Uzvišeni Allah kaže: O, vjernici, kad hoćete namaz da obavite, lica svoja i ruke svoje do iza lakata operite, a dio glava svojih potarite - i noge svoje do iza članaka (5/6).[1]

Farzovi abdesta[2] su: oprati tri organa tijela i mesh (potrti) po glavi:

Lice počinje od vrha čela gdje kosa niče[3] pa do ispod brade i do resica dvaju uha.

Farz je oprati i mjesto između solufa i uha,[4] suprotno mišljenju Ebu Jusufa (Allah mu se smilovao). Pranje ruku do iza lakata i nogu do iza članaka ulazi u sastav pranja.

Mesh po glavi je također farz,[5] i to četvrtine glave. Neki kažu da je dopušteno mesh činiti po glavi koliko tri prsta, ali ako bi se to činilo jednim prstom ili dvama nije dozvoljeno.[6]

Obavezno je potrati četvrt brade[7] obrasle dlakom, stoji u jednom rivajetu, a ispravnije je potrati bradu koja dotiče lice.

Sunneti[8] abdesta su: oprati ruke u početku do zgloba, zatim proučiti Bismillu, a neki kažu da je to lijepo (mustehab), potom upotrijebiti misvak,[9] usta izaprati vodom, a i nos drugom vodom,[10] protrljati bradu,[11] a protrljati između prstiju je odabrano mišljenje dok neki kažu da je to protrljati dugu bradu mišljenju, Ebu Hanife i Muhammeda, i trostruko pranje,[12] nijet,[13] predviđeni redosljed[14] i obuhvatiti meshom cijelu glavu. Neki kažu ovo zadnje troje je mustehab.[15] Sunnet je i slijed, pranje bez prekida,[16] potiranje ušiju nakon mesha po glavi bez upotrebe nove vode. Mustehab je[17] počinjati sa desne strane[18] i potrti vrat.[19]

Abdest kvari,[20] sve što izlazi na spolni organ ili čmar, zatim nečistoća iz tijela ako sama teče[21] do mjesta koje zahtijeva čišćenje, povraćanje punim ustima[22] makar to bila hrana, voda, gorčina ili usirena krv, ali ne šlajm (balgam) općenito, suprotno stavu Ebu Jusufa, koja dolazi iz čovjekove nutrine. Uvjet je kod tečne krvi da količina krvi odgovara ispljuvku ali ne i količini punih usta[23], za razliku od Muhammeda (Allah mu se smilovao). On smatra da je jedan te isti uzrok za sve što čovjek povraća malo pomalo, dok Ebu Jusuf traži da to bude na jednom mjestu. Sve što ne kvari abdest nije nečisto.[24]

Abdest kvari ludilo,[25] pijanstvo,[26] padanje u nesvijest,[27] smijeh punoljetne osobe[28] u namazu koji ima ruku' i sedždu, zatim strastvenije doticanje dijelova tijela, suprotno stavu Muhammeda (Allah mu se smilovao), i spavanje opružen[29] ili kada se nasloni ili osloni na nešto, a kad bi se to izmaklo, on bi pao.

Neće pokvariti abdest san čovjeka nakratko dok stoji, sjedi, dok je na rukuu ili sedždi, niti će pokvariti abdest crv ako izađe iz rane ili komad mesa koji otpadne od njega, niti doticanje spolnog organa svoga ili ženina.

Autor: Ibrahim Halebi

[1] Autor (Allah mu se smilovao) počinje pisanje ovog djela ovim časnim ajetom želeći time da Allahova Knjiga bude na početku njegova djela kao dokaz zaduženja (farzova) koja se navode kod abdesta, a {to je izraženo u rečenici: kad hoćete namaz da obavite, kada se iz sna probudite i želite da klanjate, pa uzmite abdest. Allahov Poslanik (alejhi’s-selam) kaže: “Nijedan namaz Allah ne prima ni od jednog vas ako izgubite abdest sve dok ga ponovo ne uzmete.” (Prenosi Muslim). Lijepo je uzeti abdest za svaki namaz. Znalac Ajni kaže: “Neka se zna da je abdest i sunnet i farz, a kada čovjek izgubi abdest, onda mu je farz, a ne sunnet, jer abdest na abdest je svjetlo nad svjetlima, što nije slučaj sa kupanjem na kupanje i tejemumom nad tejemum (En-Nijabe ale’l - Hidaje, I/82).

