Odlomak iz Razijevog tefsira
O stvarima sa kojima Allah, dž.š., poredi riječi tevhida (lā ilāhe illallāh)
Prva stvar: Vatra
Kada Allah poredi iman sa vatrom, On kaže: Primjer njihov je kao primjer onog ko potpali vatru, pa pošto osvijetli ono oko njega, ukloni Allah svjetlo njihovo i ostavi ih u tminama...[2], a u drugom ajetu veli: I ono što ljudi tope na vatri...[3] U ovome se nalaze dva išareta:
- Kada se u vatru stavi patvoreno zlato, ona spali sve ono što se nalazi u njemu od nečistoće, a ostaje samo čista osnova zlata (ğawheru-ḏ-ḏahab), u potpunosti zaštićena od sagorijevanja. Tako će biti i na Sudnjem danu kada grješnik bude izložen vatri; ona će sagorjeti njegove grijehe i nepokornosti, a ostat će iman, spašen od sagorijevanja;
- Vatra svojim plamenom sagorijeva sve, a tako je i sa imanom; kada je jako njegovo svjetlo, ono spaljuje sve izuzev ljubavi prema Allahu koja se nalazi u srcu. Reci: “Allah!” Zatim ih ostavi neka se lažima svojim zabavljaju.[4]
Druga stvar: Svjetlost
Allah kaže: Primjer Njegove svjetlosti...[5]
Brojni su razlozi zbog kojih Allah pripisuje spoznaju (svjetlost) Sebi:
- Allah Sebi pripisuje spoznaju (al-m'arifa) kako bi odvratio od pohlepe za njom jer je spoznaja vrijedni dragulj čija je cijena visoka, a njen posjednik često biva nemaran; s druge strane šejtan je prevarant i spletkaroš čiji je cilj da oduzme spoznaju od ‘ārifa (onoga koji posjeduje spoznaju) i ispriječi se između njega i spoznaje. Stoga je Allah uzeo spoznaju pod Svoju zaštitu, kako bi odvratio Iblisa od pohlepe za njom.
Potvrda tome je kada Gospodar kaže: Ti nećeš imati nikakve vlasti nad robovima Mojim.[6] Pa kada je prisvojio robove Sebi prekinuo je time Iblisovu žudnju za njima, a potom je Iblis odgovorio: „E tako mi dostojanstva Tvoga” – reče – “sigurno ću ih sve na stranputicu navesti, osim Tvojih među njima robova iskrenih!“[7] Tako i ovdje, kada Allah pripisuje iman Sebi riječima: Primjer Njegove svjetlosti... nema sumnje da je time Iblis udaljen od njega (imana).
- Sve što je dato robu ono u stvarnosti pripada Hakku, jer je do toga došao Njegovim stvaranjem. Pa kada rob dostigne stepen na kojem se osvjedoči o ovome stanju, tada se to njegovo stanje upotpunilo, i biva mu rečeno: “Sve što je za njega, ono je za Nas, a sve što je za Nas ono je za njega, i njegova spoznaja pripada Nama”, pa nema smetnje da spoznaju Allah pripiše Sebi i kaže: Primjer Njegove svjetlosti...
- Isticanje nečega putem njegovog pripisivanja Allahu je uzrokom njegovog uzdizanja/pohvale, kao što je došlo u Božijem govoru: Očisti Moju kuću...[8] i Njegove riječi: Ova kamila Allahova...;[9] a kad je Allahov rob ustao...[10] Tako i ovdje, pripisivanjem imana Sebi, Allah upućuje na njegovu veliku čast.
