Nijet prilikom naklanjavanja namaza

PITANJE

Imam pitanje vezano za naklanjavanje izostalih namaza, npr. podnevskog farza. Večeras dok sam sjedio sa društvom došli smo do tog pitanja i o njemu raspravljali. Razišli smo se po pitanju načina naklanjavanja kao i u vezi kako zanijetiti podnevski farz koji se naklanjava. Bilo je različitih mišljenja, ja sam im rekao kako ja nijetim kad naklanjavam izostali namaz i to npr: podnevski farz, "Nevejte en usallije lillahi teala salatel ahiri fedžrin edrektu vaktehu velem teskut ani badehu kadaen mustakbilel kibleti - Allahu ekber". Da li je ovo ispravan nijet? Želio bih da mi date odgovor vezano za naklanjavanje izostalih namaza, kao i nijet prilikom naklanjavanja istih.

ODGOVOR

Prije svega treba znati da je klanjanje namaza u njegovom vaktu stroga obaveza na temelju kuranskog ajeta: Zaista je obavljanje namaza vjernicima propisano u određeno vrijeme." Ta vremena su pojašnjena u Sunnetu Allahovog Poslanika a. s. Zato treba uložiti maksimalan napor da se svi namazi klanjaju na vrijeme, jer je to, poslije šehadeta, najvažniji islamski šart. Ako se desi da neko iz opravdanog ili neopravdanog razloga propusti klanjati namaz na vrijeme, dužnost je propušteni namaz naklanjati. Ako je propušteno više namaza, treba voditi računa o redoslijedu prilikom njihovog naklanjavanja, tj. treba ih naklanjati po redu onako kako su propušteni, osim ako ih ima više od šest, sa istekom vremena šestog namaza redoslijed više nije obavezan. Redoslijed (tertib) između pet dnevnih namaza, te između njih i vitr namaza, bilo da se radi o klanjanju u vremenu ili naklanjavanju, jeste praktični farz. Obaveza je naklanjati propušteni farz, kao što je, uostalom, stroga obaveza klanjanje farza. Mimo farza postoje sunneti (pritvrđeni i nepritvrđeni) čije klanjanje nije stroga obaveza, ali je itekako potrebno i korisno, posebno sunnete koje je Poslanik a.s. redovno klanjao. Kod naklanjavanja nema obaveze niti posebne preporuke da se naklanjavaju i sunneti, ali je dopušteno, kao vid nafile. Izuzetak je sabahski sunnet, čije je naklanjavanje potvrđeno. Kada je riječ o Vašem pitanju, tj. naklanjavanju podnevskog farza koji je propušten u mjestu u kojem se stanuje, a ne tokom putovanja, on se naklanjava onako kako je propušten, tj. četiri rekata, a ako se naklanjava podnevski farz propušten tokom putovanja, onda se naklanjavaju dva rekata, jer je to farz klanjati tokom putovanja. Nijjet je prije svega u srcu, odnosno svijesti o tome koji se namaz klanja ili naklanjava. Mustehab je u našem mezhebu nijjet potvrditi i riječima. U konkretnom slučaju podnevski farz će se riječima zanijetiti na sljedeći način: Nevejtu en usallije lillahi teala salate fardiz-zuhri kadaen mustakbilel-kibleti: Allahu ekber. Time se stupa u namaz. Nijet koji ste spomenuli je pogrješan i odnosi se na drugi namaz i drugu situaciju o kojoj ovom prilikom nećemo govoriti.