Buharija

HADIS

Pričao nam je Jahja b. Bukejr, pričao nam je El-Lejs b. Sead, koji je prenio od Halida b. Jezida, on od Seida b. Hilala, on od Zejda, sina Esleme, koji je prenio od Ataa b. Jesara, a on od Ebu Seida el-Hudrija, r.a., da je rekao:

Pitali smo: Allahov Poslaniče! Hoćemo li vidjeti našeg Gospodara na Sudnjem danu? On je odgovorio: - Smetate li jedan drugome prilikom gledanja u sunce i mjesec, kada je nebo vedro? - Odgovorili smo odrično. On je dodao: - Zaista, ni tada nećete smetati jedni drugima prilikom gledanja u vašeg Gospodara, kao što ne smetate jedan drugome u gledanju u njih.-

Zatim je rekao: - Pozvat će glasnik: Neka svaki narod slijedi ono čemu je robovao! Sljedbenici krsta će slijediti svoj krst, sljedbenici idola svoje idole, a sljedbenici svakog božanstva svoja božanstva, sve dok ne ostanu oni koji su robovali Allahu, iskreno ili lažno, i pobožni od sljedbenika knjige. Zatim će biti doveden Džehennem, koji će se pokazati kao ogroman oblak, te će biti rečeno jevrejima: - Što ste obožavali? - Oni će odgovoriti: - Obožavali smo Uzejra sina Allahovog! - Na to će im biti kazano: - Slagali ste! Allah nije imao supruge niti potomka! Što želite? - Oni će reći: - Želimo da nas napojiš. - Na to će im biti kazano: - Pijte! - Tada će se svi zajedno strovaliti u Džehennem.

Zatim će biti pitani kršćani: - Što ste obožavali? - Oni će odgovoriti: - Obožavali smo Isaa, sina Allahova. - Na to će im biti kazano: - Slagali ste! Allah nije imao suprugu niti potomka! Što želite? - Oni će odgovoriti: - Želimo da nas napojiš. - Na to će im biti kazano: - Pijte! - Tada će se svi zajedno strovaliti u Džehennem, sve dok ne ostanu oni koji su robovali Allahu, iskreno ili lažno.

Njima će biti rečeno: - Što vas sprečava da idete za ostalim narodima? - Oni će odgovoriti: - Mi smo ih izbjegavali, a danas imamo najveću potrebu za tim, jer smo čuli glasnika kako poziva svaki narod da slijedi ono čemu je robovao! Zato mi čekamo našeg Gospodara. – Nakon toga će im doći Silni, prvi put u obliku u kojem Ga oni do tada nisu vidjeli, i reći: - Ja sam vaš Gospodar! - Oni će odgovoriti: - Ti jesi naš Gospodar! - S Njime će samo vjerovjesnici razgovarati, pa će pitati: - Ima li između Njega i vas neki znak po kojem ćete Ga prepoznati? - Oni će odgovoriti: - Sak! - On će otkriti Svoj Sak, te će Mu svaki vjernik pasti na sedždu, a ostat će onaj koji je činio sedždu Allahu pretvarajući se i kako bi bio viđen. On će htjeti da učini sedždu, ali će mu se leđa vraćati u početni položaj. Zatim će biti donesen most, koji će biti postavljen preko Džehennema.

Upitali smo: Allahov Poslaniče, a kakav je to most? On je odgovorio: - To je sklisko mjesto, koje će na sebi imati trnje, kuke i široke bodlje, slične bodljama ukajkaa, koji raste u Nedždu, a koje se naziva seadan. Vjernici će preko njega prelaziti za treptaj oka, drugi kao munja, treći kao vjetar, a jedni kao jahači na trkaćim konjima i jahalicama. Bit će i onih koji će biti izgrebani, ali prijeći će ga, kao i onih koji će biti opečeni vatrom, ali će prijeći, sve dok ne prijeđe i zadnji koji će biti čupan tim kukama, ali će uspjeti. Vaša upornost u traženju od mene da vam objasnim neko vaše pravo se ne može mjeriti sa upornošću vjernika u moljenju Silnog tada kada budu vidjeli da su se oni spasili a njihova braća nisu. Govorit će: - Gospodaru naš, to su braća naša koji su klanjali zajedno s nama i postili zajedno s nama i radili zajedno s nama! - Allah Uzvišeni će reći: - Idite i kod koga god od njih nađete imana veličine koliko jedan dinar vi ga izvedite! - Allah je zabranio vatri da dotiče njihova lica, pa će oni doći do njih, a nekima od njih vatra će doći do stopala, a drugi će biti potopljeni u njoj do pasa, pa će izvaditi one koje budu prepoznali, a zatim će se vratiti i On će reći: - Idite i kod koga nađete imana u njegovom srcu težine koliko je pola dinara izvadite ga! - Izvadit će one koje budu prepoznali, a zatim će se vratiti i On će reći: - Idite i kod koga nađete imana u njegovom srcu težine koliko jedan trun izvadite ga! - Oni će otići i izvaditi onoga koga budu prepoznali.

