Izdvajanje zekata iz zaostavštine ukoliko nije izdvojen zekat na nju
PITANJE
Ukoliko neka osoba umre, a ne izvrši obavezu zekata za prethodnu godinu, da li ta obaveza pada, ili su nasljednici dužni tu obavezu izmiriti iz nasljedstva prije njegove podjele nasljednicima?
ODGOVOR
Prema hanefijskom mezhebu, ovosvjetska obaveza davanja zekata pada smrću osobe ukoliko nije ostavila testament kojim se zahtijeva izvršenje obaveze zekata iz zaostavštine. Naravno, grijeh neizvršenja obaveze ostaje. Ako je osoba oporučila izvršenje ove obaveze iz svoje zaostavštine nakon njene smrti, nasljednici su dužni izvršiti ovu obavezu. Takav je slučaj i s ostalim ibadetskim obavezama imovinskog karaktera, poput keffareta, sadekatul-fitra, zavjeta, kurbana i sl. Bez ostavljenog testamenta o izvršenju obaveze zekata, neće se prisilno uzeti iz zaostavštine. Međutim, svakako je preporučeno da to nasljednici urade bez obzira na činjenicu nepostojanja testamenta. Nedavno je u Kairu održan 17. simpozij o savremenim problemima zekata koji je organizirao Svjetski šerijatski savjet za zekat iz Kuvajta u saradnji sa Ministarstvom vakufa Egipta na kojem je potvrđena zabrana raspodjele ostavštine umrle osobe njenim nasljednicima prije izdvajanja imovine koju je ta osoba bila dužna izdvojiti kao zekat iz svoje imovine. U završnoj deklaraciji sa simpozija se kaže: Ukoliko nasljednici umrle osobe saznaju nakon njene smrti da je bila dužna dati zekat prije svoje smrti za godinu ili više godina, a da tu obavezu nije izvršila, nasljednici su dužni izvršiti ovu obavezu iz ostavštine umrle osobe čak i ako bi to obuhvatilo cjelokupnu nasljednu masu, bez obzira da li to oporučila ili ne. Ovaj stav je u skladu sa šafijskim mezhebom. U svakom slučaju, nasljednici trebaju voditi računa i o neizvršenim vjerskim obavezama (dugovima prema Bogu) ostavitelja, a ne samo o njegovim dugovima prema ljudima. Kada je jedna žena upitala Poslanika a.s. o obavljanju hadždža za njenog oca koji je toliko star da ne može podnijeti teret puta, on joj je odgovorio protupitanjem: Šta misliš ako bi tvoj otac bio dužan drugome, pa ti izvršila tu obavezu, da li bi bilo primljeno? Da - odgovorila je. Dug prema Allahu je preče da se izvrši - reče joj Poslanik a.s. (Ebu Davud, br.1810, Tirmizi, br. 930)