Hadis: "Ko me vidi u snu, vidjet će me i na javi; šejtan se...

HADIS (Muslim)

Od Ebū Hurejre prenosi se da je Poslanik, s.a.v.s., kazao:

"Ko me vidi u snu, vidjet će me i na javi; šejtan se ne može prikazati u mom liku."

ARAPSKI

حَدَّثَنَا أَبُو الرَّبِيعِ، سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْعَتَكِيُّ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ، - يَعْنِي ابْنَ زَيْدٍ - حَدَّثَنَا أَيُّوبُ، وَهِشَامٌ، عَنْ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَتَمَثَّلُ بِي " .

KOMENTAR HADISA

Detaljniji komentar o ovom hadisu u TEME/Islamske nauke/Razumijevanje hadisa: „Ko me vidi u snu, zaista me je vidio...

Učenjaci kažu: ʻOvaj hadis odnosi se isključivo na ashabe, koji su vidjeli Poslanika, s.a.v.s., i čuvali sjećanje na njega, i to ako je oblik u kojem su ga vidjeli ekvivalentan njegovom, s.a.v.s., stvarnom izgledu“ (Al-Qawānīnu l-fiqhiyyah, Dāru l-fikr, str. 379).

Mustafā Ahmed ez-Zerkā navodi: Postavljeno mi je pitanje: Ako je takvo razumijevanje hadisa ispravno i ako je njegovo važenje ograničeno samo na ashabe koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao, šta je sa lijepim snoviđenjimaza koje iz vjerodostojnih hadisa znamo da suistiniti?Hadis koji Et-Tirmizī  bilježi a shodno kojem je lijepo snoviđenje radosna vijest od Allaha, te hadis koji isti učenjak bilježi posredstvom ʻUbāde b. es-Sāmita a u kojem stoji: „Snoviđenje vjernika je čestrdeset šesti dio vjerovjesništva“, opravdavaju pitanje koje mi je upućeno.

Moj odgovor je da moja tvrdnja da se ovaj hadis odnosi samo na ashabe koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao i da, prema tome, ne obuhvata naredne generacijene podrazumijeva da je svako viđenje Poslanika, s.a.v.s., u snu nakon generacije ashaba lažnoniti da spada u zbrkane snove koji su od šejtana. Ono što ovim svojim tumačenjem želim kazati jeste da san onoga ko misli da je vidio Poslanika, s.a.v.s., u snu i ne zna kako je on izgledao nema posebnost o kojoj govori razmatrani hadis, već je san kao i svi drugi snovi.On može biti dobar, ali to nužno ne mora biti slučaj, budući da onaj ko sanja ne može kazati da je vidio Poslanika, s.a.v.s., u njegovom pravom liku,jermu pravi lik nije ni poznat.

Poznato je da se dobri snovikreću u orbiti onoga ko sanja a ne onoga što se sanja. Ako je onaj ko sanja od onih čiji su snovi dobri (a to su dobri i Allaha svjesni ljudi, oni koji su skrušeni, Allaha stalno spominju i za Njega su srčano vezani), onda će njegovi snovi biti lijepi i dobri, bez obzira da li je u njima vidio Poslanika, s.a.v.s., ili nešto drugo. Dobri snovi nisu nužno snovi u kojima je viđen Poslanik, s.a.v.s., već mogu biti i oni u kojima je viđeno nešto drugo. Takvi snovi upućuju na ono što će se desiti. Ako u takvim snovima vidi Poslanika, s.a.v.s., onda su oni dobri, ali ne zato što je vidio Poslanika, s.a.v.s., već zato što onaj za koga se vežuspada među one kojima su svojstvenalijepa snoviđenja.

Ako onaj ko sanja ne spada među one kojima su svojstvena dobra snoviđenja, njegov san, pa makar u njemu vidio Poslanika, s.a.v.s., shodno onome što mu se učinilo ili što mu je rečeno, običan je san.San u kojem je neko navodno vidio Poslanika, s.a.v.s., nema vrijednost o kojoj razmatrani hadis govori jer se ovaj hadis, kako je već u nekoliko navrata naznačeno, odnosi samo na one koji su znali kako je Poslanik, s.a.v.s., izgledao, tj. na ashabe. Samo njihovo viđenje Poslanika, s.a.v.s., u snu jednako je njegovom viđenju na javi.

Uzvišeni Allah najbolje zna i On je Taj koji upućuje na ono što je ispravno. Gospodaru naš, nemoj nas kazniti ako zaboravimo ili nešto nehotice učinimo. Neka su mir i spas Muhammedu, Poslaniku upute i Vođi onih koji su svjesni Allaha, njegovoj porodici i njegovim ashabima.