Iako postoje predaje o određenom broju nekog zikra, riječima: „O vi koji vjerujete! Allaha često i mnogo spominjite!“ (El-Ahzab 41), Allah, dž.š. nas poziva da zikrimo: Njega da spominjemo, slavimo, hvalimo i veličamo što je više moguće i to je ibadet kojeg vjernik može činiti čak i bez abdesta i to u različitim situacijama: “A kad namaz završite, Allaha spominjite, i stojeći, i sjedeći, i ležeći…” (en-Nisa, 103). Ovdje su navedini određeni vidovi zikra.
"/> Iako postoje predaje o određenom broju nekog zikra, riječima: „O vi koji vjerujete! Allaha često i mnogo spominjite!“ (El-Ahzab 41), Allah, dž.š. nas poziva da zikrimo: Njega da spominjemo, slavimo, hvalimo i veličamo što je više moguće i to je ibadet kojeg vjernik može činiti čak i bez abdesta i to u različitim situacijama: “A kad namaz završite, Allaha spominjite, i stojeći, i sjedeći, i ležeći…” (en-Nisa, 103). Ovdje su navedini određeni vidovi zikra."/>Iako postoje predaje o određenom broju nekog zikra, riječima: „O vi koji vjerujete! Allaha često i mnogo spominjite!“ (El-Ahzab 41), Allah, dž.š. nas poziva da zikrimo: Njega da spominjemo, slavimo, hvalimo i veličamo što je više moguće i to je ibadet kojeg vjernik može činiti čak i bez abdesta i to u različitim situacijama: “A kad namaz završite, Allaha spominjite, i stojeći, i sjedeći, i ležeći…” (en-Nisa, 103). Ovdje su navedini određeni vidovi zikra.
Treba imati na umu da postoji zikr jezikom, zikr srcem te zikr i srcem i jezikom. Stoga, potrebno je da zikr ne bude sušto ponavljanje određenih riječi bez razmišljanja o njihovom značenju ili ponavljanje uz odsustvo svijesti o Allahu, dž.š., Izgovor ovih riječi prati djelo, odnosno bogobojaznost koja se sastoji od izbjegavanja onoga čime Allah, dž.š. nije zadovoljan i izvršavanje onoga što je On naredio i čime je zadovoljan.
Postoje različite vrste zikra: tehlil – izgovaranje riječi: La ilahe ilellah, što je najvrjedniji zikr; tespih – izgovaranje riječi SubhanAllah; tekbir – izgovaranje riječi Allahu ekber; hamd – izgovaranje riječi Elhamdulillah; havlaka – izgovaranje riječi Ve la havle ve la kuvvete...; hasbela – izgovaranje riječi Hasbijellahu ve ni'mel-l-vekil itd.
Od Ebu Zerra, radijallahu anhu, prenosi se da su mu neki Poslanikovi, sallallahu alejhi ve sellem, drugovi rekli: “Allahov Poslaniče, odoše imućni s nagradama: klanjaju kao što mi klanjamo, poste kao što mi postimo i daju milostinju od viška svog imetka.” Allahov Poslanik reče: “Zar i vama Allah nije dao nešto s čime ćete sadaku udjeljivati!? Zaista je svaki tesbih sadaka, svaki tekbir i svaki tahmid su sadaka, svaki tehlil je sadaka... (Muslim)
Sadržaj zikra poslije namaza
Zikr poslije namaza kod muslimana u BiH zasniva se na hadisima koji ukazuju na nagradu za onog ko ih izgovara. O samom donošenju salavata Poslanik, sallallahu alejhi ve selem je rekao da će na onog ko na Poslanika, a.s. donese jedan salavat, Allah donijeti deset salavata. Sami početak zikra, nakon salavata na Poslanika, a.s. čime se potpuno odvaja namaz od zikra, jer salavati nisu sastavni dio namaza, zasnovan je i na prelijepom hadisu kojeg bilježi Muslim: “Allahu su najdraže četiri riječi, bez obzira kojom od njih započeo: subhanallah, vel-hamdulillah, ve la ilahe illallah, vallahu ekber”, (سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ) te hadisu u kojem Poslanik, a.s. preporučuje da se što više izgovaraju riječi: Lā havle vela kuvvete illā billāhil-'alijjil-'azīm (لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ), jer je to džennetska riznica.
