Zdravlje, bolest i liječenje

 Međutim, vjernik zna da je njegova bolest čišćenje od grijeha, pa u tom stanju saburi sa nadom da će ozdraviti. Narod u tom pogledu govori: Pa mora se i bolovati, a Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

لَا يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلَّا رَفَعَهُ اللهُ بِهَا دَرَجَةً وَحَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً

„Vjernika neće ni trn ubosti, ili nešto sitnije od toga, a da mu Allah, dž.š., neće podići stepen i izbrisati grijeh.“[1]

Oni što su bolovali najbolje znaju blagodat zdravlja. Poslanik je preporučio dove za zdravlje:

أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِالْعَافِيَةِ

„Mnogo činite dovu za svoje zdravlje.“[2]

Dužnost liječenja

Kod svake bolesti dužnost je liječiti se, svim dozvoljenim sredstvima. To naređuje i Poslanik, s.a.v.s.:

عِبَادَ اللهِ تَدَاوُوا فَإِنَّ اللهَ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً إِلاَّ دَاءً وَاحِدًا الْهَرَمُ

„Allahovi robovi! Liječite se, pa zaista Allah nije stvorio ni jednu bolest, a da za nju nije dao lijek, osim jedne, a to je starost.“[3]

Ono što se danas zove alternativna medicina bila je redovna praksa naših starih u cilju liječenja bolesnih. Oni koji se razumiju u narodnu medicinu, preporučuju bolesniku razne mješavine čajeva, mehleme i obloge za rane, razne sokove i sirupe. Oni neće naškoditi, a mogu itekako koristiti. Preporučuju, također, liječenje Kur'anom, med, čurekotovo sjeme i ulje, mlijeko, zem-zem vodu, što je i Poslanik preporučio u svojim hadisima:

عَلَيْكُمْ بِالشِّفَاءَيْنِ الْعَسَلِ وَالْقُرْآنِ

„Koristite dva lijeka: med i Kur'an. (Prvi je lijek za tijelo, a drugi i za dušu i za tijelo.)“[4]

إِنَّ فِي الْحَبَّةِ السَّوْدَاءِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ إِلَّا السَّامَ

„U zrnu čurekota je lijek za svaku bolest, osim smrti.“[5]

عَلَيْكُمْ بِأَلْبَانِ الْبَقَرِ فَإِنَّهَا يَحْبِطُ مِنْ كُلِّ خَسِيسِ الشَّجَرِ

„Pijte kravlje mlijeko jer krave pasu od svih vrsta trave i u njemu je lijek.“[6]

إِنَّهَا مُبَارَكَةٌ وَإِنَّهَا طَعَامُ طَعْمٍ وَشِفَاءُ سَقَمٍ

Poslanik, s.a.v.s., je za vodu zem-zem rekao: „Ona je blagoslovljena, hranljiva i ljekovita voda.“[7]

Kod našeg naroda je običaj da se za bolesnika daje sadaka, a oni imućniji kolju kurban u cilju olakšanja njegova stanja. Poslanik, s.a.v.s., je govorio:

دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ

„Liječite svoje bolesne davanjem sadake, milostinje.“[8]

Obilazak bolesnika

Naši muslimani znaju koliki je sevap obići bolesnika, pa čim čuju za bolesnog komšiju, rođaka ili prijatelja, trude se da ga što prije obiđu. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:

مَنْ عَادَ مَرِيضًا لَمْ يَزَلْ فِي خُرْفَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَرْجِعَ

„Ko zijareti bolesnika na dženetskom je putu, sve dok se ne vrati iz posjete.“[9]

عُودُوا الْمَرِيضَ، وَاتَّبِعُوا الْجَنَائِزَ، تُذَكِّرُكُمُ الْآخِرَةَ

 „Obilazite bolesnike i ispraćajte dženaze, jer to će vas potsjećati na Ahiret.“[10]

Tokom posjete bolesniku, bodrimo ga da saburi, da uči dove, da se liječi itd. Onaj ko zijareti bolesnika isto uči dovu za njegovo ozdravljenje kao što je činio Poslanik, s.a.v.s.:

كَانَ إِذَا دَخَلَ عَلَى مَرِيضٍ يَعُودُهُ فَقَالَ لَهُ لَا بَأْسَ طَهُورٌ إِنْ شَاءَ اللهُ

„Kada bi ušao kod bolesnika da ga posjeti, Poslanik bi rekao: Ne brini! Dobro; ako Bog da! (doslovno) Ako Allah, dž.š., da bit ćeš čist od grijeha.“[11]

„Ko posjeti svog bolesnog brata muslimana i sedam puta kod njega prouči ovu dovu, bolesnik će, ako Bog da, ozdraviti, osim onoga kome je nastupio edžel - smrtni čas:

أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ أَنْ يَشْفِيَكَ

Es`elullahel-azime, Rabbel-aršil-azimi en ješfijeke. Molim Uzvišenog Allaha, Gospodara Prijestolja velikog, da te izliječi.“[12]

Praksa je da se kod bolesnika ne treba zadržavati, što je i Poslanik, s.a.v.s., rekao:

أَفْضَلُ الْعِيَادَةِ أَجْرًا سُرْعَةُ الْقِيَامِ مِنْ عِنْدِ الْمَرِيضِ

„Najbolji način posjete bolesniku je ne zadržavati se dugo kod njega.“[13]

Interesantno je da pojedinci, koji su u posjeti bolesniku, nagovaraju i prosto prisiljavaju bolesnika da jede i pije i kažu: „Moraš jesti, ako misliš ozdraviti i živjeti“, i sl. Drugi, koji imaju bolji tevekul i koji se više u Allaha pouzdavaju govore: „Nemojte ga tjerati da jede ako ne može, o njemu se Allah brine.“ Potpora za ove druge je hadis:

لَا تُكْرِهُوا مَرْضَاكُمْ عَلَى الطَّعَامِ فَإِنَّ اللهَ يُطْعِمُهُمْ وَيَسْقِيهِمْ

„Ne prisiljavajte vaše bolesne na hranu i piće, pa, zaista njih hrani i poji Allah dž.š.“[14]

Autor: Ishak Sedić

[1] Tirmizi, - hasenun sahih, Tirmizijina zbirka hadisa, Prijevod i kom. Mahmut Karalić, Knjiga III, str. 357.

[2] Hakim, - hasen, Bin bir hadis, Mehmed Arif, Prijevod hfz. Fuad Subašic hadis br. 166.

[3] Tajalisi, - sahih, Isto, hadis br. 549.

[4] Ibnu Madže, Hakim, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1067.

[5] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1473, str. 507.

[6] Musned Ebu Hanife, Prijevod, dr. Fuad Sedić, str. 135.

[7] Buharija i Muslim, Fikhussunneh, Es-Sejjid Sabik, Knjiga I, str. 719.

[8] Ebu Šejh, - hasen, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 436.

[9] Muslim, Muslimova zbirka hadisa, El-Munziri, Prijevod dr. Šefik Kurdić, Knjiga II, hadis br. 1464, str. 501.

[10] Ebu Davud Et-Tajalisi, Buharija u El-Edebul-mufredu, Prijevod Armin Abaza, hadis br. 511.

[11] Buharija, - sahih, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 1231.

[12] Tirmizi, Ebu Davud, - sahih, Hisnul-muslimi, Said El-Kahtani, str. 72.

[13] Dejlemi, - daif, Izbor Poslanikovih hadisa, Jakub Memić, hadis br. 127.

[14] Tirmizi, Ibnu Madže, Hakim – sahih, Bin bir hadis, Prijevod hfz. Fuad Subašić, hadis br. 966.