[2] Farz kod abdesta je ono što je obavezno i potvrđeno kategoričkim dokazom, u što nema ni najmanje sumnje. Princip ovoga je da onaj ko ga ostavi zaslužuje kaznu, a onaj koji ga negira postaje nevjernik. Za riječ abdest u arapskom jeziku se koristi termin el-vudu’, a to znači čišćenje (Medžmea’l-enhur, I/9), a pranje troga znači pranje sa dovođenjem vode da dođe do kapanja, a mesh znači potiranje vlažnom rukom određenog dijela tijela (El-Binaje , I/105).

[3] Tj. početak površine čela do ispod brade gdje prestaje dlaka brade. Tu se ubrajaju i kosti vilice na kojima rastu zubi. Resica je dio uha na kojem stoje minđuše, (El - Binaje). Oko ne ulazi u okvir pranja lica jer dovođenje vode u oko je teško, a samo oko ne prihvata vodu, čak može i da mu našteti (El Binaje, I/91).

[4] Tj. bjelinu između njih jer je to sastav lica; ako je to prekriveno kosom, onda oprati ono što je iznad, čemu se suprotstavlja Ebu Jusuf (Allah mu se smilovao), tj. kod bradata čovjeka, jer ako nije potrebno prati lice koje je ispod dlake solufa, a ono što je iznad njih pogotovu nije dužnost prati. Ako abdest uzima žena ili mladić koji nema brade, onda je obavezno oprati prostor solufa. U ovome su svi saglasni.

[5] Tj. koliko je predviđeno farzom, ali na osnovu dokaza izraženog idžtihadom, a na bazi onoga što prenosi Mugire ibni Šube (Allah bio zadovoljan njime) da je Vjerovjesnik (alejhi’s-selam) izašao radi fiziološke potrebe i Mugire ga je pratio sa posudom u kojoj je bila voda. Mugire je polijevao Poslaniku kada je završio prirodnu potrebu i Poslanik je uzeo abdest i učinio mesh po mestvama. (Prenosi Buhari u poglavlju El- Mesh ale’l-huffejni; Muslim u poglavlju El-Mesh Ale’l-huffejni; ovaj hadis prenose Ebu Davud, Tirmizi, Nesai i dr.; u verziji koju prenosi Muslim stoji: “Poslanik je mesh učinio po svom perčinu, saruku i mestvama.”)

Ovaj hadis smatra se komentarom za sažeto iznijeti tekst u riječima Uzvišenoga: …a dio glava svojih potarite (5/6). Propisano je da se mesh učini po jednoj četvrtini glave i koliko iznosi perčin, a to je prednji dio glave, što predstavlja jednu četvrtinu glave.

[6] Tj. kad bi čovjek postavio prst ili dva prsta radi mesha po glavi i povukao ih koliko za jednu četvrtinu glave, ne bi bilo dozvoljeno, jer se mesh dobije postavljanjem prstiju, a povlačenjem jednog ili dva prsta nestaje vlage sa mjesta po kome se čini mesh, što bi značilo da je mesh učinjen poslije toga upotrijebljenom vodom.

[7]Ovo mišljenje je odbačeno. Ovim se misli na mesh po dlaci brade koja dotiče lice. Imam Ebu Hanife (Allah mu se smilovao) kaže da je mjesto abdesta ono što se vidi, a vidi se dlaka na bradi, a ne lice, te, prema tome, to treba oprati.

[8] To je ono što je Poslanik (alejhi’s-selam) prakticirao, a katkad i ostavljao, a drugi kažu da on sunnet nikada ne bi ostavljao bez nekog uzroka (El - Binaje, I/72). Ovo je definicija sunneta od strane islamskih pravnika. Sunnet ima jednu definiciju u hadisu, a drugu u usulu.

Pranje ruku do iza zglobova zasniva se na verziji koju prenosi Ebu Hurejre (Allah bio zadovoljan njime) i kaže da je Resulullah (alejhi’s-selam) rekao: “Kada neko od vas abdest uzima, neka ušmrkne vodu u nos i zatim ispuše, a kada se probudi neko od vas iza sna neka opere ruke prije nego što koristi vodu za abdest, jer niko od vas ne zna gdje mu je ruka prenoćila” (Buhari u Kitabu’t-tahare, u poglavlju Istidžmar vitren; ovo prenose i autori ostalih djela El-Kutubu’s-site). Pranje ruku nije samo sunnet na početku abdesta poslije spavanja, nego je sunnet pranje ruku u svim situacijama, a ne samo radi abdesta. Ruka je sredstvo čišćenja, pa je zbog toga i sunnet početi čišćenjem ruke. Pranje poslije sna je jednoglasno prihvaćeno u hadisu (El Binaje, I/77).

