(Najvažnije predaje od Poslanika, s.a.w.s., u vezi sa kur'anskim ajetima, riječima ili propisima, a koje se nalaze u tefsiru Ibn Džerira et-Taberija:)

(Fatiha) -Navode Ahmed i Et-Tirmidhi, smatrajući da je ovaj hadis hasen, a Ibn Hibban ga navodi u svome Sahihu od Adijja ibn Hibbana koji je rekao: Rekao je Resulullah, s.a.w.s., da se pod: Inne'l-magdube alejhim (oni na koje se Allah, dž.š., rasrdio ) misli na jevreje, a da se pod inne'd-dalline (zalutali ) misli na kršćane. / Ibn Mirdewejh prenosi od Ebu Dherra koji kaže: Pitao sam Vjerovjesnika, s.a.w.s., šta znače riječi magdubi 'alejhim, pa mi je on odgovorio:"Jevreji", a na moje pitanje na koga se odnosi dallin, rekao je:"Na kršćane."

(El-Beqare) - navodi Ibn Mirdewejh u svome Mustedreku, s potvrđuje ga preko Ebu Nadreta, koji od Ebu Se'ida el-Khudrija prenosi da je Resulullah, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

i u Džennetu će imati čiste žene (25)

rekao: "Bit će čiste od izmeta, sluzi i pljuvačke."

Ibn Kethir u svome tefsiru prenosi ga u senedu u kojem se nalazi i Er-Reb'ijj, a Ibn Hibban o njemu kaže da nije dopušteno tražiti dokaze za nj.

Hakim, potvrđujući ga, kaže da u vezi sa njim ima više mišljenja. "Zatim sam - veli Hakim- zavirio u njegovu historiju i zaključio da je on hadis hasen.

Ibn Džerir navodi, sa senedom u kome su pouzdani prenosici, od 'Amra ibn Qajsa el-Mella'ija, koji prenosi od čovjeka iz plemenu Benu Umejje, porijeklom iz Šama, o kome se ima pouzdano mišljenje, da je rekao: Resulullah je bio upitan šta je to 'adl (pravednost, pravda), a da je on odgovorio:"El-'Adlu el-fidje (Pravednost je iskup). Hadis je murselun džejjidun; podupire ga sened koji se veže sve do Ibn 'Abbasa, mewquf. /

Buhari i Muslim prenose od Ebu Hurejrea, koji je rekao da je Resulullah, s.a.w.s., rekao: "Israilićanima je rečeno:

...A na vrata pognutih glava uđite i recite:"Oprosti!" ("Hittatun!")... (58)

pa su oni ušli nastupajući protiv svoje oholosti, a govorili su: Habbetun fi ša'retin! (Zrno ječma!). Ovo je komentar na Allahove, dž.š., riječi; izgovarali su riječi kakve im nisu bile naređene. [1] / Et-Tirmidhi i drugi prenose dobrim lancem prenosilaca od Ebu Se'ida el-Khudrija, koji kaže da je Resulullah, s.a.w.s., rekao:" Wejl je ime jedne doline u Džehennemu. U nju ću nevjernik biti bačen, i četrdeset će se godina strmoglavljivati prije nego što dostigne njezino dno!" / Ahmed prenosi ovim senedom od Ebu Se'ida, koji je rekao da je Resulullah, s.a.w.s., rekao da na svakome mjestu u Kur'anu gdje se spominje el-qunut, ta riječ znači: et-ta'ah (poslušnost, pokornost). / El-Khatib prenosi, u rivajetu u kome ima dosta nepoznanica, od Malika, on od Nafi'a, on od Ibn 'Umera, koji kaže da je Resulullah, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

(Neki kojima smo Knjigu dali) čitaju je istinskim čitanjem (121)

rekao da znače:" Slijede tu Knjigu tako što se na istinski način pokoravaju njezinim propisima." / Ibn Mirdewejh prenosi, slabim senedom, od Alije ibn Ebi taliba, koji je rekao da je Vjerovjesnik, s.a.w.s., o riječima Uzvišenog

"Obećanje Moje neće dostići zločinitelje!" (124)

rekao da znače:"Nema pokornosti ni u čemu osim u dobro-činstvu!" - Ovaj hadis ima svoga svjedoka. Prenosi ga i Ibn Ebi Hatim od Ibn 'Abbasa kao mewquf u parafrazi: Nisi obavezan da se pokoravaš nasilniku ukoliko te tjera na griješenje prema Allahu, dž.š./ Ahmed, Et-Tirmidhi i Hakim prenose, a Buhari i Muslim ga potvrđuju, od Ebu Se'uda el-Khudrija, koji kaže da je Vjerovjdesnik, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

