am, 59).“ Fetva-i emin Enes Ljevaković
Autor: Elvedin Subašić