Ebu Seid Hudri (Allah bio zadovoljan njime) prenosi da je Poslanik rekao: “Nema abdesta bez spominjanja Allahova imena” (Ibni Madže, Ahmed, Darimi, Tirmizi i dr.). Prenosi se da je Ebu Bekr Esrem pitao Ahmeda ibni Hanbela (Allah mu se smilovao) za Bismillu kod abdesta, i on je odgovorio: “Najbolje što je rečeno u vezi sa bismillom kod abdesta je hadis Kesira ibni Zejda. Ne znam nijednog pouzdanog hadisa za to. Nadam se da će biti abdest valjan čovjeku i bez Bismille jer nema pouzdanog hadisa za ovu odredbu” (El-Binaje I/79).

[9] Poslanik (alejhi’s-selam) je redovno upotrebljavao misvak, prao zube. Huzejfe ibni Jeman (neka je Allah zadovoljan njime) prenosi da je Poslanik, kada bi se probudio noću iza sna, istrljao misvakom zube, tj. kada bi ustao da klanja noćni namaz. Buhari i Muslim prenose od Ebu Hurejra (neka je Allah zadovoljan njime) da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Kada ne bi bilo teško mome Ummetu, naredio bi im da upotrijebe misvak (da operu zube) pri svakom namazu.” (To prenose i ostali autori El-Kutubu’s-sitte; u verziji Nesaije stoji: “pri svakom abdestu;” nešto slično prenosi i Tahavi, I/26, Ahmed, II/460 i Bejheki, 8/35; U hadisu Ebu Hurejrea koga prenosi u verziji od Malika kao merfu' hadis, stoji: “pri svakom uzimanju abdesta.”) Ko ne nađe misvak može koristiti prst, četku ili odgovarajuće sredstvo. Enes (Allah bio zadovoljan njime) prenosi da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Dozvoljeno je upotrijebiti prst umjesto misvaka.” (To prenosi i Bejheki u svome Sunenu, ali kaže da je hadis slab; i u djelu Ed-Diraje spominje se ovaj hadis, ali ga navodi u nekim verzijama kao slaba, a u nekim kao sahiha; Nasbu’r-raje sa komentarom,1/9.)

[10] Izapirući grlo svaki put i ispirajući nos svaki put, i to dobro, jer je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao Lekitu ibni Sabreu: “Uzmi abdest kako valja! Protrljaj između prstiju i dobro izaperi nos ako ne postiš.” (Navode četverica, a Tirmizi smatra da je hadis hasenun sahih, i ističe da je sunnet izaprati usta tri puta uzimajući svaki put za to novu vodu. Isto tako postupiti i kod pranja nosa. Ovo se prenosi da je ovako abdest uzimao Allahov Poslanik (alejhi’s-selam); El-Binaje, I/90.)

[11] Tj. onaj koji uzima abdest da uvuče prste u bradu i protrlja je, tj. u praznine između dlaka. Osman (Allah bio zadovoljan njime) prenosi od Allahova Poslanika (alejhi’s-selam) da je i Poslanik uvlačio prste i trljao svoju bradu. (Ovo navodi Tirmizi i ističe da je hadis hasenun sahih.)