Ebu Seid je dodao: - Ako ne vjerujete, onda učite: Allah neće nikome ni trunku nepravde učiniti. Dobro djelo On će umnogostručiti i još od Sebe nagradu veliku dati. (sura En-Nisa, 40). Zauzimat će se vjerovjesnici, meleki i vjernici, a zatim će Silni reći: - Preostalo je Moje zauzimanje! - On će zahvatiti grupu iz vatre i izvesti grupe spržene vatrom, a zatim će biti bačeni u rijeku, koja se nalazi na ulazima u Džennet, za čiju vodu se kaže da je voda života. Iz nje će izlaziti s obje njene strane, kao što proklija sjemenka iz naplavka bujice, a vidjeli ste da kod sjemenke u pustinjskom predjelu ili predjelu obraslom zelenilom ona njena strana koja je izložena suncu je zelenija, a ona koja je izložena hladu je bjelja. I oni će iz nje izaći kao biseri: na njhovim vratovima bit će načinjeni pečati, te će ući u Džennet. Stanovnici Dženneta će reći: - Ovo su oslobođenici Milostivog. Uveo ih je u Džennet bez ikakva njihova truda ili pripremljena kakva dobra djela. - Zatim će im biti kazano: - Pripada vam ono što vidite i još toliko.

ARAPSKI

حدثنا يحيى بن بكير، حدثنا الليث بن سعد، عن خالد بن يزيد، عن سعيد بن أبى هلال، عن زيد – هو ابن أسلم– عن عطاء بن يسار، عَنْ أَبِى سَعِيدٍ الخُدْرِىِّ – رضى الله عنه – قَالَ: "قُلْنَا: "يَا رَسُولَ اللهِ، هَلْ نَرَى رَبَّنَا يَوْمَ القِيَامَةِ؟"، قَالَ: "هَلْ تُضَارُّونَ فِى رُؤْيَةِ الشَّمْسِ وَ القَمَرِ، إِذَا كَانَتْ صَحْوًا؟"، قُلْنَا: "لاَ."، قَالَ: "فَإِنَّكُمْ لاَ تُضَارُّونَ فِى رُؤْيَةِ رَبِّكُمْ يَوْمَئِذٍ، إِلاَّ كَمَا تُضَارُّونَ فِى رُؤْيَتِهِمَا."، ثُمَّ قَالَ: "يُنَادِى مُنَادٍ: "ليَذْهَبْ كُلُّ قَوْمٍ ِإلَى مَا كَانُوا يَعْبُدُونَ!"، فَيَذْهَبُ أَصْحَابُ الصَّلِيبِ مَعَ صَلِيبِهِمْ، وَ أَصْحَابُ الأَوْثَانِ مَعَ أَوْثَانِهِمْ، وَ أَصْحَابُ كُلِّ آلِهَةٍ مَعَ آلِهَتِهِمْ، حَتَّى يَبْقَى مَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللهَ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ، وَ غُبَّرَاتٍ مِنْ أَهْلِ الكِتَابِ، ثُمَّ يُؤْتَى بِجَهَنَّمَ تُعْرَضُ كَأَنَّهَا سَرَابٌ، فَيُقَالُ لِلْيَهُودِ: "مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ؟"، قَالُوا: "كُنَّا نَعْبُدُ عُزَيْرًا ا بْنَ اللهِ."، فَيُقَالُ: "كَذَبْتُمْ، لَمْ يَكُنْ ِللهِ صَاحِبَةٌ وَ لاَ وَلَدٌ. فَمَا تُرِيدُونَ؟"، قَالُوا:" نُرِيدُ أَنْ تَسْقِيَنَا."، فَيُقَالُ: "اشْرَبُوا!"، فَيَتَسَاقَطُونَ فِى جَهَنَّمَ، ثُمَّ يُقَالُ لِلنَّصَارَى: "مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ؟"، فَيَقُولُونَ: "كُنَّا نَعْبُدُ المَسِيحَ ابْنَ اللهِ."، فَيُقَالُ: "كَذَبْتُمْ، لَمْ يَكُنْ ِللهِ صَاحِبَةٌ وَ لاَ وَلَدٌ. فَمَا تُرِيدُونَ؟"