I tako smo vas učinili zajednicom središnjom (143)

rekao da znače:"Zajednicom pravednosti!" [2] / Buhari, Muslim i drugi prenose od Ebu Se'ida el-Khudrija, koji kaže da je Resulullah, s.a.w.s., rekao: "Na Sudnjem danu će biti pozvan Nuh, koji će biti upitan:Jesi li ti prenio (ono što ti je objavljeno)? On će odgovo-riti:Jesam. Onda će biti pozvan njegov narod koji će također biti upitan:Da li vam je bilo preneseno? Oni će reći: Nikakv opominjatelj, niti bilo ko drugi, nama nije dolazio! Onda će Nuh biti upitan: Imaš li ti svjedoka koji bi posvjedočio da si ti prenio ono što ti je bilo objavljeno? On će reći: Imam, Muhammeda i njegov ummet. Na to se odnose Allahove riječi:I tako smo vas učinili zajednicom središnjom. - El-Wesat znači el-'adl.Onda ćete vi biti pozvani i vi ćete posvjedočiti Nuhu da je on prenio ono što mu je objavljeno, a on će svjedočiti o vama." - Poslanikovo, s.a.w.s., mišljenje da el-wesat znači el-'adl je merfu', bez ikakvog umetanja. Na njih je upozorio Ibn Hadžer u svome djelu Šerhu'l-Bukhari./ Ebu Šejh i Ed-Dejlemi u Firdevsovom Musne-du prenose preko Džubejra, on od Ed-Dahhaka, a on od Ibn 'Abbasa, da je Resulullah, s.a.w.s., o Allahovim, dž.š., riječima:

Sjećajte se vi Mene, pa ću se i Ja vas sjećati! (152)

rekao da znače:"O, skupino ljudi, sjećajte se vi Mene tako što ćete Mi se pokoravati, Ja ću se vas sjećati Svojim magfiretom!" / Et-Taberani prenosi od Ebu Umamea, koji je pričao: Jednom se prekinuo perčin Vjerovjesnikov, s.a.w.s., pa ga je on ponovo svezao. Ljudi ga upitaše: Nesreća, Božiji Poslaniče? a on odgovori:"Sve što pogodi vjernika a on to ne voli - musibet (nesreća) je." –Ovaj hadis ima više verzija. / Ibn Madže i Ibn Ebi hatim prenose od El-Berra'a ibn 'Aziba, koji pripovijeda: Bili smo na dženazi sa Vjerovjesnikom, s.a.w.s., kada je on rekao:"Zaista, nevjernik će biti udaren među oči takvim udarcem da će ga čuti sve što hoda po zemlji osim džina i ljudi, i proklinjat će ga svaka životinja koja čuje taj udarac. Na to se misli u riječima Allaha, dž.š.:

...a proklinju ih i prokunitelji! (159)", tj. životinje na zemlji. / Prenosi Et-Taberani od Ebu Umamea, koji je rekao da je Vjerovjesnik, s.a.w.s., o riječima Uzvišenoga:

Hadž je u znanim mjesecima (197)

rekao:"Ti mjeseci su:ševval, zul-ka'de i zul-hidždže." / Et-Tabe-rani prenosi u ne baš lošem senedu od Ibn 'Abbasa, koji je rekao: Alla-hov Poslanik, s.a.w.s., je rekao o riječima Uzvišenog:

nema spolnoga odnosa, nema nikakva griješenja, niti prepirke u vrijeme hadža (197)

