Ovaj jednodnevni seminar, na kojem čestitam Uredu za zekat, treba razumijevati kao naš pokušaj da se na dostignutom nivou organizacije promisli, otvore nove perspektive i ukažu vidici. Sagledavanje ljudskih i materijalnih potencijala i mogućnosti koje stoje pred nama, ili nam se pružaju, u  trasiranju našeg budućeg rada za nas će imati presudnu ulogu. Zajedničkim angažmanom kroz razgovor, diskusije i prijedloge, zasigurno ćemo trasirati put do željenog uspjeha. Treba naglasiti da lepeza aktivnosti na području prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra u duhu vremena, svakodnevnih izazova, pitanja i problema, te nove organizacione strukture Zajednice, nudi priliku koju pojedinačno i zajedno trebamo iskoristiti. Valja opravdati ukazano povjerenje i adekvatno odgovoriti na očekivanja vjernika, a sve s imperativom postizanja Božijeg zadovoljstva.

 

Zekat

 

Fikhska djela, potcrtavaju ibadetsku dimenziju zekata i naglašavaju važnost izdvajanja dijela imovine te ukazuju na društvenu ulogu, dimenziju i potrebu njegovog instuticionalnog organiziranja. Za početak, važno je razumjeti, da  nema podjele u značaju zekata između društvene organiziranosti i ibadetske dimenzije. Zajedno čine cjelinu Božijeg propisa čime se ukazuje na važnost zekata. Svaki ibadet oplemenjuje pojedinca pa tako i zekat. Cilj propisivanja zekata je da oplemeni čovjeka kroz izvršavanje ibadeta, izdvajanje materijalnog dobra i izgradnju prosperitetnog društva. Podrobnijom analizom i uvidom u intencije propisivanja zekata, jasno će se uočiti tri podjednako važna polja na kojima se odslikava ova vrsta ibadeta

 

  1. Individualni - Prihvatanjem zekata pojedinac iskazuje i jasno potvrđuje svoju pripadnost islamu. Izdvajanjem dijela iz svoje imovine, vjernik izvršava Božiju naredbu i potvrđuje težnju ka postizanju Božijeg zadovoljstva. Na taj način zahvaljuje Allahu, dž.š., na blagodatima opskrbe, bereketu nafake i na posjedovanju darovanog imetka. Izdvajanjem dijela iz imovine, vjernik se privikava na izvršavanje ibadeta, čisti ostatak imovine, razvija osjećaj solidarnosti, odgovornosti, društvene brige za instutucije, oslobađa se pohlepe, škrtosti, sebičnosti, egoizma i sl.

 

  1. Imovinsko - Izdvajanjem zekata iz imetka imovina se: čisti, čuva, unapređuje, uvećava, povećava i učvršćuje u halalu. Davanjem zekata vjernik manifestira da je Bog vlasnik svega, a da je čovjek samo korisnik onog dijela kojim ga je Allah počastio iz svoje milosti. U šerijatskim propisima je precizirano na šta se daje zekat, kada se daje, koliki je iznos davanja i kome se daje, za razliku od poreza koji se mijenja sa promjenom društvenog uređenja. Procenat od 2,5 % je aksiom i ne mijenja se od vremena njegovog propisivanja.

 

  1. 3. Opće dobro – se oslikava kroz izgradnju društva i uspostavu institucija od šireg značaja. Društveno organiziranje zajednice vjernika, radi pojedinačnog i zajedničkog izvršavanja i prakticiranja ibadeta predstavlja polaznu osnovu za njegovo ostvarenje. U organizacionom smislu, pojedinac predlaže, pokreće i formira, a u funkcionalnom smislu sve opstaje i traje kroz instituciju. Centralna blagajna zekata (Bejtu-l-mal) je ustanova od općeg značaja, koja je ustanovljena radi organiziranja, prikupljanja zekata kao materijalnog i ekonomsko-finansijskog ibadeta. Centralna blagajna ima zadatak planiranja, prikupljanja i raspodjele zekata. Takav vid organiziranja datira iz vremena poslanika Muhammeda, a.s., koji je za potrebe prikupljanja zekata imenovao prikupljače i određivao područje njihovog rada. U vrijeme prvog halife Ebu Bekra, ta vrsta ibadeta je institucionalno ojačana, da bi se kroz povijest islama razvila u instituciju od prvorazrednog značaja. Takvo društveno organiziranje i unapređenje zekata, podiglo je stepen povjerenja među stanovnicima, što u konačnici rezultira zaštitom svake individue, ustanove i društva u cjelini.