Dakako, postoje i neka pitanja u vezi s ovim, poput:
Prvo: Kakva se mudrost nalazi u poređenju svjetlosti spoznaje sa svjetlošću svjetiljke, jer se u Kur'anu kaže: Primjer svjetlosti Njegove je udubina u zidu u kojoj je svjetiljka?[11]
Odgovor ima više aspekata:
- Doista se lopov neće usuditi da zakorači u kuću u kojoj se nalazi svjetlo, iz straha da ne bude osramoćen i primijećen. Tako je i sa srcem u kojem se nalazi svjetiljka spoznaje, šejtan se ne usuđuje ući u njega iz straha da bude osramoćen;
- Kada se u kući nalazi svjetiljka ona upućuje svog vlasnika prilikom potrage i pronalaska stvari. Tako i srce u kojem se nalazi svjetlo spoznaje upućuje svog vlasnika na pokornost Bogu;
- Kada se u kući nalazi svjetiljka njenom svjetlošću se svi mogu okoristiti a da se nimalo ne umanji korist koju ona donosi svome vlasniku. Pa tako i svako srce u kojem se nalazi svjetlost spoznaje donosi korist i drugima pored svog vlasnika, a da njemu nimalo ne umanjuje svjetlost;
- Kada se u kući nalazi svjetiljka koja je postavljena u udubini u zidu i okružena staklom, tada ona obasjava unutrašnjost kuće, ali i van nje, pa tako i svjetiljka spoznaje obasjava srce i van njega, sve dok se ta svjetlost ne manifestuje na ušima, jeziku i očima, pa se i pokornost manifestuje na ovim udovima, a na to upućuju riječi Poslanika a.s.: Allahu moj, podari mi svjetlost u srcu mome, i u sluhu mome, u vidu mome, i u kostima mojim, i u umu mome;
- Kada se u kući nalazi svjetiljka onda je vlasnik kuće sretan i zadovoljan, a ako se svjetiljka ugasi, on postane usamljen i napušten; tako je i sa srcem, sve dok je u njemu svjetiljka spoznaje vlasnik srca je smiren i sretan, a ako ga svjetlost spoznaje napusti, utječemo se Allahu od toga, postaje tužan i zabrinut. Allah, dž.š., rekao je: Onome koga Allah želi uputiti – On srce njegovo prema islamu raspoloži, a onome koga želi u zabludi ostaviti – On srce njegovo stegne i umornim učini kao kad čini napor da na nebo uzleti;[12]
- Fitilj svjetiljke je malehan, ali njena svjetlost se rasprostire na sve strane. Tako se i svjetlost spoznaje iz srca rasprostire na sve strane, a Allah kaže: A Allahov je i istok i zapad; kuda god se okrenete, pa – tamo je Allahova strana.[13] A posebno ona gornja strana, jer Allah kaže: K Njemu se dižu lijepe riječi.[14]
Drugo pitanje: Kakva je razlika između dunjalučke svjetiljke, odnosno Sunca, i svjetiljke spoznaje?
Razlika se ogleda u više aspekata.
- Sunce prekrivaju oblaci, a spoznaju ne zastire ni sedam nebesa;
- Sunce iščezne tokom noći, ali spoznaja ne nestaje ni tokom noći ni tokom dana, nego je ona noću još više izražena. Allah dž.š. u Kur’anu kaže: Ta, ustajanje noću, zaista, jače djeluje i izgovara se jasnije,[15] i Njegove riječi: Hvaljen neka je Onaj Koji je u jednom času noći preveo Svoga roba...[16] te riječi: Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci;[17]
- Sunce će jednom nestati, jer Allah, dž.š., kaže: Kada sunce sjaj izgubi,[18] a spoznaja ne nestaje, jer Allah dž.š. kaže: Svaka stvar će propasti, izuzev lica Njegovog!,[19] izuzev svega onoga što sa sobom nose te Božije riječi;
- Sunce se može pomračiti, ali spoznaja ne može biti pomračena;[20]
- Sunce vremenom učini stvari tamnim, a spoznaja ih stalno osvjetljava;
- Sunce prži, a spoznaja spašava od prženja (tj. džehenema);
- Sunce ponekad donosi korist a ponekad štetu, dok spoznaja isključivo donosi korist a nikada štetu;
- Sunce donosi korist na ovome svijetu, a spoznaja donosi korist i na dunjaluku i na ahiretu;
- Sunce na nebu je ukras stanovnicima Zemlje, a spoznaja je ukras stanovnicima nebesa;
- Sunce je na visini i obasjava ono što se nalazi ispod njega, a spoznaja koja se nalazi u srcu vjernika obasjava sve ono što je iznad nje;
- Sunce otkriva postojanje stvorenja, a spoznajom se otkriva postojanje Stvoritelja. Dokaz za to je govor poglavara vjernika Ali Me‘ina kada je bio upitan o tome da li je vidio svoga Gospodara, pa je odgovorio: “Ne obožavam Gospodara kojeg nisam vidio.”[21]
- Svjetlost Sunca pada i na (Božijeg) prijatelja (el-welijj) i na neprijatelja (el-‘aduww), a svjetlost spoznaje samo na evliju;
- Carstvo Sunca je prisutno samo na dunjaluku, bez ahireta, dok je spoznaja na ovom svijetu samo početak, a njen vilajet i njeno carstvo je na onom svijetu.
