Podizanje kredita radi kupovine poljoprivrednih mašina

PITANJE

Muž i ja živimo u zajednici sa njegovim roditeljima. Živimo na selu i njegov otac je odlučio da podigne kredit da bi kupio traktor kojim bi mogao da zaradi i on i muž. Moj muž ga je savjetovao da ne uzima kredit, međutim nije ga uspio odgovoriti. Zanima nas da li je novac zarađen tim traktorom (koji je kupljen novcem od kredita) haram, da li je hrana i sve ostalo od takvog novca haram? Da li je i taj traktor sam po sebi haram imetak? Je li moj muž griješan ako ode da zaradi sa tim traktorom jer zna da je kupljen novcem od kredita?

ODGOVOR

Musliman i muslimanka su dužni voditi računa o tome da njihova opskrba i zarada budu stečeni na halal način. Poslovanje s kamatom je, kao što je općepoznato, strogo zabranjeno u islamu. I uzimanje i davanje kamate jeste veliki grijeh. Ipak, davanje kamate u slučaju prijeke potrebe ili nužde može biti dopušteno, dok uzimanje kamate nema opravdanja u nuždi. Kamatu obično uzimaju bogati, a daju je siromašni, tj. oni kojima je potreban kredit. Moguće je da je u vašem slučaju riječ o nekoj vrsti nužde ili prijeke potrebe za nabavljanjem sredstva za privređivanje i zaradu (traktor) makar i putem uzimanja kredita, ako nema nekog drugog rješenja. U svakom slučaju, nije zabranjeno koristiti taj traktor i stjecati zaradu s njim, jer je kupljen na zakonit način novcem u vlasništvu kupca. Način na koji je kupac došao do novca za kupovinu traktora (kamatni kredit) upitan je sa stanovišta šerijata, tj. njegova valjanost ovisi o stepenu nužde i potrebe, a za procjenu tog stanja odgovorna je dotična osoba. Prema tome, odgovornost za uzimanje kamatnog kredita je na zajmoprimcu, a ne na eventualnim korisnicima kreditom kupljenog traktora.