[12] Farz je oprati svaki dio kod abdesta samo jedan put. Poslanik (alejhi’s-selam) kaže: “Abdest je i kada se jednom opere.” (To prenosi Buhari i dr.) Pranje dijelova tijela pri abdestu tri puta zasniva se na opisu abdesta Allahova Poslanika od strane Osmana (Allah bio zadovoljan njime), koji je rekao: “Poslanik je abdest uzimao i prao lice tri puta, ruke tri puta, i mesh učinio po glavi - ne spominje broj -; Poslanik je oprao i svoje noge tri puta.” A onda dodaje: “ Vidio sam Poslanika (alejhi’s-selam) eto ovako abdest uzima kao što ja abdest uzimam” (Buhari, Babu’l-madmada fi’l-vudu’). Na osnovu toga, učenjaci kažu da je sunnet mesh po glavi jedanput u svakom slučaju, jer i mesh, ako se ponovi po glavi, onda bi to bilo pranje, a tekst ajeta kaže: učiniti mesh po glavi. Učenjaci dalje kažu: “Ne treba više od tri puta prati dijelove tijela pri abdestu osim ako to nije u slučaju čistoće.” Ubej ibni K’ab (Allah bio zadovoljan njime) kaže da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Ko opere pri abdestu dijelove tijela samo jedanput - to je pranje koje je nužno. Ko opere dva puta - on ima dvostruku nagradu, ko opere tri puta - to je abdest kakvog ja uzimam i kavog su uzimali vjerovjesnici prije mene.” (Prenose Ahmed i Ibni Madže; u njihovu senedu se spominje Zejd Adžemi koji je pouzdan; ostali prenosioci koje spominje Ahmed su također pouzdani, ističe se u djelu Et-Tergib.)

[13] Zasniva se na općoj poruci Poslanika (alejhi’s-selam): “Djela se mjere prema namjerama i svakom čovjeku pripada ono što je naumio” (Buhari). Ova konstrukcija hadisa bez sumnje je napuštena jer se mnogi poslovi vrše bez nijeta, npr. jelo, piće i kupoprodaja, pa je postalo metaforično. Pretpostavlja se da se poslovi čine s namjerom, a sud može biti dvojak, sevap i grijeh, dopuštenje i nevaljanost. Pošto su se sudovi razišli, onda ime može biti figurativno zajedničko pa je dovoljno prihvatiti kako ističe Buhari i Muslim, a to je ahiretski (konačni) sud. El - Bahr, I/26, sažetak). Ajni donosi svoj sud što bi se moglo svesti na slijedeće: “Mi ne mislimo da abdest može biti ibadet samo kada je učinjen s nijetom, nego mislimo na upotrebu čiste vode i pranja organa tijela kod abdesta, da li je čišćenje dozvoljeno bez nijeta kako bi to čišćenje prethodilo namazu ili ne. To ne ulazi u ibadet, ali bez toga nema abdesta, jer dijelovi tijela koji se peru kod abdesta smatraju se nečistim za namaz shodno naredbi o pranju. Voda je po prirodi čisteća, i kada dođe u dodir sa prljavštinom, ona je odstranjuje bez obzira na namjeru, kao što je recimo prljavo odijelo, jer nešto što se čisti ne zna se da li je čisto kada se namjerava ibadet. Kada je nešto stvoreno po svojoj naravi, ta priroda se u njemu odražava bez obzira bio nijet ili ne bio, a voda je po prirodi nešto što čisti, a i mi kažemo da se abdest ne tretira ibadetom bez nijeta (El Binaje, I/63).

[14] Tj. spomenut u ajetu koji se odnosi na abdest, jer je pranje organa vezano sa veznik “i”, a na osnovi riječi datih Ammaru (neka je Allah zadovoljan njime) kada ga je poučavao kako se uzima tejemum, kada je rekao: “Bit će dovoljno da uradiš ovako, pa je udario svojim dlanovima jedanput po zemlji, onda ih otresao, zatim mesh njima učinio leđa svoga dlana lijevom rukom ili leđa dlana lijeve ruke svojim dlanom desne ruke, zatim je potrao rukama i svoje lice.” (Prenosi Buhari.) A Zafer Ahmed kaže da se pod pojmom dlanova misli na podlaktice općenito na osnovu toga što se dio proteže na cjelinu, ili je rekao da se zadovoljio kod podučavanja na dva dlana (I’lau’s-sunen I/63).

Ako je potvrđeno da je dozvoljeno da se prvo mesh učini po rukama u tejemumu, onda je potvrđeno i u abdestu isto to, nema razlike. A kada musliman zaroni u vodu sa namjerom da uzme abdest, prihvaćeno je od svih učenjaka. Ebu Hanife smatra da je redoslijed sunnet. To su prihvatili: Malik, Lejs, Sevri i dr., a Šafi kaže da je pranje ovim redom farz (El-Binaje, I/111).

[15] Tj. nijet, redoslijed i obuhvatanje cijele glave meshom.

[16] To je pranje slijedećeg organa, činjenje mesha i sl. prije nego što se osuše prethodni u normalnim klimatskim uvjetima.

[17] Znači, ima sevap ako ga čovjek učini, a ako propusti neće biti ukoren.

[18] Tj. početi sa desne strane kod pranja i ruku i nogu. Aiša (Allah bio zadovoljan njome) kaže: “Allahov Poslanik (alejhi’s-selam) volio je da se sve čini sa desne strane pa i kod čišćenja, obuvanja, češljanja i kod svega drugog” (Buhari i Muslim i preostali autori El-Kutubu’s-sitte).

[19] U djelu Durru’l-muhtar ističe se da je lijepo potrati vanjskim dijelom šake dio vrata, ali ne i prednji, grlo, jer bi to bila novotarija. Ibni Abiddin u djelu Reddu’l-Muhtar s komentarom na djelo Ed-Durr ističe kod riječi da je to “novotarija”, jer se ne spominje u hadisu. Ebu Ubejd prenosi u Kitabu’t-tuhur senedom: Abdurahman ibni Mehdi - Mes’udi - Kasim ibni Abdurahman od Musaa ibni Talhe slijedeće: “Ko potare vrat pozadi sa glavom bit će sačuvan od okova Sudnjeg dana.” A Hafiz ističe: “Moguće da se ovo nešto i kaže ovako iako je ovo kazivanje mevkuf koji ima tretman merfu hadisa, jer se ovo ne govori sa stanovišta mišljenja. Ovaj hadis je mursel (Et- Telhisu’l-habir, I/92; vidi Ilau’s-sunen, I/66 i dalje).

Šejh Damad kaže da abdest ima i svoje adabe-etika. Abdest ima i mnogo mustehaba, a neki bi htjeli da kažu da su to adabi i kažu: Adabi su: okretanje prema Kibli za vrijeme uzimanja abdesta, trljanje organa koji se peru, stavljanje malih prsta u školjke ušiju, uzimanje abdesta prije nastupa vremena namaza, okretanje prstena ako je prostran, a ako je tijesan, onda je vadžib okrenuti ga, sjesti na uzdignuto mjesto kod uzimanja abdesta iz opreznosti čuvanja od upotrijebljene vode, ne govoriti pri uzimanju abdesta osim u slučaju potrebe i izgovaranje Šehadeta nakon uzimanja abdesta. Omer (Allah bio zadovoljan njime) kaže da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Nema nijednog od vas koji uzme abdest kako valja i poslije toga donese Šehadet a da mu se ne otvore sve osmera vrata Dženneta da uniđe u nj kroz koja hoće” (Muslim u Kitabu’t-tahare, poglavlje Ez-Zikru’l-mustehab, akibe’l-vudu’).

Napomene:

Onaj koji uzima abdest neka odstrani sa udova koje pere pri abdestu sve što sprječava dolazak vode do tog uda kao što su masnoća, vosak, lak sa nokata kod žena i sl., jer je to materija koja sprječava da voda dođe do željenog uda kod pranja. Kna nije kao lak jer je kna boja, ona ne smeta.

Onaj koji uzima abdest treba da se čuva od mokraće, da se uvjeri da je prestala prije nego što pristupi uzimanju abdesta, i svega drugoga što kvari abdest jer je to isto kao mokraća. Ibni Abass (Allah bio zadovoljan njime) prenosi: “Poslanik (alejhi’s-selam) prošao je pored dva mezara pa je rekao da su ova dva doista izložena muci, ali ne zbog velikog propusta, nego jedan od njih je išao i ogovarao, a drugi se nije čuvao mokraće.”(U jednom rivajetu stoji: “nije se držao čistoće”, u trećem “nije bio čist”, a što znači nije se klonio nečistoće niti se čuvao od toga.) A onda je dodao da mu se donese svježa grančica palme i slomio je na dvoje, zasadio jedan njezin dio na jedan mezar, a drugi dio na drugi mezar i rekao: “Možda će im ovo pomoći i olakšati bol dok se ne osuše” (Muslim u Kitabu’t-tahare, poglavlje koje govori o nečistoći mokraće).