 

Organizacija prikupljanja zekata

 

Organizirano prikupljanje zekata se temelji na dva, vama dobro poznata kur'anska ajeta. Naredba Poslaniku, a.s.: Uzmi od dobara njihovih zekat, da ih njime očistiš i blagoslovljenim ih učiniš i pomoli se za njih, molitva tvoja će ih, sigurno, smiriti. A Allah sve čuje i sve zna (Et-Tevbe 103), je ujedno poziv na organizirano prikupljanje te vreste ibadeta. Zekat je individualna i kolektivno organizirana vrsta ibadeta. Stoga je obaveza pojedinca da svoj zekat izdvaja u Bejtu-l-mal. Poznato je da islamska država ima pravo da uzima zekat iz javno evidentirane imovine. Moramo se zapitati zbog čega? U organiziranom prikupljanju zekata se zna na što se daje zekat, koliko se daje, kome se daje, ko organizira njegovo prikupljanje i ko nadzire njegovu realizaciju i podjelu. Poznato je da u islamu ima više vrsta ibadeta koji se obavljaju putem organizacije. Spomenut ću samo neke od njih: organiziranje klanjanja namaza, klanjanje džume, organizacija hadža, klanjanje bajram-namaza i izrada namske vaktije.

Da pokušamo razjasniti pitanje, šta je razlog i zbog čega se zekat i namaz u velikom broju ajeta spominju paralelno. Prva pomisao ili konstatacija je da je to zbog prvostepene (farz) naredbe. Većina to prihvata kao tačno i kao istinu. No, čini nam se da se mudrost izjednačavanja i spajanja namaza i zekata, ogleda i kroz institucionalno organiziranje, jer vrijednost namaza se povećava kroz džemat, a vrijednost zekata kroz Bejtu-l-mal. Što znači da se namaz i zekat kao ibadeti imaju promatrati kroz institucionalnu i organizacijsku dimenziju. Taj način obavljanja ibadeta sadrži pored odgovornosti, organizacijsku i društvenu dimenziju. Za tu vrstu ibadeta i njegovo izvršavanje odgovorne su kompetentne osobe, (ehlu-l-halli ve-l-aqdi) prvaci pobožnosti, predvodnici učenosti, dostojanstveni nosioci emaneta. Jednom riječju kompetentne ličnosti. Njihova odgovornost je pred Allahom, dž.š., a vjernici imaju pravo na poučavanje i tumačenje vjere, kao i na najkorisniju organizaciju ustanova od općeg značaja u skladu s duhom vremena i prostora na kojem se nalaze.

To da se za predvođenje džemata i za prikupljanje zekata treba posjedovati moralna dimenzija i kredibilno znanje - da bi se dobio dekret, murasela ili certifikat - nema sumnje i vama koji ste danas prisutni u ovoj sali nije potrebno posebno obrazlagati. No, dozvolite mi da istaknem da iza svake organizirane vrste ibadeta po idžmau, svojim autoritetom mora stajati  vrhovni vjerski autoritet, u našem slučaju reisu-l-ulema.

Za ajet u kojem Allah, dž.š., kaže: Zekat pripada samo siromasima i nevoljnicima, i onima koji ga sakupljaju, i onima čija srca treba pridobiti, i za otkup iz ropstva, i prezaduženima, i u svrhe na Allahovom putu, i putniku. Allah je odredio tako! A Allah sve zna i mudar je (Et-Tevbe, 60), Fetva-i emin prof. dr. Ljevaković naglašava da je očigledan argument u prilog organiziranog prikupljanja zekata. Rekao bih da je ajet prvorazredna smjernica nosiocima islamske vlasti, u našem slučaju Vijeću muftija (ehlu-l-halli ve-l-aqdi) koje donosi odluku o raspodjeli sredstava, nadzire njihovu realizaciju, prati i usmjerava rad službi i pojedinaca na organiziranju zekata.

 

U duhu vremena

 

U današnjem vremenu je sve prisutnija tendencija organiziranog i timskog djelovanja. Time se nameće i potreba organiziranja i prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra kroz Bejtu-l-mal. Naša ulema je to prepoznala još davne 1968. godine. Obredna, ibadetska dimenzija zekata kod naših vjernika je neupitna. Međutim, organizacijska, finansijsko-ekonomska dimenzija je poprilično zanemarena, što nama nosiocima emaneta i misije pruža značajne mogućnosti. Zato, pitanje pristupa u organiziranju prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra je pred nama. Šta će biti naš odgovor, kako razumijeti vrijeme, način i uslove života u kojima živimo, potrebe vjernika i njihova očekivanja? Pored organizacije vjerskog života, hadža i kurbana, afirmacija zekata je naša velika odgovornost, povjerenje (emanet) i ispit za budućnost. Rješavati postojeće probleme, nuditi odgovore i rješenja na dileme, biti aktivan na svakodnevnom planu, predstavlja izazove koji su pred nama.

