Davanje hedije doktorima i drugim službenicima

PITANJE

Neki dan sam se zatekao u društvu prijatelja koji su govorili kako su uručili hediju ginekologu nakon porođaja. Pošto sam znao cijelu priču rekao sam im da je veliki grijeh davati mito. Svi su me napali i počeli mi vaziti kako to nije mito nego hedija. Ja sam opet ponovio svoje riječi i ušutio. Međutim, niko se sa mnom nije složio. A cijela priča izgleda ovako: Prijatelj "A" je ranije, preko posrednika, ugovorio koji će mu ginekolog obaviti porođaj žene i za tu uslugu je platio 200 KM. Prijatelj "B" nije ranije ugovorio s ginekologom, ali je, došavši u bolnicu, snašao se (slagao je) tako što je sestrici rekao da je naručen kod glavnog ginekologa i kada ga je poslala njemu, on je doktoru dao hediju (100 KM) što ga je primio i što mu je ženu preko reda uveo, te su sve dogovorili. Iako je vani bilo 10-tak trudnica, njegova žena je ušla prva, obavila pregled i dogovorila datum porođaja. Još da napomenem, radi se o kantonalnoj bolnici, a ne privatnoj. Znači, oba doktora primaju platu iz budžeta, nisu privatnici da im se daje posebna nadoknada za njihov rad za koji su već plaćeni. Je li ovo hedija ili je mito?

ODGOVOR

U spomenutom slučaju korištena je laž (radi obmane službenice), koja je haram, a i ta "hedija" "miriše" na mito i korupciju, a oboje je zabranjeno u islamu. Prema tome, spomenuti postupak ne može se okarakterisati kao moralno opravadan i društveno prihvatljiv oblik ponašanja. "Hedije" koje se nude i koje uzimaju službenici u tradiciji se kvalificiraju kao nedopušteni vid uzimanja tuđe imovine, posebno ako su uvjetovane i ako imaju za posljedicu pružanje boljih usluga, ili preko reda, određenim osobama, mimo ostalih građana.