، فَيَقُولُونَ: "نُرِيدُ أَنْ تَسْقِيَنَا."، فَيُقَالُ: "اشْرَبُوا!"، فَيَتَسَاقَطُونَ فِى جَهَنَّمَ، حَتَّى يَبْقَى مَنْ كَانَ يَعْبُدُ اللهَ مِنْ بَرٍّ وَ فَاجِرٍ، فَيُقَالُ لَهُمْ: "مَا يَحْبِسُكُمْ وَ قَدْ ذَهَبَ النَّاسُ؟"، فَيَقُولُونَ: "فَارَقْنَاهُمْ وَ نَحْنُ أَحْوَجُ مِنَّا إِلَيْهِ اليَوْمَ، وَ إِنَّا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِى: "لِيَلْحَقْ كُلُّ قَوْمٍ بِمَا كَانُوا يَعْبُدُونَ!"، وَ إِنَّمَا نَنْتَظِرُ رَبَّنَا."،قَالَ: "فَيَأْتِيهِمُ الجَبَّارُ فُى صُورَةٍ غَيْرَ صُورَتِهِ الَّتِى رَأَوْهُ فِيهَا. أَوَّلَ مَرَّةٍ، فَيَقُولُ: "أَنَا رَبُّكُمْ."، فَيَقُولُونَ: "أَنْتَ رَبُّنَا."، فَلاَ يُكَلِّمُهُ إِلاَّ الأَنْبِيَاءُ، فَيَقُولُ: "هَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ آيَةٌ تَعْرِفُونَهُ؟"، فَيَقُولُونَ: "السَّاقُ."، فَيَكْشِفُ عَنْ سَاقِهِ، فَيَسْجُدُ لَهُ كُلُّ مُؤْمِنٍ، وَ يَبْقَى مَنْ كَانَ يَسْجُدُ للهَ رِيَاءً وَ سُمْعَةً، فَيَذْهَبُ كَيْمَا يَسْجُدُ، فَيَعُودُ ظَهْرُهُ طَبَقًا وَاحِدًا، ثُمَّ يُؤْتَى بِالجِسْرِ، فَيُجْعَلُ بَيْنَ ظَهْرَىْ جَهَنَّمَ."، قُلْنَا: "يَا رَسُولَ اللهِ، وَ مَا الجِسْرُ؟"، قَالَ: "مَدْحَضَةٌ مَزَلَّةٌ، عَلَيْهِ خَطَاطِيفُ، و كَلاَلِيبُ وَ حَسَكَةٌ مُفَلْطَحَةٌ، لَهَا شَوْكَةٌ عُقَيْقَاءٌ تَكُونُ بِنَجْدٍ، يُقَالُ لَهَا السَّعْدَانُ، المُؤْمِنُ عَلَيْهَا كَالطَّرْفِ، وَ كَالبَرْقِ، وَ كَالرِّيحِ، وَ كَأَجَاوِيدِ الخَيْلِ وَ الرِّكَابِ: فَنَاجَ مُسَلَّمٌ، وَ نَاجَ مَخْدُوشٌ، وَ مَكْدُوسٌ فِى نَارِ جَهَنَّمَ، حَتَّى يَمُرُّ آخِرُهُمْ يُسْحَبُ سَحْبًا، فَمَا أَنْتُمْ بِأَشَدَّ لِى مُنَاشَدَةً فِى الحَقِّ قَدْ تَبَيَّنَ لَكُمْ مِنَ المُؤْمِنِ يَوْمَئِذٍ لِلْجَبَّارِ، إِذَا رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ نَجَوْا فِى إِخْوَانِهِمْ، يَقُولُونَ: "رَبَّنَا إِخْوَانُنَا، كَانُوا يُصَلُّونَ مََعَنَا، وَ يَصُومُونَ مَعَنَا، وَ يَعْمَلُونَ مَعَنَا."، فَيَقُولُ اللهُ تَعَالَى: "اذْهَبُوا فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالَ دِينَارٍ مِنْ إِيمَانٍ فَأَخْرِجُوهُ."، وَ يُحَرِّمُ اللهُ صُوَرَهُمْ عَلَى النَّارِ، فَيَأْتُونَهُمْ وَ بَعْضُهُمْ قَدْ غَابَ فِى النَّارِ إِلَى قَدَمِهِ، وَ إِلَى أَنْصَافِ سَاقَيْهِ، فَيُخْرِجُونَ مَنْ عَرَفُوا، ثُمَّ يَعُودُونَ فَيَقُولُ: "اذْهَبُوا، فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالَ نِصْفِ دِينَارٍ فَأَخْرِجُوهُ!"، فَيُخْرِجُونَ مَنْ عَرَفُوا، ثُمَّ يَعُودُونَ، فَيَقُولُ: "اذْهَبُوا، فَمَنْ وَجَدْتُمْ فِى قَلْبِهِ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ مِنْ إِيمَانٍ، فَأَخْرِجُوهُ!"، فَيُخْرِجُونَ مَنْ عَرَفُوا."

