SNOVI
"Allahov je Poslanik, a.s., imao običaj pitati svoje drugove da li je neko od njih usnio kakav san. Ko je imao kakav san ispričao bi ga. Tako je jednog jutra Vjerovjesnik, a.s., ispričao: Sinoć su mi došla dva čovjeka i povela me, rekavši: Pođi!, i ja sam pošao. Stigli smo do dvojice ljudi od kojih je jedan ležao, a drugi, držeći u rukama kamen, stajao pored njega. Ovaj drugi onim bi mu kamenom smrskao glavu, nakon čega bi se kamen kotrljao tamo-amo, a on bi ga pratio pogledom. Kamen se ne bi vraćao sve dok onome koji leži rana ne bi zarasla i glava postala zdrava kao što je i bila. Tada bi se kamen vratio i sve što se desilo prvi put ponovilo bi se. Slavljen neka je Allah! Ko su ova dvojica?, upitao sam one što su me vodili. Kreni dalje!, rekli su mi. Krenuli smo dalje i tako naišli na čovjeka koji je ležao na leđima, dok je drugi s gvozdenom šipkom stajao iznad njega. Ovaj drugi dograbio bi ovoga što leži za vilicu i, vukući je prema njegovu potiljku, raskomadao je, a također i nos i oko. (Prenosilac hadisa veli kako je moguće da je Ebu-Redža rekao: ... pa ga raspolovi.) Nakon toga učinio bi i s drugom stranom ono što je činio s prvom. Ne bi dirao tu stranu sve dok ne postane zdrava i normalna kao što je i bila, a onda bi ponovo uradio sve što je već jednom bio učinio. Slavljen neka je Allah! Ko su ova dvojica?, upitao sam. Kreni dalje!, rekli su mi.
Krenuli smo dalje i tako došli do nečega što je ličilo na furunu. (Prenosilac hadisa veli da misli kako je Poslanik, a.s., rekao: ... kad u njoj galama i glasovi.) Nadvirili smo se nad nju i tamo ugledali ljude i žene potpuno gole. Razbuktala je vatra sezala do ispod njih. Kad bi god ta vatra došla do njih, oni bi silno zavrištali. Ko su ovi?, upitao sam. Kreni dalje!, rekli su mi. Krenuli smo dalje i tako stigli do neke rijeke. (Mislim da je rekao: ... crvene poput krvi.) U toj je rijeci plivao neki čovjek, a na obali drugi je čovjek sakupio gomilu kamenja. Kad taj čovjek koji pliva ispliva neko vrijeme, on dođe onom čovjeku koji je sakupio kod sebe kamenje, pa mu ovaj otvori usta i ubaci u njih kamen, te on nastavi dalje plivati. Zatim se ponovo njemu vrati. I kad god se vrati do njega, ovaj mu otvori usta i ubaci u njih jedan kamen. Ko su ova dvojica?, upitao sam. Kreni dalje, kreni dalje!, rekli su mi.
Krenuli smo dalje i tako stigli do čovjeka tako odvratnog izgleda da odvratniji od njega ne može biti, kad kod njega vatra koju on raspiruje i trči oko nje. Ko je ovaj čovjek?, upitao sam. Kreni dalje, kreni dalje!, rekli su mi.
Krenuli smo dalje i tako stigli do jedne bašče s gustim drvećem u kojoj je bilo raznih cvjetova, kad ono u sredini te bašče nekakav visok čovjek skoro da mu nisam mogao vidjeti glavu zbog visine njegove koja je dopirala do nebesa a okolo tog čovjeka mnoštvo djece, toliko koliko nikada dotad nisam vidio. Ko je ovaj čovjek? Ko su ova djeca?, upitao sam. Kreni dalje, kreni dalje! rekli su mi. renuli smo dalje i tako stigli u jednu ogromnu bašču. Nikada prije toga nisam vidio veće niti ljepše bašče od nje. Penji se!, rekoše mi. Uspinjali smo se uz nju sve dok nismo stigli do grada koji je bio sazidan od zlatne i srebrene cigle. Došli smo do kapija grada i zatražili dopuštenje za ulazak. Otvoreno nam je, pa smo ušli u grad, gdje su nas sreli ljudi čija je polovica bila lijepa da ljepša ne može biti, a druga polovica ružna da ružnija ne može biti. Idite i bacite se u onu rijeku!, rekli su im. Tamo je tekla rijeka čija je voda bila bijela i čista kao mlijeko. Otišli su i bacili se u tu rijeku, a potom se vratili. Ona je njihova ružnoća iščezla i poprimili su najljepši lik. Ovo je Džennet Adn, i ovo je tvoje prebivalište!, rekoše mi. Moj se pogled visoko podigao, te sam ugledao dvorac koji je izgledao poput bijelog oblaka. Ovo je tvoje prebivalište!, rekli su oni. Allah vas blagoslovio, dopustite mi da uđem u njega!, rekoh. Sada ti nije dopušteno da uđeš u njega!, odgovorili su.