Zatim, doista su nebeska tijela svjetiljke stvorenja (ẖalka), dok je spoznaja svjetiljka -Ḥakka.[22]
Nebeska tijela isijavaju svoju svjetlost iz riznice neba, a spoznaja obasjava i širi svjetlost iz riznice Vladara. Nebeska tijela su za čovjeka znak ('alamet), a spoznaja je počast (keramet).
Nebeska tijela su mjesto prema kojem se usmjeravaju pogledi stvorenja, a spoznaja je mjesto pogleda Gospodara svjetova. Poslanik, a.s., kaže: „Doista Allah ne gleda u vaša tijela i imetak, već u vaša srca i djela.“[23]
Treće pitanje: Kakva je razlika između svjetiljke i spoznaje?
Odgovor se ogleda u više aspekata:
Prvi: Svjetlost dunjalučke svjetiljke je uprljana tamom koja dolazi od dima iznad nje, dok svjetiljka spoznaje isijava čistu svjetlost i nije uprljana tamom;
Drugi: Dunjalučka svjetiljka sama sebe izgara da bi se drugi njome okoristili, a svjetiljka spoznaje sagorijeva grijeh, otkriva tajnu i obasjava prsa;
Treći: Dunjalučka svjetiljka jenjava usljed sunčeve svjetlosti, dok usljed svjetlosti spoznaje i tevhida jenjava i sama svjetlost Sunca;
Četvrti: Dunjalučka svjetiljka nema odanosti, jer može opržiti onoga ko je upali i ko je održava, kao i onog koji je ne raspiruje i ne održava, dok je svjetiljka spoznaje odana svome vlasniku: nikada ga ne prži nego ga spašava od prženja, što je potpuna razlika između ove dvije svjetiljke.
Četvrto pitanje: Kakva se mudrost krije u poređenju spoznaje sa svjetiljkom?
Odgovor također ima više aspekata:
Prvi: Svjetiljci škodi vjetar (jer je gasi), a spoznaji mogu naškoditi vesvese i šubhe;
Drugi: Svjetiljka ne opstaje bez ulja, a spoznaja ne opstaje bez Božijeg tevfiqa;[24]
Treći: Svjetiljka čuva onoga koji brine o njoj, a s druge strane svjetiljka spoznaje sama po sebi ima onoga koji je čuva a to je Allah, Njegova Uzvišena dobrota i Njegova milost.
Peto pitanje: Kakva mudrost se nalazi u poređenju srca sa kandiljom (staklenkom lampe)?
I ovaj odgovor ima više aspekata.