قَالَ أَبُو سَعِيدٍ : "فَإِنْ لَمْ تُصَدِّقُوا فَاقْرَءُوا: ("إِنَّ اللهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَ إِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا.")

"فَيَشْفَعُ النَّبِيُّونَ وَ المَلاَئِكَةُ وَ المُؤْمِنُونَ، فَيَقُولُ الجَبَّارُ: "بَقِيَتْ شَفَاعَتِى!"، فَيَقْبِضُ قَبْضَةً مِنّ النَّارِ، فَيُخْرِجُ أَقْوَامًا قَدِ امْتُحِشُوا، فَيَلْقَوْنَ فِى نَهْرٍ بِأَفْوَاهِ الجَنَّةِ، يُقَالُ لَهُ مَاءُ الحَيَاةِ، فَيَنْبُتُونَ فِى حَافَتَيْهِ، كَمَا تَنْبُتُ الحِبَّةُ فِى حَمِيلِ السَّيْلِ، قَدْ رَأَيْتُمُوهَا إِلَى جَانِبِ الصَّخْرَةِ: إِلَى جَانِبِ الشَّجَرَةِ، فَمَا كَانَ إِلَى الشَّمْسِ مِنْهَا كَانَ أَخْضَرَ، وَ مَا كَانَ مِنْهَا إِلَى الظِّلِّ كَانَ أَبْيَضَ، فَيَخْرُجُونَ كَأَنَّهُمُ اللُّؤْلُؤُ، فَيُجْعَلُ فِى رِقَابِهِمُ الخَوَاتِيمَ، فَيَدْخُلُونَ الجَنَّةَ، فَيَقُولُ أَهْلُ الجَنَّةِ: "هَؤُلاَءِ عُتَقَاءُ الرَّحْمَنِ، أَدْخَلَهُمُ الجَنَّةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ عَمِلُوهُ، وَ لاَ خَيْرٍ قَدَّمُوهُ."، فَيُقَالُ لَهُمْ: "لَكُمْ مَا رَأَيْتُمْ وَ مِثْلُهُ مَعَهُ

KOMENTAR HADISA

Riječi: Zaista ni tada vi nećete smetati jedni drugima prilikom gledanja u vašeg Gospodara, kao što ne smetate jedan drugome u gledanju u njih predstavljaju govor kojim se pojačava pohvala putem poređenja s onim što je pokudno, a to je stilski izraz. Namjeravano značenje je: Kako god vi ne smetate jedni drugima prilikom gledanja u sunce i mjesec, kada je nebo vedro, isto tako nećete smetati jedni drugima prilikom gledanja u vašeg Gospodara.

U sintagmi i pobožnjaci od sljedbenika knjige riječ غُبّرات označava najbolje od sljedbenika knjige. Ona može biti u nominativu ili u genitivu, čime biva vezana za onoga ko izvršava radnju kod glagola يبقى (onaj koji je ostao), ili vezana za riječ u genitivu koja dolazi prije nje.

Za pitanje: Što želite? u njegovoj predaji iz Knjiga o tefsiru, iz poglavlja Tumačenje sure En-Nisa, stoji: Šta je to što želite? Oni će reći: - Žedni smo, Gospodaru, pa nas napoji! To aludira na pitanje: Zar niste poricali? - Potom  će biti sakupljeni u vatri, koja će biti kao ogroman oblak, koja će ih progutati, te će se u grupama u vatru strovaliti.

Upozorenje: Slagali ste! Allah nije imao niti suprugu niti potomka znači: slagali ste da je ‘Uzejr sin Allahov i da njemu pripada pravo da mu se robuje. Stoga, vaše robovanje nije bilo ispravno, nego ste bili u očitoj zabludi.