Vrata idžtihada su otvorena, treba ih pronaći, odnosno tragati za njima. Novo vrijeme, nova pitanja, savremeni tokovi i izazovi zahtjevaju odgovore na koje moramo dati adekvatan odgovor. Uspavanost, pasivnost, učmalost, indiferentnost, inertnost, treba zamijeniti akcijom, djelovanjem, kreativnošću, uključivanjem i adekvatnom mobilnošću.

Tekstove Kur'ana i Hadisa o zekatu i sadekatu-l-fitru treba razumijevati u kontekstu, ne samo historijskih nego životnih i savremenih kretanja. Na intencijama šerijatskog prava graditi i izgrađivati strateško planiranje razvoja Bejtu-l-mala. Smatram da je potrebno uspostaviti bolju koordinaciju u radu svih učesnika koji učestvuju u organizaciji prikupljanja zekata.

Primjetna je tendencija da se zekatom sve više bave banke, fondovi, kompanije, firme koje su osnovane da posluju na principima islama i da pružaju pomoć ugroženim muslimanima. Dr. Mustafa Hasani, profesor na FIN-u, zapaža ovaj fenomen pa kaže: „Iz tog razloga, pitanju zekata se nikada, a pogotovo ne danas nije prilazilo samo i isključivo sa stanovišta ibadeta (obredoslovlja) gdje se inače izučava, kao grana šerijatskog prava koja se direktno bavi reguliranjem pravnih odnosa između muslimana i Allaha, dž.š., već se tretira i u domenu državnog zakonodavstva (al-siyasah al-šar'iyyah) te pitanju šerijatskog, finansijskog, ekonomskog prava, socijalne politike i slično.

 

Mogućnosti i potencijali

 

Iz naprijed navedenog može se zaključiti da se treba i može poboljšati rad i djelovanje u organiziranju ustanova, institucija i pojedinica unutar Islamske zajednice. U postojećim normativnim aktima Islamske zajednice, koji propisuju, reguliraju i normiraju pitanja prikupljanja zekata, uglavnom se razmatraju i usvajaju izvještaji. Nedostaju planovi i programi, dugoročni i kratkoročni, programi i rad sa ciljanim grupama, analitički pristup, termini i rokovi. Uglavnom se razgovara o izvještaju koga podnosi imam, medžlis, muftijstvo i Rijaset. Ocjena uspjeha organizacije prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra se valorizuje usporedbom sa postignutim prošlogodišnjim rezultatom. Bilo bi realnije, objektivnije, pa i tačnije, da se postignuti uspjeh uspoređuje s maksimalnim potencijalom koji stoji pred nama. U tom slučaju, ako je uspjeh ostvaren 10 miliona, a potencijal 50 miliona, mi bi u tom slučaju govorili o neostvarenih 40 miliona.

Zato se pitam, znamo li koji je realan potencijal zekata i sadekatu-l-fitra na našim prostorima i u našim uslovima?

 

  1. Edukacija vjernika

 

Svaki neposredni kontakt, razgovor, pouka, pa i susret na ovom planu daje efikasnije, dugoročnije i trajnije rezultate nego obavijesti, informacije, proglasi, apeli, saopćenja, a koja se uglavnom koriste. Pojmove: ibadet, zekat, nisab, sadekatu-l-fitr, bejtu-l-mal, učiniti jasnijim u svijesti naših vjernika. Biti što pristupačniji u svakodnevnoj komunikaciji sa vjernicima. Trebamo odgajati mlade naraštaje na tim riječima i pojašnjavati im njihovo značenje od predškolskog uzrasta do starosti. Edukacija treba biti prilagođena uzrastu, stepenu obrazovanja i uvjerenja. Ona treba biti kontinuirano prisutna, tokom cijele godine, a ne samo za vrijeme mjeseca ramazana. U program uvrstitit hutbu o sjetvi i žetvi. Organizirati seminare na godišnjem nivou za aktere i učesnike u prikupljanju zekata. Producirati i publicirati sadržaje putem medija, a vezane za zekat. Standardizirati logo za poljoprivredne proizvode, npr. klasovi pšenice. Oglašavanje ubiranja zekata standardizirati u formi fetve, sa tekstualnim, vizuelnim i grafičkim dizajnom. Formirati odbore i pododbore pri džematima, medžlisima i muftijstvima koji će raditi na afirmaciji Centralne blagajne (Bejtu-l-mal) i prikupljanju zekata. Proširiti kapacitete u cilju primanja svih poljoprivrednih proizvoda koje nam vjernici povjere. Ukazivati na važnost i značaj zekata na šta se daje, njegove fadilete i vrijednosti. Nastaviti na izradi popularnih džepnih izdanja i publikacija. Ažurirati evidenciju redovnih, povremenih i potencijalnih davalaca zekata.