Prvi aspekt: Doista zlato i srebro, iako su vrijedni i skupocjeni, ipak su masivni i neprozirni (postavljaju zastor), a staklenka lampe, iako je manje vrijednosti od srebra i zlata, ipak je to staklo nježno i čisto te ne postavlja zastor (tj.providno je), čime se jasno vidi njena unutrašnjost sa vanjske strane, a i obratno. Allah ovaj primjer navodi u kontekstu podizanja koprene a ne njenog spuštanja;
Drugi aspekt: Nije staklena posuda vrijednost kao takva, već je vrijednost ono što se nalazi u posudi; tako i srce samo po sebi nije vrijedno već je vrijedan iman koji se u njemu nalazi;
Treći aspekt: Kada se staklo razbije ne može se popraviti osim topljenjem i primjenom vatre, pa tako i srce kada se pokvari ne može se popraviti osim vatrom i topljenjem, jer Allah, dž.š., kaže: I svaki od vas će do njega (džehennema) stići! Gospodar tvoj se, sigurno, tako obavezao! Zatim ćemo one koji su se grijeha klonili spasiti...;[25]
Četvrti aspekt: Vlasnik zlata i srebra se ne boji njihovog loma jer zna da njihova vrijednost neće biti umanjena uslijed lomljenja, dok je vlasnik staklenke na oprezu i u strahu, jer zna da će njenim lomom i njena vrijednost biti umanjena; tako i vjernik treba biti na oprezu poput vlasnika staklenke, a ne poput vlasnika zlata i srebra;
Peti aspekt: Razlog poređenja (srca) sa staklenkom nalazi se i u tome što je svjetlost iz staklenke ljepša i potpunijeg sjaja od svjetlosti zlata i srebra. A staklenka upravo zbog svoje male vrijednosti i njene podložnosti lomljenju pruža ljepšu svjetlost, i u tome je išaret Božijih riječi u hadis-i kudsijju: Ja sam uz one slomljenog srca...
Šesto pitanje: Kakva je mudrost u poređenju staklenke sa blistavom zvijezdom?
Odgovor opet ima više aspekata.
Prvi aspekt: Jer je blistava zvijezda putokaz stanovnicima zemlje, kao što je Uzvišeni rekao: ...i putokaze, a i po zvijezdama se oni upravljaju,[26] a stanovnicima nebesa ona je ukras: Uistinu! Mi smo najniže nebo ukrasili ukrasom – zvijezdama.[27] Tako i srce vjernika jeste uzrokom upute njegova vlasnika prema dobrim djelima, a stanovnicima nebesa je ugođaj, jer se prenosi da spoznaja arifa svijetli stanovnicima nebesa poput blistava zvijezda stanovnicima zemlje.
Drugi aspekt: Šejtan nema moć nad zvijezdama, nego su zvijezde te koje spaljuju šejtane, kao što Allah, dž.š., kaže: ...i učinili da vatra iz njih pogađa šejtane.[28] Tako i srce vjernika: šejtan nema načina da dospije do njega, jer svjetlost njegovog srca i njegovog imana spaljuje šejtane. Zato Allah dž.š. kaže: Ti nećeš imati nikakve vlasti nad robovima Mojim.[29]
Allah je također rekao : ...koji zle misli unosi u prsa ljudi.[30] a nije rekao u srca ljudi. I rekao je: Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se, i odjednom dođu sebi.[31] Takvo sjećanje je manifestacija svjetlosti imana, a riječi ...odjednom dođu sebi, upućuju na spaljivanje šejtanskih vesvesa;
Sedmo pitanje: Kakva je mudrost u poređenju srca sa zvijezdom a ne sa suncem ili mjesecem?
Prvo: Jer su zvijezde skrivene u toku dana a postaju vidljive u toku noći. Tako je i arif prikriven danju, a kada ga prekrije tama noći on biva otkriven kroz molitvu i robovanje;
Drugo: Zato što su zvijezde ukras nebesa, a srce je ukras arifa;
Treće: Jer su zvijezde svjetiljke nebesa: Mi smo vama najbliže nebo sjajnim zvijezdama ukrasili.[32], a srce arifa je također svjetiljka: ...udubina u zidu u kojoj je svjetiljka...[33]
Osmo pitanje: Da li je u poređenju imana sa svjetiljkom (sirāğ) radosna vijest za onoga koji posjeduje iman?
Odgovor i ovdje ima više aspekata.
Prvi: Sunce je svjetiljka kojom Allah obasjava ono što je prolazno i niko ga nije u stanju ugasiti, a spoznaja je svjetiljka koju je Allah osvijetlio za vječnost, pa kako onda da je Iblis ugasi?
Drugi: Allah je učinio Sunce svjetiljkom na nebesima i ono otklanja tamu od tvoje kuće, pa kada On osvijetli Sunce spoznaje u tvom srcu kako onda da ono ne bude u stanju otkloniti tamu grijeha od tebe, a srce ti je mnogo bliže od Sunca.
