S obzirom da su 11. septembra 2001. hiljade muškaraca i žena koji su radili u Svjetskom trgovačkom centru u New Yorku ubijeni u terorističkom napadu, i da su 11. marta 2004. stotine ljudi koji su putovali vozom u Madridu bili izmasakrirani, te da su 7. jula mnogi nevini putnici bili žrtvama eksplozija bombi u Londonu; a s obzirom da su svi ovi akti nasilja protiv čovječanstva pripisani 'islamskom terorizmu';

Uzimajući u obzir da nakon njujorškog napada, madridskog masakra i londonskih eksplozija evropski muslimani žive pod teškim teretom kolektivne odgovornosti za 'islamski terorizam' kojeg stalno propagiraju neki političari i mediji;

Polazeći od toga da evropski muslimani vjeruju da ne postoji kolektivna krivica, već pojedinačna odgovornost;

Uzevši u obzir da evropski muslimani pate od islamofobije zbog neodgovornog medijskog pokrivanja muslimanskih pitanja u Evropi od strane nekih medija;

*Tragični događaji od 11. septembra 2001. godine u New Yorku, 11. marta 2004. godine u Madridu te 7. jula 2005 godine u Londonu dovedeni su u vezu sa islamom, iako su muslimani širom svijeta najstrožije osudili sve terorističke napade. Međutim, po nekim mišljenjima, muslimani moraju učiniti više od toga kako bi svjetsku javnost uvjerili da je njihova vjera vrijedna poštovanja i da je njihov boravak u Evropu dobrodošao.

U nastojanju da odgovori na ovu potrebu, reis-ul-ulema IZ u BiH dr. Mustafa ef. Cerić početkom godine prilikom posjete londonskoj zajednici muslimana izašao je sa svojim prijedlogom deklaracije a ovih dana (27. augusta 2005. godine) tekst deklaracije je predstavljen na konferenciji Islamskog foruma Evrope u Londonu. Prijedlog je naišao na odobravanje i on je sada  u opticaju i njega trenutno komentiraju muslimanski predstavnici i intelektualci Evrope. S obzirom na značaj same inicijative, Takvim  tekst deklaracije objavljuje u obliku u kome ga je reisu-l-ulema dr. Mustafa Cerić ponudio muslimanskoj i svjetskoj javnosti.

Budući da evropski muslimani žele slobodu drugima kao što je žele za sebe te da poštuju instituciju građanina i ljudska prava u multikulturnim društvima;

S obzirom da evropski muslimani žele podizati svoju djecu u miru i sigurnosti zajedno sa drugim vjerskim zajednicama u Evropi na principu «etike dijeljenja»;

Uzimajući u obzir da islam uči muslimane da su jevreji i kršćani narod Knjige te da stoga svi jevreji, kršćani i muslimani trebaju naučiti kako da dijele svoje zajedničke korijene i svoje zajedničke nade za budućnost bez predrasuda kako bi izbjegli diskriminaciju, nizak nivo samopoštovanja, demoralizaciju, vjersku i rasnu mržnju, bespomoćnost, gubitak kontrole, društveno izbjegavanje, besperspektivnost i političku zapostavljenost;

Polazeći od toga da je Evropa zajednički kontinent mnogih vjera,

Uzevši u obzir da je Evropa ponosna na svoj put od ropstva do slobode, od mitologije do znanosti, od sile do prava i od teorije države do legitimnosti iste, kao i evropsku predanost osnovnim vrijednostima ljudskih prava i demokratije;

Budući da evropski muslimani žele biti dio evropskog života i napretka kao i društvenog, političkog, kulturnog i moralnog razvoja evropskih društava; 