Tekst dijela hadisa: Pa će im biti kazano: - Što vas sprečava da idete za ostalim svijetom? - Oni će odgovoriti: - Mi smo ih izbjegavali, a danas imamo još veću potrebu za tim sadržan je u suri En-Nisa: Allah neće nikome ni trunku nepravde učiniti. Dobro djelo On će umnogostručiti i još od Sebe nagradu veliku dati. Značenje je: Gospodaru naš, mi smo izbjegavali rođake naše i prijatelje naše na dunjaluku, a živjeli smo s njima, iako smo imali potrebu da prekinemo svaki odnos s Tvojim neprijateljima. Stoga je naša potreba da budemo s njima na dunjaluku veća od naše potrebe za njima danas, samim time što im mi nismo bili prijatelji na dunjaluku, jer smo prezirali ono u što su oni vjerovali. Mi nećemo da budemo njihovi prijatelji na Ahiretu. Stoga mi nemamo nikakve veze sa njima, niti se nadamo da će oni iza sebe ikada kakvu korist ostaviti (skraćeno od El-Kastalanija i od mišljenja vezanih za to).

Već je kazano da se pod oblikom u riječima: pa će im doći Silni u obliku u kojem Ga oni do tada nisu vidjeli misli na obilježje i dokaz po kojem će Uzvišeni biti prepoznat, ili na Njegov sifat mimo onih u koje su čvrsto vjerovali i po kojima su Ga opisivali.

Rečeno je da riječ الساق (potkoljenica) u dijelu hadisa: Oni će odgovoriti: - Sak! - On će otkriti Svoj Sak, dolazi u značenju riječi biće (النفس). To znači: pokazat će im se On Svojim Svetim Bićem/Zatom. Ibn ‘Abbas, r.a., komentirajući riječi: Dan kada će On otkriti Sak, rekao je: - To je moć Allahovog određenja i težine stvari, kao što Arapi kažu: - Rat je pokazao svoje pravo lice, kada postane pretežak. Osnov toga je što čestite žene skrivaju svoja stidna mjesta odjećom i koje, kada im se predoči velika strahota, počnu bježati, otkrivajući (nehotice) svoje potkoljenice, inače pokrivene. To otkrivanje postaje izraz za događaj koji svojom žestinom prelazi svaku granicu i od kojeg duša biva prestravljena.

Ebu Musa el-Eš’ari, r.a, kaže da riječ الساق– znači svjetlo, ili ono što će biti dosuđeno vjernicima Božanskom naklonošću i dobročinstvom, kao što veli Ibn Furek. Može da znači i milost prema vjernicima, a okrutnost prema drugima, kako je to kazao El-Muhleb (El-Kastalani).

Riječ الجسر u dijelu hadisa: Zatim će biti donesen most prenesena je i s kesrom (ﹻ) i s fethom (ﹷ). To je most koji će biti postavljen preko Džehennema. Sintagma sklisko mjesto označava mjesto na kojem se noge spotiču i kližu i na kojem se ne može ostati čvrsto na njima. Trnje označava rastinje koje prekriva zemlju i koje ima bodlje kojima se zakača za svakoga ko prođe pored njega. Slične bodlje se prave i od gvožđa.

Široke su one i velike. El-Asme’i kaže: - Širokog vrha i uskog dna. Slične bodljama ‘ukajka’a znači: savijene. A preneseno je i sa  العَقِيقَة na oblik kerime.

Riječi: Vjernici će ga prelaziti jedni za treptaj oka... znače da će biti različita stanja vjernika prilikom prelaska preko Sirat ćuprije: jedni će preći preko nje za treptaj oka, drugi brzinom munje, treći brzinom olujnog vjetra, četvrti brzinom jahača na trkaćem konju ili jahalici (devi). Ljudi će prelaziti preko nje, pa će onih koji uspiju biti: netaknutih, izgrebanih, a bit će i onih koji će pasti u džehennemsku vatru. Onaj koji bude zadnji prešao preko mosta, bit će čupan tim kukama, ali će se uspjeti oteti.

