Filološko značenje: da Allah nekome oprosti grijeh, izbriše ga i sakrije, jer to spada u upotpunjenje pokajanja. Terminološko značenje: posebna radnja, i to oslobađanje roba, post, ili hranjenje, s istovremenom namjerom (nijjetom) za tu radnju.

Karakteristike su da je to kazna s aspekta obaveznosti, a ibadet (vjerski obred) s aspekta obavljanja. Obavezno je požuriti s iskupljenjem, jer je sastavni dio pokajanja, a pokajanje je obavezno učiniti odmah.

Dokazi obaveznosti iskupljenja

Dokaz da je keffaret obavezan je hadis koji se navodi u šest hadiskih zbirki. Navodi El-Buhari da je Ebu Hurejre rekao: "Jednog dana smo sjedili kod Allahovog Poslanika (a.s.), kad dođe jedan čovjek i reče: 'O Allahov Poslaniče, propao sam.' Poslanik (a.s.) ga upita: Šta je bilo? Rekao je: 'Općio sam sa svojom ženom dok sam postio.' Allahov Poslanik (a.s.) je rekao: Možeš li osloboditi roba? Čovjek reče: 'Ne mogu.' A možeš li postiti dva mjeseca uzastopno? Čovjek reče: 'Ne mogu.' A možeš li nahraniti šezdeset siromaha? Čovjek reče: 'Ne mogu.' Tada je Allahov Poslanik (a.s.) ustao. Dok smo tu bili donesena mu je košara hurmi, i on je rekao: Gdje je onaj što je pitao? Čovjek se javio: 'Ja sam.' Poslanik (a.s.) mu je rekao: Uzmi ove hurme i podijeli ih kao sadaku. Čovjek je upitao: 'Je li siromašnijem od mene, Allahov Poslaniče? Tako mi Allaha, nema između njena dva predjela porodice siromašnije od moje.' Vjerovjesnik (a.s.) se nasmijao toliko da su mu se očnjaci pokazali, a onda je rekao: Nahrani njima svoju porodicu."

Kome je keffaret obavezan

Keffaret je obavezan svakom onome kome je post obavezan, a namjerno ga pokvari u nekom od dana ramazana, bez prisile ili prijeke potrebe, i to nakon što ga je otpočeo s nijjetom u noći, i kada se nije iznenada pojavilo nešto zbog čega je dozvoljeno mrsiti (bolest koju nije on prouzrokovao), ili nešto što isključuje post (kao hajz ili nifas).

Iz ovoga smo saznali nekoliko ograničenja koja važe kao uslovi za obaveznost keffareta, budući da je keffaret, kao što smo već rekli, najveća sankcija za kvarenje posta u ramazanu. Njime se sankcioniše samo onda kada prijestup prema postu dostigne svoj vrhunac. S obzirom na to da se keffaret otklanja i sumnjama, zato se za njegovu obaveznost postavljaju sljedeći uvjeti:

  1. da se post pokvari poslije njegovog otpočinjanja s nijjetom donesenim u noći. Ko pokvari post, zanijećen danju, prije zadnjeg dijela jutra, obavezan ga je samo nadoknaditi, bez keffareta. To je zbog toga što se on ne smatra postačem, po mišljenju imama Šafije, koji za ispravnost posta uslovljava nijjet donesen u noći.
  2. da ne prethodi mršenju neki od vidova zaborava. Ako bi postač jeo, pio, ili spolno općio iz zaborava, a nakon što se sjetio da posti nastavio jesti, piti ili spolno općiti, post će mu biti pokvaren, i on ga je obavezan samo nadoknaditi. Njemu nije keffaret obavezan, bez obzira na to da li on bio svjestan činjenice, da se nije omrsio jer je to uradio iz zaborava, ili nije svjestan, zbog sumnje imama Malika, Allah mu se smilovao, koji smatra da će post biti pokvaren jedenjem, pijenjem ili spolnim općenjem iz zaborava.
  3. da se ne bude primorano na mršenje, što odbacuje keffaret. Ako bi se postač omrsio spolnim općenjem na koje je bio prisiljen, makar to prisiljavanje bilo od strane njegove žene, neće mu biti keffaret obavezan, nego mu je samo obavezna nadoknada, a njoj je obavezan i keffaret i nadoknada. Fizička spremnost muškog spolnog uda u slučaju primoravanja ne upućuje na dobrovoljnost. Ako bi se nešto usulo u grlo postača dok spava, pa to dopre u njegovu utrobu, post će mu biti pokvaren i on ga je obavezan samo nadoknaditi. Isto je i ako bi s ženskom osobom, koja posti, bio učinjen spolni odnos dok spava. Obavezna joj je samo nadoknada, dok je onome što je to učinio nadoknada i keffaret.
  4. Ako se omrsi spolnim odnosom, keffaret će biti obavezan samo ako taj odnos bude potpun. Zbog toga, keffaret nije obavezan zbog činjenja stvari koje prethode spolnom odnosu, kao što su doticanje, ljubljenje, međusobno doticanje trbuha ili stegana. Spominjali smo da će post u ovakvim slučajevima biti pokvaren samo ako dođe do ejakulacije i toj osobi je obavezna samo nadoknada. Keffaret nije obavezan, zato što je prijestup u postu u ovim slučajevima nepotpun. A ako bi prijestup bio potpun, kao kada bi spolno općenje bilo s osobom prema kojoj se osjeća požuda, ili kada bi se s njim spolno općilo i glavić spolnog uda potpuno ušao u ženski spolni organ, post će biti pokvaren i obavezna je i nadoknada i keffaret, bez obzira na to je li došlo do ejakulacije ili nije. To je zbog toga što je ovdje prijestup potpun, a za potpunost prijestupa se ne uslovljava ejakulacija, jer se zadovoljstvo i zadovoljenje strasti ostvaruju i bez toga. I šerijatska kazna za blud postaje obavezna i bez ejakulacije, a to je isključivo kazna, pa je preče da keffaret, koji u sebi ima i značenja ibadeta, bude obavezan i bez ejakulacije.
  5. Ako bi se omrsilo jelom ili pićem, keffaret će biti obavezan samo ako je jelo ili piće nešto što se uobičajeno jede radi hranjenja, liječenja ili naslađivanja. Tako će keffaret biti obavezan zbog jedenja prijesnog mesa, makar ono bilo i od uginule životinje, zato što se time postiže hranjenje i dobrobit za tijelo. (...)
  6. Ako bi mršenju prethodio neki čin za koji postač smatra da se njime omrsio, pa se poslije njega zaista omrsi, a to njegovo smatranje ne bude na mjestu, obavezan je da to naposti i da keffaret učini. To je kao kada bi postač jeo poslije puštanja krvi, dodirivanja žene ili ljubljenja iz požuđe, spavanja s njom ili prekomjernog milovanja, bez ejakulacije, i on smatrao da se time omrsio. (...)

Ako bi postač nekoga ogovarao, i pomisli da se time omrsio, ili mu učenjak donese fetvu da se omrsio, pa se poslije toga namjerno i svjesno omrsi, bit će mu obavezni i nadoknada i keffaret. To njegovo mišljenje nije na mjestu, niti se može oslonuti na fetvu tog "učenjaka", jer je nedopustivo da se takvo nešto desi od nekog ko ima iole znanja u fikhu. Tvrdnja da se ogovaranjem kvari post proturiječi analogiji. (...)

Napomena

Treba znati da se sve ono za šta nije obavezan keffaret odnosi na slučaj kada se to desi od postača jednom i bez namjere činjenja grijeha. Ako bi on to učinio drugi put s namjerom da učini grijeh, obavezan mu je keffaret kao kazna. Tako su donijeli fetvu imami u mnogim krajevima.

Visina keffareta

Dug keffareta poslije njegove obaveze spada oslobađanjem ropstva jednog roba (...). Ako prekršilac ne bi bio u mogućnosti da to učini ili ne nađe roba, postit će dva mjeseca uzastopno, i to mjesece u kojima neće biti prvi dan jednog od bajrama, ili drugi, treći ili četvrti dan Kurbanskog bajrama. Ako bi započeo post prvog dana lunarnog mjeseca, obaveza mu je da posti do kraja sljedećeg mjeseca, a post će mu biti ispravan makar ta dva mjeseca iznosila pedeset i osam dana. A ako ne bi započeo post prvog dana u mjesecu, postit će šezdeset dana. Počet će s postom ispočetka, ako bi se omrsio tokom tih dana, s isprikom ili bez nje, osim u slučaju hajza (menstruacije). Žena koja se omrsi zbog hajza mora nastaviti svoj post odmah nakon njegova završetka. Ako ne bi nastavila, počet će postiti ispočetka.

Onaj ko ne može postiti zbog bolesti ili starosti treba da nahrani šezdeset siromaha sa po dva jela koja će ih zasititi, ili da svakom od njih, umjesto toga, dadne po 2,25 kg pšenice ili njenu protuvrijednost.

Više keffareta za kvarenje posta u ramazanu se pretvara u jedan. Dovoljan je jedan keffaret za kvarenje posta u više dana, makar i od dva ramazana, ako u toku tih dana ne bi došlo do napuštanja vjere. Ali, ako bi se kvarenje posta ponovilo u dva dana spolnim općenjem, tada se dva keffareta neće spojiti u jedan, zbog veličine prijestupa. Zato imam Šafija obavezuje keffaret samo zbog spolnog općenja, ne i zbog jedenja i pijenja.

Dug keffareta prestaje i naglom pojavom hajza ili nifasa, ili bolesti zbog koje je dozvoljeno omrsiti se, u danu u kojem se post pokvario. A neće prestati pojavom bolesti koju je postač sam prouzrokovao, kao ni putovanjem, makar bio i primoran na njega, zato što opravdanje putovanjem nije došlo od strane onoga prema kome je dužan keffaret, a to je Allah, slavljen je On i Uzvišen.

Ako bi se ženska osoba omrsila u danu za koji smatra da je u njemu njen hajz, kojeg ne bude, ili ako bi se postač omrsio u danu za koji smatra da se u njemu obično razboli, a ne razboli se, bit će im keffaret obavezan, po ispravnom mišljenju. Ko bude ubijeđen da će se boriti protiv neprijatelja, pa se omrsi s ciljem da bude snažniji za borbu, ali se ne bude borio, neće mu keffaret biti obavezan, nego samo nadoknada tog posta. Razlika između njega i onoga što je pretpostavljao pojavu bolesti je u tome što je za borbu potrebno da joj prethodi mršenje da bi se borac osnažio za borbu, a za bolest to nije potrebno.

Abdulhamid Mahmud Tuhmaz

Hanefijski fikh, I, preveli: mr. Zuhdija Hasanović, (...), Haris Grabus, Sarajevo, 2002, str. 515-522.