rekao da znače:"Er-Refeth je prepreka ženama da muž s njima spolno opći; el-fusuq je griješenje; el-džidal je prepirka čovjeka sa njegovim drugom." / Ebu Davud prenosi od 'Ata'a, koji kaže da je bio pitan o tome šta su to riječi zakletve, pa je on odgovorio kako je čuo hazreti Aišu koja kaže: Zaista je Resulullah, s.a.w.s., rekao:"To je govor čovjeka koji u svojoj kući govori:Ne, nije, tako mi Allaha, ili:Da, jest, Allaha mi." Prenosi ga i Buhari kao mewquf. / Ahmed i drugi prenose od Ebu Rezina el-Esedija koji je rekao: Neki čovjek je rekao:"Božiji Poslaniče, u Allahovom govoru gdje se spominje talaq (otpuštanje žene) govori se o talaqu dva puta, a gdje je treći put? - Poslanik, s.a.w.s., je odgovorio:"Otpuštanje (tesrih) na lijep način (bi ihsanin) je treći talaq." / Ibn Mirdewejh prenosi od Enesa koji je rekao: Neki čovjek je došao Resulullahu, s.a.w.s., i upitao ga: Božiji Poslaniče, Allah spominje talaq dva puta, a gdje je treće spominjanje? - Poslanik, s.a.w.s., je odgovorio:"U pridržavanju pravičnosti ili u otpuštanju na lijep način:"/ Ugovor o braku je u rukama muža". / Et-Tirmidhi i Ibn Hibban u svome Sahihu prenose od Ibn Mes'uda, koji je rekao:Rekao je Resulullah, s.a.w.s.:"Središnji namaz (es-salatu'l-wusta) je ikindija (salatu'l-'asr)."/ Ahmed i Et-Trimdihi prenose, a potvrđuje ga Semurre, da je Resulullah, s.a.w.s., rekao:"Središnji namaz je ikindija." / Ibn Džerir prenosi od Ebu Hurejrea koji kaže da je Resulallah, s.a.w.s., rekao:"Središnji namaz je ikindija."/ Također se prenosi od Ebu Malika el-Eš'arija koji je rekao da je Resulullah, s.a.w.s., rekao:"Središnji namaz je ikindija." - Ovaj hadis ima i druge načine prenošenja i svjedoke. / Et-Taberani prenosi od hazreti Alije da je Resulullah, sa.w.s., rekao:"Es-Sekine [3] (smiraj, duševno ojačanje) je topao vjetar." / Ibn Mirdewejh prenosi preko Džuvejbira, on od Ed-Dahhaka, on od Ibn 'Abbasa na merfu' način, da je Poslanik, s.a.w.s., rekao da Allahove, dž.š., riječi:

On daje mudrost kome hoće (269)

označavaju Kur'an, a Ibn 'Abbas je rekao: Ovdje se misli na tefsir Kur'ana, jer Kur'an može učiti i dobročinitelj i razvratnik. /

(Alu 'Imran) - Ahmed i drugi prenose od Ebu Umamea da je Vjerovjesnik, sa.w.s., o Allahovim, dž.š., riječima:

...a oni u čijim srcima je zastrana slijede one nejasne (ajete) iz Knjige (Kur'ana) (7)

rekao:"To su ekstremisti (khawaridž)!" a o Allahovim, dž.š., riječima:

na Dan kad jedna lica budu svijetljela, a druga lica budu tamnjela (106)

rekao: "To su ekstremisti!" / Prenose Et-Taberani i drugi od Ebu Derda'a, koji kaže da je neko upitao Resulullaha, s.a.w.s., o "er-raasikhuune fi'l-'ilmi -onima koji su duboko u nauku zaronili" (106), pa je on odgovorio:"To je onaj čije je svjedočenje pouzdano, jezik istinoljubiv, srce postojano, a njegov trbuh i spolni organ čedni." / Prenosi ga Hakim, a Enes ga smatra vjerodostojnim, koji kaže: Resu-lullah, s.a.w.s., je bio upitan o tome šta znače Allahove, dž.š., riječi:

gomile zlata i srebra (14), pa je odgovorio:"El-Qanaatiir - to je hiljadu oka." / Ahmed i Ibn Madže prenose od Ebu Hurejrea koji kaže: Resulullah je rekao:"El-Qintaar je dvanaest hiljada oka." / Et-Taberani, sa slabim senedom, prenosi od Ibn 'Abbasa, koji kaže da je Resulullah, s.a.w.s., o riječima Uzvišenog:

A Allahu se predaje sve što je na nebesima i sve što je na Zemlji, milom ili silom (83),

rekao:"Što se tiče onih na nebesima, to su meleci, a što se tiče onih na Zemlji, milom (taw'an) su Allahu predani oni koji se rode u islamu, a silom (kerhan), to su oni koji će, kao zarobljenici ovog ili onog naroda, doći u lancima i okovima do pred Džennet, a to će njima biti mrsko, nasilu." / Prenosi Hakim, a vjerodostojnim ga smatra Enes, da je Allahov Poslanik, s.a.w.s, bio upitan o riječima Allaha, dž.š.:

...koji god se tamo zaputiti može (97), šta znači:"sebila", pa je on odgovorio:"To je opskrba i jahalica (prijevozno sredstvo)". / Et-Tirmidhi prenosi sličan hadis koga Ibn 'Umer smatra hasenom. / 'Abd ibn Humejd u svome tefsiru prenosi od Ibn Nefi'a koji kaže da je, na riječi Allaha, dž.š.:

I Allaha radi nek' ljudi Hram hodočaste, koji god se tamo zaputiti može! A ko ne vjeruje, pa, Allah bez svih svjetova može! (97)

ustao neki čovjek i plemena Hudhejl i upitao: Božiji Poslaniče, onaj koji to ostavi, da li je postao nevjernik? - A Božiji Poslanik, s.a.w.s, je odgovorio:"Onaj ko napusti tu zapovijest, on se ne boji Allahove kazne niti se nada Njegovoj nagradi." / Nefi' je tabi'in; sened je mursel; hadis ima svoga svjedoka; mewquf jedo Ibn 'Abbasa./ Prenosi Hakim ,smatrajući ga vjerodostojnim, od Ibn Mes'uda, koji kaže da je Resulullah, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

Bojte se Allaha istinskom bojaznošću!(102)

rekao da znače:"Da Mu se bude pokorno, a ne da se griješi, da Ga se čovjek sjeća, a ne da Ga zaboravlja." / Ibn Mirdewejh prenosi od Ebu Dža'fera el-Baqira koji je rekao: Resulullah, s.a.w.s., je proučio:

Neka među vama jedna zajednica bude koja će dobru pozivati (104)

a zatim rekao:"El-Khajr (dobro) je slijeđenje Kur'ana i moga sunneta." – Ovaj hadis je mu'dal (zagonetan, težak). / Prenosi Ed-Dejlemi u "Musnedu'l-Firdewsu" , sa slabim senedom, od Ibn 'Umera, a on prenosi od Vjerovjesnika, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

na Dan kad jedna liva budu svijetljela, a druga lica budu tamnjela (106)

rekao:" Oni bijelih lica - to su oni koji slijede (moj) sunnet (ehlu's-sunne), a oni crnih lica - to su oni koji unose novotarije u vjeru (ehlu'l-bide'i)." / A Et-Taberani i Ibn Mirdewejh, slabim senedom, prenose od Ibn 'Abbasa, koji je rekao:Rekao je Resulullah, s.a.w.s., o riječima Allaha, dž.š.:

 (tad će vam Gospodar vaš potporu dati sa pet hiljada) znacima označenih (meleka) (125):

"Musewwimin su mu'allemin (označeni)." Na Bedru su meleci imali crne omotače kao svoj znak, a na Uhudu crvene. / El-Buhari prenosi od Ebu Hurejrea, koji je rekao: Rekao je Resulullah, s.a.w.s.:"Kome Allah bude dao imetka, a on ne bude davao zekjat, on će, poput zmije otrovnice kojoj dvije crne mrlje okružuju oči, biti ograđen na Sudnjem danu, pa će ga ta zmija uzeti svojim vilicama i govoriti mu:Ja sam tvoj imetak! Ja sam tvoja riznica! Zatim će učiti ovaj ajet:

I nikako nek' ne misle oni što škrtare u onom što im je Allah iz blagodati dao Svoje da je to dobro za njih (180)."

 (En-Nisa') - Ibn Ebi Hatim i Ibn Hibban u svome Sahihu preno-se od hazreti Aiše, koja kaže da je Vjerovjesnik, s.a.w.s., o Allahovim, dž.š., riječima:

Tako ćete se najlakše pristrasnosti sačuvati (3)

rekao: "Ella tudžawwiruu (Kako ne biste učinili nasilje)!" - Ibn Ebi Hatim je rekao: Rekao je moj otac da je ovaj hadis pogrešan, a da je od hazreti Aiše prenošenje vjerodostojno i mewquf. / Et-Taberani prenosi, sa slabim senedom, od Ibn 'Umera, koji je rekao: Pred hazreti Omerom je proučeno:

Kad god im se kože ispeku, Mi ćemo ih kožama drugim zamijeniti (56),

pa je Mu'az rekao:Ja to ovako tumačim:Svakog sahata će po stotinu puta biti zamijenjene, a hazreti Omer je dodao:Ja sam tako čuo od Resulullaha, s.a.w.s.

(Es-Sujuti, Tabaqatu'l-mufessirin, u: El-Itqan fi ulumi'l-Qur'an)

 

Autor: Džemaludin Latić

 

[1] Mahluf u svome tefsiru kaže da su oni, umjesto da govore Hittaun,, izvrtali ovu Božiju zapovijest i izgovarali riječi koje upućuju na neposluh i nevjerništvo, govoreći Habbetun...., kako je objasnio Resulullah, s.a.w.s. Bilo je i drugih slučajeva njihova izvrtanja riječi Objave ili određenog poslanika. – Op. prir.

[2] Tj. da riječ wesatun (sredina) u ovom ajetu znači 'adlun (pravednost,pravda). - Op.prir.

[3] V. ajete u kojima se spominje ova riječ: El-Beqare, 248; El-Feth, 4 i 18; Et-Tewbr, 26 i 40; El-Feth, 26. –Op.prir.