Prema vjerodostojnim hadisima ko prouči Ajetu-l-kursijju poslije namaza samo ga smrt dijeli od Dženneta, a ko poslije svakog namaza prouči 33 puta (سُبْحَانَ اللّٰهِ) subhanallāh , 33 puta (لْحَمْدُ لِلّٰهِ) elhamdulillāh, 33 puta (اَللّٰهُ أَكْبَرُ) Allāhu ekber, to je 99, a zatim izgovori: 'Lā ilāhe illallāhu vahdehū lā šerike lehū... bit će mu oprošteni grijesi. Međutim, ovaj zikr ne treba ograničavati samo na vrijeme poslije namaza, već ga ponavljati koliko god je moguće.
Vrijednosti izgovora određenih riječi:
SubhanAllahi 100 puta
(Slavljen je Allah - سُبْحَانَ اللّٰهِ)
Od Ebu Se’ida, r.a. se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, rekao da onome ko u toku dana kaže stotinu puta SubhanAllah bit će mu upisano hiljadu dobrih djela ili izbrisano hiljadu njegovih grešaka. (Muslim)
_________________________________________________
SubhanAllahi ve bi hamdihi 100 puta
(Slavljen je Allah i Njemu pripada sva hvala - سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ)
Rekao je Poslanik sallallahu alejhi ve selem: Ko kaže u toku jednog dana sto puta: Subhanallahi ve bi hamdihi (Slavljen je Allah i Njemu pripada sva hvala), oprošteni su mu grijesi, pa makar ih bilo kao morske pjene. (Buhari)
___________________________________________________
SubhanAllahi ve bi hamdihi, subhanAllahi-l-'azim
(Neka je slavljen i hvaljen Uzvišeni Allah, neka je slavljen Allah Veličanstveni - سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ ، سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيْم)
Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selem rekao: Dvije su riječi lahke na jeziku, teške na Mizanu (Vagi) i drage (mile) Gospodaru: SubhanAllahi ve bi hamdihi, subhanAllahi-l-'azim. (Muslim)
____________________________________________________
'SubhanAllahi vel hamdulillahi ve la ilahe illaAllahu, Allahu ekber
(Slavljen je Allah, Hvala Allahu, Nema drugog boga osim Allaha, Allah je Najveći)
Muhammed, a.s. je kazao: Da kažem 'SubhanAllahi vel hamdulillahi ve la ilahe illaAllahu Allahu ekber', draže mi je od svega što Sunce obasjava (dunjaluka).” (Muslim)
_____________________________________________________
La ilahe illellah
(Nema boga osim Allaha - لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ)
Poslanik Muhammed, a.s. je kazao: ”Allah je, uistinu, zabranio Vatri onoga koji izgovori ‘la ilahe illallah’, želeći time zadobiti Allahovo lice.” (Buhari) Od Ebu Se'id el-Hudrija, r.a., se bilježi da je Poslanik, a.s., rekao: „Musa, a.s., je rekao: 'Gospodaru moj, poduči me nečemu čime ću Te spominjat, i čim ću Ti se obraćati. Allah, dž.š., mu reče: Reci: La ilahe illallah. Musa, a.s., reče: Gospodaru moj, svi Tvoji robovi izgovaraju ovo. Allah, dž.š., reče: Reci: La ilahe illallah. Musa, a.s., reče: Želio bih da mi daš nešto posebno za mene. Allah, dž.š., reče: O Musa, kada bi svi stanovnici sedam Nebesa i sedam Zemalja stali na jedan tas vage, a La ilahe illallah na drugi tas, pretegla bi!'…“ (Nesai)
