Ugovor o doživotnom izdržavanju
PITANJE
Moja radna kolegica i dugogodišnja prijateljica koja je razvedena i nema djece sada je u penziji. Već duže vrijeme me moli da napravimo ugovor o doživotnom izdržavanju. Mi bismo potpisali taj ugovor i ja bih njoj, dok je živa, plaćala režije 200 KM, a nakon njene smrti njen stan bi prešao na mene. Moje bi bilo da se pobrinem o njoj ili da je smjestim u dom i ukopam. Ugovorom bismo regulisali i situaciju ukoliko bih ja prije nje preselila. Moju dilemu uzrokuje činjenica da ona ima sestru s kojom nije u dobrim odnosima i sestra ima sina. Ta njena imovina je njena i nije zajednička sa sestrom, jer zajedničku imovinu su one nakon smrti roditelja podijelile. Moje pitanje je da li ja, ako potpišem ugovor i plaćam mjesečno ratu za režije, mogu naslijediti stan i da li je to ispravno po islamu.
ODGOVOR
Ugovor o doživotnom izdržavanju uz protunaknadu nasljeđivanja imovine nakon smrti primatelja izdržavanja, sporan je sa stanovišta šerijata zato što sadrži nepoznanicu, odnosno neizvjesnost, a to je dužina trajanja izdržavanja, zbog koje se ova vrsta ugovora po nekim svojim elementima može svrstati u aleatorne ugovore. Vrijednost stana je poznata, ali iznos koji će se potrošiti na doživotno izdržavanje je nepoznat/neizvjestan. Znatna neizvjesnost u ugovornim obavezama čini ugovor šerijatski neispravnim. Također, vezivanje prelaska stana u vlasništvo izdržavatelja za smrt primatelja izdržavanja ugovoru daje formu testamenta, pa za njega, prema islamskom vjerozakonu, važe propisi o testamentu. No, uzimajući u obzir našu ukupnu situaciju i stanje, nebrigu bližnjih za svoju rodbinu, možda se takav ugovor, kao izraz potrebe u ovom vremenu, može prihvatiti. Ovakvi slučajevi ne bi trebali biti pravilo, već samo izuzetak u posebnim okolnostima, tj. kada nema drugog rješenja.