neka bude obznanjen 

I

Evropskoj uniji stav evropskih muslimana 

  1. Evropa je Kuća mira i sigurnosti utemeljena na principu društvenog ugovora;
  2. Evropsko tlo je Kuća mira jer je na njemu moguće živjeti u skladu sa svojom vjerom u kontekstu principa koje bi 'slobodne i racionalne osobe zainteresirane za unapređenje svojih interesa, u polaznoj poziciji jednakosti, prihvatile kao definirajuće za temeljne uvjete svoga udruživanja' (John Lock);
  3. (Društveni) Ugovor je nalog čovjekovog uma, dok je Zavjet (s Bogom) volja čovjekovog srca/vjere. Stoga, musliman je čovjek predan Bogu u aktu volje svoga srca/vjere, a građanin je čovjek sa obavezom prema državi kao nalogom svoga uma. Zavjetom čovjek predaje svoje srce Bogu i prima unutrašnju sigurnost. Ugovorom on daje um državi a zauzvrat dobija društvenu sigurnost kao stanovnik grada ili naselja. Građanin ima prava i privilegije slobodna čovjeka, član je države, autohtona ili naturalizirana osoba koja lojalnost duguje nekoj vlasti a zauzvrat ima pravo da ta vlast zaštiti njegov život, vjeru, slobodu, imetak i dostojanstvo.
  4. Evropski muslimani su u potpunosti i jasno predani slijedećim evropskim vrijednostima:
    1. Vladavini prava
    2. Principima tolerancije
    3. Vrijednostima demokratije i ljudskih prava
    4. Vjeri da svako ljudsko biće ima pravo na pet temeljnih vrijednosti: život, vjeru, slobodu, imetak i dostojanstvo;
  1. Dok nastoje živjeti pošten život u Evropi, evropski muslimani očekuju slijedeće:
    1. Institucionalizaciju islama u Evropi;
    2. Ekonomski razvoj muslimanske zajednice tako da može uživati punu duhovnu i kulturnu slobodu i neovisnost;
    3. Razvoj islamskih škola koje će biti kadre odgajati muslimane rođene u Evropi za izazove evropskih multikulturnih društava;
    4. Političku slobodu koja će omogućiti evropskim muslimanima da imaju legitimne predstavnike u parlamentima evropskih država; 
    5. Liberalizaciju evropske imigracione politike koja je u zadnje vrijeme veoma restriktivna prema muslimana;
    6. Otvaranje mogućnosti da se prizna muslimansko pravo u pitanjima personalnog statusa kao što je porodično pravo;
    7. Zaštitu evropskih muslimana od islamofobije, etničkog čišćenja, genocida i sličnog;
  1. Evropski muslimani su predani opsežnom zajedničkom programu vjerskog dijaloga koji će:
    1. Izgraditi svijest o složenosti sekularnog konteksta u kojem religije danas postoje;
    2. Promicati razumijevanje, poštivati razlike i istraživati zajednička polazišta;
    3. Potvrditi vjerske identitete kao važne instrumente u rješavanju problema nesigurnosti i sukoba te u učenju poštivanja drugih i življenja u različitostima u konfliktnim situacijama;
    4. Doprinijeti tekućem diskursu o ljudskim pravima;
    5. Pomoći u razumijevanju 'drugosti' druge' osobe;
    6. Pokazati složeni odnos između vjere, kulture, politike i ekonomije, i naglasiti faktore koji vode ka pozitivnom doprinosu religija zajedničkim naporima u potrazi za istinom, pravdom i mirom;
    7. Identificirati vjerske principe, moralne i etičke vrijednosti i norme koje su uporedive i koje mogu poslužiti za izgradnju suživota; kao i one koje su posebne za svaku vjeru, te prepoznati moguće razlike, tenzije i nerazumijevanja između pojedinih moralnih i etičkih vrijednosti u različitim religijama;
    8. Istaknuti pozitivna historijska iskustva i oživjeti sjećanja na iskustva  dobrosusjedstva i suživota koja su također dio evropske historije;
    9. Izgraditi zajedničku platformu za vjerski suživot u duhu dobre volje koju je moguće naći i u Knjigama Božijim i nadi za našu zajedničku budućnost.

