El-Džami'u li ahkami
El-Džami'u li ahkami-l-Kur'an, tefsir muffesira Kurtubija koji je veoma je cijenjen. Opservirao je nedostatke prethodnih mufessira, pa ih je u svome tefsiru nastojao ukloniti. Sljedstveno tome, on navodi povode objave ajeta, kiraete, gramatičku analizu ajeta, pojašnjava teže kur'anske izraze, često se oslanja na jezička pravila i određena znanja dokazuje kroz poeziju, pobija stavove mu'tezilija, kaderija, šiija, filozofa i ekstremnih sufija. Ne navodi brojne priče i legende, osim što ponekad navodi neke israilijjate.
Između brojnih tema, u svome tefsiru obrađuje sljedeće: Vrijednost Kur'ana i onog ko ga izučava i radi po njemu; Kakav treba biti onaj ko uči i izučava Kur'an; Vrijednost tumačenja Kur'ana; Tumačenje Kur'ana sunnetom itd. U poglavlju Kakav treba biti onaj ko uči i izučava Kur'an", Kurtubi upućuje brojne savjete i ukazuje na mnoga pravila kojih se onaj ko poštuje Kur'an mora pridržavati. Navodi da se takav čovjek treba čuvati svega onoga što je sumnjivo, da izbjegava smijeh i beskoristan govor ondje gdje se uči Kur'an, kao i na drugim mjestima, te da treba postupati razborito i dostojanstveno. Takva osoba treba biti blagonaklona prema siromasima, treba da se kloni umišljenosti i oholosti. Da se kloni dunjaluka i ljudi, te da bude blaga i uljudna. Veli i to da bude od onih od čijeg su zla i štete sigurni drugi ljudi i od koga se nada samo dobru. Kurtubijev tefsir je, dakle, klasični tefsir u smislu da tumači sve kur'anske ajeti polazeći redoslijedom iz Mushafa. Najveću pažnju posvećuje i opširno izlaže fikhske propise o konkretnim pitanjima. Zbog toga se njegov tefsir ubraja u fikhske. Nakon određen gajeta Kurtubi odmah kaže koliko tema i pitanja je sadržano u njemu. Nakon toga, obrazlaže te teme i pitanja jedno po jedno. U tom poslu biva dosta detaljan, pa je zbog toga i njegov tefsir svrstan u duže tefisre i zato je, uglavnom, štampan u dvadeset tomova, odnosno dijelova. Iako je bio malikijskog mezheba, ipak nije slijepo, subjektivno i ostrašćeno slijedio isti kada bi mu se ponudili drugačiji argumenti. Nekada je znao odstupiti od svog mezheba kada bi imao dokaz koji bi išao u prilog drugom mezhebu. Pobornike drugog i drugačijeg stava cijeni i uvažava, što govori i činjenica da je navodio njihove stavove u svome tefsiru.
Kurtubijev tefsir ima svoju ulogu, smisao i važnost i danas. Posebno je značajan za istraživače kur'anskih ajeta o fikhskim propisima. Za njih je ovaj tefsir nezaobilazan. Dugo vremena je bio u rukopisu, a štampan je tek u drugoj polovini 20. stoljeća.
IZVORI
Adilović, A. (2003). Velikani tefsirskih znanosti. Travnik;
Adilović, A. (2011). Tefsir za četvrti razred medrese. Travnik: Elči Ibrahim-pašina medresa.
Karić, E. (1995). Uvod u tefsirske znanosti. Sarajevo: Bosanska knjiga;
Kurtubi, Ebu Abdullah M. (2013). Tefsir imama Kurtubija, s arapskog Zijad Dervić i Fahrudin Smailović. Sarajevo: Bookline.