Učenje prilikom naklanjavanja rekata

PITANJE

Molim vas za detaljno pojašnjenje o prispijevanju u namaz kada muktedija prispije na 4. rekat farza.

ODGOVOR

Ne znamo kakvo je Vaše stečeno znanje i kako ste do sada primjenjivali propis o prispijevanju u namaz. Niste to pojasnili u svom pitanju. Prema propisu u našem mezhebu koji regulira ovo pitanje (vidjeti Hašiju Ibn Abidina, 1, 347), onaj ko zakasni na prvi dio namaza (mesbuk) i prispije, npr. na 4. rekat podnevskog ili jacijskog farza, naklanjat će, nakon što imam preda selam, ono što je propustio klanjati za imamom, tj. prva tri rekata, dok je ono što je klanjao za imamom zadnji dio namaza (4. rekat), na temelju hadisa u kome se kaže: "Klanjajte ono što stignete za imamom, a ono što ste propustili nadoknadite". (Zabilježio ga je Muslim) Nadoknađuje se (kada) ono što je propušteno, a to su prva tri rekata farza u pogledu kiraeta. Međutim, taj 4. rekat koji mesbuk klanja za imamom tretira se njegovim prvim rekatom u pogledu tešehhuda (Ettehijjatu). U konkretnom slučaju o kojem pitate, prema odabranom mišljenju u našem mezhebu, mesbuk će naklanjati nakon što imam preda selam na sljedeći način: ustat će i naklanjati prvi rekat učeći Fatihu i suru; potom će sjesti i proučiti Ettehijjatu do salavata (prvo sjedenje), jer je sjedenje obavezno nakon klanjanja prva dva rekata, što jeste slučaj s aspekta tešehhuda, potom će ustati da naklanja drugi propušteni rekat (u pogledu kiraeta), na kojem će proučiti Fatihu i suru, učiniti ruku i sedžde i potom ustati i naklanjati treći propušteni rekat na kojem će proučiti samo Fatihu, sjesti na kade ehire i predati selam. Slično ovome, ali bez svih spomenutih detalja, navedeno je u Muminhodžićevom ilmihalu "Talimul-islam. Ako je u nekom drugom ilmihalu spomenuto drugačije, odgovornost je na autoru i recenzentima.