Razlika između vitara i sadekatu-l-fitra i kome se daje
PITANJE
Da li postoji razlika između vitara i sadekatul-fitra ili su to sinonimi? Na prošlom džuma namazu imam je čitao hutbu reisul-l-uleme u kojoj je rečeno, koliko se mogu sjetit, da je donesena fetva u kojoj se govori da se zekat isključivo mora uplaćivati u fond IZ-e Bejtul-mal... Ne sjećam se da se spominjao sadekatul-fitr, pa me zanima da li se fetva odnosi i na sadekatul-fitr? Ili se on može dati i nekom ko je u lošoj imovinskoj situaciji?
ODGOVOR
Izraz "vitre" koji se koristi u našem narodu skraćenica je za termin "sadekatul-fitr". Prema tome, riječ je o sinonimnim izrazima. Fetva koju je donio reisul-ulema odnosi se i na zekat i na sadekatul-fitr (vitre). Zapravo spomenuta fetva ne uvodi nikakvu novu praksu na naše područje. Ova praksa već postoji gotovo pola stoljeća, još od 70. -tih godina prošlog stoljeća, od kada je Husein ef. Đozo zajedno sa ondašnjim rukovodstvom IZ afirmirao izvornu islamsku praksu prikupljanja zekata u zajednički fond Bejtul-mal, iz kojega se finansiraju kategorije korisnika predviđene kuranskim ajetom o raspodjeli sredstava zekata, a prema prioritetima koje određuje aktualna islamska vlast. Prema propisu u našem mezhebu, korisnici "vitara" su iste kategorije kao i korisnici zekata, pa se kod nas i na "vitre", analogno zekatu, primjenjuje isti propis o načinu ukupljanja i raspodjeli. Islamska zajednica ne može trošiti spomenuta sredstva osim u kategorije koje su navedene u kuranskom tekstu, prema prioritetu koji, na osnovu idžtihada, odredi njen nadležni organ. Institucionalno rješavanje ovog pitanja je u skladu s duhom i slovom Kurana, jer je Uzvišeni Allah naredio Poslaniku a.s. da organizira prikupljanje zekata: "Uzmi iz njihove imovine zekat da ih njime očistiš i blagoslovljenim učiniš!", što je on i primijenio. Također, ovakva praksa je u skladu s načelom "općeg interesa" Zajednice, koji je pomoćni izvor islamskog prava, a kojega definiraju njeni nadležni organi na čelu sa vrhovnim poglavarem. Oni koji osporavaju institucionalizaciju prikupljanja i raspodjele sredstava zekata i sadekatul-fitra (vitara), osporavaju princip utemeljen Kuranom i Poslanikovim sunnetom te se time stavljaju na stranu zagovornika anarhije, neuređenosti, razjedinjenosti i slabljenja Zajednice muslimana.