II

Muslimanima koji žive u Evropi da je stav evropskih muslimana 

  1. Muslimani koji žive u Evropi trebaju shvatiti da se sloboda ne poklanja. Sloboda muslimana u Evropi mora se osvojiti a sveukupni status muslimana mora biti priznat uprkos ksenofobičnom otporu. 
  2. Muslimani u Evropi danas trebaju više brinuti o svojim obavezama nego o svojim slobodama, jer preuzimajući svoje obaveze u evropskom ekonomskom, političkom i društvenom životu muslimani koji žive u Evropi će zaslužiti svoje pravo na slobodu. Tada sloboda evropskih muslimana neće biti ničija milostinja, već zaslužena vrijednost koju nije moguće negirati, niti oduzeti. 
  3. Muslimani koji žive u Evropi zapadnom slušateljstvu islam trebaju predstaviti kao univerzalni pogled na svijet (Weltanschauung), a ne samo kao plemensku, etničku ili nacionalnu kulturu. Muslimani ne mogu očekivati od Evropljana da poštuju univerzalnu poruku islama ako se stalno suočavaju sa etničkom ili nacionalnom slikom islama. Ne samo da evropski muslimani mogu impresionirati evropsku javnost univerzalizmom islama, već je i Evropa dobro mjesto za same muslimane da otkriju snagu i ljepotu univerzalnog islama.
  4. Upravo na Zapadu su mnogi muslimani otkrili islam na potpuno različit način u odnosu na islam kojeg su poznavali u svojim domovinama jer tamo sada susreću svoju braću muslimane iz drugih dijelova muslimanskog svijeta i tako počinju cijeniti raznolikost muslimanskog iskustva i kulture. Muslimani koji žive u Evropi imaju ne samo pravo već i obavezu da razviju svoju vlastitu evropsku kulturu islama kao dokaz trećeg susreta između Istoka i Zapada i kao potrebu za novom renesansom koja će čovječanstvo odvesti u bolju i sigurniju budućnost.
  5. Mlada generacija muslimana koja živi u Evropi treba biti duhovno jaka i intelektualno odlučna da razbije muslimanske stereotipe o islamu prije nego zatraže od drugih da izmijene svoje stereotipe. Muslimanska omladina mora povesti druge u budućnost ne čekajući da stariji urade svoju zadaću. Muslimanska omladina ne treba oklijevati da muslimane koji žive u Evropi povede u bolju budućnost. 
  6. Muslimani koji žive u Evropi trebaju se posvetiti provođenju slijedećih imperative svoje vjere:
    1. Čitajte i učite! Objava Kur'ana nije počela naredbom da vjerujemo već da stičemo znanje. Svemogući Bog nije tražio od Muhammeda, a. s., da vjeruje već mu je naredio da čita i uči šta i kako da vjeruje. To je tako zato što se čovjek rađa sa vjerom. Prema tome nema potrebe tražiti od čovjeka da vjeruje ako je to već u njegovoj duši. Ali postoji potreba da se podsjeti čovjeka da treba čitati i učiti o onome što je u njegovoj duši. Čovjeku dakle treba znanje sa vjerom kao i vjera sa znanjem. 
    2. Vjerujte i marljivo radite! Čovjek ne živi ni u čisto duhovnom svijetu bez materije ni u čisto materijalnom svijetu bez duhovnog. Tajna uspjeha je da čovjek u sebi objedini ove dvije vrijednosti: svoj duh i svoje tijelo. Drugim riječima, cilj čovjekovog života je u aktivnosti njegovoga duha, a to je njegova vjera, te u aktivnosti njegova tijela, a to je njegov marljiv rad. Nema muslimanskog dostojanstva dok se ogromni jaz između vjere srca i snage uma ne premosti. 
    3. Budite pobožni i poštujte svoje roditelje! Kur'anski naglasak na vezi između obožavanja Boga i poštivanja roditelja nosi snažnu poruku i Istoku i Zapadu. Poruka Istoku je da ne popusti pod pritiskom da napusti porodične vrijednosti, a poruka Zapadu je da zaustavi opasnu igru sa budućnošću čovječanstva. Institucija porodice nema zamjene. Pitanje porodičnih vrijednosti nije samo moralni zahtjev ljudskog društva, već i egzistencijalni uvjet čovječanstva. Nastojanje da se naruši opći zakon porodičnog života jednak je pokušaju da se promijeni prirodni zakon o izlasku Sunca sa istoka. Niko ne uspijeva promijeniti prirodu izlaska Sunca, i niko neće moći promijeniti zakon porodičnog života dokle god Sunce Božijom voljom izlazi. 
    4. Budite iskreni i borite se za svoja prava! Uspjeh na ovom i spas na budućem svijetu ne dolaze sami od sebe. Svako se mora boriti za svoj uspjeh. Mora se boriti za svoja prava ovdje i sada. Također, mora se raditi za spas na budućem svijetu. Božija se milost mora zaslužiti. Razlika između Istoka i Zapada je u tome što Istok više vjeruje u Božiju milost nego u rad, dok se Zapad više oslanja na rad nego na Božiju milost. 
    5. Mislite o sutra! Postoji jasan dokaz u Časnom Kur'anu da imamo ne samo pravo već i obavezu da planiramo svoju budućnost i da vjerujemo da naša budućnost može biti bolja od naše prošlosti. Uistinu je čudno kako su neki došli na ideju da je muslimanska budućnost beznadežna te da je zato jedina nada u muslimanskoj prošlosti kao načinu života i cilju historije. Ta ideja nema osnove u islamu. Ne samo da nas Svemogući Bog uči da naša budućnost može biti bolja od naše prošlosti, već nam i zdrav razum govori da mi ne možemo promijeniti svoju prošlost ali da, uz Božiju pomoć, možemo oblikovati svoju budućnost. Prema tome, mi nismo odgovorni za prošlu muslimansku historiju, već smo odgovorni za buduću muslimansku historiju. Muslimani se ne trebaju plašiti razmišljanja o svojoj budućnosti isto kao što ne trebaju biti opsjednuti svojom prošlošću. Muslimani imaju budućnost jer vjeruju u Boga. A u Boga vjeruju jer su uvjereni da će istina i pravda pobijediti. 