Od Ebu Zerra, raadijallahu anhu, prenosi se da je rekao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem: “Allahov Poslaniče, poduči me djelu koje će me približiti Džennetu, a udaljiti od Džehennema.” Poslanik reče: “Kada počiniš kakav grijeh, učini i jedno dobro djelo, jer se dobro djelo nagrađuje od deset puta pa naviše.” Upitah: “Allahov Poslaniče, je li LA ILAHE ILLALLAH od dobrih djela?”, a on odgovori: “LA ILAHE ILLALLAH je najbolje od dobrih djela!” (Ibn Munzir, Ibn Ebu Hatim, Ibn Merdivejh, Tefsirul-Taberi, 5/415, Tefsirul-Kurtubi, 13/218)
____________________________________________________
La ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu, lehul mulku ve lehul hamdu ve huve alla kulli šej’in kadir 100 puta
لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ
Prenosi se od Ebu Hurejre, r.a, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selem, rekao da onaj ko u jednom danu kaže stotinu puta ove riječi, kao da je oslobodio deset robova, upiše mu se stotinu dobrih djela i pobriše stotinu loših. Biće mu zaštita od šejtana toga dana sve dok ne omrkne. Niko neće učiniti bolje od onoga što je on uradio, osim onoga ko to više puta izgovori. (Muslim)
Prema jednom hadisu ko se probudi u toku noći i izgovori: ‘La ilahe illallahu vahdehu la šerike lehu, lehul-mulku ve lehul-hamdu ve huve ala kulli šej’in kadir. Elhamdulillah, subhanallah, la ilahe ilallah vallahu ekber, vela havle vela kuvvete illa billah! (Nema Boga osim Allaha, On nema sudruga. Njemu pripada sva vlast i sva hvala, i On je svemoćan. Hvala Allahu, slavljen neka je Allah, nema boga osim Njega, Allah je najveći – nema snage ni moći osim kod Uzvišenog Allaha), pa nakon toga abdesti i klanja, namaz će mu biti primljen, a ako poslije ove dove izgovori: ‘Allahu moj, oprosti mi!’, bit će mu uslišano. Ako u dovi traži dobro Allah će mu to i podariti.” (Buhari)
__________________________________________________
La havle ve la kuvvete illa billah 100 puta
(Nema moći ni snage osim kod Allaha - لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللّٰهِ)
Prenosi se od Ebu Musa el-Eša’rija, r.a., da je Poslanik, sallallahu alejhi ve selem kazao kako su ove riječi jedna od džennetskih riznica. (Muslim)
_________________________________________________
Estagfirullah 100 puta i više
(Allahu oprosti mi - أَسْتَغْفِرُ اللهَ)
Muhammed, a.s. je kazao: „Tražite od svoga Gospodara oprosta, ja svaki dan to uradim stotinu puta.“ (Muslim) „Ko bude mnogo istigfar (tražio oprosta) činio, Allah će mu iz svake tjeskobe naći izlaz. Riješit će svaku njegovu brigu i dat će mu opskrbu odakle joj se i ne nada!” (Muslim)
Neki drugi oblici traženja oprosta: Estagfirullahe ve etubu ilejhi; La ilahe illa Ente, subĥaneke inni kuntu mineź-źalimin (Nema boga osim Tebe, neka Si slavljen Ti, doista sam bio od griješnika); Subĥanekellahumme ve bi-ĥamdike, ešhedu en la ilahe illa Ente, estagfiruke ve etubu ilejk (Neka si slavljen Allahu i neka Ti je hvala, svjedočim da nema boga osim Tebe. Od Tebe oprost za grijehe tražim i Tebi se kajem.); Rabbigfir li ve-tub´alejje, inneke Ente-ttevabur-raĥim (Gospodaru moj, molim Te oprosti mi i primi pokajanje moje, jer Ti si zaista Onaj koji pokajanje prima i Koji je Milostiv); Allahummagfir li verĥamni, vehdini, ve´afini, verzuќni (Allahu moj, molim Te oprosti mi, smiluj mi se, uputi me, zaštiti me i opskrbi me).