Treći: Onaj koji je upalio svjetiljku dužan je da se o njoj brine i održava je. Svjetiljku spoznaje osvijetlio je Uzvišeni Allah, pa se iz Svoje milosti obavezao da je održava: On je u njihovim srcima propisao iman.[34] On Uzvišeni je iz Svoje milosti propisao da iman čuva i održava, i ta je veza čvrsta i jaka: Mi smo ga objavili i Mi ćemo nad njim bdjeti.[35]
Četvrti aspekt: Kada lopov ugleda svjetiljku u kući onda se ne usuđuje da nešto iz nje ukrade, a svjetlo tvoje spoznaje osvijetlio je Allah, pa kako onda da ti se šejtan približi?
Peti aspekt: Ako vatropoklonici (medžusije) pale vatru i ne dopuštaju da se ona ugasi, pa kako onda da Sveti Vladar (Al-Mālik al-Quddūs) bude zadovoljan da plamen spoznaje kojeg je On raspirio bude ugasnut?
Šesti aspekt: Onaj koji želi upaliti lampu potrebno mu je sedam stvari: kresivo, kamen, potpala, šibica (sumpor), stalak za lampu, stijenjak, ulje.
Pa kada rob želi upaliti svjetiljku spoznaje ne može to učiniti bez kresiva/truda, borbe (ğuhd): One koji se budu zbog Nas borili (ğāhadū) Mi ćemo, sigurno, putevima koji Nama vode uputiti,[36] kao što to ne može učiniti ni bez kamena/dove, molitve: Molite se ponizno i u sebi Gospodaru svome, ne voli On one koji se previše glasno mole.[37] A što se tiče potpale, ona se odnosi na izgaranje duše suzdržavanjem od njenih prohtjeva, kao što Uzvišeni kaže: A onome koji je pred dostojanstvom Gospodara svoga strepio i dušu od prohtjeva uzdržao.[38] Četvrto navedeno sredstvo je šibica a ona simbolizira pokajanje (al-‘inābah): Pokajte se Gospodaru svome...[39] Peto navedeno sredstvo je lampa, odnosno sabur/strpljivost: I strpljivi budite, Allah je sa strpljivima.[40] Zatim fitilj zahvalnosti – šukra: I budite zahvalni Allahu na blagodatima Njegovim,[41] te mazivo/ulje, odnosno zadovoljstvo odredbom Gospodara tvoga: A ti strpljivo čekaj presudu Gospodara tvoga.[42] A Muhammed, a.s., rekao je: „Zadovoljstvo Božijom odredbom je Allahova najveća kapija.“[43] Ovaj simboličan čin paljenja vatre je povezan sa tobom u tvom čuvanju zavjeta robovanja (‘ubūdijet), a On Uzvišeni je preči da ispuni Svoj zavjet rububijeta, kao što kaže Uzvišeni: ...i ispunite zavjet koji ste Mi dali – ispunit ću i Ja Svoj koji sam vama dao.[44]
Zbog toga čuvaj ovu spoznaju u svome srcu i ovaj spomen (zikr)[45] na svome jeziku i učini ga vječnim svjetlom koje će te pratiti u tvome kaburu i u tami Sudnjega dana.
Treća stvar: Zemlja
Od stvari s kojim Allah poredi iman jeste i zemlja. Allah, dž.š., kaže: U plodnom predjelu raste bilje voljom Gospodara njegova...[46]
Prvi oblik poređenja: Doista je zemlja povjerljiva: ko u nju posadi i zakopa nešto, ona mu vrati mnogostruko. Uzvišeni kaže: U svakom klasu je 100 zrna.[47] Tako i vjernik kada uradi dobro djelo, to djelo mu se na Sudnjem danu mnogostruko uveća, a Uzvišeni Allah kaže: Samo oni koji budu strpljivi biće bez računa nagrađeni.[48]
Drugi: Jedna od karakteristika zemlje jeste da se na nju bacaju svakojaki otpaci i prljavštine a ona uzvraća svakojakim dobrom. Tako i zemlja imana: zasipa je prljavština grijeha i kufra, a zatim iz nje rađaju plodovi magfireta, rahmeta i zadovoljstva. Kaže Uzvišeni: Allah će njihova hrđava djela u dobra promijeniti.[49]
Treći: Od karakteristika zemlje jeste da je ona poput majke koja brine o tebi, pa je i kao bešika: Zar Zemlju posteljom nismo učinili,[50] te je poput riznice potčinjene tebi: On je za vas sve što postoji na Zemlji stvorio,[51] te poput majke koja čezne za tobom: Od zemlje vas stvaramo i u nju vas vraćamo i iz nje ćemo vas po drugi put izvesti.[52] Tako je i s imanom, iz njega prozilazi svako tvoje dobro ovoga i onoga svijeta.