III

Muslimanskom svijetu da je stav evropskih muslimana 

  1. Muslimanski svijet je univerzalna zajednica muslimana koji su braća i sestre po zajedničkoj im vjeri u Jednoga Boga i u poslanstvo Muhammeda, mir neka je na njega.
  2. Ideja o globalnoj svijesti ne bi trebala biti strana muslimanima. U suštini, islam je univerzalna vjera i globalni fenomen. Bilo bi potpuno primjereno da su muslimani izašli sa programom globalizacije u smislu globalne slobode i sigurnosti, jer muslimani žive gotovo na svakom mjestu zemljine kugle pa, stoga, njihova sloboda i sigurnost imaju globalan značaj.
  3. Međutim, muslimani ne samo da nisu ponudili originalnu ideju globalizacije, već, općenito govoreći, oni ne uspijevaju da utiču na globalni svijet. Muslimani nemaju globalnu strategiju; nemaju globalni mozak ni globalnu glavu; nemaju globalni kalendar koji bi ih poštedio neugodne zabune oko datuma Bajrama. Nažalost, oni danas imaju image prijetnje svjetskom miru i sigurnosti. Oni imaju žig globalnog terorizma!
  4. Upravo zbog tog žiga o islamskom terorizmu od kojeg muslimani nedužno danas pate potrebno je izaći sa Deklaracijom evropskih muslimana i uputiti je Muslimanskom svijetu s namjerom da se naglasi potreba da se globalno loša slika promijeni u globalno dobru sliku o muslimanima, posebno u vezi s njihovom vjerom.
  5. Centar islama treba preuzeti vođstvo u osiguravanju globalnog pravca u praktičnim stvarima univerzalne vjere islama; u globalnim pitanjima našeg vremena; te u globalnom dijalogu sa našim komšijama.
  6. Muslimani, ma gdje bili, trebaju dokazati cijelom svijetu da je islam i ozbiljna vjera i pravična religija; da je on i atraktivna kultura i miroljubiva politika; da su islam dobri ljudi i bogata zemlja; da je islam i mudri čovjek Istoka i racionalni čovjek Zapada. 
  7. Pogrešno je optuživati islam za odsustvo demokratije u muslimanskom svijetu. Grijeh je narušavati ljudska prava u ime islama. Zločin je protiv islama tolerirati visoku stopu nepismenosti u muslimanskom svijetu i mirno svjedočiti ogromni jaz između enormno bogatih i ekstremno siromašnih ljudi u muslimanskom svijetu. Evropski muslimani imaju pravo i obavezu da postave ova i druga pitanja koja imaju uticaja na budućnost njihove djece u svojim pokušajima da odgovore na pitanja o tome ko su i šta im je činiti kao muslimanima u evropskom okruženju. 
  8. Evropski muslimani pozivaju globalnu muslimansku zajednicu da preuzme vođstvo u promoviranju mira i sigurnosti u svijetu.
  9. Muslimanski svijet je legitimni Ummet koji treba biti sposoban ispuniti obavezu stvaranja moralno dobre, racionalno uravnotežene, ekonomski pravedne i globalno proaktivne Zajednice kojoj se može vjerovati kao savezniku i prijatelju uvijek i svuda.

* * *

Sve nas u životu vode različite staze, ali bez obzira gdje išli sa sobom nosimo dio jedni drugih!

Prijatelji su način na koji Bog brine o nama!

 

Autor: Dr. Mustafa Cerić