Ja sam ove noći vidio čudne stvari! Zbilja, šta je to što sam vidio? Mi ćemo te obavijestiti o tome. Prvi je čovjek što si ga sreo, kojeg udaraju kamenom u glavu, onaj koji je zapostavljao Kuran i izbjegavao propisane namaze. Što se tiče drugog čovjeka što si ga sreo, kojemu vilicu trgaju i vuku je, zajedno s nozdrvom i okom, prema potiljku, to je čovjek koji je izlazio iz svoje kuće i tako lagao da se ta laž daleko širila. Što se pak tiče golih ljudi i žena koji su bili u prostoru sličnom furuni, to su bludnici i bludnice. A čovjek kojeg si vidio kako pliva u rijeci i guta kamenje, to je čovjek koji je jeo kamatu. Čovjek je ružnog izgleda što je bio pored vatre koju je raspirivao i hodao oko nje Malik, čuvar Džehennema. Visoki je čovjek koji je bio u bašči Ibrahim, a.s., a djeca su oko njega ona djeca što su umrla bez grijeha. (Prenosilac hadisa veli: Neki su muslimani upitali: Zar i djeca idolopoklonika, Allahov Poslaniče?, pa je on odgovorio: I djeca idolopoklonika.) A što se tiče ljudi čija je jedna polovica bila lijepa, a druga ružna, to su oni koji su pomiješali dobra i loša djela, ali im je Uzvišeni Allah oprostio, rekoše oni." (Buharija 7047)
Buharija | 7047
Detaljniji komentar o ovom hadisu u TEME/Islamske nauke/Razumijevanje hadisa: „Ko me vidi u snu, zaista me je vidio...
Učenjaci kažu: ʻOvaj hadis odnosi se isključivo na ashabe, koji su vidjeli Poslanika, s.a.v.s., i čuvali sjećanje na njega, i to ako je oblik u kojem su ga vidjeli ekvivalentan njegovom, s.a.v.s., stvarnom izgledu“ (Al-Qawānīnu l-fiqhiyyah, Dāru l-fikr, str. 379).
Mustafā Ahmed ez-Zerkā navodi: Postavljeno mi je pitanje: Ako je takvo razumijevanje hadisa ispravno i ako je njegovo važenje ograničeno samo na ashabe koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao, šta je sa lijepim snoviđenjimaza koje iz vjerodostojnih hadisa znamo da suistiniti?Hadis koji Et-Tirmizī bilježi a shodno kojem je lijepo snoviđenje radosna vijest od Allaha, te hadis koji isti učenjak bilježi posredstvom ʻUbāde b. es-Sāmita a u kojem stoji: „Snoviđenje vjernika je čestrdeset šesti dio vjerovjesništva“, opravdavaju pitanje koje mi je upućeno.
Moj odgovor je da moja tvrdnja da se ovaj hadis odnosi samo na ashabe koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao i da, prema tome, ne obuhvata naredne generacijene podrazumijeva da je svako viđenje Poslanika, s.a.v.s., u snu nakon generacije ashaba lažnoniti da spada u zbrkane snove koji su od šejtana. Ono što ovim svojim tumačenjem želim kazati jeste da san onoga ko misli da je vidio Poslanika, s.a.v.s., u snu i ne zna kako je on izgledao nema posebnost o kojoj govori razmatrani hadis, već je san kao i svi drugi snovi.On može biti dobar, ali to nužno ne mora biti slučaj, budući da onaj ko sanja ne može kazati da je vidio Poslanika, s.a.v.s., u njegovom pravom liku,jermu pravi lik nije ni poznat.
Poznato je da se dobri snovikreću u orbiti onoga ko sanja a ne onoga što se sanja. Ako je onaj ko sanja od onih čiji su snovi dobri (a to su dobri i Allaha svjesni ljudi, oni koji su skrušeni, Allaha stalno spominju i za Njega su srčano vezani), onda će njegovi snovi biti lijepi i dobri, bez obzira da li je u njima vidio Poslanika, s.a.v.s., ili nešto drugo. Dobri snovi nisu nužno snovi u kojima je viđen Poslanik, s.a.v.s., već mogu biti i oni u kojima je viđeno nešto drugo. Takvi snovi upućuju na ono što će se desiti. Ako u takvim snovima vidi Poslanika, s.a.v.s., onda su oni dobri, ali ne zato što je vidio Poslanika, s.a.v.s., već zato što onaj za koga se vežuspada među one kojima su svojstvenalijepa snoviđenja.
Ako onaj ko sanja ne spada među one kojima su svojstvena dobra snoviđenja, njegov san, pa makar u njemu vidio Poslanika, s.a.v.s., shodno onome što mu se učinilo ili što mu je rečeno, običan je san.San u kojem je neko navodno vidio Poslanika, s.a.v.s., nema vrijednost o kojoj razmatrani hadis govori jer se ovaj hadis, kako je već u nekoliko navrata naznačeno, odnosi samo na one koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao, tj. na ashabe. Samo njihovo viđenje Poslanika, s.a.v.s., u snu jednako je njegovom viđenju na javi.
Uzvišeni Allah najbolje zna i On je Taj koji upućuje na ono što je ispravno. Gospodaru naš, nemoj nas kazniti ako zaboravimo ili nešto nehotice učinimo. Neka su mir i spas Muhammedu, Poslaniku upute i Vođi onih koji su svjesni Allaha, njegovoj porodici i njegovim ashabima.