Kurʼān: Božija riječ o Bogu, Božiji govor o apsolutu
U temelju islama, najmlađe svjetske vjere koja je već petnaest stoljeća vidljivo prisutna u svjetskoj povijesti i u svjetskim aspiracijama za vječnošću, nalazi se Kurʼān (al-Qurʼān, Recitiranje, Čitanje).
Po svojoj formi, Kurʼān je knjiga na arapskom jeziku kojim se govorilo u Meki i Arabiji u VII stoljeću, Kurʼān između svojih korica obuhvata stotinu i četrnaest poglavlja različite duljine. Gledano tematski, Kurʼān je razuđena knjiga, govori o Bogu, čovjeku, svijetu, prirodi, životu, smrti, dobru, zlu, konačnoj naravi stvari, graničnim situacijama svih stvorenja, ukratko, kazuje Velike Vijesti o vječnosti i vremenu. U Kurʼānu se o svemu tome pretežno saopćava Božiji stav, Božija perspektiva, Božanski pogled na konačnu sudbinu svijeta i univerzuma. Dakako, ponekad se na stranicama Kurʼāna navode i prolazna ljudska mnijenja i poneka kratkoročna čovjekova perspektiva. Božija Riječ ukazuje na njih, opominje na njih i ispravlja ih.
Kurʼān nije štivo koje je ustrojeno po (čovjekovoj) logici slijeđenja jedne priče od početka do kraja. Naprotiv, sa stranica Kurʼāna čitateljstvu se nadaje mnoštvo slojeva, razina ili planova Božanskoga Teksta. Samo čitanje Kurʼāna je istovremeno i čin tumačenja Kurʼāna, ili, pak, čovjekovog/čitalačkog “sistematiziranja“ Kurʼāna. Dosadašnja tumačenja Kurʼāna otkrila su i prepoznala u Kurʼānu mnoga prostranstva: teofanijska, eshatološka, kosmološka, etička, antropološka...
Ali, u islamu kao vjeri, kulturi i civilizaciji, mjesto kurʼānske Poruke, važnost i značenje kurʼānskog Vjeruju je, svojom svetom simbolikom, uveliko iznad tematskog sadržaja, vanjske forme i knjiške pojave Kurʼāna. U Poruku Kurʼāna muslimansko čovječanstvo vjeruje kao u doslovnu i vječnu Božiju Riječ (Verbum Dei), u Apsolutov Zov kojeg je čovječanstvu prenio Muhammed, Božiji Poslanik (570 – 632), a njemu ga izravno saopćio melek Džibril (anđeo Gabrijel ili Duh Sveti).
Bog – Kurʼān – Muhammed (Čovjek) jeste predajni lanac ili slijed koji muslimansko čovječanstvo raspoznaje kao vertikalni pravac i kao putanju dolaska/silaska Božije Riječi ili Apsolutove Poruke iz Vječnosti u vrijeme, u povijest.
Prema islamskom pogledu na svijet, nikada Bog Sebe ne objavljuje kao osobu, kao lik, kao formu, kao sliku.
Bog objavljuje Sebe slanjem Svoje Riječi čovječanstvu ili kroz Svoje neizbrojivo stvaranje svjetova beskrajnoga univerzuma.
Bog (Allāh), Njegovo Nedosežno i Veličanstveno Biće, Svojom Tajnom ostaje zakriven i zastrt u dubinama nebeskog plavetnila, ali istovremeno biva raskriven u Univerzumu, Prirodi, Svijetu i Povijesti, štaviše, biva prisutan – kako kaže Kurʼān - u bilu srca koje čovjek osjeća u svojoj vratnoj žili kucavici! Jedna od najsnažnijih poruka Kurʼāna jeste da je Bog i transcendentna (al-Bāṭin) i imanentna (aẓ-Ẓāhir) Stvarnost, te da se On bez prestanka objavljuje, neprestano se očituje svim svjetovima.
Sam Kurʼān moćno afirmira dva vida Objave ili Revelacije (waḥy) ili dva vida očitovanja Vječne Božanske Stvarnosti.
Prvi se vid Objave Boga događa slanjem Božije Riječi Svojim stvorenjima. Bog raskriva/objavljuje Svoju Riječ Svojim Poslanicima, npr. Ibrāhīmu (Abrahamu), Mûsāu (Mojsiju), Dāwûdu (Davidu), ʻĪsāu (Isusu), Muhammedu. Bog objavljuje Svoju Riječ uvijek u jeziku naroda iz koga potiče dotični Božiji poslanik.
Doista, prije zemaljske pojave Kurʼāna kao Božije Riječi objavljene su mnoge Božije Knjige i Poslanice (npr. Tora ili Tawrāt, Psalmi ili Zabûr, Evanđelje ili Inğīl, itd.).
Biti musliman znači vjerovati u monoteistički kontinuitet Božije Objave, vjerovati u sve Božije Knjige i u sve Božije Poslanike i Vjerovjesnike. U tom pogledu islam je jedan veliki i snažni val duhovnosti koja kontinuirano i nepretrgnuto podsjeća na postojanje Boga i značaj vjere u Boga za čovječanstvo. Upravo je kontinuiranje monoteističke poruke ono mjesto gdje je islam otvoren prema judaizmu i kršćanstvu, gdje sebe smatra nasljednikom, ali i svježim obnoviteljem, povijesnog monoteizma ili beskompromisnog stava da beskrajni Univerzum, neizbrojiva sazviježđa, svi svjetovi Zemlje i Nebesa, imaju samo jednog jedinog Stvoritelja.
Ako imade jednog rezimea Kurʼāna onda on glasi: Samo je Apsolutu (Bogu) svojstveno da bude jedan i jedini.
Doista, na mnogim stranicama i u raznolikim varijacijama, Kurʼān snažno podsjeća svekoliko čovječanstvo da se prisjeti, stalno i iznova, da je Bog - jedan Bog! Nema božanstva osim Boga!
U Božijoj Objavi u vidu/formi Božije Riječi (to jest: u knjigama Tawrātu, Zabûru, Inğīlu i Qurʼānu) glas o Jednome Bogu je iznad svih drugih glasova!
Jedan Bog, to je osna poruka, prva tačka oko koje se koncentrično nižu sve druge teme i kazivanja vjerskih knjiga semitskog monoteističkog kruga, a napose Kurʼāna. Islam sebe smatra slavnim baštinikom te veličanstvene poruke.
Drugu vrstu, ili drugi vid/formu Objave Veličanstvenoga Božanskoga Bića, prema Kurʼānu, čovjek treba razviđati i posmatrati u beskrajnom Kosmosu, Univerzumu, Prirodi, Duši, Savjesti.
U Kurʼānu se riječima āyātu-llāh (Božansko znakovlje) istovremeno ukazuje na:
- a) Kurʼānske stavke i versove, i
- b) fenomene u Prirodi i u Univerzumu.
Ova dva vida Božanskog Znakovlja islamski mistici su izrazili izrekom: Kurʼān je Priroda koja govori, Priroda je Kurʼān koji šuti!
Tu su glavni razlozi zašto muslimani visoko štuju kurʼānsku Riječ u njenom arapskom originalu, zašto njezinu poruku prevode u brojne jezike, zašto taj kurʼānski Glas uznose i pronose vremenom i prostorom, zašto vjeruju u Kurʼān kao živi i vječni Božiji Govor, sveto govorenje Božije, radosno javljanje Apsolutova vječnoga glasa.
Kurʼān nije Bog, Kurʼān je Govor Božiji! Ovaj islamski kredo uči muslimane da je za njih Kurʼān najsnažnija teofanija, nenadmašno i neusporedivo govorenje Božije, vječno kazivanje Božije Riječi. Tu su i razlozi središnjeg položaja Kurʼāna u islamskom obredoslovlju, moralnim kodeksima, teološkim naučavanjima, umjetničkim ekspresijama, itd.
1. Islām, predanost Bogu, temeljna poruka Kurʼāna
Ako je Kurʼān Božija Riječ, šta tada jeste islām, i gdje je tu mjesto čovjeka? I zašto bi se islām ticao čovjeka?
Iako Kurʼān svjedoči i podsjeća da je osim čovjeka uvijek bilo (i ima) mnogo i drugih primatelja ili recipijenata Božije Riječi ili Božanskog Nadahnuća (npr. Zemlja, Nebesa, životinje, duhovni svjetovi, itd.), ipak je, prema slovu Kurʼāna, čovjek najvažniji primatelj Božije Objave.
Na ovoj tački treba spomenuti islām (ta arapska riječ znači predanost svih stvorenja ili predanost čovjeka svome Stvoritelju, Jednome Jedinome Bogu!)
Kurʼān se ne može valjano razumjeti, niti se s riječju Kurʼāna može ostvariti valjana komunikacija, bez spoznaje atmosfere i arome islāma na njegovim stranicama. Ukratko, prema Kurʼānu islām je odgovor svih stvorenja, te eo ipso i odgovor čovjeka na Božanski Zov i Poziv koji se razliježe sa stranica Božijih Riječi, Božijih Knjiga (Tawrāta, Zabûra, Inğīla i Qurʼāna), ili pak sa strana i prostranstava Univerzuma.
Kurʼān u bezbroj varijacija govori da Svemilosni i Samilosni Bog želi da Mu Njegova stvorenja budu predana. Doista, Kurʼān izjavljuje da su Nebesa i Zemlja predani Bogu, slave Boga (57:1) i neprestano su ničice pred Njime (16:49). I od čovjeka se traži isto, predanost Bogu.
Tu su sržni razlozi zašto islām na arapskom jeziku (i u kurʼānskom Govoru) znači predanost Bogu.
Ma o čemu Kurʼān govori: o nebesima nagizdanim sazviježđima, o kretanju Sunca i Mjeseca, pomaljanju oblaka, puhanju vjetrova, nicanju žita, rastu dražesnog cvijeća, pčelinjem sakupljanju meda, ljepoti čovjeka, padanju kiše, rijekama koje teku, raznolikosti ljudskih jezika i boja..., uvijek je to govor o islāmu ili kazivanje islāma.
Tako se može kazati da je islām jedna Božanska Saga o predanosti svih stvorenja Jednome Bogu, Saga ispričana na stranicama Kurʼāna.
Kurʼān afirmira islām (ili sveopću predanost Jednome i Jedinom Bogu) na posve jasan i otvoren način, kao temeljni odnos Boga i Njegovih stvorenja. Islām Kurʼāna se eksplicira kao specifičan modus operandi postojanja Univerzuma, Svijeta, Života. Jer, u kurʼānskom pogledu na svijet, baš sve, svako stvorenje, svaka galaksija i svaki mravuljak, jesu na stazi koja vodi, na kraju puta, Jednome i Jedinome Bogu.
Ukratko, to je taj kurʼānski pogled na islam kao opći odnos, opću čežnju na relaciji stvorenje – Stvoritelj!
1. Islam kao vjera muslimana, kao religija muslimanskog čovječanstva
Ali, sa stranica Kurʼāna ne pritiče samo kosmički islām, ili islām univerzuma.
Na stranicama Kurʼāna mi veoma jasno vidimo i snažne motive Kurʼāna da se islām predoči, ponudi i formulira kao konkretna vjera, muslimanska vjera, vjera muslimanskog čovječanstva. U Kurʼānu, osim univerzumskog ili kosmičkog islāma, postoji i jedan posve konkretni ili čovjekov islām, tj. islām čovjeka koji je musliman. (Arapska riječ muslim znači osoba ili stvorenje predano Bogu!)
Na mnogim stranicama Kurʼān se tako javlja kao knjiga koja utemeljuje jednu konkretnu vjeru, islām, vjeru koja se od VII stoljeća naovamo zakorjenjuje kao poseban vjerski entitet pored judaizma, kršćanstva, zvjezdopoklonstva, idolopoklonstva, vatropoklonstva...
Ako je univerzumski ili kosmički islām (ili sveopća predanost svih svjetova Jednome Bogu) u Kurʼānu opisan kao odziv svih stvorenja i svih svjetova Bogu ili Stvoritelju, ovaj drugi sloj Kurʼāna, ili islām kao specifična vjera jednog segmenta čovječanstva, specifično je muslimanski, namijenjen je ljudima koji islām prihvataju kao svoju vjeru, kao svoju religiju.
Kako onda čitati Kurʼān u svjetlu postavki o pluralizmu religija? Vidljivo je da Kurʼān ne skriva svoje simpatije prema muslimanima, ali istovremeno na svojim stranicama Kurʼān oslovljava tajnu zašto postoji mnoštvo vjera u Boga.
Na mnogim mjestima Kurʼān aludira na činjenicu da vjera u Boga jedino ima puni smisao ako je rezultat čovjekovog slobodna izbora. Kurʼān sasvim otvoreno kaže: “U vjeri nema prisile!“ (2:256). Također, u suri 11:118., kaže se: “Da je Gospodar tvoj htio, On bi sve ljude jedne vjere učinio! A ipak se oni uvijek u vjerovanju razilaze.“ Dakle, Bog nije htio ljude prisiliti da svi budu u jednoj vjeri. Jer, prisila bi anulirala čin ljudske slobode i slobode izbora. Sa sličnom tematikom je i stavak Kurʼāna 10:19: “A ljudi su bili zajednica jedna, pa su se zatim razišli! A da nije Riječ od Gospodara tvoga već prethodila, njima bi doista presuđeno bilo o onome oko čega se razilaze!“ Riječ koja je “od Gospodara tvoga prethodila“ jeste zapravo Božansko zavještanje vjere kao punovažnog čina ljudske slobode.
Ali, i one dionice Kurʼāna u kojima se govori o islāmu kao specifičnoj vjeri muslimanskog čovječanstva, pune su univerzalnih kazivanja o Bogu. Bog Kurʼāna nije muslimanski Bog, već je univerzalni Bog, “Stvoritelj i Gospodar svih svjetova“ (1:1-3). To se najbolje vidi iz sljedećeg stavka:
“Onima koji su vjerovali, i onima koji su bili jevreji, i kršćani, i Sabijci, koji su u Boga i Onaj Svijet vjerovali i dobra djela radili, pripada nagrada njihova kod Gospodara njihova! Njima nema straha i oni neće očajavati.“ (2:62).
S jedne strane, univerzalni govor Kurʼāna o Bogu proizilazi iz same naravi Božijeg stvaranja čovječanstva kao velikog mozaika različitosti. U suri 30:22., izravno se ukazuje na činjenicu da je čovječanstvo različito. S druge strane, činjenica je da Kurʼān utemeljuje islām kao vjeru i religiju muslimana kao poseban i specifičan segment čovječanstva.
Ove dvije strane Kurʼāna potrebno je posmatrati u dinamičnom odnosu.
1. Islām kao vjera, kultura i civilizacija
Islām je sa stranica Kurʼāna prešao u čovjekov život, postao je vjera, a vremenom je postao i kultura i civilizacija.
Uloga Kurʼāna u vjeri muslimana je iznimno velika. Mnogo sadržaja iz muslimanske vjere i prakse te vjere potiče sa stranica Kurʼāna. Na primjer, šest temelja islama, ili vjerovanje u
- Boga,
- Božije anđele/meleke,
- Božije Knjige,
- Božije poslanike,
- Sudnji Dan i
- Sudbinu
izravno su preuzeti sa stranica Kurʼāna.
K tome, općemuslimanski pozdrav as-salamu alaykum (Mir vama!), potiče iz samoga Kurʼāna, kao i glavne fraze muslimanskih obreda u svakodnevnim namazima i molitvama. Npr. muslimanskom novorođenčetu prilazi se s kurʼānskom Riječju, muslimani se sahranjuju s recitiranjem Kurʼāna, isto tako je Riječ Kurʼāna postala sudionikom vjerskih ceremonija, vjenčanja, islamskih svetkovina. Tako je Kurʼān postao ne samo izvor vjere muslimana, već dijelom i sadržaj te vjere. Također, u određenim tradicionalnim muslimanskim društvima tekst Kurʼāna je recipiran i normativno, kao izvor prava i propisa.
U jednom specifičnom značenju muslimanskih obreda, biti musliman znači prije svega predano slušati Božiju Volju i Nakanu, koja je saopćena u Božijoj Riječi, Kurʼānu.
Stupanjem u islām kao pobožnost, ali i kao vjersku doktrinu, posvjedočuje se jedna druga važna poruka Kurʼāna, tawḥīd ili strogi, striktni monoteizam. Gotovo da je među najsnažnijim glasovima Kurʼāna glas koji uznosi jedinost Božiju. Nema božanstva osim Jednog Boga (Lā ilāha illā Allāh!), to je osni i temeljni stav Kurʼāna, to je glavna nit koja se posvjedočuje u islamskim ili muslimanskim djelima, činima, postupcima, obredima, kulturi, arhitekturi, umjetnosti.
Zahvaljujući veličanstvenoj činjenici da islām nije institucionalizirao svećenstvo, participiranje u neposredovanim obredima je stvar svih muslimana, muškaraca i žena. U obrednom smislu, islām je poziv da svako bude svoj osobni spasitelj! Tako je obredni islām postao simboličko blago svih muslimana, svih muslimanskih zajednica i naroda.
Tokom svoje povijesti, islām je postao svojevrsni vjerski, društveni, kulturni i civilizacijski ambijent Kurʼāna, okrilje u kojem je Kurʼān čuvan, ali je i sam Kurʼān uvijek davao svježinu tom svekolikom ambijentu. Tradicionalne zemlje islāma, od Maroka do Indonezije, od subsaharske Afrike do južnih oboda Sibira, prepoznatljive su po specifičnoj islamskoj kulturi i civilizaciji, bogatoj mnogim regionalnim posebnostima i prelazima koji su poštovali rasne, jezičke i kultur(al)ne specifičnosti.
Recimo na kraju ove naše besjede, da su knjigom Kurʼāna i muslimani postali Narod Knjige ili Sljedbenici Pisma (ili ahl al-kitāb, što je sintagma kojom Kurʼān počasno oslovljava jevreje i kršćane).
Dolaskom Kurʼāna u vrijeme, iz vječnosti u povijest, zatvorio se semitski krug ili ciklus monoteizma: Jevreji pronose slavu Staroga Zavjeta, kršćani pronose slavu Evanđelja (Novoga Zavjeta), dok muslimani svjetskim meridijanima i paralelama razglašavaju slavu Kurʼāna ili objavljivanje Kurʼāna.
Tematska povezanost ovih triju svetih knjiga (koje su stupile u povijest na trokutu između Jerusalema, Meke i Medine) ima svoj snažni eho u povezanosti triju monoteističkih svjetova: judaističkog, kršćanskog i islamskog, kako u prošlosti tako, pa čak i više, danas. Stoga je veoma važno dovesti do riječi dijaloga i saradnje univerzalne aspekte ovih vjerskih knjiga i općečovječanske poruke njihovih štiva. Muslimani su odgovorni za taj dijalog jednako kao i jevreji i kršćani. U savremenom dobu Jedan Bog ne bi trebao biti razlog za sukobe, ma koliko bili različiti naši ljudski pogledi u dubine nebeskog plavetnila.
Autor: Enes Karić