Onaj koji uzima abdest neka obrati pažnju i neka ne propusti ni jedno mjesto koje treba prati kod abdesta a da ga ne opere. Omer (Allah bio zadovoljan njime) kaže da je neki čovjek uzimao abdest i nije oprao na nozi koliko nokat. Primijetivši to, Poslanik (alejhi’s-selam) rekao mu je: “Vrati se i uzmi abdest kako valja.” Ovaj čovjek se vratio, ponovo uzeo abdest i klanjao. (Prenosi Muslim u istom djelu.) Abdullah ibni Omer (Allah bio zadovoljan njima) kaže: “Vratili smo se sa Allahovim Poslanikom (alejhi’s-selam) iz Mekke u Medinu, i kad smo doši do vode na putu, ljudi su požurili radi ikindije pa su uzimali abdest na brzinu. Mi smo došli do njih, njihove pete nije ni doktakla voda zbog brzine uzimanja abdesta. Tom prilikom Poslanik (alejhi’s-selam) reče: “Teško petama od vatre! Uzmite abdest kako valja!” (Muslim na istom mjestu).

Lijepo je da se opere sa malo vode spolni organ poslije mokrenja. Hakem ibni Sufjan (neka je Allah zadovoljan njime) kaže: “Poslanik (alejhi’s-selam) bi pri uzimanju abdesta uzimao šaku vode i oprao spolni organ.” Ahmed , Ebu Davud i Nisai prenose da je Azizi, komentarišući djelo El-Džami’u-s-sagir, nakon spominjanja ove gore spomenute rečenice rekao: “To bi Poslanik (alejhi’s-selam) uradio da bi odagnao svaku sumnju ili prekinuo mokraću, jer hladna voda obustavlja mokraću.”

Lijepo je da čovjek pri pranju proširi pranje iznad obaveznoga, pa perući lice da opere i iznad čela obuhvatajući time jedan dio glave, i kod pranja podlaktica kako bi obuhvatio jedan dio mišice, i kod pranja nogu da opere i iznad članaka kako bi obuhvatio i jedan dio cjevanice, jer to je neka vrsta bjeline i vedrine koje je Allah dao Ummetu Poslanika (alejhi’s-selam). Nu’ajn ibni Abdullah el-Mudžemmir kaže: “Vidio sam Ebu Hurejrea kako uzima abdest i pere lice kako valja, a onda desnu ruku tako da je obuhvatio mišicu, pa lijevu ruku tako da je i kod nje obuhvatio mišicu, a onda mesh učinio po glavi. Potom je oprao svoju desnu nogu tako da je oprao jedan dio cjevanice, a onda lijevu i također jedan dio cjevanice. Onda je rekao: Ovako sam vidio Poslanika (alejhi’s-selam) kako uzima abdest i dodao da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Vi ćete imati svijetlo lice i svijetle noge na Sudnjem danu zbog uzimanja abdesta kako valja, pa ko može od vas neka što više produži tu bjelinu.” (Prenosi Muslim, a u drugom njegovom rivajetu stoji: “Moj Ummet će doći na Sudnji dan sa svijetlim licem i bijelim čistim nogama zbog abdesta, pa ko može od vas da produži tu svjetlost i bjelinu neka to radi.”)

Lijepo je klanjati dva rekjata namaza poslije abdesta u vrijeme kada nije mekruh klanjati. Ukbe ibni Amir (Allah bio zadovoljan njime) kaže: “Čuo sam Božijeg Poslanika (alejhi’s-selam) kako kaže: ‘Nema nijednog muslimana koji uzme abdest, i abdest uzme kako valja, a onda ustane klanjati dva rekjata namaza, usmjeravajući se pri tome i srcem i licem, a da mu nije dodijeljen Džennet.” (Prenosi Muslim govoreći o svojstvu abdesta i njegovu savršenstvu.)

[20] Tj. čuvati se onoga što onemogućava čovjeku da klanja, da uzima Kur’an itd. (Ed-Durru’l-munteka, I/17).

Pod ovim se podrazumijeva mokrenje i obavljanje velike nužde… mezijja, vedijja i menijja. Kod svega spomenutog potrebno je uzeti abdest osim kod menijje, izbacivanja sperme. Tada je potrebno kupanje.

[21] Npr. puštanje krvi iz glave i kada se završi puštanje, krv i dalje teče; ako ne teče, onda ne kvari abdest. Isti je slučaj i ako bi se povezala rana i vlaga prodrla na drugu stranu (Ed-Durr I/17). Temim Darimi (Allah bio zadovoljan njime) prenosi da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Nema abdesta ako krv teče.” (Prenosi Darekutni u Sunenu, I/57; Omer ibni Abdulaziz kaže da on nije slušao hadis pred Temimom niti ga je vidio, a dvojica Jezida su nepoznata.) Eban ibni Usman ibni Afan prenosi od Zejda ibni Sabita (neka je Allah zadovoljan njime) da je Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Nema abdesta ako krv teče.” (Ovo prenosi Ibni Adii u El-Kamilu kod donošenja osnovnih podataka o Ahmedu ibni Feredžu; tu on kaže: “Ovaj hadis poznat nam je samo u Ahmedovoj verziji, a on je taj čiji se hadis ne uzima kao dokaz. Međutim, ljudi ga bilježe iako je slab i katkad prenose njegov hadis; i Ibni Ebi Hatem kaže u knjizi El-Ilel: “I mi smo pisali od njega. Mi mislimo da je on povjerljiv” Nasbu’r-raje, I/37). Ajni, govoreći o ranije navedenom hadisu Temima, kaže da je ovaj hadis mursel, a ova se vrsta hadisa koristi kod nas kao dokaz (El Binaje, I/122). Ibni Salah kaže da se mursel koristi kao dokaz u mezhebu Malika, Ebu Hanife i njihovih istomišljenika (neka je Allah zadovoljan njima) (Taife str. 50; vidi pravila u hadiskoj terminologiji). Hatabi (Allah bio zadovoljan njime) kaže: “Većina fakiha misle da će abdest biti pokvaren ako potekne krv” (El-Nihaje, str. 85; na istoj strani se spominje i u djelu El Binaje slijedeće:).

Buhari u muallek hadisu kaže da se prenosi od Džabira kako je Poslanik bio u borbi Rikka’. Tom prilikom je jedan od ashaba bio pogođen strijelom pa mu je potekla krv. On je učinio ruku’ i sedždu i nastavio da klanja. (Ibni Hadžer kaže u Fethu’l-bariju, I/245, da to iznosi i Ibni Ishak u djelu El-Magazi spojenim senedom i kaže da mu je prenio Sadeka ibni Jesar preko Ukajla ibni Džabira pa njegova oca u dužoj verziji. Njega navode i Ahmed i Ebu Davud i Darekutni, a i Ibni Huzejme, Ibni Hiban i Hakim koji smatra da je hadis autentičan, prenijet preko Ibni Ishaka a njegov profesor Sadeka je pouzdan; od ovog Akila ja znam da prenosi samo Sadeka.) Ajni dodaje: “Ovo je prenio jedan od ashaba i možda je ovo bio njegov stav, a da su drugi postupali po njegovu sudu” (El- Binaje, I/122). Ja kažem da je Šejh Zafer Ahmed opširno odgovorio Buhariju na ove njegove muallek hadise, da abdest neće biti pokvaren izlaskom krvi, prema stavu muhaddisa. (Vidi Ilau’s- sunen, I/85-92.)

[22] Ovo znači da čovjek ne može govoriti s tim, a drugi što čovjek ne može zadržati. Ebi Seid Hudri (Allah bio zadovoljan njime) kaže da je Allahov Poslanik (alejhi’s-selam) rekao: “Kada neko od vas povrati, krvari ili izgubi abdest, neka ponovo uzme abdest i onda neka dođe i nastavi tamo gdje je stao.” (Prenosi Darekutni lancem koji je dobar; više o tome u Et-Telhisu’l-habir, I/275, i Ilau’s-sunen, I/82.)

 Ebu Derda (Allah bio zadovoljan njime) prenosi da je jednog dana Poslanik povratio i ponovo uzeo abdest. Susreo sam Sevbana u džamiji u Damasku pa sam mu to prenio i on mi reče da je to tačno jer sam ja poljevao dok je Poslanik (alejhi’s-selam) uzimao abdest. (Prenosi Tirmizi i kaže: “Husejn Muallim drži da je ovaj hadis dobar; hadis Husejnov je najvjerodostojniji kod ovog pitanja;” I/13; (u Nasbu’r-raje stoji; hadis prenosi i Hakim u Mustedreku i kaže da je autentičan prema uvjetima Buharija i Muslima, a oni ga nisu naveli; I/41).

[23] Kao npr. kada potekne između zuba ili glave ili krv sa tog mjesta - sve će to pokvariti abdest. Ubejdullah ibni Omer kaže: “Vidio sam Salima ibni Abdullaha ibni Omera kako je klanjao jedan rekjat podne-namaza, a onda mu poteče krv, pa izađe i uze abdest i nastavi da klanja ono što mu je preostalo od namaza.” (Ovo navodi Ibni Ebi Šejbe u Musannefu. Autor djela El-Dževheru’n-nekijji i smatra da je hadis autentičan;, I/39, a Allah najbolje zna.)

Muhammed smatra da je potrebno jedinstvo uzroka, a to je mučnina, što je tačno, a Ebu Jusuf smatra da je potrebno jedinstvo mjesta.

[24] Tj. kao neznatno povraćanje i krv koja, kad bi se ostavila, ne bi se razlila. Autor djela Hidaje to kaže, a to je istina i to su prihvatili brojni stručnjaci jer je to kao nježniji postupak prema onima koji imaju kakve rane. Ja dodajem na to da isto pravo uživaju i majke koje imaju djecu koja povraćaju po odijeći svojih majki, ali ne punim ustima.

[25] A to znači, kada je čovjek neuračunljiv pa ne može da pravi razliku da li je izgubio abdest ili ne, a ludilo se smatra poremećajem pameti.

[26] A to znači, kad čovjek ide i klati se, a neki kažu da ne pravi razliku između muškarca i žene, jer on također u takvoj situaciji ne pravi razliku da li je izgubio abdest ili ne. Prenosi se od Ahmeda verzija u kojoj stoji da je potrebno okupati se poslije nesvjesti i ludila. Očito je da je stav šafijskog mezheba isti kao i stav našeg mezheba (El-Binaje, I/39).

[27] Tj. kad čovjek ne može da se kreće, ne osjeća i ne može da radi (Medžmea’l-enhur I/20).

[28] Ebu Hanife (Allah bio zadovoljan njime) kaže: Prenio nam je Mensur ibni Zadan od Hasana Basrija, a od Poslanika koji je rekao: “U vrijeme dok je Poslanik bio u namazu pristupi mu neki slijepi čovjek sa strane u pravcu Kible. Želio je da klanja dok su ljudi klanjali sabah namaz, pa je upao u zamku za lavove i neki ljudi se počeše smijati i to grohotom. Kada je Poslanik završio namaz, upitao je: “Ko se od vas glasno smijao neka se vrati, uzme abdest i ponovo klanja.” (Prenosi Muhammed u Kitabu’l-Asar, I/421, a u El-dževheru’n-nekiju, I/42, stoji: “Zatim je rekao - tj. Ibni Minde u djelu Ma'rifetu’s-sahabe -da je Ebu Hanife prenio od Ebu Mensura ibni Zadana - Hasana, ibni Ebi Ma’beda, a on od Poslanika (alejhi’s-selam): “Ko se glasno nasmije u namazu neka ponovo uzme abdest i klanja;” zatim spominje i u svom senedu od Meana koji prenosi od Ebu Hanife i kaže ovaj je hadis poznat, prenosi ga Ebu Jusuf El-Kadi i Esed ibni Amr, a i drugi; ovaj hadis prema senedu Imama je musned i mursel; prenosioci u Kitabu’l-asaru svi poznati i pouzdani, a Ma'bed je sehabija; Ilau’s-sunen, I/95; vidi dopunu ovih riječi u istom djelu, 95-104.)

[29] Tj. da se čovjek spusti jednom svojom stranom na zemlju da bi odstranio drijem ležeći, a u tom položaju svi dijelovi tijela su opušteni. Ibni Abas (Allah bio zadovoljan njime) prenosi da je Vjerovjesnik (alejhi’s-selam) rekao: “Abdest nema onaj ko je zaspao na sedždi i ispružio se, jer kada se ispružio, onda su se svi njegovi zglobovi opušteni.” (Prenosi Ahmed i Ebu Jala čiji su prenosioci pouzdani; Medžmeu’z-zevaid I/101.) Prenosi se od Alije (Allah bio zadovoljan njime) da je Poslanik rekao: “Budan čovjek ima kontrolu; ko zaspi neka uzme abdest.” (Prenosi Ebu Davud, a Munziri ibni Sallah i Nevevi smatraju da je hadis dobar; tako stoji u djelu Et-Telhisu’l-habir; vidi Ilau’s-sunen, I/93-94.)