Zekat na iznos manji od nisaba

PITANJE

Molim Vas da mi odgovorite na slijedeće pitanje. Ako je iznos nisaba za 2011. godinu 5810,00 KM, da li to znači da najniža uplata za zekat mora biti 145,25 KM? Ovo pitanje me interesira i iz razloga što imami u džamijama, povjerenici IZ ili mutevelije koji su zaduženi za to, naplaćuju i zekat od vjernika u iznosima i manjim od gore navedenog od 145,25 KM? Zašto IZ naplaćuje zekat čak i od onih ljudi koji nisu obavezni da ga plate, jer im nisab ne doseže iznos od 5810,00 KM? Ne razumijem da imam, mutevelija ili neki drugi povjerenik IZ, može od vjernika i džematlije naplatiti zekat u iznosu od 20,00 KM. Zanima me kojom računicom i kakvom kalkulacijom se dođe do tog iznosa od 20,00 KM?

ODGOVOR

Tačno je da ovogodišnji nisab iznosi 5810 KM i da zekat na tu sumu iznosi 145,25 KM. Prema tome, ko želi da u potpunosti izvrši svoju obavezu zekata treba precizno izračunati iznos zekata i uplatiti ga prema predviđenoj proceduri i uhodanoj praksi u Islamskoj zajednici. Međutim, često se dešava da džematlije uplate iznos, npr., od 20 KM računajući to kao zekat. Nema šerijatske smetnje da se prihvatiti bilo koji iznos koji uplate džematlije u Bejtul-mal (na blokove za zekat) iz sljedećih razloga:

moguće je da osoba iz nekih razloga uplaćuje zekat na više rata, pa ga imam ili mutevelija ne može prisiliti da odmah uplati cijeli iznos zekata, mada je to šerijatska obaveza. Ako se zekat ne uplati odmah, on prelazi u dug koji musliman mora izvršiti. Katkada to čini na rate. Zekat se inače može uplaćivati tokom čitave godine, a ne samo uz ramazan; moguće je da osoba izvršava samo dio te svoje imovinske obaveze, što je bolje nego da ne izvrši ni to. Nemamo pravo obeshrabriti ga da makar i djelimično izvrši svoju imovinsku obavezu. Onaj koji izvršava dio obaveze lakše će se odlučiti za izvršavanje preostalog dijela, nego onaj koji ne misli na nju nikako. Onaj ko klanja samo džumu namaz nećemo reći da ne klanja ni to ako ne klanja sve namaze i sl.; moguće je da osoba uopće nije zekatski obaveznik, ali daje određeni iznos novca u Bejtul-mal, želeći time pomoći Islamskoj zajednici u izvršavanju njene misije, što je jedna vrsta dobrovoljnog priloga i potpomaganja u dobročinstvu i bogobojaznosti, čak i ako osoba smatra da time daje zekat. Zato osobe zadužene za prikupljanje zekata ne griješe ako prihvate određeni iznos koji musliman daje na ime zekata u Bejtul-mal uz dovu Allahu da ga pomogne u izvršavanju preostalih obaveza. A ako nije zekatski obaveznik, da mu primi sadaku i nagradi ga za nju. Naprotiv, pogrješno bi bilo odbiti nečije davanje na ime zekata pod izgovorom da to nije cijeli iznos zekata. Naravno, imami su dužni stalno govoriti o ovoj i drugim islamskim obavezama, pojašnjavajući njihovu suštinu i značaj kao i najvažnije propise, uključujući i način obračuna zekata, uvjete obaveznosti, poput posjedovanja nisaba u slučaju zekatske imovine itd.