Avans

Riječ selem u arapskom jeziku znači plaćanje unaprijed ili avansiranje. U islamskom pravu es-selem se definiše kao "unaprijed plaćanje robe koja u stvarnosti ne postoji nego se tek treba proizvesti."

Po islamskom shvatanju, može se prodavati samo ono što postoji u stvarnosti, odmah se postavlja pitanje, šta učiniti u slučajevima kada ono što nam treba ne postoji u gotovom stanju, a takvih slučajeva ima vrlo mnogo u svakodnevnom životu. Taj problem postao je aktuelan već u prvim danima islama, a naročito u vrijeme utemeljenja i kodificiranja islamskog prava. Da bi to riješili, islamski pravnici su pošli od postojećeg šerijatskog načela da Allah, dž.š., ne želi tegobu ljudima, kao i od drugog načela koje glasi; moraju se uvažavati interesi vjernika, pa su ustanovili pravilo koje su nazvali selem ili selef, po kome muslimani mogu, u cilju ostvarenja svojih životnih potreba, naručivati proizvode kod specijaliziranih proizvođača, kojih nema u slobodnoj prodaji, iz bilo kojih razloga, po principu plaćanja unaprijed.

U zbirkama Buharije i Muslima nalazimo hadis: Ko avansira, neka avansira u preciziranoj težini I definisanoj količini i do određenog roka." Da bi avansirajuće poslovanje bilo halal potrebno je da se ispune sljedeći uvjeti: ugovoreni proizvod mora biti preciziran kvalitetom i kvantitetom; vrijeme završetka posla mora biti naznačeno u poslovnom ugovoru; cijena ugovorenog posla mora biti dogovorena u momentu sklapanja ugovora; ugovorena cijena mora biti isplaćena u momentu ugovaranja u cjelini, djelimično ili kako je već ugovoreno.

IZVORI

Sušić, M. (2008). Muamelat. Sarajevo: El Kalem. 

Sabik S. (2008). Fikhus-sunne. Sarajevo: Bookline.

Ez-Zuhajli, V. (1989). El-Fikhul-islamijju ve edilletuh. Damask, Darul-fikr.