Estagfirullahe elezi la ilahe illa huve el-hajju el-kajjumu ve etubu ilejhi (Tražim oprosta od onoga osim koga drugog boga nema Živog i Vječnog i tražim oprosta od Njega) Allahumme gfirlii ve tub alejje, inneke entet-tevaabur-rahiim (Allahu moj, oprosti mi i primi moje pokajanje, jer Ti pokajanja primaš i neizmjerno Si milostiv.);
Muhammed, a.s. je obraćajuči se svojim ashabima, rekao: „Tako mi Onoga u Čijoj ruci je moja duša, nema nijednog vjernika koji prouči ovu dovu, a da mu Allah, neće dati izlaz iz situacije u kojoj se nalazi. To je dova moga brata Zunnuna (Junusa), alejhis-selam: „La ilahe illa ente subhaneke inni kuntu minez-zalimin“ / لَآ إِلٰهَ إِلَّآ أَنْتَ سُبۡحٰنَكَ إِنِّيْ كُنْتُ مِنَ الظّٰلِمِيْنَ/“Nema Boga osim tebe, Slavljen neka Si, ja sam se prema sebi ogriješio.“
_________________________________________________
Hasbijellahu la ilahe illa huve alejhi tevekkeltu ve huve rabbul-aršil-azimi
(Dovoljan mi je Allah - nema drugog boga mimo Njega, na Njega se oslanjam, On je Gospodar Arša Veličanstvenog
حَسْبِيَ اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ- )
"Onaj ko sedam puta kaže ove riječi, kada osvane i zamrkne, biće mu dovoljno da riješi dunjalučke i ahiretske brige.“ (Tirmizi)
„Ko ujutro ustane i kaže ove riječi, ja sam mu garant, odnosno ja ću ga uzeti za ruku i uvesti u Džennet: Reditu billahi Rabben, we bil-islami dinen, we bi Muhammedin, sallallahu ‘alejhi we sellem, nebijjen we resula (Zadovoljan sam da mi je Allah Gospodar, Islam vjera i Muhammed, s.a.v.s., Vjerovjesnik i Poslanik). (Tirmizi)
__________________________________________________
Lijepo je u okviru našega zikra donositi salavat što čovjeku višestruko pomaže. Postoje skraćeni oblici salavata (Allāhumme salli `alā Muhammedin ve `alā āli Muhammed - Neka je blagoslov na Muhammeda i njegovu porodicu), ali je najbolji prema hadisu onaj koji sadrži ono što učimo u namazu na sjedenju.
Prenosi se od Mes’uda el-Ensarije da je jedne prilike sjedio u društvu nekoliko ashaba kada je među njih došao Resulullah, s.a.v.s., a to je bilo nakon Allahove naredbe da se donose salavati na Vjerovjesnika. Bešir ibn S’ad je bio najbrži i najodlučniji, pa je upitao Poslanika rekavši: ”Allah Uzvišeni nam je naredio da donosimo salavat na tebe, Allahov Poslaniče! Pa, kako ćemo (na koji način) donositi salavat na tebe?” Poslanik, a.s., je nakon toga dugo šutio, da bi potom rekao: ”Reci: Allahumme salli ‘ala Muhammedin ve ‘ala ‘ali Muhammed, kema sallejte ‘ala Ibrahime ve ‘ala ali Ibrahim, ve barik ‘ala Muhammedin ve ‘ala ali Muhammed, kema barekte ‘ala Ibrahime ve ‘ala ali Ibrahime fil-‘alemin, inneke hamiidun medžid. Što se tiče selama (pozdrava) činite to onako kako umijete.” (bilježi Muslim, poglavlje o namazu)
U drugoj predaji koju bilježe Buhari, Muslim i imami Ahmed, Allahov Poslanik, a.s., podučava ashabe da na namazu, nakon Ettehijjatu, a prije predaje selame, uče salavat sa sličnim sadržajem. To je onaj salavat koji mi i učimo u namazu i koji se nalazi u svim našim ilmihalima i knjigama fikha.
Allāhumme salli `alā Muhammedin ve `alā āli Muhammed, kemā sallejte `alā Ibrāhīme ve `alā āli Ibrāhīm, Inneke hamīdun medžīd. Allahumme bārik `ala Muhammedin ve `alā āli Muhammed, kemā bārekte `alā Ibrāhīme ve `alā āli Ibrahīm,
Inneke hāmidun medžīd.
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ. كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. اَللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba