Hadiska podloga u običajima Bošnjaka: Bolest i liječenje
Zdravlje je jedna od najvećih Allahovih blagodati koje su date ljudima. Dok je zdrav insan ima mnogo želja i planova, a kada oboli ima samo jednu želju, da ozdravi. Biti bolestan samo jedan dan, ili dio dana, je veliko iskušenje.
Zdravlje, bolest i liječenje
Međutim, vjernik zna da je njegova bolest čišćenje od grijeha, pa u tom stanju saburi sa nadom da će ozdraviti. Narod u tom pogledu govori: Pa mora se i bolovati, a Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
لَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا رَفَعَهُ اللهُ بِهَا دَرَجَةً وَحَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً
„Vjernika neće ni trn ubosti, ili nešto sitnije od toga, a da mu Allah, dž.š., neće podići stepen i izbrisati grijeh.“[1]
Oni što su bolovali najbolje znaju blagodat zdravlja. Poslanik je preporučio dove za zdravlje:
أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِالْعَافِيَةِ
„Mnogo činite dovu za svoje zdravlje.“[2]
Dužnost liječenja
Kod svake bolesti dužnost je liječiti se, svim dozvoljenim sredstvima. To naređuje i Poslanik, s.a.v.s.:
عِبَادَ اللهِ تَدَاوُوا فَإِنَّ اللهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً إِلاَّ دَاءً وَاحِدًا الْهَرَمُ
„Allahovi robovi! Liječite se, pa zaista Allah nije stvorio ni jednu bolest, a da za nju nije dao lijek, osim jedne, a to je starost.“[3]
Ono što se danas zove alternativna medicina bila je redovna praksa naših starih u cilju liječenja bolesnih. Oni koji se razumiju u narodnu medicinu, preporučuju bolesniku razne mješavine čajeva, mehleme i obloge za rane, razne sokove i sirupe. Oni neće naškoditi, a mogu itekako koristiti. Preporučuju, također, liječenje Kur'anom, med, čurekotovo sjeme i ulje, mlijeko, zem-zem vodu, što je i Poslanik preporučio u svojim hadisima:
عَلَيْكُمْ بِالشِّفَاءَيْنِ الْعَسَلِ وَالْقُرْآنِ
„Koristite dva lijeka: med i Kur'an. (Prvi je lijek za tijelo, a drugi i za dušu i za tijelo.)“[4]
إِنَّ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ
„U zrnu čurekota je lijek za svaku bolest, osim smrti.“[5]
عَلَيْكُمْ بِأَلْبَانِ الْبَقَرِ فَإِنَّهَا يَحْبِطُ مِنْ كُلِّ خَسِيسِ الشَّجَرِ
„Pijte kravlje mlijeko jer krave pasu od svih vrsta trave i u njemu je lijek.“[6]
إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ وَإِنَّهَا طَعَامُ طَعْمٍ وَشِفَاءُ سَقَمٍ
Poslanik, s.a.v.s., je za vodu zem-zem rekao: „Ona je blagoslovljena, hranljiva i ljekovita voda.“[7]
Kod našeg naroda je običaj da se za bolesnika daje sadaka, a oni imućniji kolju kurban u cilju olakšanja njegova stanja. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:
دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ
„Liječite svoje bolesne davanjem sadake, milostinje.“[8]
Obilazak bolesnika
Naši muslimani znaju koliki je sevap obići bolesnika, pa čim čuju za bolesnog komšiju, rođaka ili prijatelja, trude se da ga što prije obiđu. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
مَنْ عَادَ مَرِيضًا لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَرْجِعَ
„Ko zijareti bolesnika na dženetskom je putu, sve dok se ne vrati iz posjete.“[9]
عُودُوا الْمَرِيضَ، وَاتَّبِعُوا الْجَنَائِزَ، تُذَكِّرُكُمُ الْآخِرَةَ
„Obilazite bolesnike i ispraćajte dženaze, jer to će vas potsjećati na Ahiret.“[10]
Tokom posjete bolesniku, bodrimo ga da saburi, da uči dove, da se liječi itd. Onaj ko zijareti bolesnika isto uči dovu za njegovo ozdravljenje kao što je činio Poslanik, s.a.v.s.:
كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَى مَرِيضٍ يَعُودُهُ فَقَالَ لَهُ لَا بَأْسَ طَهُورٌ إِنْ شَاءَ اللهُ
„Kada bi ušao kod bolesnika da ga posjeti, Poslanik bi rekao: Ne brini! Dobro; ako Bog da! (doslovno) Ako Allah, dž.š., da bit ćeš čist od grijeha.“[11]
„Ko posjeti svog bolesnog brata muslimana i sedam puta kod njega prouči ovu dovu, bolesnik će, ako Bog da, ozdraviti, osim onoga kome je nastupio edžel - smrtni čas:
أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ
Es`elullahel-azime, Rabbel-aršil-azimi en ješfijeke. Molim Uzvišenog Allaha, Gospodara Prijestolja velikog, da te izliječi.“[12]
Praksa je da se kod bolesnika ne treba zadržavati, što je i Poslanik, s.a.v.s., rekao:
أَفْضَلُ الْعِيَادَةِ أَجْرًا سُرْعَةُ الْقِيَامِ مِنْ عِنْدِ الْمَرِيضِ
„Najbolji način posjete bolesniku je ne zadržavati se dugo kod njega.“[13]
Interesantno je da pojedinci, koji su u posjeti bolesniku, nagovaraju i prosto prisiljavaju bolesnika da jede i pije i kažu: „Moraš jesti, ako misliš ozdraviti i živjeti“, i sl. Drugi, koji imaju bolji tevekul i koji se više u Allaha pouzdavaju govore: „Nemojte ga tjerati da jede ako ne može, o njemu se Allah brine.“ Potpora za ove druge je hadis:
لَا تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ اللهَ يُطْعِمُهُمْ وَيَسْقِيهِمْ
„Ne prisiljavajte vaše bolesne na hranu i piće, pa, zaista njih hrani i poji Allah dž.š.“[14]
Autor: Ishak Sedić
[1] Tirmizi, - hasenun sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod i kom. Mahmut Karalić, Knjiga III, str. 357.
[2] Hakim, - hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašic hadis br. 166.
[3] Tajalisi, - sahih, Isto, hadis br. 549.
[4] Ibnu Madže, Hakim, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1067.
[5] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1473, str. 507.
[6] Musned Ebu Hanife, Prijevod, dr. Fuad Sedić, str. 135.
[7] Buharija i Muslim, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Knjiga I, str. 719.
[8] Ebu Šejh, - hasen, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 436.
[9] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1464, str. 501.
[10] Ebu Davud Et-Tajalisi, Buharija u El-Edebul-mufredu, Prijevod Armin Abaza, hadis br. 511.
[11] Buharija, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1231.
[12] Tirmizi, Ebu Davud, - sahih, Hisnul-muslimi, Said El-Kahtani, str. 72.
[13] Dejlemi, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 127.
[14] Tirmizi, Ibnu Madže, Hakim – sahih, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 966.