Pojašnjenja o zekatu, ušteđevini i dugu

PITANJE

S obzirom na to da se približava ramazan, ja i moja porodica smo prvi put u mogućnosti da izdvojimo zekat, pa bih vas molio za nekoliko pojašnjenja.Moje maloljetno dijete je dobilo od tetke iz inostranstva iznos novca koji prelazi nisab, a koji je ona namijenila za njegovo buduće školovanje i eventualne troškove. Da li taj novac trebam da uključim u ukupni iznos na koji ja i moja porodica trebamo da izdvojimo zekat? Ja i moja supruga smo u posjedu novca koji je viši od iznosa nisaba (dio novca smo zaradili, a dio novca dobili na poklon), pored navedenog novca imamo dug po kreditu koji je viši od navedenog iznosa, a novcem koji imamo u posjedu, kada dostignemo dug po ukupnom kreditu, u potpunosti bismo zatvorili kredit. Da li na spomenuti iznos koji imamo u posjedu trebamo izdvojiti zekat, s obzirom da je namijenjen za zatvaranje duga po kreditu?
Prikupljanjem informacija o zekatu, na nekim mjestima i u nekim zekat kalkulatorima, došao sam do informacije da se od ukupnog iznosa koji osoba ima u posjedu, prvo oduzme iznos nisaba, pa se na razliku izdvoji zekat. Da li se ovdje radi o nekom drugom mezhebu i pristupu obračuna ili je ovo zaista ovako, jer ovakvu informaciju nisam našao na stranici zekat.ba?

ODGOVOR

Obaveza izvršavanja vjerskih dužnosti (namaz, zekat, post...) nastupa sa fizičkim punoljetstvom (pojava menstruacije kod djevojčica, odnosno polucije kod dječaka, najdalje do 15 godina života). Prema tome, maloljetne osobe nisu obavezne izvršavati vjerske propise, pa ni propis o zekatu. Shodno tome, ako vaše dijete nije šerijatski punoljetno, niste dužni izdvajati zekat iz njegove imovine.

Iznos duga izdvaja se iz zekatske imovine dužnika, jer je namijenjen za vraćanje duga. Budući da se u ovom slučaju radi o jakom dugu, obaveza zekata na taj iznos imovine pada na zajmodavca, zato što se to ubraja u njegova potraživanja, koja su potvrđena i nesporna.

Sve pravne škole su jedinstvene u stavu da se zekat izdvaja iz cjelokupne zekatske imovine, a ne samo iz imovine koja prelazi iznos nisaba. Dokaz za to su riječi Allahova Poslanika, a.s. "Na dvjesto dirhema (srebrenjaka) izdvaja se pet dirhema, a što prijeđe (iznos nisaba) shodno tom obračunu." (Hadis bilježi Ebu Davud)

Iz hadisa se jasno razumije da se zekat izdvaja na imovinu koja dostigne nisab, jer je nisab za srebro dvjesto dirhema, a ako bi se postupalo po ranije spomenutoj tvrdnji zekat se uopće ne bi izdvajao na dvjesto dirhema, nego na iznos iznad toga.