Četvrta stvar: Voda
Od stvari sa kojim Allah poredi iman i Kur’an jeste i voda. Kaže Uzvišeni Allah: On spušta kišu s neba, pa rijeke teku koritima s mjerom, i bujica nosi otpatke koji plivaju po površini. I ono što ljudi tope na vatri u želji da dobiju nakit ili oruđe ima također otpatke, slične onima. – Tako Allah navodi primjer za istinu i neistinu;[53] tj. za iman i kufr: otpaci su kufr, a iman je voda. U ovome poređenju nalazi se također nekoliko aspekata.
Prvi: Voda otklanja nečistoću s odjeće: I Mi s neba čistu vodu spuštamo.[54] Te ajet: I haljine svoje očisti![55] Tako i iman otklanja nečistoće nevjerstva i griješenja od čovjekovog srca. Poslanik, a.s., rekao je: Islam briše ono što je prije njega.
Drugi: Allah s neba spuštenu kišu naziva milošću, pa kaže: On je Taj koji šalje vjetrove kao radosnu vijest milosti Svoje.[56] A također i Kur’an naziva milošću, pa kaže: ...uputstvo i milost vjernicima.[57] Zatim je i iman nazvao milošću i uzrokom milosti: Njima je On u srca njihova vjerovanje usadio,[58] i kaže: Gospodar vaš je sam Sebi propisao da bude milostiv.[59] Pa nema smetnje da se Kur’an i iman, iz ovoga razloga, porede sa vodom.
Treći: Allah Kur’an naziva blagoslovljenim pa kaže: A i ovaj Kur’an je blagoslovljena pouka koju objavljujemo.[60] A za vodu kaže: Mi s neba spuštamo vodu kao blagoslov.[61] Stoga nema smetnje da se iman a samim tim i Kur’an, porede sa vodom, jer sve od spomenutog je blagoslovljeno.
Četvrti: Voda je lijek za duše, a Kur’an lijek za srca, a Uzvišeni Allah kaže: Mi objavljujemo u Kur’anu ono što je lijek i milost vjernicima,[62] pa je on lijek za njihova srca i milost za njihove grijehe.
Peti: Uzvišeni spušta sa neba kišu, a niko to nije u stanju učiniti osim Njega.
Šesti: Kao što Uzvišeni Allah spušta kišu iz neba i niko nije u stanju da je zaustavi, tako i kada spušta Kur’an niko nije u stanju da Ga u tome spriječi, ili da ubaci u njega nešto što mu ne pripada: A on je, zaista, knjiga zaštićena, laž joj je strâna, bilo s koje strane, ona je Objava od Mudroga i Hvale dostojnoga.[63]
Sedmi: Doista stvorenja nisu u stanju prebrojati kapi kiše, pa tako je i sa Kur’anom, niko nije u stanju obuhvatiti u potpunosti njegove tajne i suptilnosti njegovih istina.
Osmi: Kao što se kiša spušta kap po kap, te se slijeva postepeno kroz zemlju u vidu rijeka a zatim i mora, pa tako se i Kur’an sa neba spušta ajet po ajet, zvijezda po zvijezda, te postaje skupina mora i rijeka. A i u predaji se kaže: Doista je Kur’an more bez dna.
