Biografija ashaba - komentatora Kur'ana Alije ibn Ebi Talib, r.a.
Bio je amidžić Božijeg Poslanika, s.a.w.s., s kojim se posebno sprijateljio oženivši se s njegovom kćerkom Fatimom. Bio je prvi mladić koji je primio islam i koji je povjerovao Resulullahu.
Njegovo puno ime je: Ebu'l-Hasan, Alijj ibn Ebi Talib ibn 'Abdilmutalib, el-Qureši, el-Hašimi. Bio je amidžić Božijeg Poslanika, s.a.w.s., s kojim se posebno sprijateljio oženivši se s njegovom kćer-kom Fatimom, od koje potječe Poslanikovo potomstvo. Alijina majka se zvala Fatima bint Esed ibn Hašim. On je bio prvi iz potomstva Hašimija, četvrti od Hulefa'ir-rašidina i prvi halifa od Hašimija. Bio je prvi mladić koji je primio islam i koji je povjerovao Resulullahu. Učinio je hidžru u Medinu; poznata je njegova uloga prilikom Hidžre. Smatra se da su povodom njega objavljene slijedeće Allahove Riječi: Ima ljudi koji bi drage volje dali sami sebe samo da bi stekli Allahovo zadovoljstvo (El-Beqare, 207). Učestvovao je u svim bitkama osim na Tebuku. Božiji Poslanik, s.a.w.s., ga je toliko volio da mu je često davao bajrak u ruke, a kada je izvršio bratimljenje ashaba, bratio se s njim rekavši: "Ti si moj brat na dunjaluku i na Ahiretu!" On je jedan od onih deseterice kojima je obećan Džennet.
Bio je vrlo oštrouman i stekao obilno znanje. Na Ahiret je prese-lio u ramazanu 40. godine po Hidžri. Ubio ga je Abdurrahman ibn Muldžem el-Kharidži, kada je, prema nekim mišljenjima, imao 63 godine, a drugi kažu drukčije.
Hazreti Alija je bio more znanja. Isticao se jakom argumenta-cijom i zdravim rasuđivanjem. Bio je dobar govornik, vješt u retorici i pjesništvu. Njegove presude su bile pouzdane i zrele. Imao je izoštreno duhovno oko (el-besire), tako da je uspijevao da dođe do mnogih unutarnjih značenja. Allahov Poslanik, s.a.w.s., imenovao ga je za kadiju Jemena.
Sve ovo nimalo ne čudi kada se zna da je on odgajan u kući vje-rovjesničkoj. Prenosi se da je 'Ata' bio upitan o tome da li je ijedan od Poslanikovih ashaba bio učeniji od Alije, pa je on odgovorio:"Ne, tako mi Allaha, ja takvog nisam poznavao!" Se'id ibn Džubejr prenosi od Ibn 'Abbasa koji je rekao:"Kada bi nešto do nas došlo pouzdano od Alije, nismo se nikome drugom obraćali."
Hazreti Alija je, sudeći i donoseći fetve na temelju Allahove Knjige, stekao veliko znanje o njoj. On je razumijevao njezine tajne i skrivena značenja. Bio je među ashabima najznaniji u pogledu mjesta na kojima se spuštala Objava te u spoznaji te'vila. Ibn Abbas je rekao da nije preuzimao iz tefsira ni od koga osim od Alije, a Ebu Nu'ajm u svome kitabu El-Hil-je kaže da je hazreti Alija rekao: "Tako mi Allaha, nijedan se ajet nije objavio a da ja nisam znao okolnosti pod kojima je objavljen i gdje je objavljen, jer je meni moj Gospodar dao na dar bistar um i jasan jezik!"
Od Ebu't-Tufejla se prenosi da je rekao:"Ja sam bio prisutan kada je Alija govorio i kada je rekao: Pitajte me, jer, tako mi Allaha, nećete me upitati ni o čemu a da vas ja o tome neću obavijestiti! Pitajte me o Allahovoj Knjizi, jer, tako mi Allaha, nema ajeta a da ja ne znam da li je objavljen noću ili danju, u ravnici ili na brdu!"
Ebu Nu'ajm u istom kitabu navodi riječi Abdullaha ibn Mes'uda: "Kur'an je, zaista, objavljen na sedam harfova, i nema nijednog njegova harfa a da nema svoj zahir i svoj batin, a Alija je znao i zahir i batin!"
Ima mnogo predaja u tefsiru koje se prenose od hazreti Alije, ali - među njima ima i onih koje su neprihvatljive. Naročito ima nepri-hvatljivih, patvorenih predaja koje su ovom ashabu pripisale neke ekstremne šiije (gullatu'š-ši'ah), oni koji su pretjerali u ljubavi prema njemu i koji su, da bi opravdali svoje mezhebske stavove, upotreblja-vali njegovo ime. Tako je npr. patvorena slijedeća izjava koju su njemu pripisale ove šiije:"Kad bih htio, mogao bih natovariti sedamdeset deva tefsirom Ummu'l-Kur'ana (Fatihe)!" Ova izjava nema utemeljenja. Da nas Allah sačuva ovakvih izmišljotina ekstremnih šiija!
Drugi razlog patvorenja na hazreti Aliju je taj što je on bio iz kuće Vjerovjesnikove. Ima mnogo lažnih predaja koje se njemu pripi-suju od strane onih koji stvaraju smutnju radi raznih ciljeva, pa zbog toga treba biti jako oprezan kada se radi o predajama koje se pripisuju ovom ashabu.
U tefsiru su najbolji slijedeći senedi: Hišam, od Muhammeda ibn Sirina, on od Ubejdea es-Silmanija, on od Alije; ovaj sened koristi Buhari.
Autor: Džemaludin Latić