Vrste hadisa
S obzirom na definiciju hadiski učenjaci Hadis svrstavaju u četiri
kategorije:
S obzirom na definiciju hadiski učenjaci Hadis svrstavaju u četiri kategorije:
1. El-ehadisul-kavlijje. To su hadisi koji se odnose na Muhammedove a.s. izreke kao što su slijedeći hadisi:
Ebu Seid el-Hudri prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s. rekao: »Kod vjernika se ne mogu naći dva svojstva; škrtost i loš moral«. (Edeb el-mufred od Buharija i Sunen od Tirmizija)
Prenosi Enes da je Resullah a.s. rekao: »Prvo za što će čovjek na Sudnjem danu račun polagati je namaz. Pa ukoliko mu namaz bude dobar dobra su mu i ostala djela, a ukoliko mu namaz bude loš loša su mu i ostala djela«. (El-Mu’džem el-wesit od Taberanija)
Prenosi Ebu Hurejre da je Resullah a.s. rekao: »Kada neko od vas bude (imamio ljudima), klanjao kao imam ljudima neka bude umjeren jer među njima ima iznemoglih, bolesnih i onih sa fiziološkim potrebama. A kada neko od vas bude klanjao po sebi neka odulji koliko želi.« (Buhari i Muslim)
2. El-ehadis el-fi’lijje. To su hadisi koji se odnose na Muhammedove, a.s. postupke kao što su npr. slijedeći hadisi: »Aiša veli: Resulullah a.s. bi se u svakoj prilici sjećao Uzvišenog Allaha« (Muslim, Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže) Aiša veli: »Resulullah, a.s., bi postio nafilu da bi smo pomislili neće nikada mrsiti, zatim bi mrsio da bi smo pomislili da više neće postiti« (Buhari i Muslim)
3. El-ehadis et-takririjje. To su hadisi koji se odnose na ono što je
Muhammed, a.s., odobrio. Naime, on bi vidio nekoga od svojih ashaba da nešto čini pa bi mu to šutnjom odobrio ili pak riječima potvrdio. Evo nekoliko hadisa ove vrste:
Abdullah b. Omer veli: »Nakon što se vratio iz bitke na Hendeku Vjerovjesnik nam je rekao: »Neka niko od vas ne klanja ikindijski namaz dok ne stignemo u (pleme) Benu Kurejza. Kraj namaskog vremena je neke zadesio u putu. Pa su neki od njih rekli; nećemo ga klanjati dok ne stignemo. Neki odgovoriše; mi ćemo klanjati jer Vjerovjesnik ne želi od nas to. Ovaj slučaj je spomenut Resulullahu i nije nikoga ukorio«. (Buhari i Muslim)
Vjerovjesnik je rekao Muazu b. Džebelu, pošto ga je želio poslati u Jemen: »Kako ćeš postupiti ako se pred tobom pojavi problem?« Postupiću po Allahovoj knjizi - odgovori. »A ako njegovo rješenje ne nađeš u Allahovoj knjizi?« upita Vjerovjesnik.
Postupiću po Sunnetu Allahova poslanika — odgovori Muaz. »A ako njegovo rješenje ne nađeš ni u Sunnetu Allahova poslanika ni u Allahovoj knjizi, kako ćeš onda postupiti?« upita Vjerovjesnik. Riješiću ga po svom nahođenju odgovori Muaz, a Vjerovjesnik ga potapša po grudima i reče: »Hvala Allahu koji je podario Poslaniku Njegova poslanika ono sa čim je zadovoljan Njegov poslanik«. (Sunen od Ebu Davuda)
4. Hadisi koji govore o Resullahovim tjelesnim i moralnim osobinama, kao što su slijedeći hadisi: »Resulullah a.s. je bio najplemenitiji čovjek, a najplemenitiji je bio u ramazanu kada mu je dolazio Džibril i podučavao ga Kur’anu.« (Buhari i Muslim) »Vjerovjesnik je bio najljepši čovjek po izgledu i imao je najljepši stas. Nije bio ni previše visok a ni nizak.« (Buhari i Muslim)
Autor: Mahmut Karalić