Deveti: Kao što bi kiša, kada bi se odjednom spustila, polomila drveće i razrušila kuće te bi njena šteta bila veća od koristi, tako i Kur’an: da je spušten odjednom zbunio bi ljudske umove i oni bi se izgubili u svojim iluzijama. Kaže Uzvišeni Allah: Da ovaj Kur’an kakvom brdu objavimo, ti bi vidio kako je strahopoštovanja puno i kako bi se od straha pred Allahom raspalo.[64]
Deseti: Kao što Allah kišom oživljava zemlju nakon mrtvila njena, tako i mrtva srca oživljava Kur’anom. Uzvišeni Allah kaže: Kao onaj koji je bio mrtav pa smo ga Mi oživili.[65]
Jedanaesti: Kao što kiša pada na jednu zemlju, pa iz te zemlje niču i ruža i bosiljak, a na drugoj zemlji niče trnje i otrovno bilje, tako biva i sa Kur’anom: kada se spusti na srce predanog vjernika onda iz njega niču ruže pobožnosti i bosiljci pokornosti, a ukoliko dotakne nevjerničko srce, iz njega niče otrov nevjerstva i bodlje nepokornosti, pa Allah kaže: Mnoge njime u zabludu dovodi, a mnoge upućuje.[66]
Dvanaesti: Kao što voda koja se spušta sa neba predstavlja osnovu za sve druge ovozemaljske vode, tako i Kur’an predstavlja osnovu za sve druge knjige i znanosti.
Trinaesti: Ukoliko u veliku vodenu površinu bude uronjen onaj koji ne zna plivati, bit će uništen; isto tako je i s onim koji o Kur’anu kaže nešto bez znanja. Kaže Alejhisselam: Ko tumači Kur’an po svom nahođenju neka sebi pripremi mjesto u vatri.[67]
Četrnaesti: Kao što je prekomjerno pijenje vode štetno i ne donosi korist, tako i govor o Kur’anu iznad razumijevanja i pronicljivosti donosi štetu i ne koristi. Rekao je Alejhisselam: Naređeno mi je da se ljudima obraćam prema mogućnostima njihovog razumijevanja.[68]
Petnaesti: Kada se kiša spusti tada prestaje suša i pojave se biljke, opskrba i voće; tako je i prije objave Kur’ana vladala suša vjere, pa kada je spušten Kur’an ta suša je prestala, te su se pojavili raznovrsni plodovi i voćke za duše, a to su obrazloženja tevhida, poslanstva i šerijata.
Šesnaesti: Kao što voda gasi vatru tako iman i Kur’an spašavaju vjernika – nosioca Kur’ana i imana, od džehenemske vatre.
Peta stvar: Uže
Allah kaže: Svi se čvrsto Allahovog užeta držite.[69]
Aspekti ovog poređenja se ogledaju u sljedećem:
Prvo: Za onoga koji želi da se uzdigne iz nizina ka visini i koji se boji pada, njegov strah će nestati i bit će siguran ako se uhvati za uže. Pa tako i rob, ako želi da se izdigne iz nizine ljudske prirode u svijet visina i slave, a pri tome se boji pada i posrtanja, pa on će se voditi svojim razumom, i ako čvrsto bude privržen Kur’anu, bit će siguran od straha.
Drugo: Ako bi slijepac išao na neko mjesto, a između njega i tog mjesta se nalazi dugo uže uz koje se drži prilikom svog hoda, on će doista doći do tog mjesta bez ikakvog straha. Tako je i sa ljudskim razumom na putu tevhida i spoznaje, ako se uhvati za uže Kur’ana, biva oslobođen od bilo kakvog straha.
Treće: Onaj ko upadne u bunar može se izvući tako što će mu se spustiti uže za koje će se čvrsto uhvatiti, i tako biti izvučen iz bunara. Tako su i ljudske duše upale u ponor ovog tjelesnog svijeta, a Uzvišeni Gospodar im je poslao uže Kur’ana. Onaj ko se uhvati za njegovo uže i uspije se izvući, pa on se i spasio, a onaj ko se ne uhvati za njega ostaje u ponoru i jami tmina te tako biva od propalih.
