Jedan od opravdanih razloga za odgađanje klanjanja namaza je strah od neprijatelja, ako ga nije moguće obaviti sjedeći, makar klanjač i ne bio okrenut prema Kibli, ili bježeći. Također, opravdani razlog je bojazan ljekara ili bolničarke za stanje bolesnika klanjača.

Poznato je da obavljanje na vrijeme (edaen) podrazumijeva izvršavanje obaveze u njenom propisanom vremenu. Izvršavanje obaveze nakon prolaska tačno određenog vremena je naklanjavanje (kadaen). Ponavljanje (i'ade) je izvršavanje istovjetnih radnji, bilo u njihovom vremenu ili poslije, na osnovu stava da se svaki namaz koji se obavi uz mekruh tahrimi mora ponoviti bilo u njegovom vremenu ili poslije, kao, naprimjer, ako bi izostavio jedan namaski vadžib.

Može se naklanjavanje učiniti u bilo koje doba života. Nije ispravno činiti naklanjavanje u tri vremena u kojima je zabranjeno klanjanje. Obaveza je požuriti sa naklanjavanjem propuštenih namaza. Dozvoljeno je odgađanje naklanjavanja ako ima dosta propuštenih namaza s opravdanim razlogom. Opravdan razlog može biti, recimo, zauzetost poslom, kojim čovjek izdržava svoju porodicu ili radi osiguranja nekih neophodno potrebnih stvari. Naklanjat će ono što je u mogućnosti, kada mu se ukaže prilika za to.

Naklanjavanje propuštenih namaza je preče od klanjanja nafila, osim redovnih sunneta i onih koje se navode u hadisima Allahovog Poslanika (a.s.), kao, naprimjer, klanjanje nafile-namaza poslije uzimanja abdesta, tehijjetul-mesdžid ili duha namaz.

Naklanjavanje farz-namaza je stroga obaveza, a naklanjavanje vadžiba, kao što su vitr-namaz, zavjetni namaz ili nafile koja je neispravno obavljena, jeste vadžib. Argument za šerijatsko-pravnu utemeljenost naklanjavanja propuštenih namaza je praksa Allahovog Poslanika (a.s.) i njegove riječi: Ko zaboravi namaz neka ga klanja kada ga se sjeti. Nema druge otkupnine za njega osim toga (i obavljaj namaz radi sjećanja na Mene).

Muhammed (a.s.) je prespavao sabah-namaz zajedno sa svojim ashabima na jednom putovanju. Ebu Katade veli: "Prvi koji se probudio bio je Allahov Poslanik (a.s.) kome je sunce već obasjavalo leda. Ustali smo žureći, a on je rekao: Uzjašite! Uzjahali smo i putovali sve dok sunce nije odskočilo, a onda je on sjahao i zatražio da mu se donese zdjela za uzimanje abdesta, koja je bila kod mene i u kojoj je bilo nešto vode. Uzeo je abdest, a zatim je Bilal proučio ezan za namaz. Poslanik (a.s.) je klanjao dva rekata, a potom i sabah-namaz, pa je postupio isto kao što čini svaki dan." Od Džabira se prenosi da je Omer ibn El-Hattab došao na dan Bitke na Hendeku nakon zalaska sunca i počeo grditi nevjernike iz plemena Kurejš. Tada je rekao: "Allahov Poslaniče, nisam stigao da klanjam ikindiju sve do pred sami zalazak sunca." Poslanik (a.s.) mu je kazao: Tako mi Allaha, ja je nisam klanjao. "Otišli smo u Buthan i uzeli abdest radi namaza. On je klanjao ikindiju nakon zalaska sunca, a zatim i akšam-namaz."

Naklanjavanje je isto kao klanjanje u redovnom vremenu. Tako, propušteni namazi će se naklanjati prema svome redoslijedu. Od Ibn Mes'uda se prenosi da su idolopoklonici spriječili Poslanika (a.s.) da klanja četiri namaza na dan Bitke na Hendeku. Kada je prošao dobar dio noći, zatražio je od Bilala (r.a.) da prouči ezan. Kada je proučio ikamet, klanjali su podne-namaz. Zatim je ponovo proučio ikamet, pa su klanjali ikindiju. Proučio je ikamet, pa su klanjali akšam-namaz. Ponovo je proučio ikamet, pa su klanjali jaciju."

Redoslijed farzova pet dnevnih namaza i vitra i prilikom naklanjavanja, kao i kada se klanjaju na vrijeme, obavezan je. Također, obavezno je napraviti redoslijed između propuštenih namaza i redovnih namaza, ako ima dovoljno vremena za naklanjavanje.

Redoslijed nije obaveza ako nema dovoljno vremena da se naklanja propušteni namaz prije redovnog namaza. Neće se odgoditi klanjanje redovnog namaza i propustiti njegovo vrijeme da bi se naklanjao propušteni namaz. Također, redoslijed nije obavezan usljed zaborava, jer se u tome slučaju ne može naklanjavati propušteni namaz. Allah ne opterećuje nikoga iznad njegove mogućnosti. Redoslijed nije obavezan, također, u slučaju da se nagomila veliki broj propuštenih namaza, recimo, kada ima šest propuštenih namaza i vitr-namaz, jer se namazi već ponavljaju, a obaveznost redoslijeda u ovom slučaju predstavlja poteškoću. Obaveza je onoga ko naklanjava da odredi tačno koji propušteni namaz naklanjava, ako se radi o manjem broju propuštenih namaza. Ako je, pak, riječ o većem broju namaza, prilikom naklanjavanja zanijetit će koji namaz naklanjava. Naprimjer, ako naklanjava propuštene podne-namaze, nanijetit će da naklanja prvi propušteni namaz ili zadnji propušteni namaz.Nije poželjno da naklanjava namaze pred svijetom, jer neklanjanje namaza u njegovom vremenu je grijeh, pa ne treba da to pokazuje.

Autor: Abdulhamid Mahmud Tuhmaz