El-kullijjat el-hamse

Pojam se odnosi na pet univerzalnih i najopćenitijih viših ciljeva (mekasid) zbog kojih su šerijatska pravila ustanovljena; radi se o onome što je nužno (daruri) za ljudski život I egzistenciju, a obuhvata: zaštitu vjere (hifz eddin), zaštitu života (hifz en-nefs), zaštitu razuma (hifz el-akl), zaštitu potomstva (hifz en-nes/) i zaštitu imovine (hifz el-mal). (Objašnjenje Ibn Ašura na osnovu sljedećih izvora: Ibn Rushd, The Distinguished Jurists Primer (Bidayat al-Mujtahid), prijevod: Imran Ahsan Khan Nyazee (Reading: Garnet Publishing Limited, 2003); Imran Ahsan Khan Nyazee, Islamic Jurisprudence (Islamabad: International Institute of Islamic Thought Islamic Research Institute, 2000); Sano Koutoub Moustapha, Mujam mustalehat usul el-fikh, Arebi-Inkilizi (Concordance of Jurisprudence Fundamentals Terminology), (Sirija, Damask: Dar el-fikr, 2000); Muhammed Revvas Kalandži, Mudžem luga el-fukaha, Arabic-English-French (Bejrut: Dar en-nefais, 1996) I Wael B. Hallaq, A History of Islamic Legal Theories: An Introduction to Sunni Usul al-Fiqh (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1997).

Gore navedene stvari (zaštita vjere, života, razuma, potomstva i imovine) su vrijednosti koje su neophodne za održavanje ljudskog života i poretka u njemu. Riječ je o univerzalnim vrijednostima koje moraju biti očuvane na svakom mjestu i svakom vremenu." Takve vrijednosti poznaju i štite svi pravni sistemi civliziranih naroda bez obzira na to da li se označavaju kao Božansko pravo, prirodno pravo ili vječno pravo. Za zaštitu svake od ovih vrijednosti Šeriat je odredio posebne ustanove i propise.

IZVORI

Ljevaković, Enes (2005). Usuli-fikh (hrestomatija). Sarajevo, Fakultet islamskih nauka.

Ibn ʿAšur, Muhammed et-Tahir (2019). Rasprava o ciljevima šerijata. Sarajevo, Centar za napredne studije.