Šesta stvar: Drvo masline
Uzvišeni Allah kaže: ...i drvo koje na Sinajskoj gori raste, koje zejtin daje i začin je onima koji jedu.[70]
U pogledu aspekata ovog poređenja spomenute su dvije stvari:
Prva: Uzvišeni poredi iman sa ovim stablom jer ovo stablo u velikom broju slučajeva raste samo na čistim mjestima, pa tako i stablo spoznaje ne pušta svoje korijenje u bilo kojem srcu, nego samo u čistim srcima.
Druga: Stablo masline daje plodove iz kojih rađa zejtin koji predstavlja vrhunac čistoće; tako i se i iz srca vjernika izrađaju iman i spoznaja, a to dvoje predstavlja dvije najblistavije, najčišće i najčasnije svjetlosti.
Prijevod sa arapskog: hfz. Zekija Krvavavac - Ljevaković
[1] Iz komentara Kur'ana Fahruddina Razija Esrāru-t-tenzīl ve enwāru-t-te'vīl.
[2] El-Bekare, 17.
[3] Er-Ra‘d, 17. (ovaj ajet ukazuje na to da vatra uklanja nečistoće a ostavlja ono što koristi ljudima.)
[4] El-En‘ām, 91.
[5] En-Nūr, 35.
[6] El-Ḥidžr, 42.
[7] Ṣād, 82–83.
[8] El-Ḥadždž, 26.
[9] El-A‘rāf, 73.
[10] El-Džinn, 19.
[11] En-Nūr, 35.
[12] El-En‘ām, 125.
[13] El-Bekare, 115.
[14] Fāṭir, 10.
[15] El-Muzzemmil, 6.
[16] El-Isrā’, 1.
[17] El-Kadr, 3.
[18] Et-Tekvīr, 1.
[19] El-Kaṣaṣ, 88.
[20] Osim u nekim srcima, koja prekrivaju strasti.
[21] Op. prev.: Ovdje se misli na srčani vid (el-baṣīra) i na spoznaju o Njegovoj egzistenciji.
[22] Zrake prve svjetiljke spuštaju se prema dolje, dok se zrake druge svjetiljke uzdižu prema gore.
[23] Bilježe ga Eṭ-Ṭaberānī i Ebu Ja‘lā od ‘Imrāna ibn Huṣajna.
[24] Op. prev.: U ovom smislu, tevfik od Allaha svome robu jeste da mu pomogne u izbjegavanju lošeg i da mu olakša činjenje dobra.
[26] En-Naḥl, 16.
[27] Es-Ṣāffāt, 6.
[28] El-Mulk, 5.
[29] El-Ḥidžr, 42.
[30] En-Nās, 6.
[31] El-A‘rāf, 201.
[32] El-Mulk, 5.
[33] En-Nūr, 35.
[34] El-Mudžādele, 22.
[35] El-Ḥidžr, 9.
[36] El-‘Ankebūt, 69.
[37] El-A‘rāf, 55.
[38] En-Nāzi‘āt, 40.
[39] Ez-Zumer, 54.
[40] El-Enfāl, 46.
[41] En-Naḥl, 114.
[42] Eṭ-Ṭūr, 48.
[43] Nije prisutan ovaj tekst u izvorima koji se nalaze kod nas.
[44] El-Bekare, 40.
[45] La ilahe illallah.
[46] El-A‘rāf, 58.
[47] El-Bekare, 261.
[48] Ez-Zumer, 10.
[49] El-Furkān, 60.
[50] En-Nebe’, 6.
[51] El-Bekare, 29.
[52] Tā-Hā, 55.
[53] Er-Ra‘d, 17.
[54] El-Furkān, 48.
[55] El-Muddessir, 4.
[56] El-A‘rāf, 57.
[57] Jūnus, 57.
[58] El-Mudžādele, 22.
[59] El-En‘ām, 54.
[60] Al-Anbijā’, 50.
[61] Kāf, 9.
[62] El-Isrā’, 82.
[63] El-Fuṣṣilet, 41–42.
[64] El-Ḥašr, 61.
[65] El-En‘ām, 122.
[66] El-Bekare, 26.
[67] Bilježi Muslim, od Ibn Omera.
[68] Bilježe Ibn Madždže i Tirmizi, od Ibn Mes‘ūda.
[69] Ālu ‘Imrān, 103.
[70] El-Mu’minūn, 20.