Leksika je još jedan važan izvoru mutezilijskim unutarnjim tu-mačenjima.

Oni pojedine riječi koje imaju smisao, značenje, suprotno njihovim vjerovanjima i idejama, koriste u drugačijem metaforičkom smis-lu, kao što je to slučaj u poeziji.

Na primjer, u formalnom smislu ajet: isto tako smo dali da svakom vjerovjesniku nevaljalci neprijatelji budu (Al-Furqan, 31), po vjerovanju mutezila, zbog nužnosti slijeđenja principa dobrote i doličnosti u odnosu na Boga, proturječan je. Zbog toga Ebu Ali Džabaii, veliki mutezilijski mufesir, nastoji ajet dovesti u sklad sa mutezilijskim vjerovanjima. On kaže: "Riječ 'džeal u časnom ajetu dolazi u značenju 'objašnjavanje', kao stoje to slučaj u poeziji. Dakle, značenje ajeta je sljedeće: Bog upoznaje poslanike sa njihovim neprijateljima da bi se oni od njih distancirali."

Drugi primjer, neki su ajet koji govori da sve što je na Zemlji i nebesima pripada Bogu i da Bog dominira nad svakom stvari uzeli kao dokaz za Božiju tjelesnost i potvrdu da su ljudska djela stvorena posredstvom Boga. Kako se ovaj stav čini suprotan vjerovanju mutezila, Abduldžabar Mutezili piše: "Leksički, kada se ovakva vrsta govora iskazuje, smisao su mu neživa bića. Dakle, ajet ne ukazuje na stvorenost ljudskih djela, jer svi oni koji se pokoravaju imaju razum i moć shvatanja."

Povodi objave u mutezilijskim tefsirima

Također jedan značajan izvor u racionalnom tefsiru jesu povodi objave (esbabu nuzul). Ovaj izvor je, manje-više, korišten u mute-zilijskom tefsiru.

Na primjer, mutezilijski mufessir Zamahšeri, u komentaru ajeta: O vjernici, ne služite se riječima raina, nego recite 'unzurna" (Al-Baqara, 104), koristi povod objave i kaže: "Kada je Poslanik upoznao muslimane sa jednom naučnom materijom, oni su kazali "raina", u značenju 'O Božiji poslanice, daj nam priliku i vremena da tu naučnu materiju shvatimo'. S druge strane, Jevreji koji su koristili riječ "raina" da bi vrijeđali Poslanika, kada su čuli da i muslimani upotrebljavaju riječ "raina", nastavili su upotrebljavati za blaćenje Poslanika, a.s., i zbog toga je Bog naredio muslimanima da umjesto "raina" koriste riječ "unzurna".

Vrijednosti mutezilijskog tefsira

  1. Mutezilije su bili prvi pisci naučnih komentara Kur'ana i knjiga;
  2. "Et-tefsir an al-Hasan", autora Amra b. Ubejda Mutezilija, je njihova prva knjiga na ovom polju.
  3. Mutezilijski tefsir je bio znanstven i oni su Kur'an analizirali iz različitih aspekata. Prije toga, tefsir se ograničavao na predaje i riječi ashaba, ali pojavljivanjem mutezila tefsirje izašao iz isključivo interpretativnog oblika i mutezile su se u tefsiru, pored prenošenja predaja, oslanjale na razum. Pored toga, svaku tefsirsku predaju i riječi ashaba su prvo mjerili sukladno svojim principima i standardima i, jedino ako bi predaja ili riječi ashaba bile sukladne tim principima, koristili su ih u komentiranju ajeta.
  4. Mutezilijski tefsiri su bili snažan odgovor na zamjerke i prim-jedbe nevjernika u vezi s Kur'anom i islamom. Nevjernici, koji su bili zaokupljeni isticanjem primjedbi i raspravljali o protu-slovlju u nekim ajetima ili suprotstavljenosti ajeta dokazima razuma, što su navodili kao argument da Kur'an nije porijeklom od Boga itd., kada su se suočili sa logičnim odgovorom mute-zila, koji se uglavnom u njihovim tefsirima nalazi u obliku oni su shvatili da njihove primjedbe neće ostati bez odgovora i da ne mogu na ovaj način napraviti pukotine u vjeravanju muslimana.

Autor:  Abdoulreza Jamalzadeh