 

  1. Ojačati organizacionu shemu

 

Dosadašnja praksa prikupljanja zekata uglavnom je bila bazirana na aktivnostima i trudu imama. Imam jeste vrlo važan i značajan faktor u objašnjavanju prikupljanja zekata, ali svaka ustanova, nivo organizacije u Zajednici treba sačiniti plan rada, vezan za prikupljanje zekata, imenovati nosioce aktivnosti unutar ustanove, osmisliti program medijskog predstavljanja i djelovanja na nivou džemata, džematskih odbora, uključiti određni broj volontera koji će raditi pod mentorstvom imama. Od Ureda za zekat se očekuje izrada dugoročnog strateškog plana.

 

  1. Transparentnost u radu

 

Transparentnost i informisanje vjernika o iznosu prikupljenih sredstava, kao i fetva o raspodjeli, od strane vijeća muftija, vjernicima se šalje jasna poruka o ispravnosti njihove predaje zakata u Bejtu-l-mal. To stoga, jer tačno i blagovremeno informiranje smiruje srce čovjeka i rasterećuje ga, a uskraćivanje potrebne, zaslužene informacije uznemirava, stvara nelagodu i udaljava čovjeka od želje da svoj zekat daje u Bejtu-l-mal.

Ne samo da Kur'an naređuje prikupljanje zekata nego naređuje prikupljačima zekata da uče dovu za davaoce zekata. To je prilika da mi u Islamskoj zajednici za dvadeset i sedmu noć ramazana uvrstimo u programu dovu za davaoce zekata u Bejtu-l-mal.

 

Zaključak

Umjesto zaključka, možemo konstatirati da se u čovjekovom posjedu, imetku, ogleda Božiji dar, milost i iskušenje. Kroz imetak se čovjeku pruža prilika za različito djelovanje. U ibadetima se ono kreće od pojedinačnog izvršavanja ili zanemarivanja, do zajedničkog učešća u organiziranju ustanova kroz koje se ostvaruje Božija volja i vjrenička potreba.

Različite vrste ibadeta su prilika za čovjeka da se na tom polju potvrdi i afirmira, jer kroz izvršavanje propisa (ibadeta), odslikava se karakter ličnosti, povećava Božiji blagoslov, uvećava bereket i pokazuje stepen vjerske i društvene organiziranosti.

Vjernici su odgovorni za izvršavanje propisanih ibadeta i funkcioniranje uspostavljenih vjerskih ustanova. U tom smislu, Islamska zajednica je odgovorna za njihov organiziran rad, unapređenje i nadziranje istih od strane odgovornih, stručnih i kompetentnih osoba.

Organizirano izvršavanje ibadeta je odgovoran i zahtjevan posao koji se temelji na povjerenju (emanetu), odgovornosti i provjeri. Evidentno je da na planu organiziranog izvršavanja obreda i javnog tumačenja vjere, pred Zajednicom stoje izazovi, različite prilike, mogućnosti i odgovornost. Kako se organizirati i koje korake poduzeti u slučaju organiziranog prikupljanja zekata i sadekatu-l-fitra, očekujem da ćemo čuti i kroz vaše diskusije.

Pasivnost Zajednice u jednom trenutku je dala povoda da različita udruženja i nevladine organizacije sebi daju za pravo da mogu organizirati, tajno i javno, prikupljanje zekata i sadekatu-l-fitra. Željeli su na taj način da Bejtu-l-mal, kao Centralna blagajna za zekat bude minimizirana, isključena i stavljena postrani.

Vrijeme je za akciju i zajedničko djelovanje vjernika, alima, pobožnih pojedinaca i odgovornih ljudi na svim nivoima.

 

Sarajevo, 30. muharrem 1437. god. po H./12. novembar 2015. godine

 

Autor: mr. Nusret Abdibegović 

Glasnik br 11-12, 2015