Muhammed, a.s., i tefsirski aspekti njegova sunneta i hadisa
Uloga poslanika Muhammeda, s.a.w.s., u tefsiru je nezamjenljiva i nezaobilazna kada je riječ o historiji ove discipline.
Uloga poslanika Muhammeda, s.a.w.s., u tefsiru je nezamjenljiva i nezaobilazna kada je riječ o historiji ove discipline. Da bismo ra-zumjeli tu ulogu, valja da znamo da cjelokupan njegov sunnet i hadis imaju funkciju mubejjina, onoga koji objašnjava Kur'an, a.š. Kur'an je el-wahju'l-matluww, Objava koju je prenio Džibril, a.s., a sunnet, u najširem smislu te riječi, je el-wahju gajru'l-matluww, Objava koju nije prenio Melek. Nemoguće je separatno razumijevanje i komentarisanje ovih dviju Objava koje čine jednu cjelinu.
Ima više razloga zbog čega je bilo neophodno da Poslanik, s.a.w.s., tumači Kur'an.
Prvi od njih bi bio jezik na kome je Kur'an objavljen. Sam Kur'an, s razlogom, naglašava da je to arapski jezik a da su i Poslanik i njegov narod ummijjun, oni koji se ne služe pismom.
Poslanik Muhammed, s.a.w.s., nije iznimka kada je riječ o jeziku poslaničke Objave; i svi ostali poslanici prenosili su Objavu na jeziku svoga naroda, o čemu Kur'an kaže:
Mi nismo poslali nijednoga poslanika a da nije zborio jezikom svoga naroda, da bi mu objasnio (Ibrahim, 4).
Riječi i sintaksičke strukture kur'anskoga jezika jesu arapske, ali sve one nisu primarne, izvorne arapske riječi i strukture; jedan dio njih došao je iz drugih jezika s kojima su Arabljani bili u doticaju. To su tzv. poarabljene (mu'arreb) riječi, koje, istina, ne izvode Kur'an "iz ruha arapskoga jezika" (Dhehebi), ali koje su bile nepoznanica Poslanikovim, s.a.w.s., savremenicima, ashabima. Neke od njih je Poslanik razjasnio; neke su razjasnili kasniji komentatori; a neke su zauvijek ostale nedovoljno jasne riječi.
Isto tako, Kur'an u svome stilu koristi riječi sa stvarnim (el-haqiqijj) i prenesenim (el-medžazijj) značenjem; nekada je njegov tekst doslovan, a nekada alegoričan; ponekad Kur'an govori sažeto, a ponekad opširno. Kur'anski izraz nadmašuje svaki drugi izraz i stil - zato što bit Kur'ana potječe od Sveznajućeg i Najmudrijeg.
Sve su to odlike kur'anskoga jezika koji je zapanjio Poslanikove savremenike i sve buduće generacije. Na mnoga pitanja koja se tiču jezika, svijeta i ciljeva Kur'ana sam Poslanik, s.a.w.s., kako ćemo vidjeti u narednom poglavlju, "Generacije mufessira" iz Sujutijeva znamenitog djela "El-Itqana", dao je svoje odgovore.
Autor: Džemaludin Latić