Riječi: Vaša upornost u traženju od mene da vam objasnim neko vaše pravo se ne može mjeriti sa upornošću vjernika u moljenju Silnog tada kada budu vidjeli da su se oni spasili a njihova braća nisu znače da nije vaše traženje na dunjaluku, vjernici, u odnosu na traženje prava kako bi vam bilo pojašnjeno da ono pripada vama, izraženije u odnosu na vjerničko traženje od Silnog, kako bi spasio njihovu braću vjernike, koji su kažnjenji vatrom. To će se desiti onda kada uvide da su spašeni, a da su njihova braća završila u vatri. Stoga će tražiti od Uzvišenog Allaha da ih spasi, kao što je i njih, te će zavapiti: - Gospodaru naš, braća naša - tj. oni su braća naša koji su na dunjaluku klanjali zajedno s nama, postili s nama i zajedno s nama radili raznovrsna dobra djela, pa Te molimo, Gospodaru, da ih spasiš od Vatre Svojom dobrotom, kao što si nas spasio. Nakon toga će im biti kazano: Idite i kod koga nađete imana u srcu koliko je težina jednog dinara izvedite ga. Ovdje se kazuje da će Uzvišeni Allah prihvatiti njihovo zauzimanje za njihovu braću i naredit će im da ih izvedu iz vatre tri puta. Prvo, izvest će onog kod koga budu našli imana težine jednog dinara; drugo, izvest će iz vatre onoga kod koga budu našli imana težine koliko pola dinara; i treći, izvest će iz Vatre onoga kod koga bude bilo imana težine koliko jedan trun. A Allah je zabranio vatri da dotiče njihova lica, pa će ih oni prepoznati po izgledu i naći će da su neki od njih propali u vatru do stopala, a drugi do koljena.

A to da će posljednjeg izvesti iz vatre onoga koji će imati imana u svome srcu težine jednog truna potvrdio je Ebu Se’id el-Hudri, r.a.: - Učite, ako želite: Allah neće nikome ni trunku nepravde učiniti. Dobro djelo On će umnogostručiti i još od Sebe nagradu veliku dati.

Hadis dokazuje da će djela srca biti predočena kao opipljiva stvar koja ima svoju težinu, po kojoj će se vagati. Stoga će iman biti prepoznavan ako bude težio koliko jedan dinar, zatim pola dinara i, najzad, koliko jedan trun. A Allah najbolje zna.

Najava: Zatim će se zauzimati vjerovjesnici, meleki i vjernici... znači da će Uzvišeni Allah, nakon što bude prihvatio zauzimanje od Svojih plemenitih stvorenja, reći: - Preostalo je Moje zauzimanje! - Vezivanje zauzimanja  za izvođenje stanovnika vatre iz nje Allahovim emrom predstavlja teško pojmljivu postavku. To znači da se izvođenje od strane Uzvišenog odnosi na one za koje se niko od stvorenja nije zauzeo, a na koje je Vjerovjesnik ukazao riječima: On će zahvatiti jednu grupu iz vatre, grupu vjernika koji su bili stavljeni na muke u njoj. To su grupe vjernika koje imaju samo iman i za koje se nikom nije bilo dozvoljeno zauzimati. Njih će Uzvišeni Allah izvesti iz vatre Svojom dobrotom, bez ičijeg zauzimanja.

Izraz: na ulazima (بالأفواه) u dijelu rečenice: I bit će bačeni u rijeku koja se nalazi na ulazima u Džennet znači: otvoreni prolazi u unutrašnjost Dženneta. Izlazit će s obje njene obale znači s obje njene strane, kao što proklija sjemenka iz taloga kojeg donese bujica, kao što je zemlja i sl. Kada sjemenka dospije na obalu, nakon što se bujica povuče, ona klija za dan i noć, te je to upoređeno s njom, zbog brzine klijanja i ljepote.

Riječi: Vidjeli ste da kod sjemenke, u pustinjskom predjelu... jesu konkretna komparacija s posmatranjem sjemenke, koja se nalazi u pustinji ili ispod drveta. To je i predstavljanje njenoga stanja, kada su njene strane okrenute suncu i hladu, te ona strana koja je okrenuta suncu je zelenija, a ona hladu je bjelja, jer do nje ne dopiru sunčane zrake.

Riječi: I oni će izaći iz nje kao biseri znače da će biti čisti, blistavi i bijeli, poput bisera, a zatim će im biti darivan nakit od zlata i sl. koji će biti postavljeni na njihove vratove, kao znak po kojem će biti raspoznavani. Zbog toga će stanovnici Dženneta, kada ih budu vidjeli, reći: Ovo su oslobođenici Milostivog. Nakon što uđu u Dženenet i vide raznovrsnost i mnogobrojnost onoga što se u njemu nalazi, bit će im kazano: To što vidite vama pripada i uz to još toliko! A Allah najbolje zna!

Gospodaru naš, uvedi nas u Džennet Tvojim oprostom i Tvojom milošću. Amin!